Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva slags Watt er det produsenter oppgir?


Anbefalte innlegg

Eller enda viktigere, hvilken faktor kan jeg dele med for å sammenlikne med konservative HiFi mål som fortsatt brukes av i seriøst hjemmeutstyr.

Når jeg ser 1200w, 350w RMS blir jeg skeptisk. RMS er svjv peek verdi. hva er 1200 mål på da?

 

Er ute etter et begrenset anlegg selv og ser spillere tyisk har 4 x 50w. I utgangspunktet høres jo det rikelig ut men jeg misstenker det dreier seg om <10W i konservative mål og det blir jo vel snaut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes vel ikke noen bestemt faktor du kan dele på, men et godt utgangspunkt er å gange forsterkerens sikringsverdi med bilens spenning. Et eksempel kan se slik ut:

 

30A sikring x 13.6V (vanlig spenning) = 408 watt.

 

En vanlig forsterker har en effektivitet på omkring 50%, med andre ord bruker den halvparten av strømmen til å lage musikk, mens resten går bort i varme.

 

408 / 2 = 204 watt.

 

Dermed blir de FAKTISKE wattene 204, eller 2x102 om det er en 2-kanaler.

 

Det finnes altfor mange måter å måle watt på, og stort sett er det kun de mest seriøse som oppgir ekte watt, nettopp på grunn av at så mange ser seg blinde på wattoppgivelser. Watt selger, dessverre.

Å måle watt med >10% forvrengning i 1 ohm i 1 millisekund gir ganske mange juksewatt. RMS og FTC er for det meste ansett som "gode" målemetoder, mens DIN og PMPO som regel er juksewatt.

 

Det kan såklart også hjelpe å tenke seg litt om når man ser på prislappen. 2x800 watt til 1495 kroner blir liksom litt urealistisk.. ;)

 

Håper det hjalp.

Lenke til kommentar
Det finnes vel ikke noen bestemt faktor du kan dele på, men et godt utgangspunkt er å gange forsterkerens sikringsverdi med bilens spenning. Et eksempel kan se slik ut:

 

30A sikring x 13.6V (vanlig spenning) = 408 watt.

 

En vanlig forsterker har en effektivitet på omkring 50%, med andre ord bruker den halvparten av strømmen til å lage musikk, mens resten går bort i varme.

 

408 / 2 = 204 watt.

 

Dermed blir de FAKTISKE wattene 204, eller 2x102 om det er en 2-kanaler.

 

Det finnes altfor mange måter å måle watt på, og stort sett er det kun de mest seriøse som oppgir ekte watt, nettopp på grunn av at så mange ser seg blinde på wattoppgivelser. Watt selger, dessverre.

Å måle watt med >10% forvrengning i 1 ohm i 1 millisekund gir ganske mange juksewatt. RMS og FTC er for det meste ansett som "gode" målemetoder, mens DIN og PMPO som regel er juksewatt.

 

Det kan såklart også hjelpe å tenke seg litt om når man ser på prislappen. 2x800 watt til 1495 kroner blir liksom litt urealistisk.. ;)

 

Håper det hjalp.

Humm, trodde Deutshe Industri Norme var ganske seriøs. Bruker jo å være det.

Er ikke RMS også en form for peak måling?

 

Uansett, greit å vite at man stort sett bruker sikringsverdien. Gir jo en pekepinn.

 

Hva får man av lyd ut av standard utgangene på en bra spiller med 4 x 50?

Lenke til kommentar
Humm, trodde Deutshe Industri Norme var ganske seriøs. Bruker jo å være det.

Er ikke RMS også en form for peak måling?

DIN-watt er mer skrytewatt enn RMS. Mye av de jallaanleggene man finner rundt i butikker er oppgitt i DIN. RMS er vel den måleenheten som er mest å stole på.

 

DIN og PMPO vil jeg påstå er skrytewatt.

Lenke til kommentar

Sikringer, ledeninger, vekt og størrrelse gir alle til en viss grad en indikasjon på watt styrken.

 

Har selv hatt Phoenix Gold forsterker på 2*25W som har spilt med mer trøkk enn 600W Pioneer tror jeg det var...

 

Husker jeg så i en butikk en gang en eqalizer med forsterker til bil, den var på 2*150 Watt, og veide ca 300 gram og hadde strømtilførselsledninger som var enleder av sprengtråd type.... :p

 

Det er jo helt sikkert at er det noe mer enn 2*20 Watts effekt på bilutstyr, må strømledninger, være kraftigere, vekten som regel høyere (ikke at det i seg har noen betydning) men mange Watt skaper tilsvarende mye varme som må vekk.

 

Det beste rådet hvis man ikke har en viss følelse for hva som er sannsynlig, er vel bare å høre på utstyret, hvor mange watt det er har seriøst virkelig ingen verdens betydning for lydkvalitet.

Lenke til kommentar

DIN og RMS er effekt målt under reell bruk. RMS (root mean square) er en beregnet verdi på den effekten forsterkeren leverer. Tenk på det som en slags gjennomsnittsverdi, hvor toppene ikke regnes med. En forsterker med en høy RMS-verdi yter deretter. Ideen med å måle RMS er at denne effekten måles et sted hvor det forsterkeren leverer faktisk kan høres ut som musikk.

 

Det finnes mange standarder for DIN-måling på forsterkere som det gjør på motorer. Men i alle fall i min erfaring ligger DIN-tallene nære opptil RMS (eks. min Blaupunkt spiller i bilen er oppgitt til "4x50W" - og yter 4x27W RMS og 4x27W DIN.)

