Gå til innhold

BTX-hovedkort i handelen


Anbefalte innlegg

Jeg tolket det en vei du en annen , men det jeg prøver å si her er jo at det er uvesentlig hvem som står bak , da enhver bedrift vil syte for sine egne intresser .

 

ja, du tolker alt som kritikk mot intel mens 90% av forumet ikke reagerer i det hele tatt. og det er MEGET vesentlig hvem som står bak, intel som er den dominante kan(og vil) diktere hva standarer som skal brukes.

Ta en chill pill eller noe.

Nei jeg tolker ikke 90% som kritikk mot Intel , men det er en kjent sak at mellom 80 og 90% av forumbrukerne er amd folk og dermed er det ikke rart de ikke reagerer , men de er jaggu snar å reagere om noen tør ytre noe ang amd som ikke oppfattes som lovprising , noe du sel viser i klartekst her .

Jeg er ikke mostander av hverken amd eller intel , men jeg har klart sagt at jeg liker Intels P4 prosessor bedre en amd sin A64 , dette til tross for at jeg vet A64 er raskere da jeg har den selv .

Men her er det desverre ikke lov til å ytre slik , for enten lovpriser du amd eller så blir du stemplet som Intelfanatiker .

Ja det er vesentlig hvem som står bak men da for å kunne gjennomføre en sak , Intel har gjennom mange år klart å opparbeide seg et forsprang og blitt større en andre , dette skulle det bare mangle at de ikke skulle benytte seg av , det er dumt og blåøyd det som serveres av enkelte at dette ikke er retferdig og realt . Tror du telenor lar være å introdusere ting som gagner dem bare fordi tele2 er mindre :cry: Nei kutt ut slikt sludder og vås , ethvert firma har den posisjon i markede som de har klart å opparbeidet seg denne vil de bruke for å styrke eller bevare denne posisjonen uansett hva de heter .

Så pillen tror jeg du tar selv :)

Du skriver mye fornuftig, og det er viktig å gjøre seg opp sin egen mening. Ingen skal ta fra deg den!

 

Når det kommer til din kritikk av at firmaer skal få lov til å være store vil jeg forsvare de små ved å legge til at vi forbrukere er bare fortjent ved at konkurransen eksisterer.

 

Å respektere et firma for at det har opparbeidet seg en sterk markedsøkonomisk posisjon er jeg ikke enig i. De gjør det bare for å tjene sine egne interesser, ikke våre (forbrukerne).

 

Hvis firmaer får lov til å vokse fritt og gjøre som de vil, blir det monopol. De kan da ta hva de vil for varen fordi ingen andre kan levere den uansett. Uten regler som konkurransetilsynet tilser hadde vi hatt et markedsanarki. Den sterkestes rett. Ikke sikkert de beste produktene hadde overlevd da. Bare de firmaene med sterkest kapital ville klare å overleve. Et stikkord; reklame.

 

Ingen skal si meg at de ikke påvirkes i det heletatt av reklamen. nVidia får jo ikke akkurat noen mindre posisjon når hvert tredje spill starter med deres logo. Intel har også begynt med dette i form av HT. Det er et bra produkt, men det er jo helt klart at folk tenker; "ja, dette må være bra siden de sier det på reklamen" ("runs best on intel").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At AMD og Intel konkurerer og kommer til å fortsette med dette er det vel liten tvil om , her kunne det jo vært greit om de kunne sammarbeidet mere på enkelte ting som feks en felles plattform som ivaretok begges intresser .

Jeg tror det kommer til å bli sak ut av dette :yes:

 

Hvis USA kommer med antithrust-loven sin og tvinger begge parter til å sammarbeide hvis det går over styr, hadde jeg blitt glad :)

Lenke til kommentar

DataFMT , ja vi er nok best tjent med flere små , det er nok sikker riktig . Men at en derved ikke skal respektere de som har vært flinke og blitt store er feil , hva da med den privates intresse for å gjøre det godt i samfunnet ? Det er da vitteligen vanlige mennesker som styrer både amd og Intel og at disse har vært flinke er det ingen tvil om , Intel gutta var først , de var flinkest og ble større enn amd gutta , skal de strafes for det??

Om vi får en monopolsiuasjon , noe jeg ikke tror så ville det vært synd , men om dette skjer på lovlig grunn der aktørene holder seg innenfor de gitte lover , så er det egentlig greit , for da har en av aktørene ikke vært gode nok.

