Gå til innhold

BTX-hovedkort i handelen


Anbefalte innlegg

Nja det med kortet opp ned har sin fordel , om du så min worclog som het " vrengt Lian Li " så bygget jeg der om kabinettet slik at hk ble stående på motsatt side bare opp ned , dette medførte faktisk lavere temp .

Det samme har Lian Li gjordt med sin nye serie med kabinetter .

Hva konkret er det som skjer inni kassa når en flipper kortet, som gjør at det kan forklare forbedret kjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel bla får du grafikkortet over cpu , dette har en vesentlig betydning om du har et kraftig grafikkort , viften på dette kortet kommer da på oversiden og luften som denne blåser inn på kortet forsvinner lettere da som kjent varm luft stiger , strømforsyningen blir nede i kabinettet og du får ikke annsamling av varme fra denne . Minnebrikkene blir heller ikke så varme , da disse står lavere i kabinettet og ikke blir påvirket av varmen fra grafikkortet .

Dette er ting som jeg merket ble bedre ved å snu kortet .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

problemet med å ha cpu under gpu er at du vil ha problemer med å bruke zalman sine gpu kjølere f.eks

 

og siden gpu'ene bare blir varmere så flytter man bare problemet litt rundt. Dustete.

 

Cpu burde være plassert på en spesifik måte slik at kab.designere kan lage faste vifteplasser, eller andre snodige løsninger for å kjøle bedre.

Lenke til kommentar
problemet med å ha cpu under gpu er at du vil ha problemer med å bruke zalman sine gpu kjølere f.eks

 

og siden gpu'ene bare blir varmere så flytter man bare problemet litt rundt. Dustete.

 

Cpu burde være plassert på en spesifik måte slik at kab.designere kan lage faste vifteplasser, eller andre snodige løsninger for å kjøle bedre.

Hvorfor det , i mitt tilfelle har jeg jo bare snudd kortet , ser ikke at det blir mindre plass av den grunn . :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, det er litt pussig at PSU skal være øverst i kabinettet og trekke inn all den varme lufta. En varm PSU klarer ikke å levere like mye strøm (og blir ustabilere) enn en kald PSU. Lian Li har vel en løsning der PSU er i eget rom? Det er i allefall genialt. Den beste løsningen er å plassere en vifte bak helt opptil strømforsyningen som trekker den varme lufta ut før den når PSU.

 

Får man ikke 24 pins strømkontakt og dual strømleveranse til CPU på ATX, eller er dette bare en BTX ting?

Lenke til kommentar

Dell's XPS har et eget rom nederst i kabinettet for PSU'en med doble vifter:

 

Systemet har totalt fem vifter som sikrer at systemet har optimal luftgjennomstrømming. Strømtilførsel og to interne lavprofilsvifter er montert i et eget rom på bunnen av kabinettet. Dette gjør at systemet blir mindre utsatt for varme.

 

I tillegg blir to mikroprosessorvifter og en kortvifte uavhengig overvåket og termisk kontrollert

 

Høres ut som en langt bedre løsning enn det gamle Dell kabinettet med power supply og en vifte på toppen, en enkelt CPU-vifte og ingentig for kortene. Men det koster jo litt, da...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
ingenting med plass å gjøre når man snur kortet opp ned. Er cpu under gpu, og du bruker zalman sine kjølere (de passive) så kan det godt hende at det blir for varmt på gpu ...

Nei det har jeg liten tro på , jeg har vannkjøling og da blir det temmelig stillestående luft der uten at det ga noen problemer .

Lenke til kommentar
Ja, det er litt pussig at PSU skal være øverst i kabinettet og trekke inn all den varme lufta. En varm PSU klarer ikke å levere like mye strøm (og blir ustabilere) enn en kald PSU. Lian Li har vel en løsning der PSU er i eget rom? Det er i allefall genialt. Den beste løsningen er å plassere en vifte bak helt opptil strømforsyningen som trekker den varme lufta ut før den når PSU.

ATX standaren er "ganske" gammel. Når den ble utviklet fungerte viften i strømforskyningen som eneste kabinettvifte. Standaren var ikke tiltenkt grafikkort som gir 110w, prosessorer som gir 100w osv. Selv sverger jeg til vannkjøling så mange av varmeproblemene er ikke lenger. Derfor er det ikke for meg noe poeng for meg personlig å bytte til BTX med tanke på bedre kjøling. Kanskje det er noen fordeler med standaren jeg ikke kjenner...

