Gå til innhold

Bad blocks på nesten ny harddisk :-(


Anbefalte innlegg

For under 2 månd siden kjøpte jeg en ny harddisk (Hitachi DeskStar 7K250 80 GB 3.5" S-ATA), og den har fungert helt utmerket (til nå).

 

Men når jeg skulle kopiere alle filene over på en ekstern harddisk går for å ha en backup fikk jeg plutselig LESEFEIL på en fil. Og en runde med Norton Diskdoctor Surface test (fra 98, er tatt bort under XP) avslørte et stk BAD BLOCK (som ikke var der når jeg installere disken)

 

Hvor alvorlig er dette egentlig (ok, jeg mistet en lydfil bare heldigvis, selv om den er litt vrien og erstatte), jeg kan ikke huske å ha sett en eneste "bad block" på en eneste harddisk siste 10 årene (og jeg jobber i IT-bransjen)? Og hva bør jeg gjøre (annet enn backup)

 

Det jeg synes er skummelt er at denne har kommet ETTER disken var ny. Kjørte jo test for dette når jeg satte den opp, og da var alt OK. Kan jeg vente at det dukker opp flere slike "bad block" i nær fremtid?

 

Og hvordan ordner man evt bytte i praksis? Å sende inn disken for å få en ny er jo umulig, jeg trenger jo den nye disken først for å kunne kopiere over innholdet (har ikke noen stor nok ekstra disk til alt).

 

PS! Kjenner dere til noe bra program som kan stress-teste alle

blokkene på disken (uten å slette noe) og som kan kjøres fra XP

(vet det er noe på Ultimate Boot CD, men kan det lage krøll)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hitachi disker er jo noe av det værste du får kjøpt. Hitachi kjøpte IBM's diskavdeling... og IBM diskene har ikke akurat noe godt rykte. Versting nr.2 er vel maxtor. Hvis du skaffer deg en ny disk, gå for western digital eller seagate.

Jeg synes Hitachi disker er noe av det bedre....Seagate derimot har jeg hatt mye problemer med.

 

MVH

 

TommyL

Lenke til kommentar
Hent ned programmet Hitatchi tilbyr fra supportsidene. Det kan sikkert ikke kjøres i XP, men det er å foretrekke framfor tredjepartsapplikasjoner IMO.

Nåja. Jeg har temmelig lite respekt for Hitachi, på alle måter. For ca to år siden hadde jeg trøbbel med en 40 GB HDD fra dem som crashet. Jeg logget på support-sidene deres, la inn serienummeret på disken, og fikk beskjed om å laste ned et diagnoseprogram. Jeg så gjorde, men da jeg forsøkte å kjøre det, nektet programmet fordi det påsto at disken ikke var kompatibel med programmet.

 

Det hører også med til historien at

1) Dette var to dager før hjemmeeksamen skulle leveres - og gjett hvor den lå?

2) Det tok dem fire måneder å teste disken og gi meg en erstatning.

3) Jeg fikk ALDRI svar på mail-henvendelser til deres kundeservice. Ikke ETT ord.

4) Da jeg endelig fikk erstatningsdisken, var den i en åpnet antistatisk pose, og bar preg av å være brukt.

 

Nei, Hitachi kan ta seg et tak for min del, takk!

Lenke til kommentar
hitachi disker er jo noe av det værste du får kjøpt. Hitachi kjøpte IBM's diskavdeling... og IBM diskene har ikke akurat noe godt rykte. Versting nr.2 er vel maxtor. Hvis du skaffer deg en ny disk, gå for western digital eller seagate.

Enig i IBM/Hitachi (som du ser), men Maxtor har jeg hatt en haug av (fra 345 MB IDE i 1992 til 200GB S-ATA i 2004), uten at en eneste en har gitt meg noe annet enn optimal ytelse.

Lenke til kommentar
hitachi disker er jo noe av det værste du får kjøpt. Hitachi kjøpte IBM's diskavdeling... og IBM diskene har ikke akurat noe godt rykte. Versting nr.2 er vel maxtor.

Hei,

 

Er til dels enig i, at en mand der har jobbet 10 år i IT-bransjen, nok ikke ville ha Hitachi disker som første prioritet, når der velges disker (pga IBM rygtet).

 

Men gider du dokumentere den påstand om Maxtordiskerne.

Har stort sett bare brukt Maxtor disker siden 1991, hvor jeg købte en 130MB til 4.500,-kr (svarte til en 14 dags lønning). Aldrig hatt et eneste problem med de. Har en del 10GB i bruk ennå.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Nåja. Jeg har temmelig lite respekt for Hitachi, på alle måter.

 

Vel, jeg mente ikke å si at Hitachi lager geniale ting og har superb support, men jeg synes generelt at diskprodusentens program er 'tryggest' å bruke.

 

4) Da jeg endelig fikk erstatningsdisken, var den i en åpnet antistatisk pose, og bar preg av å være brukt.

 

Det er ikke uvanlig at man får brukte disker som erstatning, dessverre.

