Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pass opp bittorrent brukere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
holy COW:!!!

så fint at jeg bruker DC++ da :))

OG HAR NGT / BREDBÅNDSFRABRIKKEN!

Til informasjon; det blir kontrollert/scannet på de svenske, ip-spesifikkene nettverkene også, hvis navn jeg velger å holde utenfor samtalen. Jeg vet flere med uninett-tilkobling som har blitt sendt advarsler til pga deling via diverse "sperrede" dc-nettverk, så ikke føl deg for sikker ;)

edit: netstat /a gir deg en god oversikt over de ip-adressene man er koblet til i en nedlastingsprosess, og gir dermed RIAA og eventuelt andre grupper akkurat den informasjonen de ønsker.

Endret av _oDIn_
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Les her og få litt inspirasjon på hva man kan svare disse

idiotiske henvendelsene fra Amerikanske selskaper og deres juridiske forlengede arm:

http://static.thepiratebay.org/legal/

Inspirasjon er vel og bra, men de støtter seg til en Svensk høyesterettsdom. Er ikke så sikker på at det finnes tilsvarende dommer i Norge. Så det er ingen grunn til å la seg inspirere av dette til å være uhøflig før man har et relativt solid juridisk ståsted.

Skrevet (endret)

Har fått samme melding frå Tele2, som hadde fått melding frå Dreamworks USA om at min IP delte ut kopibeskytta materiale ved 15 oppgitte anledninger.

George Lucas står vel på døra snart....

Eg nytta DC++

Endret av Koshs
Skrevet
Likfred, har du egentlig lest igjennom tråden? Det virker ikke som du har faktum for diskusjonen helt klarlagt. Stort sett handler den om brudd på norsk lov.

Og hvis det er faktum du diskuterer ut fra, så kan du ta en titt her.

Økokrim om Piratkopiering

Etter Åndsverkloven § 54 er det offentlig påtale for forsettlig (med vilje) bryter åndsverksloven. De trenger ingen anmeldelse for å straffe deg.

Den linken omtaler kopiering av programvare.

De fleste andre her tror jeg tenker på mp3er og film.

Og mener å huske at det er egne regler for programvare i Norge.

Skrevet

Har du lest hele tråden? :tease:

Det er ganske mye som har blitt omtalt her og sammenblandingen har vært total. Det kan godt hende at du har tungen rett i munnen...

Til og med første innlegget har delt filen og ikke bare nedlastet. Dem han delte den med var vel neppe personlige venner og familie???

Spiller det noen rolle om det er lovlig eller ikke?? De fleste her fortsetter så lenge faren for sanksjoner ikke virker for stor.

Skrevet

Det er vel en ting å bevise at ipadressen er registrert brukt til fildeling, noe helt annet er det vel å bevise at innehaveren av ipadressen har delt filer?

Med et økende antall trådløse nettverk, og min egen erfaring med hvor mange av disse som er helt åpne, så kan det vel bevisførselen bli noe komplisert for saksøker.

Ikke at jeg har benyttet meg av usikrede trådløse nettverk, men jeg har ikke opplevd å slå på maskinen i tettbygde strøk uten at et usikret trådløst nettverk melder seg. Jeg har til og med tatt det opp med naboen som kringkaster gratis adsl i hele nabolaget, men han bryr seg ikke.

Jeg ønsker på ingen måte å oppfordre til ulovlig fildeling, men hvis jeg hadde fått en slik mail, så ville jeg ha svart på en saklig måte der jeg forklarer at jeg har et dårlig sikret wlan som kan ha vært misbrukt, og at jeg snarest vil treffe tiltak for å forhindre slikt.

Men nå driver ikke jeg med ulovlig fildeling, og da blir det jo litt lettere.

Skrevet
Likfred, har du egentlig lest igjennom tråden? Det virker ikke som du har faktum for diskusjonen helt klarlagt. Stort sett handler den om brudd på norsk lov.

Og hvis det er faktum du diskuterer ut fra, så kan du ta en titt her.

Økokrim om Piratkopiering

Etter Åndsverkloven § 54 er det offentlig påtale for forsettlig (med vilje) bryter åndsverksloven. De trenger ingen anmeldelse for å straffe deg.

Den linken omtaler kopiering av programvare.

er ikke bedre å stjele musikk, video enn programvare, stjeling er stjeling uansett.

