DarkSlayer Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Det å få til lys og skygge i dataspill er som sagt .... ikke lett, og er sinnsykt maskinkrevende for selv de simple teknikker. ... jeg driver litt research på temaet, men for å slippe studere ørten spill så spør jeg ... Hvilket spill syns du har en bra lys/skygge realisme? BF vietnam har jo ikke skygge av alt, og det som er av skygge er veldigt taggete Doom3 har fått mye skryt har jeg hørt... osv... hva syns du?
Dinsdale Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Er vel motoren DOOM3 bruker som er best på slike saker vil jeg tro...
mcgroven Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Hvilket spill syns du har en bra lys/skygge realisme? Ta en kikk på Thief 3. Dette spillet gjør tidvis en meget god jobb der.
abcosv Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Jeg ble veldig imponert over FarCrys skygge- og lyseffekter når det kom ut. F.eks. om man går i noen av de forlatte gruvegangene og skyter på en taklampe med gitter i (hengende i kjetting), rykker lampen naturlig nok på seg, samtidig som lyset flimrer rundt, skyggeleggingen forandrer seg på veggene og alt sånt. En skikkelig nydelig effekt.
Uin Viel Skrevet 13. desember 2004 Skrevet 13. desember 2004 Best lys og skygge? En sterk kandidat må jo være Never WinterNights
sixx Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Jeg ble veldig imponert over FarCrys skygge- og lyseffekter når det kom ut. F.eks. om man går i noen av de forlatte gruvegangene og skyter på en taklampe med gitter i (hengende i kjetting), rykker lampen naturlig nok på seg, samtidig som lyset flimrer rundt, skyggeleggingen forandrer seg på veggene og alt sånt. En skikkelig nydelig effekt. Er så enig...Far Cry har helt utrolig bra skyggelegging...har du på lommelykta i en trang og mørk plass får du også se hva skygge kan kalles... Elelr når sola bryter seg gjennom et hull i taket elelr noe...
WarpX Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Thief 3 og Deus Ex 2 bruker samme engine, som har realtime shadows... Forøvrig så er jo Deus Ex 2 et skuffende spill, men det er en annen sak.
Axefjord Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Thief 3 Doom 3 (er nok best kanskje) Neverwinter nights er temmelig bra i forhold til tida det ble laget ja...
Cyrus Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Never Winter Nights støtter skygger fra flere lyskilder, igrunn ganske stilig... /Cyrus
DarkSlayer Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Skrevet 14. desember 2004 interesangt. Jeg som har spillt nvn og uten å legge merke til de detaljene... Av de spillene dere har nevnt, så er farcry den eneste jeg kommer på som foregår i store utendørsscener. Doom3 skal visst påståelig takle det den også men jeg tviler litt. Nå kan det hende jeg tuller, og dette forumet er vel ikke rette plassen heller, men jeg tror doom3 bruker en teknikk som kalles for "shadow volumes" for å lage skygge. Dette er ganske cpu krevende, siden det handler om å ta en figur, se på den fra lysets synsvinkel, så strekke "modellen" ut i dybden og på den måten lager et nytt volum, og bruke det som utgangspunkt for skyggelegging ... Har dere noen gode kandidater på spill i utendørsscener (ex: gta, mohaa, bfv), nå har ikke de gode lys/skygge da ... eller hva syns dere? takker for respons, dere gir meg jo endel kandidater som må utforskes og leses opp på hehe.
Shaper^ Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Splinter Cell - Pandora Tomorrow er en veldig god kandidat mener jeg da
Standish Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 vet det ikke er til pc ennå, men chronicles of riddick(xbox) har veldig bra skygger viktig i gode snikespill
Simkin Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 Splinter Cell - Pandora Tomorrow er en veldig god kandidat mener jeg da
Passasjer Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 *Doom 3 *Thief 3 og Deus Ex2 *Splinter Cell-spillene.
siDDis Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 se litt på 3dmark05 , den bruker såkalte shadow buffers hdri osv dei spela som er ute idag er desverre litt gammaldagse hl2 baseres på lightmaps som kom for 10 år sida og doom3 bruker stencil shadows og lightning som mangler mjukheit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå