Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pass opp bittorrent brukere


Anbefalte innlegg

Legger forresten merke til at det er noe usikkerhet når det gjelder hva som er lovlig og ikke. Jeg kan opplyse om at det er av kjøpt og eid materiale lov å gjøre kopier til privat bruk i et "rimelig antall". Det er IKKE lov å piratkopiere, det finnes ingen smutthull her, og det har aldri gjort det. Laster du ned en kopibeskyttet MP3 uten at de forskjellige parter har fått betaling, så bryter du loven. Det samme gjelder filmer, crackede spill, osv. Kopierer du egne cd'er/dvd'er og selger eller gir bort til venner og bekjente, så bryter du også loven.

 

Vil også minne om at utenlandske instanser er i sin fulle rett til å dra nordmenn for retten, hvis man bryter deres respektive lover.

Det du sier er helt korrekt.

Man kan dele en kopiert cd med venner og kjente såfremt man selv OG de man deler den kopierte cd`en ut til har betalt for den originale.

Dette gjelder også for filmer.

Det oracel skriver er ikke helt korrekt nei. Det er lov å laste ned film og musikk, men det er ikke lov til å dele det, da bryter man loven. Spill og software er det ulovlig å både laste ned og dele. :thumbup:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må si jeg er grundig lei folk her inne som ikke har peiling for fem flate øre.. Ring TONO og spør hva som er lov slik jeg og en kompis gjorde.. svaret vi fikk var følgende.. om jeg hadde kjøpt en cd kunne jeg brenne 10-20 kopiere arrangere et selskap for mine venner og gi dem en kopi ver.. så enkelt er det.. er det noen som er uenige kan dere holde kjeft for dere har ikke peiling.. og til dere som mener jeg lyger.. ring tono selv da =) samme skal vist også gjelde for filmer men dette har jeg ikke fått bekrefta fra dem som styrer med opphavsretten i norge enda.. Forsåvidt trodde jeg også at det var lov å laste ned spill og programmer enda.. men skal sjekke det opp.. stoler nemmelig ikke på alt den BSen enkelte presterer å komme med her =)

Lenke til kommentar
Legger forresten merke til at det er noe usikkerhet når det gjelder hva som er lovlig og ikke. Jeg kan opplyse om at det er av kjøpt og eid materiale lov å gjøre kopier til privat bruk i et "rimelig antall". Det er IKKE lov å piratkopiere, det finnes ingen smutthull her, og det har aldri gjort det. Laster du ned en kopibeskyttet MP3 uten at de forskjellige parter har fått betaling, så bryter du loven. Det samme gjelder filmer, crackede spill, osv. Kopierer du egne cd'er/dvd'er og selger eller gir bort til venner og bekjente, så bryter du også loven.

Det du skriver her, er for det meste BS. Jeg ser meg derfor nødt til å gjennskape posten som ble borte under datakrasjen for noen uker siden. Det meste er hentet fra en post jeg skreiv for to år siden, med litt oppdaterte lenker og Napster-dommen.

 

Det er stadig forvirring omkring dette med kopiering av musikk, filmer og bøker osv. Det jeg skriver nå gjelder IKKE dataprogrammer (inkl. spill), da disse svært sjelden kan defineres som åndsverk etter loven, og derfor har fått spesielt vern i loven.

 

I henhold til Åndsverkslovens §12 så er det tillatt å lage kopier til privat bruk. Det er ikke satt noen begrensninger i forhold til FORMATET (mp3, DivX e.l.) på denne kopien. Hvis dere leser siste setning, så ser dere at andre kan lage denne kopien til deg, så lenge han IKKE tjener penger på dette.

 

Åndsverkslovens §2 sier at det er forbudt å gjøre denne typen åndsverk tilgjengelig for "almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk." Videre, "verket gjøres tilgjengelig for almenheten når det fremføres utenfor det private område".

 

Definisjonen av "privat bruk" kan leses på Clara's nettsted. Sitat: "Med privat bruk menes først og fremst rent personlig bruk. Men også bruk innen en snevert begrenset krets av personer som er knyttet sammen ved familie-, vennskaps- eller omgangsbånd anses som privat."