Se i Norge innenfor feks matbutikker , her var det flere hundre aktører for 10-15 år siden , i dag sitter vi med kun 4 store aktører som har delt byttet mellom seg . er dette bra? Nei egentlig ikke, men aktørene har holdt seg stort sett innenfor spillereglene (foruten enkelte overtramp) og da får vi bare akseptere at slik er det .

Samme gjelder innenfor dataindustrien , noen er der fortsatt andre har gått dukken , enkelte skite triks har blitt brukt og kommer fortsatt til å bli brukt ( synd men sandt) men dermed å begynne å dele ut skyld og legge de store i hat blir for dumt , for alle har de sine svin på skogen og om amd hadde mulighet til å gå inn med tilsvarende avtaler som Intel har med feks Dell så hadde de ikke nølt et sekund , sånn er foretningsverdnen . At noen er så blåøyd at de tror noe annet er en annen sak . Men her bør en stikke fingern i jorda og forstå at dette ikke handler om sympati til deg og meg fra hverken amd eller intel , det handler om penger og makt .

Lenke til kommentar
det er en kjent sak at mellom 80 og 90% av forumbrukerne er amd folk og dermed er det ikke rart de ikke reagerer , men de er jaggu snar å reagere om noen tør ytre noe ang amd som ikke oppfattes som lovprising , noe du sel viser i klartekst her .

 

Men her er det desverre ikke lov til å ytre slik , for enten lovpriser du amd eller så blir du stemplet som Intelfanatiker .

 

kuttet litt ned på svaret ditt.

 

jaha? så jeg beviser at du ikke har lov å kritisere amd?

jeg har da ikke nevnt amd, amd er det nesten konsekvent du som trekker inn i diskusjoner som muligens eller enda værre, har noe med intel å gjøre.

så hvor den "klarteksten" står må du dessverre vise meg.

 

og det er fullt lovlig å ytre meningene sine*, dette er et diskusjons forum.

 

poenget er vel at BTX er en heller dyr og kanskje ikke så veldig gjennomtenkt løsning? noe jeg tror kommer til å gange amd litt i begynnelsen hos dem som skal oppgradere, siden du kan spare noen lapper på å ikke bytte kabinett.

 

 

*innenfor forumets regler

Lenke til kommentar
Ser mange henger seg opp i at ide tilkoblingen er midt på hovedkortet. BTX er noe som kommer i fremtiden, tror dere virkelig ikke at ide blir faset ut til fordel for sata? Og vips, så var hele problemet borte.

Da må de først løse floken med optiske enheter for S-ATA.

 

Dessuten funker jo ikke disse "broene" mellom S-ATA og IDE særlig bra på optiske enheter. Du må ihvertfall trø varsomt hvis du skal finne deg en fungerende løsning for CD / DVD-drev. :roll:

 

Tror nok IDE porten står i fare for å bli en stund til jeg.

Lenke til kommentar
Tviler på PCIe er noe merkbart bedre.

Da burde du prøve å kjøre ett kontrollerkort eller to, og ett gigabit-kort på vanlig PCI.

 

AtW

Men hva med tilgjengeligheten på disse?

 

Det er vel PCI-X som brukes foreløpig til dette formålet (i Servere). :roll:

Tilgjengeligheten kommer nå som vi har PCI-ex, PCI har lenge vært en totalt overbelastet buss.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei jeg tolker ikke 90% som kritikk mot Intel , men det er en kjent sak at mellom 80 og 90% av forumbrukerne er amd folk og dermed er det ikke rart de ikke reagerer , men de er jaggu snar å reagere om noen tør ytre noe ang amd som ikke oppfattes som lovprising , noe du sel viser i klartekst her .

Hvordan ser man det i klartekst her? Kan ikke si at det er skrevet noe særlig om AMD i det hele tatt. Det må jo være lov å være litt kritisk til Intel uten å få "hadde det vært bedre om AMD gjorde det" slengt i trynet vær eneste gang. Nei det hadde ikke vært bedre, men så var det heller ikke AMD som gjorde det denne gangen.

 

Intel er flinke til å prøve å få inn nye standarder, ofte er dette til alles beste, men noen ganger så skjærer det seg (rambus, og kasnkje btx).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var denne jeg kommenterte : "BTX blir sikkert en av de produktene som selger på navnet og fordi O'Store Intel står bak. " .

 

Utifra det spurte jeg om det da ville vært bedre om amd stod bak .

Her får en jo slengt at Intel står bak i trynet uten at andre reagerte ,men da jeg snudde på flisa så kom reaksjonene atter en gang .

Om denne standarden er bra eller dårlig har jeg derimot ikke ytret noe om , da jeg ikke har grunnlag nok på det nåverende tidspunkt til å si noe om det .

