Gå til innhold

Half Life 2 story'en *spoilers*

Anbefalte innlegg

Skrevet
TCi: Finnes det en bok om denne historien ? En bok som kan kjøpes i butikk eller over nettet ?

Denne historien er helt utrolig.

Spilte HL1 samme dagen det kom i butikken i Norge, og runna HL2 for 2 timer siden. Det er det beste spillet jeg noen sinne har spilt!

Ja det finnes en bok som heter: Half Life 2 - Raising the bar (hehe). Det finnes også en strategiguide, du kan lese mer om det her:

http://pc.gamespy.com/pc/half-life-2/566984p1.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gleder meg til å få fatt i Raising The Bar. Hører mye fint om den.

Jeg sitter og samler noen tanker om plottet... sier i fra om jeg fatter noe som helst utover hva som virker åpenbart ^_^ .

Skrevet
Må si at jeg synes det er litt svakt plot hvis hele greia går ut på å finne gode "krigere" til noen romvesener. Allerede nå begynner vi jo å se at soldaters oppgaver overtas av helautomatiserte/fjernstyrte maskiner, spionfly er f.eks. for det meste ubemannede, og det ventes at jagerfly vil gå over til full datastyring om ikke alt for mange tiår.

Tviler på at verdien av "raske reflekser og store muskler" vil være så stor i en sivilisasjon med teknologi som den HL2 utspiller seg i.

plottet er jo seff frigjøringskampen... hvertfall slik jeg har fått det for meg... kampen om lillemann mot big brother... :dontgetit:

gleder meg til 3 så innihuleste... lurer på om de faktisk lager en ny motor og skal bruke enda 6 år på utviklinga av et nytt spill, eller om de fortsetter på den geniale source motoren... for den må jeg si, både grafikkmessig og fysiske ting du kan flytte rundt slå i sunn, osv osv, har jeg aldri sett før... mange sier doom 3 slår hl2, men der er jeg totalt uenig ettersom doom3 nesten bare er metall hele veien, mens hl2 er alt mulig rart... OG VANNET A!!!! slår jo far cry med kilometer...

(så forresten en demo av unreal3... må si det er den sykeste grafikken jeg har sett... en av monstrene hadde like mange teksturer som et brett i unreal1) :!:

Skrevet
Må si at jeg synes det er litt svakt plot hvis hele greia går ut på å finne gode "krigere" til noen romvesener. Allerede nå begynner vi jo å se at soldaters oppgaver overtas av helautomatiserte/fjernstyrte maskiner, spionfly er f.eks. for det meste ubemannede, og det ventes at jagerfly vil gå over til full datastyring om ikke alt for mange tiår.

Tviler på at verdien av "raske reflekser og store muskler" vil være så stor i en sivilisasjon med teknologi som den HL2 utspiller seg i.

plottet er jo seff frigjøringskampen... hvertfall slik jeg har fått det for meg... kampen om lillemann mot big brother... :dontgetit:

Ja, men motivasjonen til G-Man og delvis romvesenene slik det ser ut nå, virker å være det jeg nevnte, og de er jo en vesentlig del av spillet. Er noen av hovedkarakterene utroverdige, gjør det sin innvirkning på resten også.

Ja, men motivasjonen til G-Man, Breen og delvis romvesenene slik det ser ut nå, virker å være det jeg nevnte, og de er jo en vesentlig del av spillet. Er noen av hovedkarakterene utroverdige, gjør det sin innvirkning på resten også.

Skrevet (endret)

Okay, et par synspunkter på HL2 plottet:

1. Gordon Freeman er antageligvis ikke G-man. Dette grunnet at tidsreiser, selv om de er ifølge enkelte teorier, mulige, ville skapt paradoks som ville vært ganske vanskelig å håndtere. Se qohf's post for en god forklaring. Dessuten er det teit og gjort til døde..

2. Soldatene du skyter og dreper overalt i HL er antageligvis mennesker som har gjennomgått en evolusjon til transgenic-humans, som dr. breen flere ganger kaller de. Man må anta at det er i tråd med plakatene med evolusjonsbeskrivelsen som er spredt rundt omkring i spillet. Det virker som om et av stedene dette skjer er Nova-project. Mulig det er navnet på forskningsprosjektet som resulterte i transgenics?

Hva er transgenics? Fra Wikipedia.org:

Transgenic organisms are those with foreign (usually from another species) genes in their genome. They are usually artificially created in laboratories and stringently controlled.

Så jeg foreslår følgende teori: Dr. Breen forhandler frem jordens kapitulasjon etter syvdagerskrigen. The Combine har ingen interesser i mennesker spesifikt, derfor begynner han et program for å komme frem til en prosess hvor mennesker kan gjøres mere vedifulle for The Combine. Han lykkes tydligvis og det er disse vi gjentatte ganger blåser gørra ut av.

