Gå til innhold

Vil kaste ut somalierne


Anbefalte innlegg

Dette har forsåvidt ingenting med diskusjonen å gjøre. Men; somaileren som angrep et utested, iført et laken, har slått til igjen. Hva denne mannen gjør ute blant barnehageunger er langt forbi min evne til å forstå.

Er av samme oppfatning som deg. Denne mannen burde enten få en passende lang fengselsstraff eller en busstur til Gardermoen ut i fra den lille informasjonen det er å hente av artiklene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kommer spørsmålet: Skal vi bare si: bedre lykke neste gang eller skal vi vise at denslags oppførsel kvalifiserer for "3 poser kaffe og en gratis busstur til Gardermoen"?

I dette tilfellet er det vel snakk om en psykisk ustabil person, men kaffe og flybillet bør være et reelt alternativ for problemindivider.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Det er vel her problemet ligger.

Disse menneskene er ikke domme, de vet hva de må si eller skal gjøre for at de skal få bli selv om de har "krangla i fylla" eller hva det nå er de har gjort.

Jeg tror det er mange som påberoper seg psykisk ustabilitet for å få mildere straff, og vi tror på dem.

 

Prøv det samme i USA og se hvor lenge du får bli.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Dette har forsåvidt ingenting med diskusjonen å gjøre. Men; somaileren som angrep et utested, iført et laken, har slått til igjen. Hva denne mannen gjør ute blant barnehageunger er langt forbi min evne til å forstå.

Er av samme oppfatning som deg. Denne mannen burde enten få en passende lang fengselsstraff eller en busstur til Gardermoen ut i fra den lille informasjonen det er å hente av artiklene.

Det er lett å si at personer som har gjort noe galt skal straffes for det. Men i en rettsstat må folk ha rettigheter, som er lik for alle. Hvis man skal straffe eller evt. sikre en person bør det skje etter klart definerte regler. Hvis man begynner å anvende straff mot "folk vi ikke liker" er vi på god vei mot maktmisbruk.

 

Når reglene er generelle og forbrytere forskjellige er det klart at vi kan komme utfor noen "spesialtilfeller". Da bør man selvsagt rette på regelverket så det fungerer. Det kan ta tid. Syns det er bedre å godta det enn å "orden opp", dvs., etter hva jeg har skjønt her, kollektivt straffe mennesker med samme nasjonalitet som en belastet gruppe. Vi kunne jo eventuelt kastet alle fattige i fengsel for å unngå nasking.

Lenke til kommentar

Enig med deg Feynman, vi kan ikke bare kaste ut somaliere, skulle vi gjort det så skulle man kastet ut alle utlendinger, noe som er uaktuelt.

Men likefult så synes jeg at utenlandske kriminelle skal kunde sendes hjem dersom de begår forbrytelser i norge av en viss strafferamme, eller gjentagelser.

Selvsagt skulle dette vært satt i system med et regelverk.

Kjenninger av politiet har vi ikke bruk for.(vaneforbrytere)

Lenke til kommentar
EDIT! Farke fant du noe statistikk over FN flyktninger?

Jeg er sikker på at den statistikken er litt annerledes.

Nei, SSB gir ikke ut statistikk over de forskjellige typer innvandrergrupper. Det gjør derimot svenskene, og deres statistikk viser at folk fra muslimske land er flere ganger mer overrepresentert innad i det innvandrerkriminelle miljøet enn innvandrere som en helhet er i det generelle kriminelle miljøet. Det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Er det et problem at somaliske utlendinger stort sett er kriminelle, mens kosovoalbanere ikke er det, er det intet problem å si nei takk til somaliere.

Vi skal ikke ta diskusjonen om hvilken rase som er verst, det får bli en annen diskusjon men også Kosovoalbanerne har sine svin på skogen, tro meg!

Hehe..vurderte å legge inn en :p etter kosovoalbanere men lot det være... Det jeg mente var at man ikke må være så redde for å generalisere. Har vi stort problem med somaliere, eller albanere for den saks skyld, bør vi sende dem hjem. Det betyr ikke at vi MÅ sende hjem alle utlendinger. Etter min mening.

Lenke til kommentar
Det er lett å si at personer som har gjort noe galt skal straffes for det. Men i en rettsstat må folk ha rettigheter, som er lik for alle. Hvis man skal straffe eller evt. sikre en person bør det skje etter klart definerte regler. Hvis man begynner å anvende straff mot "folk vi ikke liker" er vi på god vei mot maktmisbruk.

