Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat fått meg briller jeg, er 17. Har bare -1 på begge øynene så funker greit uten. Men er mye mer behagelig med tavleundervisning ol nå ;) og å se på tv!

 

Tror dere at jeg får dårligere syn etterhvert? Virker som om det er ganske vanlig. Både mamma og pappa bruker mye sterkere styrke nå enn når de først fikk briller/linser.

Lenke til kommentar

Brukt briller siden 4. klasse og turte først ikke bruke de for jeg hadde en unge som mobba meg for det, men ei venninne fiksa det ved å banke ham og true ham på livet om han ikke skjerpa seg, så det ble greit.

 

Litt slit nå selvsagt, når synet mitt er såpass svekket.

 

-6 på høyre og -6,5 på venstre øye

 

Kan ikke bruke linser, da jeg reagerer på de.

Evig slit.

 

Vurderer å ta en laseroperasjon om synet mitt noen gang stabiliserer seg.

Lenke til kommentar

Har nå brukt opp min første 90-dagers-engangslinse-pack, og lurte på om jeg da må inn til sjekk igjen? Husker optikeren nevnte at man måtte ha sjekker regelmessig, men husker ikke hvor ofte. Bruker forresten ikke linser hver dag, og har heller ikke følt noe spesielt ubehag.

Lenke til kommentar
Hvor får man tak i de billigste linsene, og hvilket merke er best?

 

Hvor ofte bør man gå til optiker?

8536713[/snapback]

 

Jeg bruker selv Focus Dailies dagslinser, fungerer bra.

 

Får innkalling til optiker en gang hvert år, for å se om synet har forandret seg i styrke og om øynene dine er friske.

 

Jeg kjøper ikke på nett, så noen andre vet nok det bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor får du innkallelse? Det gjør ikke jeg...

 

Bør man bruke briller/linser også når man ikke trenger det? Jeg har kun -1,5 og trenger ikke briller for å lese bøker, surfe på nettet osv. Bør jeg bruke det likevel? Optikeren min sier at jeg bør ha avlastningsbriller når jeg bruker linser og bruker øynene på nært hold. Forrige optikeren sa at jeg alltid burde bruke briller eller linser, ellers ville øynene bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Har nå brukt opp min første 90-dagers-engangslinse-pack, og lurte på om jeg da må inn til sjekk igjen? Husker optikeren nevnte at man måtte ha sjekker regelmessig, men husker ikke hvor ofte. Bruker forresten ikke linser hver dag, og har heller ikke følt noe spesielt ubehag.

8536338[/snapback]

Jeg blir anbefalt av min optiker å møte til kontroll 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har akkurat begynt med linser. Eg ser godt på avstand, men når eg skal lese, blir det uklart. Eg følar meg også kvalm og svimmel til tider. Er dette vanleg, eller er det noko gale med styrka på linsa?

8807944[/snapback]

Har aldri hatt linser selv, men jeg antar det er samme tingen som med meg når jeg fikk nye briller sist. Jeg følte meg også svimmel og litt kvalm de første dagene, men så gikk det over. Nå blir jeg kvalm og svimmel om jeg tar på meg de gamle brillene. :wee:

 

 

Jeg husker ikke helt tid jeg begynte med briller, men det var på barneskolen en gang. 6. klasse kanskje... Med tiden har synet forverret seg ganske kraftig. Sist jeg sjekket, for rundt 17 måneder siden, så hadde jeg -4.25 på begge øynene, og det er også så kraftig brillene jeg bruker nå er. Da jeg var på sesjon, så klarte jeg ikke å lese øverste bokstaven på tavla engang. :p

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
hvordan er det med pollen-allergi og linser? første sommer med linser, you see, men har pollen-allergi...

8792838[/snapback]

Jeg har brukt linser i omtrentlig 12 år, og har aldri hatt noen problemer, selv om jeg har hatt pollenallergi like lenge :-)

 

Anyways, jeg er 17 år nå, og har utviklet en voldsom nærsynhet over de siste 12 årene. Foreløpig ligger jeg på -13,25 og -14,50, og det skal visst være i ferd med å stabilisere seg nå.

Begynner å bli mektig lei av å bruke linser nå (finnes visstnok bare dagslinser i min styrke, som samtidig korrigerer for skeiv hornhinne) - og har veldig lyst til å operere.

Har hørt av flere at laser-opprasjon er uaktuelt, da det er stor fare for komplikasjoner når synet er såppas dårlig.

Det jeg da lurer på, er hvilke alternativer jeg har?

Noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar

Briller er da en mulighet, men du måtte hatt rimelig solide brilleglass tipper jeg. Misunner deg ikke.

 

Selv har jeg grovt regnet mellom -1.5 og -1.75 på begge øynene, så jeg har brukt briller f.o.m. jul 2004 t.o.m. mandag som var nå, da jeg begynte med linser. Lei av dugg, lei av skjev innfatning, lei av å se livet gjennom en ramme, lei av at de glir nedover nesen når jeg ser nedover mens jeg arbeider. Noen barnesykdommer med linser, som at jeg blir veldig trøtt i øynene på kvelden og tar de gjerne ut noen timer før jeg skal legge meg og går uten eller med briller. Også er det utrolig kjedelig de får gangene en glemmer seg og gnir seg skikkelig hardt i øyet og samtidig dytter linsen opp under øyelokket.

 

Forøvrig så tror jeg at jeg ligger godt an til å få førstepremien for verdens sterkeste blunkereflekser. Måtte virkelig bruke muskler for å holde opp øyet de første 10-15 gangene. Blitt mye bedre nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...