Gå til innhold

Ny server, hvilket OS?


Wiktory

Anbefalte innlegg

Jeg begynte også med slackware faktisk. Husker ikke hvilken versjon det var, men cd pakka het "Slackware 96", var levert av Walnut eller noe, husker ikke jeg :)

 

Dere kan kanskje hjelpe meg med versjonsnummeret?

tror det var 3.1

 

jeg begynt med 3.4, et helvete med kernel 2.0 og alle patchene for å få servene på nettet husker jeg.. også hadde jeg et hercules stingray 3d 8 mb kort. som jeg hadde masse problemer med. fikk hjelp ifra Edgar som jobber hos suse, sin X.org avdeling nå.

 

Vel, det var gamle dager da.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slack ble startet for å få det til å bli en overgang ifra unix til linux. men nå som Pat ligger på sykehus og ingen som vet helt hva som feiler han så vil jeg ikke gå for den distroen.

 

 

men ta en enkel og grei distro for folk flest er eks fedora core. eller suse og mandrake.

 

begyn en enkel plass og gå vider etterhvert.

Selv om Patrick ligger på sykehuset, gjorde han en oppdatering slik at han kunne tenke på noe annet enn sykdommen sin, og han godkjente to andre. Han konsentrerer seg nå på å bli frisk slik at han kan begynne å jobbe med slackware igjen. Det ønsker han mer enn noe annet. Jeg tror ikke Slackware er dødt enda.

Lenke til kommentar
Selv om Patrick ligger på sykehuset, gjorde han en oppdatering slik at han kunne tenke på noe annet enn sykdommen sin, og han godkjente to andre. Han konsentrerer seg nå på å bli frisk slik at han kan begynne å jobbe med slackware igjen. Det ønsker han mer enn noe annet. Jeg tror ikke Slackware er dødt enda.

ja får håpe det. men de har da ikke funnet ut enda hva som feiler han.

 

så at det var to andre som hadde fått tilgang til å gi ut oppdateringer, men da går det forsatt seint. med omtanke på større oppdateringer og en nyere distro.

 

 

men vi få alle håpe at han blir frisk.

 

BTW: hva var grunnen til at han gidde ut 4.0 og vente veldig lenge også kom 7.0 ? var det noe ligene som skjedde da også?

Lenke til kommentar
BTW: hva var grunnen til at han gidde ut 4.0 og vente veldig lenge også kom 7.0 ? var det noe ligene som skjedde da også?

Slackware 7.0 var basert på kjerne 2.2.13, og en grunn til at det kan ha gått så lang tid mellom Slackware 4.0 og Slackware 7.0 er at Patrick og resten av Slackware-teamet er ganske konservative i valg av kjerne. De vil ikke slippe en ny utgave av Slackware som ikke har en kjerne som er testet grundig. Det er derfor Slackware 10 ble sluppet på kjerne 2.4.26, og ikke en 2.6-kjerne. Men de laget Slackware 10 slik at det skulle være lett å skifte til en 2.6-kjerne.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på freebsd 4.10 stable og release?

Du kan lese litt mer om FreeBSD stable her:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...ion.html#STABLE

 

Litt forenklet har FreeBSD to såkalte "branches"/grener med kildekode, disse heter CURRENT og STABLE. All utvikling skjer i CURRENT, og her forandres kildekoden daglig. CURRENT er altså noe man ikke installerer på en server. Ofte vil du oppleve at mye ikke fungerer og at kildekoden i det hele tatt ikke lar seg kompilere.

 

Så har du STABLE. Endringer i CURRENT som anses som gjennomtestede og stabile blir videreført over i STABLE. Altså er også dette en gren i utvikling, men med langt lavere tempo enn i CURRENT og det meste her kan ansees som stabilt :) Likevel kan du også her oppleve småproblemer i blant, men er du litt erfaren er det ikke så ille å løse.

 

Over til RELEASE. En RELEASE kommer med jevne mellomrom og er basert på kildekode fra STABLE. Rett før en release blir koden i STABLE frosset, og nesten ingen endringer her blir godtatt. Så blir denne grundig testet og ut kommer en RELEASE. Akkurat nå er dette 5.3-RELEASE. En RELEASE er altså et slags snapshot av koden i STABLE. Straks en RELEASE har kommet ut vil utviklingen gå videre i STABLE.

 

Det skjer videre ingen utvikling i en RELEASE, men det kommer sikkerhetspatcher :) Skal du prøve FreeBSD burde du satse på en RELEASE i første omgang så ta en titt på håndboken for å få en oversikt over hvordan ting henger sammen. Dette var en rask og forenklet forklaring, men det var det jeg klarte å hoste opp på denne tiden av døgnet ;)

Lenke til kommentar

Flott noen av dere tokk dere litt tid til å svare på problemet mitt :D

 

Har litt erfaring med Linux, har tidligere kjørt litt RedHat, men stort sett bare i X (det er vell det grafisk heter) Har god greie på sån generell data og nettverk og drifter daglig Win2000/2003 servere.

 

PC-en skal ikke være en test/leke/lære maskin, den skal helst bare settes opp 1 gang å bare stå å gå. Jeg kommer stort sett ikke til å ha fysiks tilgang til den. Har en annen maskin jeg skal bruke til leking.

 

Kan få mye hjelp fra venner, men de er alt for gode og det ender stort sett med at de viser med noe som er langt over hva jeg kan få med meg på 30 min.

 

Synes Debian høres innteresangt ut.. (er ikke menigen jeg skal legge inn grafisk?)

 

Litt How-to lesing er jo helt greit.

Endret av Wiktory
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...