Gå til innhold

Lei av 200.- grensa på import av spill?


Anbefalte innlegg

Har du, som meg, sett deg grundig lei av 200.- grensa ved import av spill, film og musikk fra utlandet? Synes du 200.- er en helt grei grense? Da visste du kanskje ikke at denne 200.- grensa ble satt en gang på '70 tallet etter datidens satser. Med dagens prisnivå og konsumindeks ville 200.- på '70 tallet vært ca. 970.- i dag. Men har 200.- grensa økt av den grunn, Neida...

Hvis DU vil være med på å få økt denne grensa kan du klikke deg inn her og her og signere begge oppropene. På den siste linken kan du også sende en ferdig utfyllt mail til Finansdepartementet, gjør også dette hvis du brenner for saken, eller hvis du generelt synes at 200.- grensa er for lav. Om det vil føre frem, det vet ingen, men gjør vi ikkeno... skjer det ikkeno. Så hvorfor ikke gi det en sjangse, er ikke så mye å tape iallefall. Og jeg for min del syntes det hadde vært kjekt å kunne importere stortitler av spill fra utlandet uten å måtte lange ut både toll og tollgebyr... samt frustrasjon.

 

NB: Dere som signerer, svar gjerne på tråden slik at den holder seg aktiv og flere personer kan få mulighet til å delta.

 

EDIT: *Oppdatert*

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du, som meg, sett deg grundig lei av 200.- grensa ved import av spill, film og musikk fra utlandet?  Men har 200.- grensa økt av den grunn, Neida...

ja.

 

Synes du 200.- er en helt grei grense?

jepp

 

Da visste du kanskje ikke at denne 200.- grensa ble satt en gang på '70 tallet etter datidens satser. Med dagens prisnivå og konsumindekst ville 200.- på '70 vært ca. 970.- i dag.

er fullstedig klar over det ;)

 

Hvis du vil være med på å få økt denne grensa kan du klikke deg inn her og signere oppropet.

hadde bare politikarane bryd seg i denne saka så, men det virker jo som om dei ikkje gjer det. men som du sier, så skader det ikkje å skrive seg opp. håper at mange gjer det, og at vi snart kan få ein endring i desse reglane.

Lenke til kommentar
www.hevtollgrensa.no

 

 

her finner du en annen underskriftskampanje..

denne har 9621 underskrifter i motsetning til de 700 elns på opprop.no

 

Men for all del, POST PÅ BEGGE, for dette må vi få igjennom!

Kjempebra at du kom med en aksjon til!

Kom igjen folkens signer begge, og send en mail til finansdepartementet via

http://www.hevtollgrensa.no/sendepost.html

 

Genialt! :thumbup:

Endret av Odland81
Lenke til kommentar

Kanskje den grensa på 200,- i 1970 var en urimelig høy grense,

nei jeg er for 200 kr slik at vi verner norsk handelsstand , husk det at spill kosta 400 kr i 1990, det er det koster det fremdeles, kanskje jeg skal lage opprop slik at vi med dagens prisnivå og konsumindeks skulle hatt en pris som var doblet.

Nei det er naivt og tro at politikere gidder og bry seg med slike bagateller.

Og hvem bryr seg, uansett så er det ikke normalt og kjøpe mer 1-2 spill i måneden alt over det betyr at man er nødt til å finne på noe annet og gjøre, hvis man trenger 2 spill så har man uansett råd til det.

Dette er min mening!

Lenke til kommentar

Klart det er fint å værne norsk handlesstand redflame, men når de er så gammeldagse, og staten skal ha så utrolig masse avgifter - ja, da fortjener de ikke pengene mine.

 

Jeg ser ingen problemer med å handle varer fra utlandet fremfor å handle dem i Norge hvis jeg kan spare penger på det. Klarer ikke butikkene å konkurrere med dette kan de holde seg unna. Dette vil jo bli statens problem, så vi får håpe de tar sakene på alvor snart.

 

JA til tollgrense på minst 1000 kroner. Da vil jeg ganske sikkert handle mesteparten av mine varer fra utlandet, det er helt klart. Nå handler jeg bare spill, DVD-filmer og andre småsaker til under 200 kroner, og det er surt å se at PS2, Xbox og GameCube-spill koster halvparten i utlandet enn hva de gjør her til lands :mad:

 

edit: Skrev under på begge nettstedene :)

Endret av Complexion
Lenke til kommentar
Klart det er fint å værne norsk handlesstand redflame, men når de er så gammeldagse, og staten skal ha så utrolig masse avgifter - ja, da fortjener de ikke pengene mine.

