Gå til innhold

HJELP! Hva er framtiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regel nr 1: IKKE spør hva som er best av AMD og Intel. Det er religion, og du får forskjellig svar avhengig av hvem du spør. (Nå kommer sikkert noen og slår meg i hodet med et brukt miditower og sier at jeg har i prinsippet rett, men likevel er jo XXX best.)

 

Følg hjertet ditt og velg det du liker best selv.

 

Regel nr 2: Med mindre du oppgraderer OFTE (flere ganger i året) er det stor sannsynlighet for at den hotteste cpu'en på markedet passer til et hovedkort du har fra før. Kjøp cpu/hovedkort/minne som passer sammen, og ikke tenk på om du kan bruke det i framtida. Det er umulig å si noe om i et langtids-perspektiv uansett.

Det eneste du bør tenke på hvis du er opptatt av å kjøpe ny teknologi er å kjøpe et hovedkort med PCIe-slot og ikke AGP til skjermkortet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tja, så ille er det vel ikke dsgf.

 

AMD er vel som vanlig det lille hakket foran i pris/ytelse.

 

Socket A er som du sikkert vet erstattet av Socket 754, som igjen skal fases ut til fordel for den mer fremtidsrettede Socket 939.

 

SLI er et annet stikkord som muligens kan gi deg billigere oppgradering, så det beste i nåværende situasjon er antakelig å vente til Nforce4 kommer ut, og kjøpe et oppsett med Nforce4 hovedkort og GF6800GT/GF6800Ultra PCI-E, som du så kan oppgradere med et ekstra skjermkort når anledningen byr seg.

 

Pass også på å kjøpe en dugelig PSU når du først er i gang (ikke mindre enn 400W, gjerne mer, og styr som vanlig unna Q-TEC).

 

Altså:

 

*Socket 939 cpu

*Nforce4-basert hovedkort

*6800GT eller 6800Ultra PCI-E

Lenke til kommentar
har brukt samme hk på 2 prosessoroppdateringer

 

etter 939 kommer nok et nytt uansett eller bedre hastighet mellom prosessor og minne osv osv.

 

men nforce 4 eller via890 er begge fornuftige.

 

så lenge du tar pci-ekspress port på hovedkortet overlever du nok

via890 støtter ikke SLI, og er i så måte mindre fornuftig med tanke på oppgraderinger.

 

Om du kjøper et nforce4 og GF6800GT nå, og oppgraderer med et esktra GF6800GT om et år, burde du nok være i stand til å spille de nyeste spillene de neste 2 årene. På det tidspunktet vil det antakelig være DX10 og grafikkort med hardwarestøtte for dette som er det hotte.

 

Jeg har i hvert fall tenkt til å følge en slik sti selv, og setter av ca. 5000 til oppgradering av hk, skjermkort og cpu etter jul.

Lenke til kommentar

Ja hva er fremtiden :hmm: Godt spørsmål egentlig , for er egentlig dagens cpuèr fra både amd og Intel fremtiden ?? Neppe .

Hvorfor sier jeg det ? Jo begge to snuser som kjent på dual cpu og det er dermed ike gitt at disse kommer på dagens hovedkort ,men at det må til en helt ny løsning på dette og med den stadige skiftingen av sokler forundrer ikke dette meg . Inel har nylig skiftet sokkel og amd har skiftet 2 ganger i løpet av et år og allerede begravet den ene .

Ja så hva blir fremtiden

Lenke til kommentar

939´s framtid kan ingen spå. Socket A yter fremdeles knallbra, og har vart mye lenger enn forventet. Men at AGP er på vei ut er ganske sikkert.

 

Dessuten så vil PCer holde seg ytelsesmessig lenger nå enn de har gjort de siste 5 årene, fordi man har tøyd grensene for teknikken til det ytterste. En ny PC nå vil ha en levetid på minst 10 år, tør jeg spå (i alle fall i form av en god bruks-PC).

 

Ta kontakt om 10 år dersom jeg tok feil ;) LOL

Lenke til kommentar
939´s framtid kan ingen spå. Socket A yter fremdeles knallbra, og har vart mye lenger enn forventet. Men at AGP er på vei ut er ganske sikkert.

 

Dessuten så vil PCer holde seg ytelsesmessig lenger nå enn de har gjort de siste 5 årene, fordi man har tøyd grensene for teknikken til det ytterste. En ny PC nå vil ha en levetid på minst 10 år, tør jeg spå (i alle fall i form av en god bruks-PC).

 

Ta kontakt om 10 år dersom jeg tok feil ;) LOL

Gadd ikke vente 10 år :D Men tror den neste store endringen kommer allerede i 2006 da i fom av dualprosessore .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...