3. G-man har helt klart en eller annen måte å reise på som får teleportering til å virke som treåring på sparkesykkel. Han kan reise så langt han vil og antageligvis til andre dimensjoner. Han kan på en eller annen måte stoppe, eller bremse tiden og fremdeles bevege seg og andre. Det blir med andre ord uinterressant å forsøke å forklare eller finne ut hvem eller hva han er da han bryter med letthet de aller fleste lovene vi har for hvordan fysiske objekter skal oppføre seg. Dersom han benytter seg av avansert teknologi er den så avansert at den er å regne som magi. Dersom han ikke gjør det så er det fortsatt magi.

Med det så mener jeg at det ikke er meningen at vi skal kunne forstå hans motivasjon, til de har ikke vi eller Freeman begrepsapparatet eller erfaringene en slikt vesen har.

Men det er interressant å diskutere hvem han selger Freemans tjenester til. Jeg tror ikke det egentlig er opprørsbevegelsen. :hmm:

Endret av applet
Skrevet
Men det er interressant å diskutere hvem han selger Freemans tjenester til. Jeg tror ikke det egentlig er opprørsbevegelsen.  :hmm:

Enig, det virker jo latterlig, og hva er det i det hele tatt en mann av slike ressurser kan trenge, bortsett fra å tilfredsstille sitt ego ?

Det mest verdifulle opprørsbevegelsen har, må vel være lokal teleportering, og som du sier, virker det som om G-Man er langt over det stadiet.

Det eneste jeg kan tenke meg, er at Gordon ble kjøpt til oppdraget i HL2 av noen som hadde interesser av at romvesenene skulle mislykkes i sitt prosjekt, kanskje andre romvesener som er fiender av de. Men dette blir jo litt far out i forhold til hva vi faktisk har blitt presentert av fakta i historien.

Forresten tror jeg det heter Nova Prospect, ikke Nova Project ;)

Skrevet (endret)
Det eneste jeg kan tenke meg, er at Gordon ble kjøpt til oppdraget i HL2 av noen som hadde interesser av at romvesenene skulle mislykkes i sitt prosjekt, kanskje andre romvesener som er fiender av de. Men dette blir jo litt far out i forhold til hva vi faktisk har blitt presentert av fakta i historien.

For meg virker det som om Freeman skulle hindre at Dr. Breen ble dratt lengre inn i The Combine... og at han skulle gi opprørerene nok tid til å få lokal teleportering til å fungere. Nesten alle ressursene ble jo satt til å jakte på Freeman. Ironisk sett ble det jo til at han kom til Breen selv..

Kanskje hadde Dr. Breen kunnskapen som skulle til for å få The Combine til å takle lokal teleportering også? Så med et han kom til verdenen deres så kunne han gi sin hjelp. Virker litt tynnt akkurat det også faktisk... Skulle gjerne visst hvorfor Breen skulle få den vertskroppen.

Endret av TCi
Skrevet

Jaa.. Det vi vet er jo at The Combine hadde invadert Xen og gjort "befolkingen" der til slaver. Jeg antar at når The Resonance Cascade inntraff ble Combine var jorda og menneskene og forsøkte så å invadere jorda med hjelp fra sine slaver. Godt mulig de senere i de andre add-on'ene som blue shift og oposing forces dro inn hjelp fra andre planeter også. Siden det var en del nye monstere der.

Så den eneste andre parten vi kjenner til for øyeblikket er Xen, men jeg tror ikke de er i posisjon til å tilby G-man noe interressant. Det skal jo sies at Imperier altid har bitre fiender, så det er mulig at det finnes andre fiender av The Combine som vi bare ikke har møtt enda.

Forresten tror jeg det heter Nova Prospect, ikke Nova Project ;)

Ha! Det har du helt rett i. Så da faller vel egentlig den teorien bort. Oh well.. Nova Prospect skulle i så fall bety (Nova) Ny (Prospect) Visjon eller Mulighet. Det høres ut som et klassisk navn på et fengsel hvor politiske dissidenter blir sendt for en aldri så liten omskolering.. :ermm:

Skrevet

For meg virker det som om Freeman skulle hindre at Dr. Breen ble dratt lengre inn i The Combine... og at han skulle gi opprørerene nok tid til å få lokal teleportering til å fungere. Nesten alle ressursene ble jo satt til å jakte på Freeman. Ironisk sett ble det jo til at han kom til Breen selv..

Kanskje hadde Dr. Breen kunnskapen som skulle til for å få The Combine til å takle lokal teleportering også? Så med et han kom til verdenen deres så kunne han gi sin hjelp. Virker litt tynnt akkurat det også faktisk... Skulle gjerne visst hvorfor Breen skulle få den vertskroppen.

