Gå til innhold

Ny server, hvilket OS?


Wiktory

Anbefalte innlegg

Hei å håpp....enda en super noob med dysleksi og alt annet linux folk hater :D

 

Skulle satt opp en "lovlig server" nå, gidder ikke bruke penger på OS, så da var ikke Windows akktuelt lenger.

 

Dette skal jeg bruke den til:

 

Ftp server 10-30 brukere: Kun for venner osv. står på liten pen 2,3 sdsl.

Web server: Periodevis kan denne generere en del trafikk.

Samba: Må kunne dele filer direkte til andre maskiner i samme LAN

 

Har prøvd bittelitt linux før, de 2 store prolemene jeg har at hatt er:

 

1. Oppdatering, hvordan skal jeg oppdatere dritten, hvordan vet jeg at jeg har de siste sikkerhetspatsjene osv.

2. Har alldri fått webmin til å funke (ikke le), skulle gjerne ha satt opp et system hvor jeg kan fikse mest mulig remote via web.

 

Maskinen er:

Compaq Deskpro

CPU: PII400

Ram: 512

NIC: 3Com 10/100

Skjermkort: Matrox G2+?

Hardisk: 60gb 7200rpm

 

Har masse hardware så kan bytte ut det meste her. Grunnen til at jeg vill bruke denne er at PII 400 kunn har passiv kjøling som da gjør den svært stillegående, noe som desverre er litt avgjørende.

 

Hvilket OS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller Debian(Grei å sette opp, meget enkelt og installere/oppdatere programvare), eller clarkconnect(aldri prøvd selv, har hørt at den er svært bra), eller Gentoo (max ytelse, enkelt å installere/oppdatere programmer, lærer en del, men er tregt å installere pga all kompileringa).

 

stigfjel: FreeBSD er ikke løsninga på alt her i verda ;) And don't you know, FreeBSD is dying? :p

Lenke til kommentar
stigfjel: FreeBSD er ikke løsninga på alt her i verda ;) And don't you know, FreeBSD is dying? :p

Når det gjelder serverdrift, er FreeBSD en bedre løsning enn en Debian/Gentool-løsning med tanke på sikkerhet og stabilitet. Jeg kjører en FreeBSD-maskin som nettverksserver og firewall. Det fungerer glimrende. Og FreeBSD er langt fra død. Nylig kom FreeBSD 5.3 ut, og FreeBSD 5-serien er grunnlaget for FreeBSD 6. Gentoo sitt pakkesystem (Portage) er inspirert av FreeBSD Ports.

Lenke til kommentar
stigfjel: FreeBSD er ikke løsninga på alt her i verda ;) And don't you know, FreeBSD is dying? :p

Når det gjelder serverdrift, er FreeBSD en bedre løsning enn en Debian/Gentool-løsning med tanke på sikkerhet og stabilitet.

Men ikke med tanke på enkelhet og oppsett. Noe som kanskje kan være veldig viktig for en nybegynner.

Lenke til kommentar
stigfjel: FreeBSD er ikke løsninga på alt her i verda ;) And don't you know, FreeBSD is dying? :p

Når det gjelder serverdrift, er FreeBSD en bedre løsning enn en Debian/Gentool-løsning med tanke på sikkerhet og stabilitet.

Men ikke med tanke på enkelhet og oppsett. Noe som kanskje kan være veldig viktig for en nybegynner.

Nå har Debian/Gentoo allerede blitt foreslått, og de er heller ikke akkurat beregnet for nybegynnere. Og FreeBSD 4.10 er som skapt for eldre maskiner. Jeg kjører FreeBSD 4.10-STABLE på en dual PII Overdrive 333 MHz og det fungerer glimrende for den maskinen.

Lenke til kommentar

Vel, både bsd og linux gjør vel nytten i dette tilfellet.

 

Ser at du har behov for nekel oppgradering, ergo et bra pakkesystem. Da går de fleste bsd varianter (ports) pluss endel linux distroer.

 

Debian, Gentoo, Arch, slack (swaret funker vel greit nok..) er noen....

 

Bare velg en, hvis du setter deg litt inn i det, blir du nok fornøyd uansett ;)

Lenke til kommentar
stigfjel: FreeBSD er ikke løsninga på alt her i verda ;) And don't you know, FreeBSD is dying? :p

Når det gjelder serverdrift, er FreeBSD en bedre løsning enn en Debian/Gentool-løsning med tanke på sikkerhet og stabilitet.

Men ikke med tanke på enkelhet og oppsett. Noe som kanskje kan være veldig viktig for en nybegynner.

Nå har Debian/Gentoo allerede blitt foreslått

Kanskje ikke Gentoo er mer brukervenlig, men Debian er i allefall mer brukervenlig enn FreeBSD.

Lenke til kommentar
SuSE er vell sansynligvis det enklaste å sette opp.

Men den finnes vel bare gratis i en Personal versjon, som er omtrent ubrukelig.

Nei, kvifor trur alle det?

 

SuSE gir ut alle sine utgåver på FTP, ein versjon som er heilt lik Professional, berre at den manglar support og kanskje nokre program som ikkje er gratis.

 

SuSE 9.2 kjem på SuSE sin FTP og alle SuSE mirrors i januar.

 

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/README.txt

Lenke til kommentar

BSDBSDBSD:D

 

Jeg vil anbefale FreeBSD 4.10-RELEASE til de serverapplikasjonene du har nevnt over Det finnes mange gode how-to's på de områdene, samtidig som ports systemet er helt genialt!

 

Personlig har jeg kun kjørt *BSD de siste 3-4 årene, og jeg har aldri støtt på et problem jeg ikke har kunnet løse med tanke på forskjellige applikasjonsløsninger!

 

Sjekk ellers ut : http://www.freebsd.org/handbook for litt generell innføring i FreeBSD.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale FreeBSD 4.10-RELEASE til de serverapplikasjonene du har nevnt over Det finnes mange gode how-to's på de områdene, samtidig som ports systemet er helt genialt!

 

Personlig har jeg kun kjørt *BSD de siste 3-4 årene, og jeg har aldri støtt på et problem jeg ikke har kunnet løse med tanke på forskjellige applikasjonsløsninger!

 

Sjekk ellers ut : http://www.freebsd.org/handbook for litt generell innføring i FreeBSD.

Hva med FreeBSD 4.10-STABLE?

Lenke til kommentar
Er det ikke greiest å kjøre stable og cvsupe jevnlig? Lurt å få med seg sikkerhetsoppdateringer, bugfikser ol. Mulig jeg misforstår...

 

Jeg liker bedre Debian, men det er en smakssak.

Jo, helt klart. Det gjør jeg. En kamerat av meg hjalp meg med å sette opp script som gjør dette automatisk. Min FreeBSD-firewall har aldri kræsjet, og operativsystemet presser hver ytelsesdråpe ut av min Dual PII Overdrive 333 MHz, takket være at oppdateringene blir kompilert inn i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...