Gå til innhold

SÅ mye tåler en Tundra 1551...


pinnes

Anbefalte innlegg

Har i flere diskusjoner rundt denne maskinen sett at man er litt kritisk til byggekvalitet, at det er mye plastfølelse osv.

 

Allikevel syntes jeg det var et svært godt tilbud med mye kraft og lite kilo for pengene. Jeg bestilte meg en slik, har hatt den snart en måned og er veldig godt fornøyd. Jeg jobber som fotojournalist og trenger en maskin som er kraftig nok til bilderedigering. Tundraen er skikkelig god til dette!

 

Men nok om det. Her en dag var jeg innom jobb for å hente pc og fotoutstyr. På vei ut la jeg pcen imidlertidig på biltaket mens jeg slengte resten av utstyret i baksetet. En kollega av meg dukket opp og jeg slo av en liten prat,før satte meg i bilen og kjørte. Ut på motorveien, opp i 120 km/t. Blinket til høyre, avkjørsel, bremse ned før sving. Ca 80 km/t. Sviiisj! Klaang! Riiiitsj! Pcen glir av taket, spretter i asfalten et par ganger, lander oppned og glir på asfalten noen meter før den flyr inn i den regnvåte vegetasjonen. Jeg blir mildt sagt litt stresset, kjører til siden og på med nødlyset. Forventer å finne en knust plastklump og begynner å tenke på alle bildene jeg ikke har backup av, samtidig som jeg banner for meg selv.

Jeg og en kamerat som er med leter, finner batteriet et sted, DVDen som stod i maskinen et annet sted og maskinen nede i det våte gresset. Den ser noenlunde hel ut, med unntak av noen saftige skrubbsår og litt smeltet plast fra friksjonen mot asfalten. Sette på batteriet, inn med DVDen. Kjører hjem, slår på, forventer det verste. Windows-lyden høres, men skjermen har fått seg en skikkelig trøkk og bildet er delvis forsvunnet. Jeg kobler til en ekstern skjerm, trykker på hurtigtasten for skjermmodus og skrivebordsbakgrunnen kommer nydelig opp. Jeg tester. Alt funker. Cdbrenner, dvdspiller, nettverkskort og høyttalere. Alle bildene ligger fint på harddisken. Tastene er der de skal være og fungerer. Skjermen må byttes, kommer nok på rundt 2000, men nå sitter jeg og skriver på en ekstern skjem, og tundraen er like god som den alltid har vært.

 

Oppsummert: Tundra 1551 tåler å treffe asfalten diagonalt i 80 kilometer i timen fra halvannen meters høyde, samt å ligge klissvåt i gresset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du har hatt litt flaks, men likevel veldig imponerande.

 

Anbefaler deg forresten å ta backup av alt viktig materiale, sida harddisken kan ha fått seg en hard, hard trøkk når den traff asfalten - og kanskje klikker heilt plutselig og "uten grunn" en dag.

Eller om du skal vere dum nok til å gjøre det igjen, og det ikkje går så bra den gangen. :p

Lenke til kommentar

Ja, si det.

Jeg tror det gikk et par sekunder før jeg faktisk kom på at jeg hadde glemt pcen på taket. Jeg trodde kanskje det var noen som kastet noe ned fra brua over oss, og min umiddelbare reaksjon gjorde at jeg svingte unna. Når jeg først forsto hva som egentlig hadde skjedd, fikk jeg en ganske guffen magefølelse.

Men så gikk det jo bra tilslutt! Er det forresten andre som har hatt lignende opplevelser? Snakket med noen folk på PSdata idag ang. bytte av skjerm, og de lo såpass godt at jeg fikk inntrykk av at det heller hører til sjeldenhetene at slikt skjer. Jeg har også fått høre det ganske godt på jobb og av venner....

Tror jeg skal be PSdata sjekke harddisken også når jeg først sender den inn.

Lenke til kommentar

Pinnes:

 

ER ganske hissig på en slik 1551 maskin og lurer på følgende.

 

Har du merket noen gulfargen i skjermen slik som det er beskrevet i testen ?

 

 

Dette er lissom det eneste som gjør at jeg ikke har lyst på denne maskinen hvist skjermen er "ødelagt" når jeg får den.. Er ikke så intressert i noen falmet gulfarge når jeg sitter og jobber på laptoppen :D

Lenke til kommentar

Hmm ... til og med harrdisken lever?

 

Tror jeg hadde bytta den disken ... det kan være at den har fått seg en litt for kraftig smell og brått ryker. Dumt å leke med viktig data, nå som du har hatt griseflaks, gulling-til-tusen, englevakt etc... ;-)

 

Btw: tipset PSData... tenkte de ville sette pris på denne tråden. :D

Lenke til kommentar
Er det forresten andre som har hatt lignende opplevelser?

Ikke med laptop, men enkelte andre ting:

 

Glemte en kasse øl på taket en gang, og kom ikke på det før vi var full fart på vei nedover motorveien i Darnmark. Vi bremste opp forsiktig, kan du si...

 

Forøvrig snakket jeg for noen år siden med en tekniker som drev å reparerte Leica-utstyr, og han fortalte meg at han engang hadde fått en leica M av ett eller annet slag inn til rep, som hadde ligget i saltvann i 30 år. Glasset var ødelagt, men mekanikken fungerte fremdeles.

 

Ellers har jeg sett et intervju med en fotograf som mistet et Leica R6.2 ut av et bobbeltdekker-fly en gang, fra ca 600m høyde. Da han grov frem kameraet fra ca en halvmeter gjørme som det hadde landet i, sendte han det inn til Leica. Alt det trengte var en rens - bortsett fra det var det OK.

 

En venninne av meg greide en gang å ta livet av en slik støtsikker Nokia-mobil, ved å miste den nedi kokende frityrolje. En annen kompis av meg gjorde det samme ved å miste mobilen sin i "tanken" på en sementbil.

 

Var litt mye fotohistorier her, men det har sin enkle forklaring i at jeg også er fotograf. :-)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Skjermen må byttes, kommer nok på rundt 2000, men nå sitter jeg og skriver på en ekstern skjem, og tundraen er like god som den alltid har vært.

Finner du en LCD skjerm til en laptop til denne prisen vennligst fortell hvor du fant den, da priser på slike skjermer bruker å ligge på en 5-7000,-

 

OK, bare for å ha det sagt først og sist, så har jeg ikke kontrollert hvilken skjerm som sitter i en Tundra 1551 så prisen kan jo stemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...