Fordi han ikke ville tålt miljøet som The Combine ferdes i.

The Combine er jo også et ganske interressant navn som gir en rekke hint til strukturen. Combine betyr jo samling eller sette sammen:

*** Source: Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913) ***

Combine \Com*bine"\, v. i.

1. To form a union; to agree; to coalesce; to confederate.

You with your foes combine, And seem your own

destruction to design                --Dryden.

So sweet did harp and voice combine.  --Sir W.

Scott.

2. To unite by affinity or natural attraction; as, two

substances, which will not combine of themselves, may be

made to combine by the intervention of a third.

Er The combine en ?Hive-mind (wikipedia.org) Eller en slags triumvirat eller annen samling av ledere som sammen styrer the Combine? Kanskje det ikke er navn på en spesifik rase intelligente utenomjordiske vesener, men en samling av mange? Da kan man jo forestille seg at det forekommer stridigheter innad i organisasjonen og en fraksjon ønsket å kaste ett kubein i tannhjulene til en annen fraksjon...

Hmm, så mange muligheter, så alt for lenge til neste kapittel.. :D

Skrevet
Fordi han ikke ville tålt miljøet som The Combine ferdes i.

The Combine er jo også et ganske interressant navn som gir en rekke hint til strukturen. Combine betyr jo samling eller sette sammen:

*** Source: Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913) ***

Combine \Com*bine"\, v. i.

1. To form a union; to agree; to coalesce; to confederate.

You with your foes combine, And seem your own

destruction to design                 --Dryden.

So sweet did harp and voice combine.  --Sir W.

Scott.

2. To unite by affinity or natural attraction; as, two

substances, which will not combine of themselves, may be

made to combine by the intervention of a third.

Er The combine en ?Hive-mind (wikipedia.org) Eller en slags triumvirat eller annen samling av ledere som sammen styrer the Combine? Kanskje det ikke er navn på en spesifik rase intelligente utenomjordiske vesener, men en samling av mange? Da kan man jo forestille seg at det forekommer stridigheter innad i organisasjonen og en fraksjon ønsket å kaste ett kubein i tannhjulene til en annen fraksjon...

Hmm, så mange muligheter, så alt for lenge til neste kapittel.. :D

Ja det vet jeg, men hvorfor skulle han dit annet enn å få vertkroppen? Sikkert umulig å vite :(

Ja. The Combine er en fellesbegrep på flere grupper alien eller da også planeter. De sammarbeider nok for et felles mål. Det virker som om de tar det beste fra hver rase og lager forbedret versjoner av de. Kanskje noe ala The Borg fra Star Trek, de prøver å lage den perfekte rase...

Skrevet
Ha! Det har du helt rett i. Så da faller vel egentlig den teorien bort. Oh well.. Nova Prospect skulle i så fall bety (Nova) Ny (Prospect) Visjon eller Mulighet. Det høres ut som et klassisk navn på et fengsel hvor politiske dissidenter blir sendt for en aldri så liten omskolering.. :ermm:

Disse langbente skapningene i Nova Prospect så for meg ut som om de var en slags half-breed av aliens og mennesker, husker man kjørte forbi en som var satt fast i en slik "kapsel", ansiktet så mennesklig ut. Men de virket høyere enn soldatene man møter, så de så ut til å fylle en annen funksjon. Tipper de bruker fangede mennesker til å lage begge delene.

Skrevet
Disse langbente skapningene i Nova Prospect så for meg ut som om de var en slags half-breed av aliens og mennesker, husker man kjørte forbi en som var satt fast i en slik "kapsel", ansiktet så mennesklig ut. Men de virket høyere enn soldatene man møter, så de så ut til å fylle en annen funksjon. Tipper de bruker fangede mennesker til å lage begge delene.

Langbente skapningene? De som sitter spent fast til tannlegestolene?

Skrevet

Ja.. De er kalt Stalkers. De er de mest grunnleggende versjonene av combine. De blir brukt som slaver.

Skrevet

Ja.. De er kalt Stalkers. De er de mest grunnleggende versjonene av combine. De blir brukt som slaver.

Er ikke Stalkers de trebente kjempene med tonnevis av våpen?

De du tenker på forestilte jeg meg var transgenics uten alt utstyret. Altså soldater uten uniformen..

Skrevet
Er ikke Stalkers de trebente kjempene med tonnevis av våpen?

Nei, det er Striders

heter det ikke straider? (uttales: strejders?)

Nei, har ikke lest annet enn Strider (Combine Strider)..

Skrevet
de skriker steryder! iaffal :p

alltid trodd det har hett straider, tror jeg har lest det et sted

Nei, strider.

Applet: Jeg får ikke stalkers til å passe inn i uniformene i hodet mitt :) De er jo høye og tynne, uniformene er jo lave og med pølseben og armer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...