Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, hvor normalt er det egentlig å gå ned 2kg iløpet av en uke i jula?

Er virkelig ikke så glad i spise, og når det er juleferie, så gidder jeg ikke å stresse med å spise masse...

Bulking er langt i fra lett... :(

Jeg gikk selv ned i jula før, men heldigvis har trenden snudd seg og interessen for mat økt! :)

Skrevet

Jeg går ned i jula, masse godteri, kaker og god mat før jul + julaften, så mister jeg matlysta de påfølgende dagene. Blir rett og slett for mye av det gode tror jeg.

Skrevet

Alt jeg skrev i min post er fyfy.

Legg mark og ro på dager uten knebøy / til dager med lett knebøy om du følger ulineær progresjon som man burde etter 2+ år.

Skrevet

Ser ikke problemet med bøy og stående roing på samme dag. Om det tærer på rygge så kan man benytte seg av bryststøtte eller en annen roøvelse som ikke belaster korsryggen like mye. Det er værre med roing&mark eller bøy&mark på samme dag.

Gjest Slettet-Axby2kEH
Skrevet (endret)

Om man står så fremoverlent at stangen ligger død mellom repetisjonene så er mye av problemet løst. Husker ikke akkurat navnet på øvelsene. (roing, altså)

Bøy og mark kan fint være på samme dag, jeg har trent slik i månedsvis (og svært mange styrkeløftere i årevis) uten problemer.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Skrevet

Det kan funke fint det, men det kan fort bli for mye for mange. Har du trening på begge øvelsene samme dag? Du har jo uansett litt erfaring + at kroppen din tåler det. Tror ikke jeg ville anbefalt f.eks. en nybegyner det.

Gjest Slettet-Axby2kEH
Skrevet

Tja. Jeg ser for meg at et langt større problem hos nybegynnere er at 1) vektene er for tunge/progresjonen er for rask, eller 2) at teknikken er dårlig. Det ene er jo en noenlunde lett ting å fikse, gitt at man tillater at egoet får seg en ørliten dult, den andre er kjerneproblemet. Og da må man enten gripe tak i noen som kan hjelpe (se etter en på treningssenteret i vektløftersko med knevarmere :tease: ) eller så må man filme og få vurdert. Er teknikken problemet, vil ryggen bli like vond om man trener markløft på mandag og bøy på onsdag, eller bøy og markløft på samme dag, eller kun markløft på lørdagene.

De aller fleste helkroppsprogrammer har kun bøy eller mark som "bein/rygg" øvelse, og det er helt greit, spesielt om man har planer om å komme seg gjennom programmet sitt på rundt en time. Jeg sier ikke at bøy og mark på samme dag er en fix, men det er ikke problemet heller. Enkelt og greit :)

Skrevet (endret)

Noen som har tips mot treningsverk?

Helt jævlig å bevege seg når jeg gjør noe f.eks med armene :p

Greid å pådra meg det siden det er en god stund siden sist jeg drev med vekter. (Halvt år)

Endret av Raste
Gjest Slettet-Axby2kEH
Skrevet

Kontrastdusjing (veksle mellom varmt og kaldt vann) er symptomdempene, men ikke stort annet ;) Er ikke så mye som hjelper, annet enn tid, dessverre :wee:

Skrevet

Siden jeg har startet har jeg aldri prøvd knebøy, markløft osv... egentlig har jeg ikke trent så mye beina, bare ved å presse på en vegg på apparat. Kan dette være farlig? Har egentlig sterke bein siden jeg har spilt fotball osv men er det vits i å trene da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...