PMPO er så vidt jeg har sett et uttrykk for den høyeste effekten det er mulig å måle over forsterkeren - uansett frekvens etc. Så er det bare å begynne å lete etter en bestemt frekvens hvor forsterkeren yter vanvittig effekt i et tiendels sekund og vips - 4x50W går lett :whistle:

 

 

Beregningen på strømtrekket er en god tommelfingerregel, men egentlig blir det jo en vurdering av absolutt høyest tenkelige effekt - om spilleren klarer å sprenge sikringen. Men som du skriver, kommer din 2x1000W forsterker med en 30A sikring så er det noe som ikke stemmer... :tease:

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Jeg hørte en bra beskrivelse av hva PMPO stod for... Har glemt hva den første P-en var, men resten stod for "Meaningless Power Output". Noen som husker?

 

Er forresten forskjellige måter å måle RMS på også. Så selv her kan det være store variasjoner:

Noen produsenter måler RMS på én kanal av gangen og KUN på 1kHz. De mest seriøse måler RMS på ALLE kanalene samtidig, og over HELE frekvensspekteret.

 

I tillegg måles det ofte ved forskjellig forvrengning.

 

Edit: Var for en stund siden mange PC-leverandører som fikk høyttalere i retur fordet de var opgitt til f.eks. 360Watt PMPO, og bak på de stod det "Power consumption: 25W. Etter det slutta de å merke strømtrekket til høyttalerne med watt og gikk over til ampére isteden. :lol:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Er forresten forskjellige måter å måle RMS på også. Så selv her kan det være store variasjoner:

Noen produsenter måler RMS på én kanal av gangen og KUN på 1kHz. De mest seriøse måler RMS på ALLE kanalene samtidig, og over HELE frekvensspekteret.

Hm, ja der sier du noe. Fader altså, jeg som trodde produsentene ved en forglemmelse hadde kommet med tall som faktisk betyr noe :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
løsningen må jo være å finne på den mest idiotiske juksewatten som kan tenkes, og gjøre denne til standard slik at alle benytter denne.. Blir mindre freeriders da .. hehe ;)

Problemet er jo bare at da konstruerers forsterkere for å oppnå denne idiotmålingen istedet for spillbar lyd. Dette er jo et kjennt problem i de fleste industrier.

 

En bedre løsning ville være om myndighetene krevde en seriøs ensartet måling som alle leverandører måtte oppgi for å få lov til å selge her i landet. Mange andre produskter har jo krav om ensartet merking så hvorfor ikke hi fi.

 

/MBE

Lenke til kommentar

En seriøs målestandard for effektmåling er slett ingen dum ide. Har vært inne på samme tanken selv. Problemet vil jo uansett ligge i at effektmålinger uansett sier veldig lite om hvor GODT en forsterker spiller.

 

Man hører jo sjeldent om juksehester i bilmotorer, og i mange tilfeller kan man finne effekt- og dreiemomentkurver. Man kunne kanskje innført effekt- og strømkurver til forsterkere? PowerCube benytter seg av en slik variant hvor den ideelle forsterker vil fremvise en perfekt kubemåling, og kan gi en god pekepinn på om strømforsyningen er godt konstruert, og om produsenten kan det de driver med.

 

example_poor_500px.jpg

 

Dette er et PowerCube-diagram, og her ser man tydelig at forsterkeren ikke engang er i nærheten av å være ideell.

 

Jeg fant ikke fler eksempler i farten, men de som er interessert kan lese mer om PowerCube-målingene på www.audiograph.se

Lenke til kommentar

Ja, ampere også er en viktig del, og mulig også dempefaktor (til en viss grad).

 

Jeg pleier alltid bruke analogien med vannpumper når jeg prøver å forklare dette med strømforsyninger i forsterkere.

 

Si du og naboen kjøper hver deres vannpumpe, begge to på 2000W. Eneste forskjellen er at din kostet 2500,- mens naboens kostet 398,-. Tenk deg så at et eller begge av følgende to scenarier kan skje;

- Begge vannstrålene går nøyaktig like høyt, men naboen din klarer kun å holde samme høyden som deg i 2 sekunder. Selv står du fremdeles etter en time og gliser over hekken.

 

- Begge vannstrålene går like høyt, og dere kan også holde strålen på samme høyde like lenge. Men etter at du har koplet til en slange med 1m diameter, klarer du FREMDELES å holde samme høyden. Naboen derimot, sliter nå med å klare tiendedelen av hva han klarte før.

 

Veldig forenklet og noe unøyaktig bilde, men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener...

 

Et "bremsebenk"-skjema for forsterkere med ting som effekter og forvrengning (THD) ved forskjellige frekvenser, dempefaktor og ampere hadde vært greit. Så slipper vi produsenter som riktignok har rett når de oppgir den nye forsterkeren sin til 1000 watt, men kun ved 1.000 hz i 0.03 sekunder med over 10% THD, sikringen erstattet med en bøyd spiker og målt akkurat sekundet før forsterkeren brenner av og dør på seg. (også kalt PMPO-watt) :!:

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Jeg pleier alltid bruke analogien med vannpumper når jeg prøver å forklare dette med strømforsyninger i forsterkere.

 

Nesten en genial forklaring, det skal du ha :!:

 

Tenkte bare jeg skulle nevne i tillegg..

 

Ikke bli for opphengt i å se på watt når dere skal handle forsterkere, PRØV den istedet.

 

Det varierer så sykt fra noen merker at man ikke kan tro det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...