Gå til innhold

Din første erfaring med GNU/Linux


Anbefalte innlegg

mitt første møte med linux husker jeg egentlig ikke så mye fra. maskinen det gikk utover var en knall 120MHz (eller 166MHz, husker ikke hvilken vi brukte da) og distroen var Corel Linux.

 

Det begynnte med at pappa kom hjem med to CDer med noe han kalte linux. jeg hadde så vidt hørt om det, og ivrig som jeg var med alt som hadde med data å gjøre, tok jeg cdene, og begynnte installasjonen på familiens fellesPC. (noe som var helt greit for pappa). Skjønte vel egentlig ikke så mye av det, men fikk det da opp og kjøre uten nevneverdige problemer (og litt hjelp fra pappa til filsystemer og sånn).

 

Etter dette tok det lang tid før jeg tenkte noe særlig mer på linux. Helt til en dag i 9. eller 10. klasse hvor vi satt på biblioteket, for å vente på bussen. Der var det en stor gul bok som var skrevet av David Elboth, og inneholdt cd med Redhat på. Med en del fritid til overs tok jeg fatt på boken, og lærte meg grunnleggende kommandoer. Innstallerte opplegget på en ekstra disk jeg hadde på en maskin jeg hadde kjøpt etter konfirmasjonen. Holdt ikke ut så lenge denne gangen heller. Mye ukjent, og uvant.

 

Ute av syne, men ikke av sinn... Var imponert over framgangen fra forrige gang jeg prøvde det, og tenkte at jeg fikk heller ta det i bruk når brukervennligheten var litt bedre. Siden jeg var så inngrodd windowsbruker, var brukervennlighet og hva jeg var vant med akkurat det samme.

 

installerte en og annen distro en gang iblandt, men kom aldri noe lengre enn jeg hadde gjort før i tiden som kom. prøvde å sette opp som webserver med apache, og klarte det, men hadde ikke stort bruk for det, så den blei heller ikke lenge.

 

Så, på VK1 fikk vi i oppgave å velge oss en distro, og innstallere i tripleboot med winxp og win server 2000 på elevmaskinene i klasserommet. valgte da mandrake, og hadde stor morro med med frozenbubble og tuxracer. Dette er vel nå ca. 2 år siden, og i etterid har jeg prøvd veldig mange forskjellige distroer. Var lenge opptatt av å bruke Gnome, og valgte distroer ut ifra dette, men har i senere tid oppdaget fordelene med KDE. Superkaramba erstatter lett gdesklets, og etter å ha lagt taskbaren på høyre side og pyntet litt rundt med superkaramba og fine ikoner er jeg veldig fornøyd med desktopen. Kjører dualboot med win2000 og pclinuxos nå, og bruker omtrent 50/50. har blitt mye spilling i det siste, så windows er hyppig brukt, men ingenting slår linuxen min når jeg bare skal sitte med musikk, web og msn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt første møte med Linux var en raring på gymnaset som brukte det. Hadde det også på en av pc'ene i biblioteket der, og den funket aldri ("feil" i filsystemet, pga at den ble slått feil av. Win3.11 maskinene gikk, sakte.)

 

Prøvde det selv når vi hadde Linux-fag på høyskolen. RedHat støttet ikke ntfs filsystem på denne tiden (ja, hadde dual boot), så det måtte en rekompilering av kjernen til (var også noe hw støtte med kjernen)

Etter den rekompileringen var det over og ut for den innstallasjonen

 

Konklusjonen min var at det ikke er noen grunn til at jeg *trenger* Linux, og spesielt ikke etter det greiene der, så jeg er en enda lykkeligere windows-bruker enn før.

 

Min P-II (fikk gratis) med mandrake på fungerer nå som fotstøtte/lite bord.

Edit: Men når jeg får bedre tid, skal jeg prøve igjen. Bruker også knoppix på laptopen av og til.

 

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar

Oi, det er faktisk ei stund sidan. Er litt usikker på namnet på denne distribusjonen, men fekk i alle fall "MiniLinux" med eit eller anna datablad. Dette var i gode gamle dagar, på ei 486 SX33-maskin, med heile 4MB RAM og 170MB harddisk. Denne distribusjonen var det meininga at ein skulle køyre frå DOS, og eg huskar eg var enormt fascinert over all teksten som kom opp før ein skulle logge inn.

 

Eit eller to år etterpå fekk eg tak i Red Hat (trur det var rundt versjon 5), som eg sjølvsagt la inn. Det var veldig morsomt ei stund, men eg fann aldri ut korleis eg skulle bruke det til noko fornuftig.

 

Opp igjennom åra har eg då vore igjennom ein god del forskjellige distroar, slik som Slackware, RedHat, Mandrake, SuSE, Debian, Gentoo og Ubuntu. Akkurat no køyrer eg berre Linux på serversida (Debian), grunna at eg har litt "spesielle behov" når det gjeld programvare på desktopmaskiner. Reknar med at Linux kjem inn igjen på laptoppen når eg får WLAN til å virke skikkelig, då. :)

Lenke til kommentar

Før jeg var borti linux hadde jeg allerede lekt meg med BeOS i tillegg til Windows, så jeg visste litt om hva operativsystemer innebar for noe.

