Gå til innhold

Din første erfaring med GNU/Linux


Anbefalte innlegg

Mitt første møte med linux var når jeg installerte mandrake 9.2 på min eneste PC. Ville prøve linux for jeg var så lei av virus osv. Det gikk jo ikke så veldig bra egentlig. Skjønte ikke ossen man installerte programmer. Fikk det til, til slutt, men da tenkte jeg at når det skal være så sinnsykt stress bare for å installere et program så er ikke dette noe for meg og da byttet jeg til XP. Har prøvd linux etter det også, og har fortsatt problemer med installasjon. Eller er vel ikke noen problemer for jeg gjør akkuratt som alle sier, men det er så mye stress. (Iallfall for meg) Jeg syns det er mye bedre å trykke på install.exe og trykke next, next osv. Enn å måtte skrive masse kommandoer og slikt. Ja, jeg vet om pakkesystem greiene, men det er noe dritt og man får uannsett ikke installert for i de fleste tilfeller så mangler man libs eller hva det heter. Men dette er bare mitt syn på linux. Utenom å installere programmer så syns jeg det var kjempe morro. Kult å prøve noe nytt. Men jeg blir så frustrert når jeg ikke får til noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj, det er lenge siden gitt...

*mimre*

 

Pappa hadde nettopp fått ny "high-end" PC fra jobben, en P1 75MHz med skjermkort!

Fin oppgradering fra 80286-en.

Vi kjørte da windows 3.11 som var det mest fancy.

 

Men som den erkenerden jeg var måtte jeg jo prøve alle diskettene jeg hadde liggende.

Fant en diskett med FreeBSD (tror jeg det var) og bootet opp med den.

Klarte selvfølgelig å formattere harddisken til (sannsynligvis) ext og alt annet ble bort.

Da hadde vi kun Unix-console å more oss med.

Gjett om folket ble sure. :p

 

Har nå vært igjennom stort sett alle distroer opp gjennom årene.

Første skikkelige linuxinstallasjon med X og greier var nok da jeg fikk tak i noen disketter med RedHat, veldig tidlig versjon. Selv den gang var jeg overbevist om at linux var bedre enn windows. :p

Lenke til kommentar

Urpmi er vel igrunn ikke verdens beste pakkesystem da, har (heldigvis?) ikke noen egne erfaringer med det.

 

Selv synes jeg installasjon i linux er mye enklere enn windows, jeg skriver en linje så drar den inn programmet jeg vil ha og alle dependenciene.

En annen ting er jo at jeg kan skrive en linje, så oppdateres alle programmene jeg har installert også.

Lenke til kommentar

Hmm...

Første gang var i påsken i herrens år 2000, på Hamar, I vikingaskippet.

Hadde lenge tenkt på å prøve ut de "linux" greiene, og på TG(der jeg var, hvis noen fremdeles lurte..) solgte de Red Hat linux 6.2 for fantastiske 10 kroner. Jau jau. Meg kjøpte, og installerte på harddisken. Lekte rundt, og hadde det ganske så artigt. Fokket opp partisjonene litt, fikk det fikset, og lekte videre.

 

Gikk en stund (måned ca), så gikk jeg over til windows igjen for fullt, men mekket opp en server med slackware på, og hev en strippet slack innpå gamle 486'en, til å ha ved senga (brukte den f.eks til å lese bøker på). Lærte ganske mye av linux på det og :-)

 

Så, for to år siden crashet pc'en grundig, så grundig at windows nektet å installere (tipper det var pga skikkelig rare partisjoner - og siden jeg hadde mye data innpå, nektet jeg å fikse det), så det ble linux. Debian linux (som jeg allerede hadde flyttet serveren over til på den tiden). Og siden har jeg kjørt det. Eneste reinstallasjonen har vært pga harddisken crashet. (Fikk reddet ut /home, som var en egen partisjon)

 

Det var det, tenker jeg.

Lenke til kommentar
kunne helt sikkert gjort seg med æ, ø og å ja :D

 

bør no være et av de mindre problemene å skifte tastaturspråk hvis man har klart å få ArchLinux opp å kjøre.

sitter i en livecd sitro med engelsk char map :(

kan ikke skifte fordi det ikke finnes flere enn bare dette charmapet :(

 

velvel, men hvem trenger ae , oe og aa :p

Lenke til kommentar

Min første kontakt med linux var da bror min tok med redhat 7.0 hjem fra jobben og vi installerte det sammen på en 333 mhz jeg hadde stående. Men diskene i den skranglet fælt og det ble ofte reinstallering.

Installerte senere Suse 7.0 på min nye stasjonære, men ble raskt bytta ut med redhat 7.3 og siden da har jeg vært hekta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...