Lenke til kommentar
Her får en jo slengt at Intel står bak i trynet uten at andre reagerte ,men da jeg snudde på flisa så kom reaksjonene atter en gang .

Det er bare det at intel står bak i virkeligheten, og vi forholder oss til virkeligheten her. Det blir neppe særlig konstruktivt om hver eneste gang noen kritiserer noen kritiserer ett firma A for noe, så kommer folk med "hadde det vært bedre om B stod bak?".

 

AtW

Lenke til kommentar
DataFMT , ja vi er nok best tjent med flere små , det er nok sikker riktig . Men at en derved ikke skal respektere de som har vært flinke og blitt store er feil , hva da med den privates intresse for å gjøre det godt i samfunnet ? Det er da vitteligen vanlige mennesker som styrer både amd og Intel og at disse har vært flinke er det ingen tvil om , Intel gutta var først , de var flinkest og ble større enn amd gutta , skal de strafes for det??

Om vi får en monopolsiuasjon , noe jeg ikke tror så ville det vært synd , men om dette skjer på lovlig grunn der aktørene holder seg innenfor de gitte lover , så er det egentlig greit , for da har en av aktørene ikke vært gode nok.

Se i Norge innenfor feks matbutikker , her var det flere hundre aktører for 10-15 år siden , i dag sitter vi med kun 4 store aktører som har delt byttet mellom seg . er dette bra? Nei egentlig ikke, men aktørene har holdt seg stort sett innenfor spillereglene (foruten enkelte overtramp) og da får vi bare akseptere at slik er det .

Samme gjelder innenfor dataindustrien , noen er der fortsatt andre har gått dukken , enkelte skite triks har blitt brukt og kommer fortsatt til å bli brukt ( synd men sandt) men dermed å begynne å dele ut skyld og legge de store i hat blir for dumt , for alle har de sine svin på skogen og om amd hadde mulighet til å gå inn med tilsvarende avtaler som Intel har med feks Dell så hadde de ikke nølt et sekund , sånn er foretningsverdnen . At noen er så blåøyd at de tror noe annet er en annen sak . Men her bør en stikke fingern i jorda og forstå at dette ikke handler om sympati til deg og meg fra hverken amd eller intel , det handler om penger og makt .

Jeg er enig med deg at det er flinke mennesker som fortjener ros i både intel og amd, men de arbeider for firmaene. Det er firmaene jeg har delt mening til, ikke menneskene som jobber i dem.

 

Jeg liker ikke tanken på monopol i det heletatt. Man kan ikke bare komme å påtvinge politisk styre på firmaer som har oppnådd monopolisme. Det kommer ingenting godt ut av monopolisme, så der er vi uenig.

 

Jeg er i tillegg opptatt å få mest datamaskin for minst mulig penger siden jeg ikke er rik, og hadde jeg hatt mer penger hadde jeg sansynligvis brukt pengene jeg hadde til overs et annet sted. AMD er derfor et naturlig valg.

Lenke til kommentar
poenget er vel at BTX er en heller dyr og kanskje ikke så veldig gjennomtenkt løsning? noe jeg tror kommer til å gange amd litt i begynnelsen hos dem som skal oppgradere, siden du kan spare noen lapper på å ikke bytte kabinett.

Hadde det ikke vært fint om IEEE har satt standarden i stedet for et av to konurrerende firma :)

 

Da hadde de måttet ta hensyn til begge parter. De hadde kanskje også brukt litt mer tid på å lage en litt mer standard løsning i stedet for noe som kommer til å bli endret på alt for mange ganger fordi det ikke var så fleksibelt som det først var tenkt.

Lenke til kommentar

Innenfor data har vi i det siste fått SATA og PCIe som er noe alle produsenter må forholdet seg til, selv om de velger noe ulike løsninger innenfor standarden.

Det får meg til å lure på hvorfor det går såpas glatt med nye standarder på enkelte områder, mens det på andre blir et lite helvete når noe nytt dukker opp.

 

Det burde ihvertfall ikke komme som noen bombe at noen vil bytte ut ATX standarden etter så mange år, en burde heller lure på hvorfor det ikke har skjedd tidligere.

En kan godt diskutere om BTX er bra eller dårlig, jeg føler selv jeg at jeg ikke vet nok om BTX, så da er det bra at en kan forholde seg til meningene til de mange her som tydligvis har peiling på hva de snakker om :whistle:

 

Siden vi snakker om standardisering; Tenk om de også hadde blitt enige om felles standard(er) for prosessor socket's.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...