Var flittig biblioteksbesøker før, de hadde mange bøker om datateknologi (ikke bare word og sånt), utdaterte, men likevel informative og interessante.

Så hadde de en bok om linux, en murstein av en sådan, var vel 6-8 cm tykk eller noe.

Med boka fulgte RedHat 5.X, og etter jeg fikk tatt mot til meg til å tukle med partisjonene på harddisken så gikk den inn sammen med Windows på en 6gb harddisk.

Hadde det gøy med Linux, og lærte en del the hard way siden linux ikke var like nybegynnervennlig da.

 

Som sagt var jo boka utdatert, så på den tida var det RedHat 7.3 som var nyeste.

Selv hadde jeg ikke kjapt nok internett til å kunne laste det ned, men jeg fikk en venn som bodde et annet sted i landet til å laste ned og brenne til meg, så etterhvert dumpet cdene ned i postkassen.

RedHat 7.3 var sammenlignet med 5.X et fullt brukbart system, og etterhvert begynte jeg å bruke linux en god del i stedet for windows.

Så skaffet jeg nytt grafikkort, og gleden var stor når PCI-kortet med 4MB videominne og ingen maskinvareakselerasjon ble byttet ut med et geForce 4 kort.

Skuffelsen var også stor når jeg startet opp linux og X ikke funket med det nye kortet.

Jeg gjorde da noen forsøk på å få installert nVidia-driveren, men jeg ga opp det tilslutt.

 

Så kom heldigvis RedHat 8 ut i den tida, og cder atter dumpet ned i postkassa var det rett inn og installere det.

RedHat 8 hadde heldigvis støtte for skjermkortet, så da var det atter tilbake i Linux.

 

Etter det brukte jeg Linux i perioder helt frem til påske i år.

Da tenkte jeg at jeg skulle teste ut en mer avansert distro og valget sto da mellom Slackware og Gentoo.

Jeg forhørte meg på en Linuxkanal på IRC, og den ene personen som var aktiv der for øyeblikket anbefalte Gentoo så da installerte jeg like gjerne det.

Jeg har ikke angret på det valget, og siden har jeg kun brukt Linux (utenom lanparties).

I tillegg er de andre pcene i huset også migrert til Gentoo, det innebærer router, server, workstation og laptop (openbsd-testboxen teller ikke).

Lenke til kommentar

Jeg la inn FC2 for 6 mAneder siden.

Etter en uke var jeg lei av at ingenting funket sA jeg gikk tilbake til windows.

SA fikk jeg mye hjelp av en linux pro jeg kjenner, fikk installert opera via .rpm

og var forn;yd nAr det funket.

Han hjalp meg med A legge inn archlinux.

Og nA kj0rer jeg archlinux, med egen kompilert kernel, og har sAvidt begynt med

programring sprAket C++.

 

FAr et skikkelig kick nAr et program funker :p

Lenke til kommentar
Jeg la inn FC2 for 6 mAneder siden.

Etter en uke var jeg lei av at ingenting funket sA jeg gikk tilbake til windows.

SA fikk jeg mye hjelp av en linux pro jeg kjenner, fikk installert opera via .rpm

og var forn;yd nAr det funket.

Han hjalp meg med A legge inn archlinux.

Og nA kj0rer jeg archlinux, med egen kompilert kernel, og har sAvidt begynt med

programring sprAket C++.

 

FAr et skikkelig kick nAr et program funker :p

Men hva med æ, ø og å?

 

:p

Lenke til kommentar

la først inn clarkconnect på en pc..men skjønte ikke noe av hva jeg skulle gjøre etter installasjonen. så etter ett år eller noe, prøvde jeg gentoo. da skjønte jeg absolutt hva jeg skulle gjøre for å komme meg videre etter installasjonen, fordi jeg da allerede hadde gått gjennom et slags "grunnkurs" :p

 

synes derfor at gentoo linux kanskje er en av de beste nybegynner distroene, fordi man vet hva man skal gjøre også _etter_ installasjonen

Lenke til kommentar
hehe. man vet vel like godt hva man skal gjøre etter installasjonen med f. eks Fedora eller Suse også vel?

Nei, ikke nødvendigvis, fordi man lærer ikke noe av installasjonen.

Gentoo-installasjonen derimot foretar du for hånd, og lærer mye av det.

Med mindre du er en av de idiotene som ikke kan tenke selv, og følger guiden til minste detalj, uten å vite hvorfor du gjør det.

Lenke til kommentar
Alle trenger ikke lære noe av installasjonen da vet du. Resultatet er viktigere. Da man har drevet med det noen år så vil jeg si det er en lettelse å ha en enkel installasjon.

