Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

I staden for å sette linsa rett på auga, kan du prøve å sette den på den kvite delen for så å la den skli på plass. Då kan det vere litt lettare å presse linsa godt nok på så den blir verande. Ellers er det bare å bruke tid. Når tårene begynner å renne er det bare og stoppe opp litt før du prøvar igjen. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du utdype hva det er som gjør at du sliter med å få dem på? Reagerer øynene dine med tårer og irritasjon med en gang du forsøker å føre de på øyet?

 

Sikker på at du f.eks. ikke reagerer på noe i linsevæska? Forsøkt å bytte væske? Du bør kunne få tak i små "engangsdoser" fra optikeren for å prøve dersom du har mistanke om at det kan skyldes væska.

Lenke til kommentar
Kan du utdype hva det er som gjør at du sliter med å få dem på? Reagerer øynene dine med tårer og irritasjon med en gang du forsøker å føre de på øyet?

 

Sikker på at du f.eks. ikke reagerer på noe i linsevæska? Forsøkt å bytte væske? Du bør kunne få tak i små "engangsdoser" fra optikeren for å prøve dersom du har mistanke om at det kan skyldes væska.

9112194[/snapback]

 

Hovedproblemet er at linsa sitter fast på fingeren og vil ikke sette seg på øyet. Jeg har prøvd å fukte øyet med linsevæske for å se om det hjelper, men det er marginalt. Det varierer veldig ofte når jeg har dette problemet og jeg klarer ikke se noe spesielt mønster ennå. Jeg bruker dagslinser, og den voldsomme reaksjonen som kommer av og til, når linsen først er plassert på øyet, kan komme uten at jeg har skylt med linsevæske. Jeg kan helle væsken på øyet uten noen negativ reaksjon.

 

ttt: Det er som oftest det jeg gjør. Spiller ingen rolle hvor jeg plasserer den. Har prøvd å sette den forsiktig på, presse relativt hardt, "smøre" den rundt før jeg slipper men jeg ser uansett ikke noe fast mønster. Det er tilfeldig hva som går og når det går. Jeg har kommet litt på vei merker jeg, så sjangsen for å få den fort på har økt i det siste, men når det først slår seg vrang er det til å hyle av! Da vet jeg morgenen er ødelagt.

Lenke til kommentar

Bruker selv briller men er rett og slett lei av å bruke briller..

Har veldig lyst til å prøve linser. Men er ikke linser veldig dyrt da?

Ville helst hatt linser som man ikke må bytte hverdag, det er litt stress..

 

Jeg har skjev hornhinne på høyre øye siden jeg bruker briller..

 

Laser operasjon er ikke aktuelt siden det koster over 4000,- hver gang og man må gjenta det etter et par år..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Du må uansett ta linsene ut på kvelden og på igjen på morgenen. Jeg bruker dagslinser fordi det er mindre stress enn månedslinser. Månedslinser må renses og vaskes hver kveld og oppbevares 100% sterilt. Mister du de på gulvet én eneste gang må du kaste de og du må begynne på neste måneds linser. Jeg vil anbefale å begynne med dagslinser første perioden så får du trent deg. Da har du ferske rene linser rett fra pakken hver dag og på kvelden er det bare å kaste de. Når du har brukt linser 6-12 måneder kan du, i samråd med optikeren, prøve døgnlinser som du kan sove med, men det må du ikke gjøre uten at han har godkjent det under noen omstendigheter. Det tryggeste er å gjøre alt gjennom f.eks Brilleland eller synoptik (butikker som vet hva de gjør) i begynnelsen, så kan du heller gå freelance og handle linser fra nettet når det hele har blitt en enkel vane.

 

Pakken jeg har koster like over 300kr/mnd fra Brilleland. Månedslinser koster i teorien litt under 300kr/mnd (250 kanskje), men så ofte man mister og klusser med linsene i begynnelsen ser jeg for meg å måtte ha brukt minst 2-3 par månedslinser i måneden, og det blir noen tusenlapper for mye.

Lenke til kommentar
noen som vet hvor dårlig syn man kan ha for å få 'gratis' laseroperasjon? er det +6 -6?

9112213[/snapback]

 

Denne ordningen med gratis laseroperasjon er ikke lenger, desverre så må du nok punge ut.

 

Jeg vet om et unntak: Hvis du prøver å komme inn på jeger, og alt som hindrer deg er synet (du er en utmerket kandidat ellers) så kan du få laser operasjon sponset.

 

4000 kroner var vel litt vel billig, med tanke på det billigste du får er ca 12 000 hvis du reiser til utlandet og gjør det.

 

Scortech: Du må som regel ikke ta den på nytt før hvert 10-15. år, med mindre du er så "lite smart" at du tar en laser operasjon når synet ditt ikke er stabilt.

Lenke til kommentar
Bruker selv briller men er rett og slett lei av å bruke briller..

Har veldig lyst til å prøve linser. Men er ikke linser veldig dyrt da?

Ville helst hatt linser som man ikke må bytte hverdag, det er litt stress..

 

Jeg har skjev hornhinne på høyre øye siden jeg bruker briller..

