Gå til innhold

Radeon eller Geforce


Gonzo2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har lyst på brukbar ytelse og funksjonalitet, og i tillegg skal ha et nytt kort, så er det ikke noe annet valg enn nvidia! ATI driverne er tilnærma lik ubrukelige i mine øyne ihvertfall. Ustabile, mangler basic funksjonalitet som tv-ut på enkelte kort, kanskje 20% av ytelsen du vil få i windows, og lista fortsetter. Nei gå for nvidia!

Lenke til kommentar
Nvidias Linux-drivere er nesten, hvis ikke like gode som Windows-driverne. Får faktisk høyere framerate i spill i Linux enn i Windows.

 

Nå sitter jeg med et gammelt skjermkort (gforce 2, 64 mb), og som fersk Linuxbruker har jeg foreløpig bare fått installert et eneste spill (Return To Castle Wolfenstein). Ikke noe grunnlag for å måle Nvidia's driver i Linux kontra Windows, men spilleopplevelsen er VESENTLIG annerledes enn den jeg hadde i Windows.

 

Vet at både spill og skjermkort er i ferd med å bli en smule utdatert, men moro var (er) det:)

Lenke til kommentar
Når det kommer til Linux er ikke ATI verdt en tanke engang.

ATI er absolutt verdt en tanke. Husk at ikke alle er lik deg -- ikke alle har krav om topp ytelse i Doom3. Noen vil bare lese nettaviser, skrive brev og holde kontakt med venner. Jeg skal bygge en Linux-PC til litt eldre i familien, og da er det flott å kunne plukke opp en Radeon 7000 til 250,-. Dette kortet har flott støtte i Xorg med sunne, frie drivere, og Radeon 7000-9200 er kort jeg kan anbefale til alle som ikke er 3D-gamere eller 3D-designere.

Lenke til kommentar
Når det kommer til Linux er ikke ATI verdt en tanke engang.

ATI er absolutt verdt en tanke. Husk at ikke alle er lik deg -- ikke alle har krav om topp ytelse i Doom3. Noen vil bare lese nettaviser, skrive brev og holde kontakt med venner. Jeg skal bygge en Linux-PC til litt eldre i familien, og da er det flott å kunne plukke opp en Radeon 7000 til 250,-. Dette kortet har flott støtte i Xorg med sunne, frie drivere, og Radeon 7000-9200 er kort jeg kan anbefale til alle som ikke er 3D-gamere eller 3D-designere.

Greit, kan moderere meg der. Til 2D-bruk kan ATI gjøre nytten. Men hvis det er snakk om 3D, så kan jeg jo henvise til mitt første innlegg i tråden. Og dessuten, det er faktisk tvil om Doom 3 for linux i det hele tatt fungerer på ATI-kort. Da Anandtech skulle måle ytelse i Doom 3 linux vs windows, klarte de ikke å få Doom 3 i linux til å kjøre på en maskin med ATI-kort.

Lenke til kommentar

jeg er enig med slime mold..

 

det er altfor ofte her på forumet at det kun er det hotteste av det hotte som gjelder (kanskje det nest beste)

 

går med tanker om en linuxbox som KUN skal fungere til kontor/internett - høres ut som radeon 7000 kan være et helt GREIT valg (hvis ikke jeg går for et hovedkort med innebygd skjermkort)

Lenke til kommentar

Er ATI støtten så dårlig?

 

Har kjørt ATI i 2 år nå, og har da spillt 3d so det ljomer etter jeg. Man må bare få satt opp DRI støtte og herje litt med det, og da mener jeg ikke ATI sine egne drivere men driverne som blir utviklet her: dri.sf.net . Det fungerer meget bra, ihvertfall hos meg. Og jeg har ikke sett maken til stabile drivere, ihvertfall i forhold til Nvidia sine som pleide å henge X med jevne mellomrom (ihvertfall før da jeg hadde nvidia). Menmen, smak og behag.

Lenke til kommentar

Men dei frie ATi-drivarane fungerar kun med eldre kort når det gjeld 3D.

 

Eg er faktisk ganske nøgd med ytelsen til mitt Radeon 9700 i:

 

- Enemy Territory

- Return to Castle Wolfenstein

- Quake III Arena

- Tuxracer :cool:

 

Sist gang eg sjekka UT2004 var det ein dårleg opplevelse. Er rimeleg sikker på at eg hadde vorte positivt overraska om eg hadde fått meg eit NVIDIA-kort.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Men dei frie ATi-drivarane fungerar kun med eldre kort når det gjeld 3D.

 

Eg er faktisk ganske nøgd med ytelsen til mitt Radeon 9700 i:

 

- Enemy Territory

- Return to Castle Wolfenstein

- Quake III Arena

- Tuxracer :cool:

 

Sist gang eg sjekka UT2004 var det ein dårleg opplevelse. Er rimeleg sikker på at eg hadde vorte positivt overraska om eg hadde fått meg eit NVIDIA-kort.