Det er jo nettopp resultatet man er ute etter ;--)

Å lære noe på veien er en flott bonus dersom man er interessert.

 

En lettere installasjon trenger jeg ikke, men en raskere gjør ikke noe. Allikevel velger jeg stage 1 under Gentoo hver gang. Systemet er mitt!

Lenke til kommentar

aiaiaiaiai. Vil helst ikke innrømme det, men min første erfaring var med Slackware.....

 

 

Var i.... 1997 og fatter'n hadde rydda på kontoret og hadde funnet en 200MB disk til den bærbare 486'en han hadde "tatt med" fra jobben et år tidligere. Han trodde at det var Linux som lå på den, men han hadde ikke brukt den på en stund.

 

Jeg starta opp disken og får i innloggingsbildet slackware 0.ett-eller-annet og kernel 0.ett-eller-annet (tror det var pre 1.0 på begge deler; i hvertfall på en av dem, men er lenge siden). Jeg satt kveldstid hver eneste kveld i en uke og prøvde å logge meg inn på boksen før fatter'n sa at brukernavnet var "root", men han husket ikke passordet. Ennå en uke med å forsøke å bruteforce passordet før fatter'n prøver seg, og kommer inn på andre forsøk (hva er vitsen med å sette passordet til root til mellomrom?). Etterpå var det rundt 30 sekunder med opplæring; da lærte jeg alt det fatter'n kunne av UNIX (cd, ls, vi <fil> og for å avslutte vi kunne jeg bruke "ctrl+z"..........)

 

 

Etter å ha sitti å utforsket hele disken i to måneder for å finne ut hvordan jeg fikk konfigurert opp nettverkskortet (PCMCIA og pre 1.0-kernel og ikke ha lært seg hvordan man lagrer tekstfiler... fungerte dårlig som man kanskje kan skjønne), kommer fatter'n hjem med flere rester han har "funnet" på jobben. Denne gangen installasjonsCDene til RedHat 5.2 med manual og ubrukt lisenskode til RedHat Network. YES! Rett opp på rommet og nappe ut 400MB harddisken som sto i 486 desktop'en på rommet og stappe inn en 1,2GB disk jeg hadde funnet ett-eller-annet sted uka før. Etter at installasjonen feilet endel ganger (LILO bille ikke boote) begynte jeg å lese litt i manualen, og fant ut at jeg måtte lage en egen /boot-partisjon. Installasjon ble ferdig rundt 2200, og 0400 la jeg meg; DETTE VAR GØY. De neste månedene ble lokket på kabinettet liggende oppe, og jeg bytta om mellom 95 (fiklet med en NT4-server samtidig) og linux-disken stadig vekk. Jeg kjøpte alt som var av linuxblader og datablader som hadde linuxCDer som vedlegg, og leste ut alle bøkene som handlet om linux og UNIX på bibloteket flere ganger.

 

 

Jeg tok mesteparten av testinga av linuxdistroer i 98-99, men endte alltid tilbake på redhat. I senere tid har det for det meste blitt debian, men jeg vil fortsatt ha ting til å fungere uten at jeg behøver å jobbe for mye med det. Jeg prøvde slackware en gang til, men den gamle 486'en min taklet ikke all den kompileringa, så har holdt meg unna siden. Maskina skal fungere der og da, ikke i løpet av uka. Redhat/Fedora har alltid vært snill mot meg, og har tatt all hardwaren min automagisk (har aldri hatt verdens nyeste maskin, men fortsatt brukbare.

 

 

Nei, det var moro å mimre litt. *finne frem RedHat 5.2 dokumentasjonen min og sette i bokhylla foran meg*

 

*sukk*

Lenke til kommentar

Jeg brukte Slackware første gangi '99, versjon 7.0 med linux 2.2.13 (vet at jeg startet sent :blush: ). Det er fantastisk lite i slackware som har endret seg siden dengang. Hver gang jeg skulle velge distro, falt jeg tilbake til Slackware, og nå har jeg slått meg til ro. Får det meste til i Slackware, og er rimelig fornøyd med det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kom over Corel Linux 1.0 i 1999 eller 2000. Installerte dette på min Pentium II maskin, og hadde dualboot med win98. Det fulgte med flere spill i Linux enn det var i win98. Men noen nytteverdi utover dette så jeg ikke, så Linux ble fjernet etter en 14 dagers tid. Noe som igjen førte til mitt første møte med 'fix mbr'.

 

Bruker kun UNIX og Linux på jobb. Har med bakgrunn i dette tatt 2 vekttall/6 studiepoeng i 'Praktisk Linux'. (kjekt å ha)

Har for øyeblikket ikke installert Linux hjemme, men Mandrake har blitt foretrukket.

Hvis jeg trenger Linux hjemme, benytter jeg enten Mandrake Move eller Knoppix. Dette er glimrende redskaper til å redde korrupte filer. Eller filer som windows ikke lenger kan lese eller åpne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...