Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Idag for jeg mine briller :/ Har hatt linser siden desember men sjelden brukt dem siden jeg fikkd dem aldri på...

Ser man bra med engang når man tar på seg brillene eller tar det litt tid?

8468102[/snapback]

 

Huh? Du mente linser right?

 

Du ser som om du skulle hatt briller på, bare at brillene ikke er på. Men ta å øv deg med å ta de på. (hvis det er linser det er snakk om) Jeg stresset sikkert en 3 timer med de 2-3 ganger før jeg klarte å få det til. Øvelse vet du.

Lenke til kommentar

Hei! Har tatt synstest og hadde litt pluss eller minus(vetta faen) på det ene øyet. Blir synet mitt dårligere hvis jeg ikke bruker briller? Eller blir synet dårligere hvis jeg bruker briller? hmm.

 

Får sånn som nå er det jo greit å leve med. Bare litt vondt å lese på skjerm i flere timer.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Hei! Har tatt synstest og hadde litt pluss eller minus(vetta faen) på det ene øyet. Blir synet mitt dårligere hvis jeg ikke bruker briller? Eller blir synet dårligere hvis jeg bruker briller? hmm.
Når du får på deg briller, særlig i ung alder, 'trekkes' ofte synet mot null om du bruker briller eller linser til å korrigere synet. Sånn sett kan det være verdt å bruke enten briller eller linser.

 

Får sånn som nå er det jo greit å leve med. Bare litt vondt å lese på skjerm i flere timer.

Alt for å slippe synskorreksjon, hva? Det er ikke verdt det, bruk heller synskorreksjon når du likevel er aleine hjemme foran dataen.

 

 

Gjetter forresten på at du har +, og er langsynt, om du får vondt i hodet av å sitte foran dataen.

Lenke til kommentar

At man kan ha større differanse er jo åpenbart, men har kanskje ikke så mye i sammenhengen å gjøre. :p

 

figure_02: Litt usikker på hvorfor det står flere tall. Eneste jeg har sett av spesifikasjoner på linsene mine oppigjennom, er styrke (jeg har -2.00 og -1.75), krumning (mener jeg det er, jeg har BC 8.6) og diameter (her har jeg 14.2, ganske vanlig tror jeg).

Lenke til kommentar

Bruker blanding av briller og heldøgn's linser. Siden det er anbefalt at øyet for hvile litt når du bruker linser, bruker jeg somregel briller hjemme, for å la øyet hvile seg litt.

 

Toriske endagslinser finnes det.

 

Link

 

Focus dailys toric er brukbare linser, men har et stivt materiell og kan irritere øyet. Konsulter med optikker.

 

Kan anbefale å bruke heldøgn's linser, selv om du bare bruker dem som månedslinser. Materialet i heldøgns linser er meget komfortable.

 

For de som bruker heldøgns linser kan jeg anbefale å få komfortdrpåer (om dere ikke har det fra før av). Livredder for litt slitne øyner.

Lenke til kommentar

Jeg har forskjellig styrke på hvert øye, men under styrkene står det et tall og x90...det skjønner jeg ikke hva betyr. Kan det ha noe med skjeve hornhinner?

 

En annen ting: Bruker dailies endags linser nå, det funker bra og merker ikke noe, bare at noen "blodårer" er det vel, har blitt veldig røde og vil ikke forsvinne selvom jeg tar av linsene i lengre perioder. Kan det være farlig?

Endret av figure_02
Lenke til kommentar
Jeg har forskjellig styrke på hvert øye, men under styrkene står det et tall og x90...det skjønner jeg ikke hva betyr. Kan det ha noe med skjeve hornhinner?

 

Det har med måling av skjeve hornhinner å gjøre ja. men 90 er "default", mao. du har ikke skjevehorninner.

 

Bear^: Men der har du veldig begrenset valg av akse,kun 90 og 180, jeg har 150 :\

Endret av jokkakim
Lenke til kommentar

Hva mente du med det siste der? Er det noen forskjell på å ha dem på seg? (hvordan er de å ha på, mener jeg)

 

Selv har jeg en veldig skjev hornhinne, og briller funker rett og slett ikke, så jeg bare lurer på hvordan månedslinser er.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...