 

Clara er en paraplyorganisasjon for Tono, Kopinor, Norwaco m.f.

 

Definisjon av "privat område" kan også leses på Clara's nettsted.

 

Når det gjelder nedlastning fra Internet, så siterer jeg fra Tono's nettsted om "Musikk på internett": "Åndsverkloven beskytter musikk og tekst til musikk uavhengig av hvilket media musikken distribueres i. Det gjelder med andre ord de samme betingelser for nettmusikk som for musikk i radio, på konsert eller i andre offentlige sammenhenger."

 

På samme måte som det er lov å gjøre opptak av musikk på radio, så er det tillatt å gjøre kopier av musikk, filmer m.m. fra Internet. Det som er ulovlig, er å gjøre musikk, filmer m.m. tilgjengelig på Internet uten avtale med og vederlag til rettighetshaver.

 

Clara's nettsted sidestiller Internet direkte med andre former for digitalt bruk.

 

Den noe snevre muligheten for fremstillingen av kopier av musikk og film til privat bruk som er beskrevet i Innføring i opphavsrett på Hardware.no's Guide-del er, etter det jeg kan se, på ingen måte beskrevet på Clara's eller noen av de andre rettighetshaverorganisasjonenes nettsider.

 

Når det gjelder å laste ned materiale fra Internet som er distribuert ulovlig, så sier retten i en nå rettskraftig dom i Napster-saken, at Åndsverklovens § 12 ikke kan tolkes innskrenkende og at enhver nedlasting fra nettet til privat bruk må være lov.

 

© sofTest

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
edit: netstat /a gir deg en god oversikt over de ip-adressene man er koblet til i en nedlastingsprosess, og gir dermed RIAA og eventuelt andre grupper akkurat den informasjonen de ønsker.

netstat gir jo ikke mye informasjon da, bare at det blir sendt og/eller mottatt pakker til ulike ip-adresser. Det kan være helt uskyldige forespørsler og annen trafikk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tele2 forwarder jo bare mailene de har fått fra *bogus selskap i USA*.

Tele2 sier jo at de ikke kommer til å gjøre noe med dette, så de har jo ikke gjort noe galt. Siden amerikanske selskap ikke kan gjøre deg noe, og tele2 ikke kommer til å utlevere navn og adresse, er det bare å drite i mailen.

"Siden amerikanske selskap ikke kan gjøre deg noe"

 

Dette er feil, dersom du har brutt norsk lov. Et av de største advokatkontorene i Oslo har spesiallisert seg på brudd på åndverkloven. Dette kontoret har mange rettighetshavere/organisasjoner som klienter. Så dersom du er en av de uheldige de setter inn ressurser mot er man som regel veldig ille ute å kjøre.

Et amerikansk selskap kan ikke saksøke en person med norsk statsborgerskap. Med mindre dette selskapet har en norsk avdeling da.. Slike søksmål er jo heldigvis svært skjelden i norge, og fører svært skjelden frem, i motsetning til i USA.

Amerikansk lov gjelder ikke i Norge.

Norske rettsinnstanser vil neppe bøye seg for sånne krav.

 

De kan jo prøve å saksøke.

Lenke til kommentar

Herregud for en haug med idiotposter! Sorry for å bruke sterke ord, men det slår meg virkelig at de fleste poster her må være skrevet på fjortisrommet med casemoddet masking overfylt med warez for å bruke noen stereotyper (ok, det var en dårlig spøk) :p

 

Det kan sikkert diskuteres med prisnivå, profittjag osv innen underholdningsindustrien, men prinsipielt kan man ikke forvente at rettighetshavere skal sitte stille og se at deres materiale blir spredt via piratkopiering. De som forventer at de skal sette seg ned stille på gjerdet og holde kjeft, kan likeså gjerne melde seg inn i en eller annen kommunistorganisasjon og starte forberedelsen til revolusjonen som kommer om få måneder, der vi skal knuse kapitalismen. I hvertfall anser jeg det for å være omtrent like realistisk som å forvente at filmselskaper og andre skal godta spredning av materiale på nettet.

