Gå til innhold

Får ikke bootet fra S-ATA! Hjelp!


ibsen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg har et stort problem jeg trenger litt hjelp med. Jeg fikk nemlig en stor, fin pakke på posten i går, som inneholdt et MSI K8N Neo2 kort, en Athlon64 3000+ (Winchester, 939) og en WD Raptor s-ata 74 Gb. Gleden og ekstasen skulle raskt gå over til frustrasjon og fortvilelse, for det skulle vise seg å bli vanskeligere enn jeg trodde å bruke denne Raptoren som systemdisk.

 

Jeg har forsøkt å installere Win maange ganger nå, men får opp diverse feilmeldinger på samme sted. Etter at filene er kopiert over til disk og maskinen restarter, får jeg av og til opp "error loading operating system", noen ganger "invalid partition table" og et par ganger "windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk." Hjeelp!

Det fulgte med s-ata drivere på en diskett med hovedkortet, som jeg installerer med F6 under win-install.

 

Først trodde jeg kanskje det kunne være et bios-problem, så jeg bootet fra min gamle 8Gb disk og oppdaterte Bios fra 1.2 til 1.3 med MSI Liveupdate. Det hjalp ikke.

 

Det skumleste av alt, er at om jeg booter fra den gamle disken min, så kommer s-ata Raptoren opp i windows som D: Og.... i Win Disk Manager står det at disken er "healthy" !!!

 

Har snakket med en del folk på #hw.no, men ingen har klart å løse problemet. En fyr mente problemet kunne være at Raptoren kommer opp i BIOS som "fourth IDE master", at den heller skulle være "first IDE master". Men hvordan i all verden skal jeg få satt en s-ata disk til å være 1st master? Noen tanker? Noen spesielle ting jeg må gjøre i BIOS?

 

Jeg har sittet i over sju timer med dette nå, så all hjelp fra hw-boardet tas i mot med tusenvis av takk. Noen andre som har Neo2 som har satt opp en s-ata som systemdisk? Hva er det magiske trikset?

 

Hilsen Kalle.

 

 

edit: skriveleif

edit2: krysspostet under "hovedkort". Ikke slå!

Endret av ibsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Alt under installasjonen går fint - win finner disken, partisjonerer og formaterer. Så kopieres det masse systemfiler over til disken. MEN, problemene oppstår når win-install restarter maskinen for å gå inn i windows og fullføre installasjonen. Da kommer feilmeldingene i POST.

Lenke til kommentar

SCSI er ikke et alternativ under boot-rekkefølge!

 

Alternativene er floppy, LS120, Harddisk, cd-rom, Zip, USB-fdd, USB-ZIP, USB-cdrom, Legacy LAN og Nvidia Boot Agent.

 

Funket dårlig å manuelt velge bootdisk med F11 under post.

Endret av ibsen
Lenke til kommentar

Har hatt/har sånne problemer selv. Det verste er at jeg har byttet alt av hardware også. Har også brukt vanlig P-ATA-disk. Plages både under post og under Win-install, samt oppstart av Windows. Hovedkortet er et Gigabyte K8NSNXP-939, men jeg hadde faktisk tilsvarende problemer med oppstart av Windows på Asus P4P800 Deluxe og P-ATA. Når jeg skal installere Windows, går det som regel bra etter et par-tre ganger. Det som er rart er at når Windows er startet opp, er maskinen 100% stabil.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg hadde ett lignende problem med min nye harddisk en tid tilbake. Det er en S-ata disk.

Det jeg måtte gjøre var:

-bruke en annen pc (brukte gamle hdd) og finne driverene til raid, og legge disse på en diskett. (skal stå i manualen til hk hvilke filer du trenger)

-satte første boot til "INT18 Device" (vet ikke hva det heter på ditt hovedkort)

-startet innstallasjon av windows.

-helt i begynnelsen av innstallasjonen skal du trykke F6 (press f6 if you want to install a third party SCSI or RAID driver)

-installer raiddriverene

-fullfør installasjonen

 

Er litt usikker på om det er samme problem du har, men du kan jo prøve dette.

(burde stå forklart i manualen under "manual installation of IDE/RAID Drivers" eller lignende)

 

Jeg har forresten et Asus A7V8X hovedkort og en Samsung Spinpoint 160gb S-ata hdd.

Lenke til kommentar
Jeg har forsøkt å installere Win maange ganger nå, men får opp diverse feilmeldinger på samme sted. Etter at filene er kopiert over til disk og maskinen restarter, får jeg av og til opp "error loading operating system", noen ganger "invalid partition table" og et par ganger "windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk." Hjeelp!

Det fulgte med s-ata drivere på en diskett med hovedkortet, som jeg installerer med F6 under win-install.

Kan disk kontroller eller noe være defekt tro?

 

Det skumleste av alt, er at om jeg booter fra den gamle disken min, så kommer s-ata Raptoren opp i windows som D: Og....  i Win Disk Manager står det at disken er "healthy" !!!

Siden den kommer opp der, kan du gå på www.wdc.com og laste ned Data Lifeguard Tools. Kjør den testen og se om den rapporterer at disken er OK.

 

-Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...