De siste dagene har jeg prøvd flere spill til GNU/Linux. Suksessen har vært svært begrenset:

 

Morrowind gikk selvfølgelig pisstregt. Jeg var til og med så tøff at jeg gikk opp på dekk, på det skipet man ankommer med til Seyda Neen (helt i begynnelsen). Ikke helt uventet, så trynet spillet jævlig stygt med en melding om en feil i modul fglrx (ja, Nvidia-driverne støtter vertex-shadere).

 

Mafia så ut til å virke relativt bra. Selvfølgelig var ytelsen dårlig (hvorvidt man får bedre framerate med kurrant nvidia-hardware vet jeg ikke), men det verste var at møkka hengte seg med en gang en passasjer hoppet inn i taxien. Musikken fortsatte, og kernelen hadde tydeligvis ikke gått på snørra (ikke at det hjelper så mye når tastaturet er låst).

 

Jedi Outcast fungerte veldig bra. Spillet kræsjet riktignok når jeg dro oppløsningen opp på maks, men det finnes sikkert en vei rundt dette. Ellers så ble spillet avviklet på samme måte som i Windows.

 

Disse spillene ble kjørt med Cedega 4.1 (og ikke tro jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ikke har abbonement hos Transgaming). Prøvde et par andre spill ( støttet av Transgaming!) som heller ikke virket, men da dreide det seg ikke om feil med grafikkdelen.

 

Native spill virker som oftest bra (det vil si at de kan spilles på middels til lave innstillinger, eller med "dårlig" ytelse), men ikke vær så dum å prøve noe som krever 16 bits fargedybde. Det fikser ikke fglrx-driveren! (Resultatet av dette var at Shogo: Mobile Armor Division gikk så faenskapt helvetes treigt at menyene skremte meg til å drepe spillet).

Lenke til kommentar
Men dei frie ATi-drivarane fungerar kun med eldre kort når det gjeld 3D.

 

Eg er faktisk ganske nøgd med ytelsen til mitt Radeon 9700 i:

 

- Enemy Territory

- Return to Castle Wolfenstein

- Quake III Arena

- Tuxracer :cool:

 

Sist gang eg sjekka UT2004 var det ein dårleg opplevelse. Er rimeleg sikker på at eg hadde vorte positivt overraska om eg hadde fått meg eit NVIDIA-kort.

Ta og dra noen benchmarks i Q3A f.eks så ser du hva folk mener. Mitt R9700 drar så vidt 100fps i 1280x1024 mens den samme maskinvaren lett klarer 220fps med windows drivere, mer enn dobbelt så mye det...

 

Q3A er selvfølgelig fullt spillbart med 100fps, men det klarte jo det 3 år gamle GF2 kortet mitt også så jeg ser ikke at det skulle være noen prestasjon...

Lenke til kommentar

De siste dagene har jeg prøvd flere spill til GNU/Linux. Suksessen har vært svært begrenset:

 

Morrowind gikk selvfølgelig pisstregt. Jeg var til og med så tøff at jeg gikk opp på dekk, på det skipet man ankommer med til Seyda Neen (helt i begynnelsen). Ikke helt uventet, så trynet spillet jævlig stygt med en melding om en feil i modul fglrx (ja, Nvidia-driverne støtter vertex-shadere).

 

Mafia så ut til å virke relativt bra. Selvfølgelig var ytelsen dårlig (hvorvidt man får bedre framerate med kurrant nvidia-hardware vet jeg ikke), men det verste var at møkka hengte seg med en gang en passasjer hoppet inn i taxien. Musikken fortsatte, og kernelen hadde tydeligvis ikke gått på snørra (ikke at det hjelper så mye når tastaturet er låst).

 

Jedi Outcast fungerte veldig bra. Spillet kræsjet riktignok når jeg dro oppløsningen opp på maks, men det finnes sikkert en vei rundt dette. Ellers så ble spillet avviklet på samme måte som i Windows.

 

Disse spillene ble kjørt med Cedega 4.1 (og ikke tro jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ikke har abbonement hos Transgaming). Prøvde et par andre spill ( støttet av Transgaming!) som heller ikke virket, men da dreide det seg ikke om feil med grafikkdelen.

 

Native spill virker som oftest bra (det vil si at de kan spilles på middels til lave innstillinger, eller med "dårlig" ytelse), men ikke vær så dum å prøve noe som krever 16 bits fargedybde. Det fikser ikke fglrx-driveren! (Resultatet av dette var at Shogo: Mobile Armor Division gikk så faenskapt helvetes treigt at menyene skremte meg til å drepe spillet).

Du kan ikke sammenligne spill kjøres over en falsk windows (cedega/wine/cxoffice), de må igjennom mye tull før de endelig kommer til grafikkkortet ditt og da er du heldig hvis de funker. Prøv et spill som er GNU/Linux native du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...