 

Når reglene er generelle og forbrytere forskjellige er det klart at vi kan komme utfor noen "spesialtilfeller". Da bør man selvsagt rette på regelverket så det fungerer. Det kan ta tid. Syns det er bedre å godta det enn å "orden opp", dvs., etter hva jeg har skjønt her, kollektivt straffe mennesker med samme nasjonalitet som en belastet gruppe. Vi kunne jo eventuelt kastet alle fattige i fengsel for å unngå nasking.

Du sier det så altfor godt her :)

 

Er det et problem at somaliske utlendinger stort sett er kriminelle, mens kosovoalbanere ikke er det, er det intet problem å si nei takk til somaliere.

Heldigvis er det ikke et problem.

 

Nei, SSB gir ikke ut statistikk over de forskjellige typer innvandrergrupper. Det gjør derimot svenskene, og deres statistikk viser at folk fra muslimske land er flere ganger mer overrepresentert innad i det innvandrerkriminelle miljøet enn innvandrere som en helhet er i det generelle kriminelle miljøet. Det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge.

Det er synd SSB ikke gir ut dette, men uansett er det stor grunn til å tro dette er annerledes i Norge. Norge og Sverige tar inn forskjellige kvoter av fylktninger fra hvert land, dessuten er det allmenn kjent at miljøene de møter i de aktuelle byene og/eller lander påvirker deres videre skjebne. De muslimske miljøene i Sverige kan være svært annerledes enn i Norge.

 

Det jeg mente var at man ikke må være så redde for å generalisere. Har vi stort problem med somaliere, eller albanere for den saks skyld, bør vi sende dem hjem.

Jo vi bør vær redd nettopp dette. Hvem er "dem"? Alle somaliere? Hva med dem som er ærlige og lovlydige?

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Vi må bli mye hardere mot dem som begår lovbrudd, de bør sendes ut av landet umiddlebart.

Det handler mest her om de innvandrerne som er lovlydige som får problemer fordi hele gjengen blir stemplet som kriminelle. Hadde man sendt i retur de som begår en forbrytelse så tror jeg at man hadde hjulpet de innvandrerne som er igjen i Norge til lettere å kunne bli integrert i samfunnet.

 

Det å si at de har opplevet så mye fælt i sitt hjemland så det må det taes til hensyn til er uhørt. Hvis de som kommer hit ikke kan skille mellom rett og galt, så kan faktisk det være noe av grunnen til at de har problemer i hjemlandet sitt.

Lenke til kommentar

for å starte så sier jeg det med en gang: følgende er ikke rasistisk ment... Men uansett... syns vi burde ha sånne psykiske tester før innvandrere fikk komme inn i landet. og at dem har en GOD grunn... greit nok dem kan flykte fra saker og ting det er jo greit.. men di som kommer til landet bare for å lage faenskap burde aldri fått kommet over grensa... min mening da men...Har dem god grunn og greier og oppføre seg så welcome to norway. men må si i samme slengen at vi Nordmenn kan være ganske så ille vi oxo.. spessielt jeg:) :innocent:

Lenke til kommentar
Det å si at de har opplevet så mye fælt i sitt hjemland så det må det taes til hensyn til er uhørt. Hvis de som kommer hit ikke kan skille mellom rett og galt, så kan faktisk det være noe av grunnen til at de har problemer i hjemlandet sitt.

Å ta hensyn til dette i f.eks. straffeutmålinger er ikke det jeg mener.

 

For å gjenta meg selv: jeg snakker om statistikkene - ikke om rett og galt.

Lenke til kommentar
Er det et problem at somaliske utlendinger stort sett er kriminelle, mens kosovoalbanere ikke er det, er det intet problem å si nei takk til somaliere.

Vi skal ikke ta diskusjonen om hvilken rase som er verst, det får bli en annen diskusjon men også Kosovoalbanerne har sine svin på skogen, tro meg!

Hehe..vurderte å legge inn en :p etter kosovoalbanere men lot det være... Det jeg mente var at man ikke må være så redde for å generalisere. Har vi stort problem med somaliere, eller albanere for den saks skyld, bør vi sende dem hjem. Det betyr ikke at vi MÅ sende hjem alle utlendinger. Etter min mening.

Helt enig. Noen ganger er det ikke feil å generalisere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...