Gå til innhold

Half Life 2 story'en *spoilers*

Anbefalte innlegg

Skrevet
De ville hoppet en uke fram i tid men folk hadde ikkje merket at de hadde vært borte. I en tidsreise "forandrer" du tidens hastighet men når du sakte teleporterer er du vekke en uke.

Ok, mulig jeg ikke har lest nok bakenforliggende fysikk til å forstå dette, men hvilken definisjon av tid tenker du på når du sier "forandre tidens hastighet" ?

Er ikke (lineær) tid bare gitt av materies relative bevegelse (dvs. en rekkefølge av "hendelser") ?

I en tidsreise etter din definisjon, ville Gordon og Alyx ha aldret like fort som de andre ? Jeg tolker deg slik at når du sier "forandre tidens hastighet", mener du at det finnes én tid som gjelder for hele universet.

Det eg mener at når du tar en tidsreise forandrer du på hele tiden slik at det mellom der du var og der du kommer på en måte aldri har skjedd, viss du skjønner hva eg mener. Eller; det har skjedd men ingen har opplevd det på en måte. Ble litt rotete dette her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har to typer tidsreiser.

Ene der du på en måte spoler tiden tilbake eller frem, og kan forandre på ting du har gjort.

Den andre måten er der du tar tiden tilbake, si ett år, så kan du møte deg selv igjen. Prate med deg selv.

Vet ikke om det vart forståelig.

Skrevet

skjønner ikek hvorfor dere skriver noe som aldri kan/vil skje?? tidsreiser bakover er !!!umulig!!! :nei:

hadde det vært teoretisk mulig ville det svimla med teorier... ække meninga å være prippen, men hvem i helvete kan reise noen steder som helst når de veier uendelig mange tonn?

begrepet tid, er jeg eing med saftis i, at det må være slik vi mennesker def. tid hvertfall... (tid er beregnet etter materie bevegelse)...

for hvem kan si noe om hvor lang tid det tok før universet ble skapt? eller forrige gang universet kollapsa? tror ikke mange teoretikere engang klarer å bryne seg på den...

og mente du tci at foskjellen i slow-teleport og tidsreise fram er at slow-teleport bokstavelig flytter deg til et annet sted over tid, mens i tidsreise er du stuck på samma plassen bare utenfor tid og rom? for begge tilfellene er jo tid for deg (og alyx) et sek. uansett, mens for alle andre ei uke...

dere ville jo begge blitt borte uansett... hvis tidsreise er tilfelle da, så ville jo du merka det som at du kom dit med en gang, mens de rundt deg bare ville mista deg.. men det ville fortsatt gått ei uke før du dukka opp igjen... på samme plassen seff..

trodde jeg nettopp klarte å motbevise meg selv her... blir jo helt forvirra... :roll:

Skrevet
skjønner ikek hvorfor dere skriver noe som aldri kan/vil skje?? tidsreiser bakover er !!!umulig!!! :nei:

hadde det vært teoretisk mulig ville det svimla med teorier... ække meninga å være prippen, men hvem i helvete kan reise noen steder som helst når de veier uendelig mange tonn?

begrepet tid, er jeg eing med saftis i, at det må være slik vi mennesker def. tid hvertfall... (tid er beregnet etter materie bevegelse)...

for hvem kan si noe om hvor lang tid det tok før universet ble skapt? eller forrige gang universet kollapsa? tror ikke mange teoretikere engang klarer å bryne seg på den...

og mente du tci at foskjellen i slow-teleport og tidsreise fram er at slow-teleport bokstavelig flytter deg til et annet sted over tid, mens i tidsreise er du stuck på samma plassen bare utenfor tid og rom? for begge tilfellene er jo tid for deg (og alyx) et sek. uansett, mens for alle andre ei uke...

dere ville jo begge blitt borte uansett... hvis tidsreise er tilfelle da, så ville jo du merka det som at du kom dit med en gang, mens de rundt deg bare ville mista deg.. men det ville fortsatt gått ei uke før du dukka opp igjen... på samme plassen seff..

trodde jeg nettopp klarte å motbevise meg selv her... blir jo helt forvirra... :roll:

Hehe.. føler med deg.. Veldig vanskelig tema.. Men poenget mitt er at teleporteringen ikke reiser i tid i den forstand at du kan reise til år xxxx, men at du blir satt i en dvaletilstand og våkner da teleporten angivelig åpner seg.