Skrevet (endret)
Det er vel en ti

ng å bevise at ipadressen er registrert brukt til fildeling, noe helt annet er det vel å bevise at innehaveren av ipadressen har delt filer?

Med et økende antall trådløse nettverk, og min egen erfaring med hvor mange av disse som er helt åpne, så kan det vel bevisførselen bli noe komplisert for saksøker.

Ikke at jeg har benyttet meg av usikrede trådløse nettverk, men jeg har ikke opplevd å slå på maskinen i tettbygde strøk uten at et usikret trådløst nettverk melder seg. Jeg har til og med tatt det opp med naboen som kringkaster gratis adsl i hele nabolaget, men han bryr seg ikke.

Jeg ønsker på ingen måte å oppfordre til ulovlig fildeling, men hvis jeg hadde fått en slik mail, så ville jeg ha svart på en saklig måte der jeg forklarer at jeg har et dårlig sikret wlan som kan ha vært misbrukt, og at jeg snarest vil treffe tiltak for å forhindre slikt.

Men nå driver ikke jeg med ulovlig fildeling, og da blir det jo litt lettere.

Du er uansett juridisk ansvarlig for linja. Det er ditt ansvar å sørge for at den ikke blir benyttet til ulovlig aktivitet innen rimelighetens grenser.

Edit: Dvs den som abonnementet står på.

Endret av Rim
Skrevet
er ikke bedre å stjele musikk, video enn programvare, stjeling er stjeling uansett.

Piratkopiering har aldri vært juridisk sett sammenlignet med eller referert til som stjeling av samme grunn som drap. Det er nemlig ikke stjeling.

Skrevet
Hva er det da for noe? :)

The wrongful taking of the property of another. It is a broad term and includes larceny, pilfering, hold-up, robbery and pick-pocketing.

Definisjonen av tyveri sier ikke noe om å kopiere noen andre sin eiendom :tease:

Skrevet

Hva er det da for noe? :)

Om du kopierer en avisartikkel på kopimaskin, eller en film på CD/DVD, så er det nøyaktig samme handling sett fra loven side. Det er kun mediet som er forskjellig. Begge typer materiale er beskyttet (eller ikke) av de samme lovbestemmelsene. Så om du moralsk skiller mellom disse materialene, så er det totalt irrelevant for om handlingen er lovlig. At programvare har fått en spesiell beskyttelse i lovverket, er en refleksjon av at programvare for en stor del ikke er åndsverk i lovens definisjon.

Skrevet
Du er uansett juridisk ansvarlig for linja. Det er ditt ansvar å sørge for at den ikke blir benyttet til ulovlig aktivitet innen rimelighetens grenser.

Edit: Dvs den som abonnementet står på.

Det har du helt rett i. Men hvis det ikke foreligger bevis i form av ulovlige delte filer, så har ikke saksøker noe sak.

Dessuten er det helt umulig å sikre seg 100% mot misbruk. Selv med kabel.

Jeg vil presisere at jeg selvfølgelig tar avstand fra ulovlig fildeling.

Hvis man ikke har rettigheter til produktene man laster ned så gjør man etter mitt syn ikke bare noe umoralsk, men også noe ulovlig.

Men hvis man f.eks har kjøpt en film på dvd, og laster ned en kopi fra nett, så er det helt lovlig. Det samme om man eier gamle musikkassetter, vhs eller LP`er og laster ned fra nett i stedet for å digitalisere fra den originale kilden.

Hadde film og musikkindustrien vært smarte, så hadde de for lenge siden gitt kundene sine muligheten for å laste ned fremfor å forsøke å hindre det.

Selvsagt mot betaling!

Skrevet
hvis jeg hadde fått en slik mail, så ville jeg ha svart på en saklig måte der jeg forklarer at jeg har et dårlig sikret wlan som kan ha vært misbrukt, og at jeg snarest vil treffe tiltak for å forhindre slikt.

Like Tele2 cares..

Skrevet
hvis jeg hadde fått en slik mail, så ville jeg ha svart på en saklig måte der jeg forklarer at jeg har et dårlig sikret wlan som kan ha vært misbrukt, og at jeg snarest vil treffe tiltak for å forhindre slikt.

Like Tele2 cares..

hehe... heldig for oss av de er glad i pengene de får hver måned :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...