Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pass opp bittorrent brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Deler man egentlig opphavsrettet materiale når man laster ned v.h.a. torrenter? Så lenge man ikke "seeder" en fil, er det man deler helt ubrukelige filer.

 

Vet at dette argumentet er veldig i gråsonen, men det vil nok absolutt være brukbart i retten. Det er jo også snakk om graden av "offentlig tilgjengelighet" ved deling av torrenter...

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Amerikanere kan fint saksøke nordmenn, men ikke for ting som skjer her i Norge. Det man kan taes for er brudd på åndsverksloven, distribusjon av åndsverk er rettighetshavers rett og når man deler noe på bt, dc, kazaa eller annet brytes denne. Og da kan man bli anmeldt for brudd på åndsverksloven.

 

Her er forøvrig en bra introduksjon til hvordan opphavsrett fungerer i norge.

http://www.torvund.net/artikler/art-opphav.asp#Internet

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener, alle søksmål eller anmeldelser vil være basert på Norske lover. Hva DMCA sier betyr heldigvis jack shit for nordmenn. Når EU får sitt motstykke på banen får vi se om stortinget tilpasser norsk lov til den, men enn så lenge har vi relativt liberal lovgivning på dette området.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig ikke lov å dele, så du kan risikere å bli saksøkt.

 

Men du blir neppe det, for enkelte selskap sender ut én advarsel først, og finner de ut at du gjør det flere ganger, ja da blir du saksøkt, ingen tvil om det.

 

Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å bruke bittorrent, jeg bruker det en sjelden gang, men da skal jeg ha prøvd alle andre steder (dc, emule osv.) uten hell. På dc hubbene deler jeg kun lovlige ting, så jeg har ikke noe å frykte, hvis dere er så redde så del linux iso filer, demo spill osv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...