Selfølgelig er dette bare min egen teori. Alltid intressant å høre på de forskjellige teoriene som folk har :)

Skrevet

men den er jeg helt enig i... men også en tidsreise maskin i den forstand at du forskyver din egen død... for å si det sånn...

egenlig uansett faktisk, fordi det ville tatt deg en viss sum tid og (ikke ved slow-teleport)

å reise fra A til B, men det tar bare noen sek... så egentlig der også, men bare i den grad at du utsetter din egen død noen timer/dager/uker/mnd.....osv...osv...

jeg er helt enig med deg tci...

Skrevet

Jeg tror vi skal konkludere med at ingen av oss har nok innsikt i den bakenforliggende fysikkteori som kreves for å kunne løfte denne debatten fra farse-nivået :)

colakork: Det er ikke bevist på noen måte at tidsreiser bakover i tid er umulige, det er bare ulogisk at det er mulig gitt at vi ikke har hatt besøk av noen fra fremtiden ennå. En mulig forklaring på dette er som sagt at man ikke kan reise lenger tilbake enn til tids"maskinens" begynnelse.

Om man tenker tidsreise kun som relativt raskere bevegelse, er det jo umulig, men det forskes på andre alternative former. Anbefaler alle (inkludert meg selv) å lese seg opp på "time travel" i wikipedia.org, samt i siste nummer av illustrert vitenskap, for en kort innføring.

Skrevet (endret)

en ting er sikkert, dog så har det fint lite med denne saken å gjøre. Og det er at det er mulig å SE tilbake i tid....

Hypotetisk sett da, hvis man på en eller annen måte er la oss si 10 lysår unna Jorden, og finner en måte å se et nærbilde av jorden på (kraftig teleskop etc) så vil man se det som skjedde for 10år siden.

Så hvis man finner en måte å reise fortere enn lyset på (selv om det sies å være umulig) så kan man "ta igjen" lyset og dermed kanskje både se seg selv på jorden, og ting som skjedde for mange år tilbake :)

Arti teori dette. Elsker slikt :)

Endret av apollox
Skrevet
bare stussa litt over noe i denn linken som har blitt lagt ut tidligere i denne tråden. det står Half-Life: Decay, ramset opp med Half-Life, Oposing Force og Blue Shift.. Er dette et spill jeg har gått glipp av?

Svaret finner du litt lengre i tråden. La meg quote:

Decay was the HL expansion for the PlayStation (or, was it PS2?). It's probably the least-known HL expansion...most people (including me) havn't played it.

Jeg har ikke spilt det selv, og fant ut om det akkurat nå. Dvs. at jeg visste det var en HL versjon til PS2 ute, men om den het Decay eller noe vet jeg ikke. Uansett, er det noe story-invirkende ting i den mon tro? Noen som har prøvd det?

Skrevet

Jo, der er 1 teori som kan brukes til å reise tilbake i tiden, og fremover. Det er teorien om at tiden er en krum flate, og i denne flaten finnes der diverse hull, tids hull, som kan utnyttes, ved rette utstyr, til å reise frem/tilbake i tiden.

Ble litt over rasket nå når jeg igjen rundet HL2, Dr Breen vet at Gordon er "til salgs" til høyestebydende, slik som G-man har sakt. Hvor kan han ha fådt denne informasjonen fra? Jeg tror det er fra den stygingen han snakker til rett før Gordon og Alyx kommer opp til Dr Breen.

Skrevet

Reise tilbake i tid har alltid vært og vil alltid være umulig.

Teoretisk går det vel ann å see ting som skjedde for lenge sida... akkurat som det som vi ser fra melkeveiens sentrum skjedde for ca. 26000 år siden.

Hmm absurd tema :hmm:

Skrevet

Hmm. Gordon selger seg for penger. Det gjør han til en ... ?

hehe. Måtte bare løse opp lufa litt, ble litt innviklet samtale her :!:

Skrevet
Reise tilbake i tid har alltid vært og vil alltid være umulig.

ja det tror jeg også, men det ville bare blitt naivt og si ALDRI!

jeg tror ikke vitenskapen har oppdaget brøkdeler av alle universets og fysikkens mysterier enda engang :)

Skrevet

please slutt å diskuter om tidsreise er mulig og heller komenter, spør eller kom me ting du har lagt merke til under spillet som kan gjøre historien i spillet kanskje mer tydelig.

