Gå til innhold

Lyd er best med en gang?


Anbefalte innlegg

Når jeg sitter å hører på musikk med Sennheiser HD650 hodetelefonene mine så er jo lyden veldig bra hele tiden.

Men det er de første 5 minuttene som er helt klart de beste.

Hva kommer det av? Noen flere som har merket dette, tror det er ørene som "tetter" seg. Mulig jeg spiller en smule for høyt, men jeg spiller ikke høyere enn det jeg "må" for å få frem kvalitetene til hodetelefonene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg spiller en smule for høyt, men jeg spiller ikke høyere enn det jeg "må" for å få frem kvalitetene til hodetelefonene.

Nå synes jeg at stereoanlegg og rekvisita skal høres bra ut på lavt volum også.

 

Spiller du for høyt vil øret "automatisk" redusere tolleransegrensen, og det trenger ikke skje lineært for alle frekvenser. Så ja, spiller du for høyt kan lyden oppfattes som forandret. Så er det jo alltid en diskusjon om hvor "for høyt" ligger på skalaen.... ;)

 

Der for skal trenger/skal man ikke lytte til musikk med skyhøyt volum. Anlegget/HP/whatever skal høres bra ut også på lavere og moderate volum-innstillinger.

Lenke til kommentar

vell.. til og med bedre headset må jo spilles inn. Mitt Phillips SBC HP890 måtte ha ca en måned med innspilling før det begynte å låte bra.

 

Men at headsettet spiller bra bare de 5 første minuttene synes jeg høres snålt ut. Har litt tro på noen av teoriene her om at du kanskje spiller litt for høyt iflg. ørene dine.

Lenke til kommentar

Omvendt av hva som skjer når man prøver å gå i søvn?

Mitt tilfelle er ihvertfall at jeg hører lyder/musikk høyere, og det oppfattes som støyende/plagende.

 

Tror nok du spiller for høyt. Det trenger ikke å være mye for høyt.

Jeg opplever det samme selv når jeg guffer opp musikk.

Eller våkner du kanskje litt av å surfe? ;)

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Spiller du høy musikk, er det vanlig at du "notcher" ut noen frekvenser etterhvert. Noen av de første frekvensene en merker forsvinner, ligger rundt 4Khz (+-2Khz).

 

En regel jeg pleier å bruke når jeg driver på med konsertlyd er at når du er ute i det andre settet, da bør en vurdere nøye om en i det hele tatt skal gjøre store forandringer i lyden.

 

Er er nok slik det skal være, men du vil kanskje vurdere å skru litt ned hvis du mener du merker stor forskjell etter bare 5 minutt. :p

Lenke til kommentar

Lyd er en vanesak, så har du et headsett som er skeiv frekvens-EQ vil du venne deg til denne skeivheten og når du du hører med et headsett som har mere flat/korrekt frekvens-EQ vil du faktisk synes denne høres rar ut.

 

Når du skrur opp volumet vil ørene dine kreve mere fysisk lyd for å kunne høre at dette er høyere (derfor lyden blir 3 ganger fysiskt sterkere for hver dB)

Også noen headset vil ofte dempe bassen og lavere frekvenser som er de dominerende frekvensene slik at de kan spille høyere (med tanke på bølgenivået)

Når man spille høyt vil også ørene dine produsere mere ørevoks for å dempe lyd. Dette kan du merke om du har blitt utsatt for høy lyd i lengre tid (f.eks en konsert)

 

Jeg har drevet med musikk siden 1996. Av personlig erfaring har jeg sett at de som spiller høyt får mere resistente ører for høy lyd og trenger å spille enda høyere for å få et stimulerende lydnivå.