 

Jeg ser ingen problemer med å handle varer fra utlandet fremfor å handle dem i Norge hvis jeg kan spare penger på det. Klarer ikke butikkene å konkurrere med dette kan de holde seg unna. Dette vil jo bli statens problem, så vi får håpe de tar sakene på alvor snart.

 

JA til tollgrense på minst 1000 kroner. Da vil jeg ganske sikkert handle mesteparten av mine varer fra utlandet, det er helt klart. Nå handler jeg bare spill, DVD-filmer og andre småsaker til under 200 kroner, og det er surt å se at PS2, Xbox og GameCube-spill koster halvparten i utlandet enn hva de gjør her til lands :mad:

 

edit: Skrev under på begge nettstedene :)

"Klarer ikke butikkene å konkurrere med dette..."

 

Skal vi se litt her nå siden ingen i denne tråden ser ut til å ha skjønt noe som helst.

 

 

Hvem tror dere styrer Norge?

 

Hvem tror dere pålegger butikkene å kreve inn moms?

 

Tror dere butikkene kan overse moms for å konkurrere med aktører i utlandet som ikke krever inn moms?

 

Hva tror dere momsen brukes til?

 

Aner dere hvilken andel av statens totale inntekter momsen gir?

 

Hva tror dere momsen dekker av velferdsordninger i det norske samfunnet?

 

 

Hvis man et lite øyeblikk kan lære seg hvordan samfunnet fungerer og samtidig legge egen griskhet til side...ja da bør man kanskje se en viss sammenheng.

Lenke til kommentar

Til Heales: Nå tror jeg ikke staten hadde lidd så utrolig hvis dem ikke hadde sopt inn penger på denne posten også. Stanten har mer penger enn man skulle tro, problemet er at stanten bruker pengene på en til tider idiotisk måte, slik at velferds-tiltak som faktisk kommer samfunnet til gode, ser man lite av. Noen eksempler sier du, ok from the top of my head. Forsvarsbudsjettet (jeg tviler på at noen her, som faktisk har vært i militæret, kan forsvare den summen som blir rotet bort på denne posten årlig. Gratis stortings-kantine. Hvorfor i alle dager skal stortinget ha en sponset kantine, det er ikke akkuratt som de lever på fattiggrensa...

Lenke til kommentar
Hvem tror dere pålegger butikkene å kreve inn moms?

Staten!!

 

Hva tror dere momsen brukes til?

Lavere skatt til de med over 750.000 i inntekt!! :mad:

 

Aner dere hvilken andel av statens totale inntekter momsen gir?

Jada.. Men hvorfor skal jeg betale ekstra fordi staten ikke greier å finne på andre ting enn å kanskje sette opp MVA'en til europas høyeste!!!

Lenke til kommentar

Begge er underskrevet.

 

Når det gjelder proteksjonisme (=import-toll for å beskytte handelsstanden og norske produsenter) så er dette mye av årsaken til et kunstig høyt lønnsnivå i Norge. Dette btyr høyt prisnivå, dyrt å ansette folk, dyrt å leie butikk-lokaler osv. Og dette går hardt ut over handelsstanden.

 

Proteksjonisme er altså en kortsiktig løsning som skaper langsiktige problemer.

 

Proteksjonisme er også generelt grunnen til at utviklingsland holdes nede økonomisk. Proteksjonisme hindrer fri handel med disse landene, det hindrer dermed den økonomiske utviklingen, sørger for at fattigdommen består og at forskjellene mellom rike og fattige land bare øker. Noe som igjen fører til misnøye og terror, som igjen internasjonale konflikter.

 

Proteksjonisme er dermed en forferderlig uting. Men en uting man gjør seg selv avhengig, fordi det har skapt et kunstig høyt skille som bare kan opprettholdes med videre proteksjonisme. Og en oppheving av tollmurene ville ført til økonomisk kollaps.

 

Nå er ikke denne tollgrensa det viktigste i denne internasjonale sammenhengen. Den tredje verden står for svært liten andel av underholdningsindustrien. Men prinsippet er viktig.

 

Edit: Odland, hva med å redigere inn begge linkene i det første innlegget, slik a de som ikke gidder lese får emd seg begge?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...