Lenke til kommentar

For å komme med et innlegg ang. hva denne tråden egentlig dreier seg om:

 

Har disken først begynt å få de problemene er det desverre som oftest bare å bytte den før den før flere. Mener det finnes programmer som kan isolere de ødelagte blokkene, men dette fjerner bare symptomene og fikser ikke årsaken.

 

Du kan jo høre med butikken om du kan få tilsendt ny disk før du sender inn den gamle, men da tror jeg du er ekstremt heldig; man må gjerne sende inn den ødelagte delen før man får ny. Data er heller ikke noe butikkene er ansvarlige for, så da backup av det du trenger.

 

Kom til å tenke på én ting som du kan prøve: lavformatering. Last ned verktøy til Hitachi-diskene (www.hgst.com) som du kan gjøre dette med. Dette verktøyet kan du også bruke for å komme med diagnose av disken med.

Lenke til kommentar
Hent ned programmet Hitatchi tilbyr fra supportsidene. Det kan sikkert ikke kjøres i XP, men det er å foretrekke framfor tredjepartsapplikasjoner IMO.

Joda, bare synd programmet til Hitachi IKKE finner disken. Vet ikke om det er fordi det ikke støtter S-ATA (isåfall teit) eller fordi disken henger på en ekstra controller (Promise Fastrak). Men alle andre programmer finner den jo (partisjoneringsprogrammer, MS-DOS etc). Så hittil har jeg testet med "chkdsk" og med Norton Disk Doctor (fra Win98se), og de finner den samme ene "bad block"

Lenke til kommentar
Du kan jo høre med butikken om du kan få tilsendt ny disk før du sender inn den gamle, men da tror jeg du er ekstremt heldig; man må gjerne sende inn den ødelagte delen før man får ny. Data er heller ikke noe butikkene er ansvarlige for, så da backup av det du trenger.

Og hva skal man ta den backupen på? Grunnen til at jeg kjøpte en større disk var jo at den gamle var for liten. Det er jo direkte idiotisk. Skal man liksom kjøpe en ekstra disk da, bare for å kunne ta backup for å returnere en dårlig disk :-(((((

 

Her burde jammen forbrukermyndighetene være ute med noen bedre regler.

 

Ellers må man være sleip, og bestille en ny til å ta backup på, og så returende den på angrefristen (skjønt, det rekker man vel ikke siden de sikkert bruke år og dag).

 

Det er jo ikke bare å ta backup heller (backup-programmet til WinXP klarer jo ikke å ta backup av FAT32 - får ikke med registry og system-filene da...)

 

Noen som har gode ideer, noen fra noen nettbutikker her? Kan man evt få til en deal hvor man betaler depositum for å få tilsendt en ny disk, og får igjen dette når man har returnert den disken som det var problemer med (burde jo være sikkert)

Lenke til kommentar
Hvem i all verden velger IBM/Hitachi disker, de er jo kjent for å være problemdisk.

Min er kjøpt på IT-butikken. Har gjort det veldig bra i alle tester da.

At IBM hadde problemer med en bestemt modell før betyr vel ikke alt.

Har selv hatt IBM disker både hjemme og på jobb som har vørt helt fine alle.

Lenke til kommentar
Min er kjøpt på IT-butikken. Har gjort det veldig bra i alle tester da.

At IBM hadde problemer med en bestemt modell før betyr vel ikke alt.

Har selv hatt IBM disker både hjemme og på jobb som har vørt helt fine alle.

I utgangspunktet så går det an å få til en ordning noen ganger med forhåndsbytte på så nye disker. - Men når du har handlet på IT-Butikken tror jeg nok desverre du sliter litt på alle måter :) (regn med at dette ikke går, og at retursaken også tar uhorvelig lang tid)

 

Men en annen ting du spurte om i første melding; Når du først har fått bad sectors åp en disk vil disse i 90% av tilfellene bare "vokse og vokse" og ødelegge flere og flere filer. - Men i noen (få) tilfeller kan du ha samme disken i mange år uten at det det blir flere.

Lenke til kommentar
når det gjelder min uttalelse ang maxtordisker så er den basert på egen erfaring og delvis inntrykk av erfaringer av forumbrukere her.

Maxtor har kjempebra disker. - De hadde et stort problem med kvaliteten rundt 1997, men etter at DiamondMax serien deres kom har de vært helt top-notch.

 

Seagate derimot, har vært absolutt på bunnen når det gjelder kvalitet de siste årene, 3 av 10 disker kom jo i retur :| - men de har blitt ganske bra etter at Barracuda ATA serien kom.

 

Når det gjelder WD og IBM (nå Hitachi) så ligger de sånn midt på treet, ganske gode begge to, men det hender de har noen dårlige serier....

Lenke til kommentar
Noen som har gode ideer, noen fra noen nettbutikker her? Kan man evt få til en deal hvor man betaler depositum for å få tilsendt en ny disk, og får igjen dette når man har returnert den disken som det var problemer med (burde jo være sikkert)

Det er en vanlig løsning som i allefall Komplett, MPX og PS Data synes er greit (bare man spør litt pent). Vet ikke med ITButikken, men de bør jo å se problemstillingen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...