 

Det beste for mange hadde kanskje vært om man fikk varmeutvikklingen tilbake. Da ville strømforskyninger kunnes dimensjoneres mindre, man kunne lag stille kjøleløsninger til en lav pris og energi forbruket gikk ned. Snart må vel utviklingen snu. Tenker selv tilbake - Hvor mye varme ga PII 400, men så kjøpte jeg en AMD Athlon 1400 Thunderbird...

 

Er jo kanskje litt av sjarmen med vann, peltier, blankt kobber og kjølekompressorer :D

 

For meg personlig ser jeg ikke som jeg vil ha særlig glede av en eventuell BTX standar. Prøver å ta livet med ro :cool:

Endret av LOZER
Lenke til kommentar
Ja, det er litt pussig at PSU skal være øverst i kabinettet og trekke inn all den varme lufta. En varm PSU klarer ikke å levere like mye strøm (og blir ustabilere) enn en kald PSU. Lian Li har vel en løsning der PSU er i eget rom? Det er i allefall genialt. Den beste løsningen er å plassere en vifte bak helt opptil strømforsyningen som trekker den varme lufta ut før den når PSU.

ATX standaren er "ganske" gammel. Når den ble utviklet fungerte viften i strømforskyningen som eneste kabinettvifte. Standaren var ikke tiltenkt grafikkort som gir 110w, prosessorer som gir 100w osv. Selv sverger jeg til vannkjøling så mange av varmeproblemene er ikke lenger. Derfor er det ikke for meg noe poeng for meg personlig å bytte til BTX med tanke på bedre kjøling. Kanskje det er noen fordeler med standaren jeg ikke kjenner...

 

Det beste for mange hadde kanskje vært om man fikk varmeutvikklingen tilbake. Da ville strømforskyninger kunnes dimensjoneres mindre, man kunne lag stille kjøleløsninger til en lav pris og energi forbruket gikk ned. Snart må vel utviklingen snu. Tenker selv tilbake - Hvor mye varme ga PII 400, men så kjøpte jeg en AMD Athlon 1400 Thunderbird...

 

Er jo kanskje litt av sjarmen med vann, peltier, blankt kobber og kjølekompressorer :D

 

For meg personlig ser jeg ikke som jeg vil ha særlig glede av en eventuell BTX standar. Prøver å ta livet med ro :cool:

Jeg synes det virker som btx prioriterer CPU sin kjøling, kanskje litt for mye, slik at det kan gå på bekostning av andre komponenter. Men det er mulig jeg tar feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i det. Med ATX hvor mye airflow er det over RAM? NB? SB? GPU? Med ATX så setter du 50% av viftene til å blåse og resten til å suge og håper at alt skal få kjøling nok, mens BTX gjør at du kan ha kraftig "vind" direkte over de delene som må kjøles uten svinger og store luftområder. (begrense mengden luft er en av de beste måtene å få god kjøling, og en funnel fra front til baksiden vil kunne gjøre det bedre enn noen løsning på ATX)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i det. Med ATX hvor mye airflow er det over RAM? NB? SB? GPU? Med ATX så setter du 50% av viftene til å blåse og resten til å suge og håper at alt skal få kjøling nok, mens BTX gjør at du kan ha kraftig "vind" direkte over de delene som må kjøles uten svinger og store luftområder. (begrense mengden luft er en av de beste måtene å få god kjøling, og en funnel fra front til baksiden vil kunne gjøre det bedre enn noen løsning på ATX)

Som sagt, mulig jeg tar feil, men begrenser du mengden luft, så begrenser du også mengden varme som kan taes opp, og når mye av dette blir "rukt opp" allerede ved cpuen, så blir det varm luft igjen til de andre komponenetene. BTX er sikkert bra om du har ok med vifter, men noen av oss liker å holde det til ett minimum :)

 

I tillegg, hvor mye airflow trenger man over ram, sb og nb? Aldri opplevd noe varmerelaterte problemer med disse komponenetene noensinne, det som blir varmt er jo gjerne disker, gpu og cpu.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

alle virker så negative..

Tror dere virkelig at Intel folka er så dumme at dem kommer til å laga en ny standard som er dårligere enn den forrige?

Nei det tror faktisk ikke jeg, selvom det ser litt rotete ut så burde vell ikke det ha noe og si hvis hovedkortet klarer å gjøre jobben sin bedre?

Det er sikkert mye penger ute å går her og dem vil nok ikke introdusere dette hvis det ikke hadde vært merkbart forskjell fra ATX-formatet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...