 

Laser operasjon er ikke aktuelt siden det koster over 4000,- hver gang og man må gjenta det etter et par år..

9113208[/snapback]

 

Sist jeg sjekka koster det 15-20.000 for synskorrigering på begge øyne.(totalt)

Du skal ikke ta synskorrigasjon før øyet har sluttet å vokse!!, dermed trenger du heller ikke gjenta det et par år senere.

 

 

Venter selv på at mine øyne skal stoppe å vokse, er maks klar for en synskorrigering nå.

Pådro meg øye-betennselse + horn-hinnebetennelse natt til tirsdag, sitter her med øyedråpene nå.

Er fett lei linser!!

 

Edit:

Venstre øye: -2.50

Høyre øye: -3.75

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Har -2 på begge øya! Og dæven så dårlig jeg ser uten briller/linser!

 

Linser bruker jeg kun når jeg står på fjøl eller driver andre aktiviteter hvor briller ikke passer inn.

 

Sitter på 2par vanlige briller og 1par solbriller med styrke (noe annet hadde vært bortkastet)

 

Blir ofte sliten i øya og rundt ved nesa av å bruke briller. Noen ganger tar det ikke lenger tid enn en 1time før jeg kjenner det er plagsomt.

Er det ikke dette man liksom skal unngå ved å bruke briller?

Lenke til kommentar
Bruker selv briller men er rett og slett lei av å bruke briller..

Har veldig lyst til å prøve linser. Men er ikke linser veldig dyrt da?

Ville helst hatt linser som man ikke må bytte hverdag, det er litt stress..

 

Jeg har skjev hornhinne på høyre øye siden jeg bruker briller..

 

Laser operasjon er ikke aktuelt siden det koster over 4000,- hver gang og man må gjenta det etter et par år..

9113208[/snapback]

 

Sist jeg sjekka koster det 15-20.000 for synskorrigering på begge øyne.(totalt)

Du skal ikke ta synskorrigasjon før øyet har sluttet å vokse!!, dermed trenger du heller ikke gjenta det et par år senere.

 

 

Venter selv på at mine øyne skal stoppe å vokse, er maks klar for en synskorrigering nå.

Pådro meg øye-betennselse + horn-hinnebetennelse natt til tirsdag, sitter her med øyedråpene nå.

Er fett lei linser!!

 

Edit:

Venstre øye: -2.50

Høyre øye: -3.75

9115332[/snapback]

 

Er vel 15*2? mao 30000 og det er en del, eller har det falt veldig i pris?. Uansett er det utrolig fristende, men synd synet ikke har stabilisert seg.

Lenke til kommentar

Vil bare si til alle dere som vurderer laseroperasjon: test månedslinser en periode (av typen som du sover med og som sitter på hele tiden) Jeg begynte å bruke slike i fjor, og er utrolig fornøyd. Man trenger bare ta på eller av linsene en gang per måned, og når de sitter på glemmer du helt at de er der. Jeg merker ingenting til dem.

 

Når det gjelder pris, koster det vel rundt 1000 per halvår tror jeg det er? Ikke allverdens egentlig, skal gå ganske lenge med linser før det koster det samme som en laseroperasjon. Og for dere som er for unge til å ta en laseroperasjon, er dette klart det beste alternativet.

 

Jeg brukte selv dagslinser en stund, men synes de var ubehagelige, og det var utrolig stress å bytte hver dag. Spesielt når man var på fest og overnattet andre steder enn hjemme, når man var på fjelltur osv. Med månedslinser putter man dem på i starten av måneden, og glemmer dem helt frem til slutten (gjerne litt lengre, jeg glemmer HELT at jeg har de på, går ofte med dem nesten 2 måneder før jeg husker på det :p )

Lenke til kommentar

Månedslinser er laget av et materiale som er tykkere, mer behagelig (for de fleste) og puster bedre, derfor man kan ha dem på over lengre tid. Men dette er selvsagt individuelt.

 

Jeg anbefaler dere å prøve det i en periode på 5+ uker, før dere bestemmer dere. Jeg likte det ikke helt i starten, men nå som jeg er vant til de, vil jeg aldri gå tilbake. Laser er unødvendig, risikabelt og dyrt.

Lenke til kommentar
Månedslinser er laget av et materiale som er tykkere, mer behagelig (for de fleste) og puster bedre, derfor man kan ha dem på over lengre tid. Men dette er selvsagt individuelt.

 

Jeg anbefaler dere å prøve det i en periode på 5+ uker, før dere bestemmer dere. Jeg likte det ikke helt i starten, men nå som jeg er vant til de, vil jeg aldri gå tilbake. Laser er unødvendig, risikabelt og dyrt.

9146896[/snapback]

 

Vel, særlig mer risikabelt enn å f.eks. ta blindtarmen er det ikke. Men ja, det er fryktelig dyrt, 25-30k for full korreksjon av begge øynene.

 

Selv har jeg mine tvil til disse linsene man går med på i uker og måneder av gangen. Selv om det fins dyre linser som puster veldig bra blir øynene tørre av dette, spesielt når man sover. Man får fort også blodårer på hornhinna, ikke farlig i seg selv, men det kan gjøre synet dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...