Gå til innhold

Mitt hat mot s-ata. Ødelagt harddisk.


Anbefalte innlegg

Nå er jeg luta lei av s-ata.

 

For det første, tåler ikke kablene noe. Har ødelagt pluggene på 4 kabler iløpet av 1 år med s-ata harddisk. Dette fordi komponenter og andre kabler har kommet borti dem når jeg har tatt dem ut / satt dem i.

 

Men det har jeg ikke sett på som noe stort problem. Men idag skjedde det store. Jeg skulle dra ut strømkabelen til hovedkortet, og den rev med seg s-ata kabelen.

Hørte en knekkelyd, som viste seg å komme fra harddisken.

 

Da hadde plastikdelen av kontakten på harddisken knukket, slik at det bare står ut metallpinner. Nå er det utrolig dårlig kontakt mellom harddisk og kabel, og jeg ser på harddisk som død.

 

S-ata er lite gjennomtenkt, med sprø plastikplugger som stikker kort inn i harddisken og stikker langt utenfor. Noen andre som har vært ute for det samme? Har dere fått ny harddisk på garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig! S-ATA kontaktene sitter dårlig og har lett for å bli ødelagt. Det beste er nesten å lime på S-ATA pluggen på kabelen fast i S-ATA kontakten med superlim. Da tåler den litt mer. Jeg har opplevd å finne maskinen min i en tilstand der den pep ca hvert sekund. Det viste seg at det var en S-ATA kabel med dårlig kontakt. Utrolig dårlig mekanisk kvalitet er mitt inntrykk. Det gjelder å være veldig forsiktig. Hvorfor kunne ikke S-ATA kablene være litt mykere, slik at de kunne være litt mer skånsomme med festet (kontakten).

Lenke til kommentar
Du må da bruke normal forsiktig het...alle slike kabler skal lirkes ut, IKKE dra's...da har du nok bare vært heldig at det ikke har skjedd med p-ata.

Det var ikke harddisk-kabelen jeg skulle dra ut da.

 

Jeg går på elektro, så jeg tror jeg har lært såpass at jeg skal dra i støpselet/pluggen.

 

 

 

Vis jeg ikke får ny av komplett, skjærer jeg av pluggen og lodder fast lederene.. :thumbup:

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Du må da bruke normal forsiktig het...alle slike kabler skal lirkes ut, IKKE dra's...da har du nok bare vært heldig at det ikke har skjedd med p-ata.

Det var ikke harddisk-kabelen jeg skulle dra ut da.

 

Jeg går på elektro, så jeg tror jeg har lært såpass at jeg skal dra i støpselet/pluggen.

 

 

 

Vis jeg ikke får ny av komplett, skjærer jeg av pluggen og lodder fast kablene. :thumbup:

God ide

Lenke til kommentar
S-ata er lite gjennomtenkt, med sprø plastikplugger som stikker kort inn i harddisken og stikker langt utenfor.

Enig i at kontaktene kunne vært bedre. Vet at det jobbes med forbedringer, både for kontaktene og lengden på kablene. Det finnes også kontakter med 90 graders knekk så de ikke stkker så langt ut fra disken. latching_serialata_pr.jpg

 

WD har forøvrig noe de kaller safe-connect som er en mer solid patent for kontaktene

Lenke til kommentar
S-ata er lite gjennomtenkt, med sprø plastikplugger som stikker kort inn i harddisken og stikker langt utenfor.

Enig i at kontaktene kunne vært bedre. Vet at det jobbes med forbedringer, både for kontaktene og lengden på kablene. Det finnes også kontakter med 90 graders knekk så de ikke stkker så langt ut fra disken. latching_serialata_pr.jpg

 

WD har forøvrig noe de kaller safe-connect som er en mer solid patent for kontaktene

Heh. Safe-connect funka ikke særlig bra. Det var en Western Digital disk det skjedde med.

Lenke til kommentar

Helt enig

SATA(N) kontakter er en utrolig dårlig patent. Et stort tilbakesteg rent kontaktmessig. Tynne og veldig sprø kontakter som knekker alt for lett. Hadde i det minste vært en hylse eller kant rundt som støttet opp kabelen og hindret den i å vri seg, noe lignende en Firewire kontakt.

Hvis delene først skal være av så semmer kvalitet hadde det også vert en fordel om det var kabel delen som knakk, og ikke på selve disken, mye billigere.

Har erfaring om dette fra en Seagate disk hvor kontakten knakk. Søkte RMA på seagate sine nettsider, sendte den til Nederland og fikk ny. Hvis det er innenfor garanti er det verdt et forsøk.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Det er godt å vite at man ikke er alene om dette. Er ikke lenge siden den ene WD2500JD 250GB S-ATA disken min måtte parkeres fordi S-ATA kontakten som sitter på disken gikk i stykker. Det var også på min disk at den lille plastikk tappen som holder S-ATA pluggen på plass knakk av. Hurra liksom. Og tro meg, jeg ER forsiktig med ting. Var livredd for at noe skulle skje med diskene Regner med at det var vekten av S-ATA kabelen som hadde trukket kontakten nedover og holdt denne i spenn slik at når jeg forsiktig som mulig skulle lirke ut kabelen... så... u know... *knekk*

 

Disken fungerer jo helt fint enda, en dråpe superlim og dytte kabelen på plass inn ville sikkert fungert, plast tappen sitter igjen inne i selve kabelen. Men om det kanskje er mulighet for en RMA hos WD også, frister jo dette litt :yes:

Lenke til kommentar
Jeg anbefaller folk å kjøre RMA. Jo flere disker leverandørene får inn med knekt kontakt, jo større er sjansen for at de kommer til å gjøre noe med det og forbedre kvaliteten.

Ved å sitte hjemme og banne kommer man ingen vei.

 

Øystein

Får først se hva komplett sier. Siden garantien gikk ut for 2 måneder siden, tenker jeg at dem gir meg avslag.

 

Da skal jeg sende den direkte til produsenten. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd fysisk skade på disk eller kabel, men har opplevd at kablene har falt ut av harddisken fordi de er ekstremt bevegelige i horisontal retning.. De sitter praktisk talt nesten ikke fast. Hvis man jobber i kabinettet har kablene veldig lett for å rett og slett ramle ut av disken fordi man rører ved kablene, eller rører ved noe som igjen rører på kablene..

Lenke til kommentar

Har selv fire WD SATA (200 GB)-disker, og har aldri hatt noe problem. Kontaktene sitter rimelig godt på selve diskene, men sitter litt dårlig på SATA-kontrolleren. (så jeg tapet kablene fast i kabinetter så de ikke rører på seg :D)

 

Har aldri hatt noen problemer med knekte kontakter, men skal flytte alle delene til en ny kasse i morra, så vi får se. Blir pi$$ed hvis noe går til helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...