Gå til innhold

Trenger tips om utvidelser av min metal horisont


FJERNET111

Anbefalte innlegg

Trenger å finne nye band å høre på innen metal-sjangre.

 

Liker for det meste mye melodi, bra vokal (både nesten-clean og skikkelig growling), heavy trommer osv...

 

Band som jeg har funnet ut passer min smak veldig bra er:

 

In Flames

Dark Tranquillity

Hypocrisy

Opeth (en del av det)

Finntroll

Jorn/Masterplan

 

 

Så da spør jeg rett og slett dere her om hvilke band dere tror jeg kommer til å like... Er åpen for nye ting og det trenger ikke være akkurat etter "spesifikasjonene"

 

(Vet det har vært lignende emner, men orker ikke å kjøpe en haug med cd'er jeg mest sannsynlig ikke kommer til å like)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går ut ifra at du kjenner til Tool.

Og da også A Perfect Circle. :)

 

For øvrig:

  • Evergrey (likner på Dark Tranquillity)
  • Novembre (likner litt på Opeth)

Og hvis du skulle like progressive saker: Symphony X, samt Meshuggah, som er i en sjanger litt for seg selv. Og Devin Townsend, som har en ganske annen (men knalltøff) sound enn alt annet nevnt.

Lenke til kommentar
[quote name='SBS' date='28/11/2004 : 18:01'] In Flames
Dark Tranquillity [/quote]
Ahh.... Gøteborg metal! :D
Her er flere band av den typen, ellers som ligger i grenseland:
Arch Enemy, først og fremst det nyeste med den nye vokalisten. Den gamle var kjedelig. Men det nye er heeelt fantastisk genialt! :D
Soilwork
Shaddows Fall
Chimaira
:)

Et annet band som eg vil anbefale er [url="http://www.Otep.com"]Otep[/url]. "Oppdaget" det igår.... det er GENIALT! :thumbup: Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe deg med musikken, men hva med å prøve audioscrobbler?

Poenger der er at man registerer seg med en konto, laste ned en plugin til avspilleren din (finnes til veldig mange avspillere), så registerer den hva du spiller. Så når den har fått en oversikt (over 100 sanger spilt), så kan du få tips om annbefalte artister. Måten den gjør det på er å se på hva du spiller og sammenligner det med hva andre som spiller det samme som deg spiller. Og om du hører mye på artist x, og mange andre som hører mye på artist x også hører mye på artist y, så får du tips om den.

Edit: Fant denne for å grafisk "browse" oversikten. Søk etter en artist og få opp hva andre som liker den hører på. Ulempen er at du da må vite hva du liker :p , og at du jo ikke bidrar selv.

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar

Ram-Zet - Norsk band fra mine hjemtrakter (Hamar) med mannlig growl vokal og kvinnelig klar vokel, meget dyktige...

 

Dimmu Borgir - Symfonisk Black Metal, masse melodi... (Hør albumene Puritaical Euphoric Misanthropia, Death Cult Armageddon, og kanskje Spititual Black Dimensions eller Stårmblåst også? hør alle du..).

 

Emperor - Black Metal med og uten symfoniske elementer i seg, hardere og "ondere" enn Dimmu Borgir. Hør Anthems to the Welkin at Dusk, denne er den mest melodiøse, og letteste å like (har jeg hørt, har ikke hørt alle albumene dems enda).

 

The Kovenant - Space Metal, sterkt diskant, mest mannlig growling, men med innhopp av både mannlig og kvinnelig klar vokal.

 

Madder Mortem - Flott band med kvinnelig (klar) vokal, vanskelig (for meg hvertfall) å sjangerfeste, må høres...

 

Pagans Mind - Prog. Power Metal. Mannlig klar vokal.

 

Slipknot - Hardcore Numetal (!?). Masse fete rytmer.

 

Håper du finner noen nye favoritter blandt disse, forøvrig hører jeg masse på flere av bandene du nevnte, så jeg må skjekke ut de andre som jeg ikke har hørt noe fra før...

 

Edit: Trykkleif

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...