 

Og til dere som tror at dere ikke blir tatt fordi BT kun deler segmenter av en fil, det er helt feil. Det er det samme om du har en hel bok eller bare et kapittel av boken, så lenge du bidrar til å spre materiale sammen med andre, er du skyldig som bare juling.

 

Er nok langt de fleste som piratkopierer materiale vil jeg tro, men da får man jaggu meg godta at de som innehar rettigheter til materialet vil forsøke å stoppe det, å tro noe annet er mildt sagt virkelighetsfjernt. Og som det er påpekt her, vil det med all sannsynlighet komme en skarp tydeliggjøring og innskrenkning av lovverket når Norge må oppdatere sitt lovverk for å komme ajour med EUs standarder gjennom EØS elns.

Lenke til kommentar

Siden det snakkes om torrents her. Vet ikke om det er nevnt men det er en "torrent side" som er blitt saksøkt nå. De er ganske store og har ganske mange brukere. De har startet et "innsamlings-aksjon" slik at de kan ha en advokat til å føre saken sin til retten. Hittill er de ihvertfall fått nok penger av sine brukere for å ha advokat en måned. Forhåpentlighvis klarer de å få midler nok til å fortsette å stå imot helt til en dom er falt.

 

Da får vi endelig vite om det er lov å ha en side som f.eks de nå nedlagte suprnova og torrentbits. Om det er lov til å laste ned programvare og annen media er selvfølgelig en helt annen sak.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Har fått mitt andre brev nå. Første var fra MPAA, gjaldt en gammel James Bond film de hadde snust opp via Edonkey, nå fikk jeg et fra BayTSP.Inc. Det så slik ut:

 

Dear Sir or Madam:

 

BayTSP, Inc. ("BayTSP") swears under penalty of perjury that Paramount

Pictures Corporation ("Paramount") has authorized BayTSP to act as its

non-exclusive agent for copyright infringement notification. BayTSP's search

of the protocol listed below has detected infringements of Paramount's

copyright interests on your IP addresses as detailed in the attached report.

 

BayTSP has reasonable good faith belief that use of the material in the

manner complained of in the attached report is not authorized by Paramount,

its agents, or the law. The information provided herein is accurate to the

best of our knowledge. Therefore, this letter is an official notification to

effect removal of the detected infringement listed in the attached report.

The Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works, the

Universal Copyright Convention, as well as bilateral treaties with other

countries allow for protection of client's copyrighted work even beyond U.S.

borders. The attached documentation specifies the exact location of the

infringement.

 

We hereby request that you immediately remove or block access to the

infringing material, as specified in the copyright laws, and insure the user

refrains from using or sharing with others Paramount's materials in the

future (see, 17 U.S.C. §512).

 

Further, we believe that the entire Internet community benefits when these

matters are resolved cooperatively. We urge you to take immediate action to

stop this infringing activity and inform us of the results of your actions.

We appreciate your efforts toward this common goal.

 

Please send us a prompt response indicating the actions you have taken to

resolve this matter. Please reference the Notice ID number above in your

response.

 

Nothing in this letter shall serve as a waiver of any rights or remedies of

Paramount with respect to the alleged infringement, all of which are

expressly reserved. Should you need to contact me, I may be reached at the

following address:

 

Mark Ishikawa

Chief Executive Officer

BayTSP, Inc.

PO Box 1314

Los Gatos, CA 95031

 

[email protected]

 

*pgp public key is available on the key server at ldap://keyserver.pgp.com

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the

person or entity to which it is addressed and may contain confidential

and/or privileged material. Any review, reproduction, retransmission,

dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon,

this information by persons or entities other than the intended recipient is

prohibited. If you received this in error, please contact the sender and

delete the material from all computers.

 

This infringement notice contains an XML tag that can be used to automate

the processing of this data. If you would like more information on how to

use this tag please contact BayTSP.

 

 

 

Infringed Work: Collateral

Infringing FileName: Collateral 2004 TS AC3 XviD-CARTEL CD2.avi

Infringing

FileSize: 734038016

Protocol: DirectConnect

+++

.............

