Gå til innhold

Hvilken stille harddiske er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har selv en IBM 80 gb, og en på 47gb som jeg aldri har hatt noen som helts problemer med, men siden jeg har hørt at det er masse dårlig vare ute å går blandt ibm disker , kjøpte jeg en wb 120.

 

syntes at ibm diskene bråket en del, men så lastet jeg bare ned en program fra ibm sin side, og stillet om til quiet seek mode, og nå hører jeg ikke et pip fra dem, antageligvis har jeg vært ganske heldig med ibm diskene min, men jeg synes heller ikke at WB en bråker noe spesielt..men jeg vil nok anbefale en wb fremfor en ibm, med tanke på hva andre folk har oplevet...men da må du nok regne med noe mer støy, men jeg synes ikke det er spesielt sjenerende...det jeg hører fra min

Lenke til kommentar

Jeg har to stk WDC80 og hører kun litt lav murring når dem går på full load. En flue i rommet bråker mer ! <-- fact.

 

Men sånt er også veldig avhenging av kabinett. Legger jeg to gamle ibm disker oppå pc'n løst, så høres dem knapt. Skur jeg dem inn skraper det jo mere en man med ljå'n. Hvis du får lagt imellom noe vibrasjonsdempene mellom disk/fest eller kjøper deg noen gode støydempa oppheng, så hører du neppe noen av dagens disker :smile:

 

ufo

Lenke til kommentar

Etter å ha lest noen tester ser jeg at både IBM GXP120 og WD har et betydelig høyere støynivå enn Barracudaen.

 

Maxtor og Seagate er omentrent like stillegående. Valget står derfor på om det blir den Maxtor-disken på 120 GB, 160 GB eller to stk 80GB barracudaer. Ser jeg f.eks på GB-prisen så er det omentrent det samme uansett hvilkan av disse løsningene jeg velger. Siden barracudaen er 7200rpm og yter mye bedre i testet enn maxtoren på 5400rpm så tror jeg at konklusjonen blir:

 

To stk 80GB barracudaer ! (Evt. med et egenprodusert strikk-oppheng)

 

Til "UFO": Hvis du IKKE synes det er irriterende med fluer surrende rundt hodet så er det ikke mitt problem...

 

Men takk for inspillene i hvertfall :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-05-29 09:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Simen1 skrev (2002-05-29 09:02):

Etter å ha lest noen tester ser jeg at både IBM GXP120 og WD har et betydelig høyere støynivå enn Barracudaen.


Maxtor og Seagate er omentrent like stillegående. Valget står derfor på om det blir den Maxtor-disken på 120 GB, 160 GB eller to stk 80GB barracudaer. Ser jeg f.eks på GB-prisen så er det omentrent det samme uansett hvilkan av disse løsningene jeg velger. Siden barracudaen er 7200rpm og yter mye bedre i testet enn maxtoren på 5400rpm så tror jeg at konklusjonen blir:


To stk 80GB barracudaer ! (Evt. med et egenprodusert strikk-oppheng)


Til "UFO": Hvis du IKKE synes det er irriterende med fluer surrende rundt hodet så er det ikke mitt problem...


Men takk for inspillene i hvertfall :smile:


[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-05-29 09:07 ]


 

Enig. Gå for to barracudaer. Det går fortere å flytte data mellom to disker, istedenfor to partisjoner på samme disk.

Lenke til kommentar

Javisst bare spør....

 

Jeg skal bruke den til 2-3 OS'er på hver sin lille partisjon på den ene disken. Resten av samme disk skal jeg bruke til divx og dokumenter. Den andre disken skal jeg bruke til Mp3, nedlastede filer, og backup av dokumentene fra den første disken.

 

Diskene skal deles på DirectConnect (har 10Mbit internett) så aktiviteten blir sansynligvis stor. Jeg er også en aktiv nedlaster.

 

Fordi PC'n skal stå i stua og skal spille Mp3 og filmer bygger jeg den slik at den skal gå veldig stillegående. Bråkete vifter er bannlyst her!

Lenke til kommentar

har seagate sin barr. IV er kjempefornøyd.