Da jeg også masterer min egen musikk krever dette at jeg bruke ganske lavt volum stor sett hele tiden slik at ørene mine lettere kan plukke ut instrumenter og frekvenser som er for lave eller høye i volume samt å letter kunne høre andre lydtekniske feil. Derfor har jeg fått svært sensistive ører og liker best musikk på en litt stillere nivå enn de fleste. Jeg har problemer med å gå på kino da jeg faktisk synes lyden er smertefult høy. Nyttårsaften er det værste jeg vet :hrm:

I militæret ba jeg om overføring til en kokketropp fordi jeg ikke ville skade ørene mine samt jeg hadde problemer med mye av støyen som forekom som vanlig soldat. :yes:

 

Mitt tips er å venne dere til et lavere nivå, så kan dere spille relativt høyt uten at den blir dårlig av noen grunn. Samtidig blir musikken mere fyldig og ekspressiv da ørene dine kan plukke opp mere av dynamikken og "body'en" i lyden. Også kan du lytte lengre før ørene dine faktisk blir sliten :thumbup:

Kan også være membranet i headsettet som blir myket opp etterhvert som du lytter som kan forandre kvaliteten og karakterisitkken på lyden akkurat som tyggegummi blir mykere når den tygges. De fleste dyre headset bruker kevlar og noen faktisk aluminium har jeg sett for at disse er langt stivere (og lettere) enn diverse plastikk membraner og kan deretter gjengi lyden mere korrekt. Da jeg kjøpte mine nye høytalere sto det faktisk i manualen at "de må spilles inn i en 1 mnd periode før de vil oppnå optimal lydkvalitet" siden membrane vil forandre karakeristikk etterhvert som høytalerene brukes :)

Men for snittbrukere vil jeg tro dette betyr minimal forandring slik som beskrevet tidligere i denne tråden :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
(derfor lyden blir 3 ganger fysiskt sterkere for hver dB)

Bare tenkte jeg skulle nevne at dette ikke er helt korrekt. Og siden det hersker relativt stor forvirring om hva decibel er, så la oss gjøre det skikkelig. (Skag1, du vet helt sikkert mye dette fra før, så den er ikke spesielt rettet til deg).

 

Lydtrykket er doblet for hver

 

Lydtrykksnivå er definert ved

Lp = 10LOG(p^2/ (p0)^2), der p0 = 2*10^(-5) Pa (definert som den laveste lyden mennesker kan høre).

Dette kan også skrives som

Lp = 20LOG(p/p0)

 

Av dette ser vi at en dobbling av lydtrykk vil gi +6 dB fordi

Lp2 = 20 log(2*p/p0) = 20 log(p/p0) + 20 log 2 = Lp + 6

 

 

Men det kan også skrives mhp. lydtrykket selv.

p1 = 10^(Lp/20)*p0

 

Hvis vi øker lydtrykksnivået med 1 dB, blir lydtrykket

p2 = 10^((Lp + 1)/20)*p0 = 10^(Lp/20) * p0 * 10^(1/20)

 

som gir

p2 ≈ p1 *1.12

med andre ord vil lydtrykket øke med 12% når lydtrykksnivået øker med 1 dB

 

 

Men hvis du da skrur opp volumet til det dobbelte? Da er det ikke lydtrykksnivået, men lydeffektsnivået som brukes.

Lw = 10LOG(W/W0), der W0 = 10^(-12) Watt

 

som kan skrives om til

W = 10^(W/10) * W0

 

Av dette ser vi at en dobling av effekt vil gi +3 dB, ettersom uttrykket blir

Lw2 = 10LOG(2*W/ W0) = Lw1 + 10LOG(2) = Lw1 + 3

 

Det er også effekten vi dobler hvis vi har en høyttaler og henter inn en til. Lydtrykket blir ikke doblet, men effekten blir. Vi setter inn to høyttalere i et rom som spiller med et lydtrykksnivå likt Lp1. Summering på en decibel-skala vil da gi oss:

Lp2 = Lp1 + Lp1 = 10LOG((10^(Lp1/10) +10^(Lp1/10)) = 10LOG(2*10^(Lp1/10)) = Lp1 + 3

 

 

Så en dobling av effekt gir i 3 dB høyere nivå, mens en dobling i lydtrykk gir en 6 dB økning. Håper ingen oppfatter meg som vanskelig her, men synes det var på tide med en kort innføring i den magiske verden av decibel... :)

 

 

Ellers er jeg helt enig med Skag1:

Ikke ødelegg ørene deres med for høyt nivå. Permanent tap av hørsel betyr akkurat det: Permanent! Vedvarig bruk av hodetelefoner kan skade hørselen hvis man ikke passer volumet!