Skrevet

Satt og spilte på Nova Prospect banen nå.. Der sier Breen noe om i denne retningen:

"I've convienced my benefactors that you are the best the human race can give, so far they belive me. But I haven't given them a solid evidence. Still you haven't managed to capture one man. .... Freeman is just a simple man with a MIT graduate. "

Det er mer han sier og, men alt jeg kom på akkurat nå... Så Dr. Breen er ute etter de beste av de beste av menneskene, de som er verdige til å bli modifisert og et medlem av The Combine. Ikke hvem som helst altså. Resten virker som de ikke teller noe særlig. Samt de som kanskje ikke er verdige, blir nedbombet av raketter med headcrabs osv. Da slipper de å gjøre den jobben selv.

Skrevet

Må si at jeg synes det er litt svakt plot hvis hele greia går ut på å finne gode "krigere" til noen romvesener. Allerede nå begynner vi jo å se at soldaters oppgaver overtas av helautomatiserte/fjernstyrte maskiner, spionfly er f.eks. for det meste ubemannede, og det ventes at jagerfly vil gå over til full datastyring om ikke alt for mange tiår.

Tviler på at verdien av "raske reflekser og store muskler" vil være så stor i en sivilisasjon med teknologi som den HL2 utspiller seg i.

Skrevet
Må si at jeg synes det er litt svakt plot hvis hele greia går ut på å finne gode "krigere" til noen romvesener. Allerede nå begynner vi jo å se at soldaters oppgaver overtas av helautomatiserte/fjernstyrte maskiner, spionfly er f.eks. for det meste ubemannede, og det ventes at jagerfly vil gå over til full datastyring om ikke alt for mange tiår.

Tviler på at verdien av "raske reflekser og store muskler" vil være så stor i en sivilisasjon med teknologi som den HL2 utspiller seg i.

Det er jo ikke akkurat det som er plotet da.. Grunnen til at jeg nevnte det er at Breen muligens berger en del av menneskeheten med å overtale The Combine om at vi er verdt noe, slik at vi ikke blir utslettet. Og når de ikke klarer å ta Freeman så kan vi få problemer når The Combine skjønner at vi ikke er så gode som Dr. Breen overtaler de om...

Skrevet (endret)

Herregud så mye surr det ble rundt dette med teleporting da!!!

Her er en oppsummering(viktig poeng i punkt 2):

1: Forskjellen i tidsopplevelse mellom Gordon\Alyx og Dr. Kleiner er helt enkel relativitet.

Einstein himself described the First Principle of Relativity like this :

" Sit next to a pretty girl for an hour and it feels like a minute. Put your hand on a hot stove for a minute and it feels like an hour, now thats relativity. "

Herregud, er jo en 90 år gammel teori det er snakk om her, skulle tro folk hadde lært hva den gikk ut på... :roll:

2: Forskere tror det er umulig å reise bakover i tid fordi det vil bryte med kasualitetsloven, aka årsak kommer før virkning, som i en kopp faller i gulvet(årsak), og den knuses(virkning). Et eksempel som illustrer dette er hvis man dro bakover i tid og drepte sine egne foreldre før man ble født... da ville man aldri blitt født, og ergo kunne man ikke drept sine egne foreldre og ergo ville man eksistert likevel og ergo kunne man drept sine egne forledre og ergo ville man aldri ha eksistert osv osv osv osov osv........... :no:

Men hvis man da sier at G-man og G-F er samme person(eller Gman manipulerer Gordons fremtid) vil dette føre til at Gman ikke* egentlig* kan påvirke historiens gang... Han kan bare spille ut ting(virkning) allerede forutbestemt av tidligere hendelser(årsak)! Så vis Gman og G-F er samme person så er grunnen til at Gman hjelper Gordon ganske enkelt at han ikke har noe valg, han er fanget i et tidsparadoks hvor han hele tiden må sørge for at Gordon gjør de rette tingene for å sikre sin videre eksistens. hmm, vet ikke om jeg fikk frem poenget mitt skikkelig her.<----------gud, jeg husker ikke hva poenget mitt egentlig var, eller er, eller kommer til å bli :hmm:

I've convienced my benefactors that you are the best the human race can give, so far they belive me. But I haven't given them a solid evidence. Still you haven't managed to capture one man. .... Freeman is just a simple man with a MIT graduate

Hmmmm, flere som får flashback til alle de gangene man har prøvd å drepe eller generelt komme nær(eller "capture...") Gman av denne setningen?

Endret av qohf
Skrevet

TCi: Finnes det en bok om denne historien ? En bok som kan kjøpes i butikk eller over nettet ?

Denne historien er helt utrolig.

Spilte HL1 samme dagen det kom i butikken i Norge, og runna HL2 for 2 timer siden. Det er det beste spillet jeg noen sinne har spilt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...