 

Den er utrolig mer behagelig å ha i rommet enn ibm disken som stod i isteden for.

faktisk kjøpte jeg seagate med det ene formål, nemlig redusere støy, noe som jeg anser som en veldig god invistering.

ellers tenkte jeg å stappe ibm i en sånn "kvele" box fra en eller annen lev. men siden de er så varme, gav jeg det prosjektet opp.

ellers kan det sies at disk quite modus til ibm er vel bare jobbe støyen som reduseres, ikke selve "idle" spin'en fra disken, en liten 747 som starter....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 21:10, eldar skrev:

For ALL del. Kjøp IBM 120gpx. Da får du en oppetid på noen måneder. Jippi!!!!!!!!!!!!!!!!!!


_________________

Stick your flames in /dev/null ...




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-05-29 08:06 ]</font>


Eldar fordi at du har våre uheldig med ibm disker så er d dermed ikke at de er noen dritt disker,når eg kjøpte mine 4 46gb ibm disker i januar 2000 så byttet eg ut en som var defekt,men siden har eg ikke hatt noen problemer med dem.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-29 15:25, Kjetil Lura skrev:

Quote:


Den 2002-05-28 21:10, eldar skrev:

For ALL del. Kjøp IBM 120gpx. Da får du en oppetid på noen måneder. Jippi!!!!!!!!!!!!!!!!!!


_________________

Stick your flames in /dev/null ...




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-05-29 08:06 ]</font>


Eldar fordi at du har våre uheldig med ibm disker så er d dermed ikke at de er noen dritt disker,når eg kjøpte mine 4 46gb ibm disker i januar 2000 så byttet eg ut en som var defekt,men siden har eg ikke hatt noen problemer med dem.

Kjetil

 

 

Les litt om harddisker her på forumet så skjønner du at veldig mange har problemer med de. IBM har selv innrømt at deres senere disker er dårlige og ikke tåler særlig mye før de sier takk for seg.

Lenke til kommentar

JoKr:

Jeg hadde en IBM 75GXP 45GB som jeg nettopp har blitt kvitt til en meget bra pris. Jeg kjørte den i støyredusert modus, og det var som su sier en like høy konstant suse-lyd som i høy-ytelse modus.

 

Senere kjøpte jeg en Samsung 60GB 5400rpm 29db, som var mye bedre. Nå er den full, og dermed trenger jeg mer disk-plass. Samtidig hadde det vært fint med litt bedre ytelse til OS'ene. Tipper jeg selger Samsung'en når barracudaene kommer.

 

Kjetil Laura og Afseth:

Dere trenger ikke fortelle om IBM-diskene til meg. Jeg har heldigvis klart meg uten kræsj på min, men nå som jeg er kvitt den største angsten for kræsj og støyen den medførte så skal jeg holde meg unna IBM-disker.

Lenke til kommentar

Afseth sant at mange har hatt problemer med ibm disker,men mitt poeng er at fordi om ibm har hatt problemer med en serie så er d dermed ikke resten av seriene noe dritt,men du må og huske på at de er snakk om mange disker her som er laget,er vell noen millioner,ikke noen av hardisk produsentene er feilfrie

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-29 16:02, Simen1 skrev:

Dette er ikke en tråd om IBM-disker. Start heller en egen tråd!


Hvor er forresten den lås-tråd knappen blitt av?


så så Simen1 er litt feil når noe sier at ibm er noe dritt,er ikke til deg eg sikter til og en ting til ikke les postene våres om du ikke liker dem.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-29 16:10, Kjetil Lura skrev:

så så Simen1 er litt feil når noe sier at ibm er noe dritt,er ikke til deg eg sikter til og en ting til ikke les postene våres om du ikke liker dem.

Kjetil


 

Hva er dette slags innstilling? Er du sur fordi jeg ber deg holde deg til saken? Jeg synes jeg er ferdig med det jeg startet denne tråden for, og da er det vel opp til meg å avslutte den.

 

Hvis dere absolutt vil diskutere IBM-disker så kan dere starte en egen tråd for det, og ikke spore helt av på denne. Da kan jeg og andre velge om jeg vil lese om det emnet eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...