 

 

I tillegg henvises det til både brukernavn på DC++ og min IP +ISP info og tid...

 

Mailene blir bare forwardet av min ISP uten kommentar, men idag gjorde jeg meg dum og spurte hva dette var for noe i en mail. Fikk svar at hvis de fikk flere slike, ble linja mi stengt til jeg garanterte det ikke ble delt ulovlig materilale!!!

 

JIPPI!!! :!:

Lenke til kommentar
Har fått mitt andre brev nå. Første var fra MPAA, gjaldt en gammel James Bond film de hadde snust opp via Edonkey, nå fikk jeg et fra BayTSP.Inc. Det så slik ut:

 

Dear Sir or Madam:

 

BayTSP, Inc. ("BayTSP") swears under penalty of perjury that Paramount

Pictures Corporation ("Paramount") has authorized BayTSP to act as its

non-exclusive agent for copyright infringement notification. BayTSP's search

of the protocol listed below has detected infringements of Paramount's

copyright interests on your IP addresses as detailed in the attached report.

 

BayTSP has reasonable good faith belief that use of the material in the

manner complained of in the attached report is not authorized by Paramount,

its agents, or the law. The information provided herein is accurate to the

best of our knowledge. Therefore, this letter is an official notification to

effect removal of the detected infringement listed in the attached report.

The Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works, the

Universal Copyright Convention, as well as bilateral treaties with other

countries allow for protection of client's copyrighted work even beyond U.S.

borders. The attached documentation specifies the exact location of the

infringement.

 

We hereby request that you immediately remove or block access to the

infringing material, as specified in the copyright laws, and insure the user

refrains from using or sharing with others Paramount's materials in the

future (see, 17 U.S.C. §512).

 

Further, we believe that the entire Internet community benefits when these

matters are resolved cooperatively. We urge you to take immediate action to

stop this infringing activity and inform us of the results of your actions.

We appreciate your efforts toward this common goal.

 

Please send us a prompt response indicating the actions you have taken to

resolve this matter. Please reference the Notice ID number above in your

response.

 

Nothing in this letter shall serve as a waiver of any rights or remedies of

Paramount with respect to the alleged infringement, all of which are

expressly reserved. Should you need to contact me, I may be reached at the

following address:

 

Mark Ishikawa

Chief Executive Officer

BayTSP, Inc.

PO Box 1314

Los Gatos, CA 95031

 

[email protected]

 

*pgp public key is available on the key server at ldap://keyserver.pgp.com

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the

person or entity to which it is addressed and may contain confidential

and/or privileged material. Any review, reproduction, retransmission,

dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon,

this information by persons or entities other than the intended recipient is

prohibited. If you received this in error, please contact the sender and

delete the material from all computers.

 

This infringement notice contains an XML tag that can be used to automate

the processing of this data. If you would like more information on how to

use this tag please contact BayTSP.

 

 

 

Infringed Work: Collateral

Infringing FileName: Collateral 2004 TS AC3 XviD-CARTEL CD2.avi

Infringing

FileSize: 734038016

Protocol: DirectConnect

+++

.............

 

 

I tillegg henvises det til både brukernavn på DC++ og min IP +ISP info og tid...

 

Mailene blir bare forwardet av min ISP uten kommentar, men idag gjorde jeg meg dum og spurte hva dette var for noe i en mail. Fikk svar at hvis de fikk flere slike, ble linja mi stengt til jeg garanterte det ikke ble delt ulovlig materilale!!!

 

JIPPI!!! :!:

damn. det høres ikke bra ut? Hvilken leveranør bruker du?

Lenke til kommentar
Du kan lage en *backup* av alt det materiale du har kjøpt, til eget bruk. Deler du med andre bryter du loven. Dette gjelder stort sett alt som blir utgitt (plater, film bøker, musikk ...)

Kan du VÆRE SÅ SNILL å ikke spre usannheter? Les lovverk, dommer, mediaomtale eller sågar denne posten: Det ER LOV å dele musikk, film og bøker med venner og familie. Det er almenn distribusjon (feks. radio eller en offentlig dc-hub) som ikke er lov. Software derimot er en annen historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...