Lenke til kommentar

Mattekunskapene mine er noe rusten :D

Husket dB var logaritmisk, men jeg husker tydelig at det var et 3:1 forhold mellom virkelig styrke og liksomstyrke (hørestyrken) :hmm:

 

Men takker for korreksjonen :)

 

PS. Moskus, du har vel ikke mulighet til å undersøke mastering og EQ på låtene mine? Er litt usikker hvor presis jeg faktisk er :hmm:

Lenke til kommentar
Også noen headset vil ofte dempe bassen og lavere frekvenser som er de dominerende frekvensene slik at de kan spille høyere (med tanke på bølgenivået)

Akkkurat dette burde neppe være noe problem om det ikke er alt for mye. Noe av grunnen til at ting høres bedre ut ved høyere volum er jo at øret har "flatere frekvensgang" ved høye volum. Med andre ord blir bass og diskant naturlig forsterket om volumet er høyere. (det er denne effekten "loudness"-knappen prøver å reprodusere ved lave volum). Om Klokka trimmer ned bassen vil det bare ligne mer på hvordan det er med lavt volum.

 

"Husket dB var logaritmisk, men jeg husker tydelig at det var et 3:1 forhold mellom virkelig styrke og liksomstyrke (hørestyrken)"

 

dB er en skala som brukes om mange ting. Tror feilen du gjorde var å ikke skille mellom lydeffektnivå og lydtrykknivå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror jeg har veldig rare ører i så fall. Skrur jeg opp skiller bassen seg mindre ut, og jeg vil si jeg kan høre bassen langt mindre.

Jeg bruker AKG K-240 S.

Hehe, du er nok litt rar da ja.

 

phons.gif

 

Her ser du ett (litt stort) bilde av phon-skalaen, som skal gi ett bilde av hvordan vi oppfatter lyd. Legg merke til at forskjellen mellom bass 0g 4 khz blir mindre jo høyere opp i volum du kommer. For å forklare linjene, en linje markerer hvor høyt lydvolum du må ha på forskjellige frekvenser for at lyden skal bli subjektivt like sterk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke ødelegg ørene deres med for høyt nivå. Permanent tap av hørsel betyr akkurat det: Permanent! Vedvarig bruk av hodetelefoner kan skade hørselen hvis man ikke passer volumet!

Det skal nå ganske mye til for å tape betydelig hørsel ved fornuftig bruk av hodetelefoner.

Men ting som er lurt å huske på er å ikke høre i mer enn 45-60min. av gangen om man ikke spiller svært lavt.

Men spiller man høyt kan det være ganske skummelt.

Har selv ca. 80% av normal hørsel + noen frekvenser jeg ikke hører.

Jobbe med konserter er noe dritt for ørene...

Lenke til kommentar
Tror jeg har veldig rare ører i så fall. Skrur jeg opp skiller bassen seg mindre ut, og jeg vil si jeg kan høre bassen langt mindre.

Jeg bruker AKG K-240 S.

Hehe, du er nok litt rar da ja.

 

Her ser du ett (litt stort) bilde av phon-skalaen, som skal gi ett bilde av hvordan vi oppfatter lyd. Legg merke til at forskjellen mellom bass 0g 4 khz blir mindre jo høyere opp i volum du kommer. For å forklare linjene, en linje markerer hvor høyt lydvolum du må ha på forskjellige frekvenser for at lyden skal bli subjektivt like sterk.

 

AtW

Hmm, merkelig :hmm:

Er jo egentlig logisk da øret blir mindre presist ved høyere volum og dermed flater grafen mere ut etterhvert som volumet stiger.

Kanskje kjøpe meg nye ører til jul da :thumbup:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...