Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble tatt av gaia


weliiiss3245

Anbefalte innlegg

Jeg tok bussen hjem fra skolen i dag som jeg altid pleier med mitt gratisbusskort som skal teller til å fra skolen. Jeg var i godt humør. jeg tok en buss som gikk på motorveien og dermed gikk til et busstop lengre enn det jeg skulle gå av. da jeg gikk av bussen sto det 4 jævli stygge ekle gaia vektere som ikke tjener en drit. Jeg visste kortet mitt til de og de sa at jeg hadde tatt bussen "alt" for langt og ga meg en saftig bot på 750kr og en pinlig situasjon. Jeg pleier å ta denne bussen siden jeg kommer fortere hjem med den og den kjører på motorveien.

Kan jeg klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart du kan klage, men tviler på det hjelper.

 

Du har et buss-kort som gjelder fra A til B, henholdsvis betalt av fylkeskommunen du bor i. Men du tok bussen fra A til C.

 

Skjønner godt du er irritert, men vekterene gjorde den jobben de er ansatt til.

 

Så enkelt er det.

 

Edit: litt feil ordstilling jah..... :wallbash:

Endret av Ghost Tulsa
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan forstå det tok han faktisk veien fra A til B, men han la ikke veien om Checkpoint Charlie...

 

Du må nesten vite litt om hva busselskapet sier om dette. Er det en del av avtalen om busskort at du SKAL ta den andre bussen? Var det samme selskap som du ellers ville brukt? Lot bussåføren deg komme på etter at han hadde sett kortet ditt?

 

Du kan også printe ut et kart og vise at du ikke hadde kjørt ALT for langt, da du faktisk var et sted mellom skolen og hjemme...

 

Hvis det du sier er sant, så "Lykke til!"

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Så vidt jeg kan forstå det tok han faktisk veien fra A til B, men han la ikke veien om Checkpoint Charlie...

jeg tok en buss som gikk på motorveien og dermed gikk til et busstop lengre enn det jeg skulle gå av.

 

Han tok veien fra A til B ja, bare litt lengre :whistle:

 

 

Men for all del, føler du deg urettferdig behandlet, så gjør det du føler du må/kan gjøre for å få strøket denne sure boten :thumbup:

Endret av Ghost Tulsa
Lenke til kommentar

De vaktene (vekterene) er faktisk skikkelig ekle.

 

Når jeg tar bussen tror alle bussjåfører at jeg er 14 bare jeg forteller dem det (ellers har jeg ofte vært ute for å ha blitt tatt som voksen), men de vekterene ser alltid rart på meg og spør om jeg har leg., det har jeg sjeldent og jeg svarer nei, de spør da hvor gammel jeg er og jeg svarer høflig 14, de ser rart på meg en gang til og tilslutt må jeg skrive navn, adresse og fødselsdato på en svær notatblokk. Og når jeg spør hvorfor jeg må sier de bare "fordet", og nå jeg spør hvor det står at man må ha med leg. på bussen sier de ingenting og ser surt på meg.

 

Hvorfor må en 14-åring hele tiden bli tatt som voksen når 8-åringer går glatt??

 

(Vekterene kommer fra

Bedriftskontroll AS)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Spør om de har politimyndighet neste gang. Har de ikke det, så går du bare. Da har de ingen rett til å holde deg igjen, ei heller kreve at man skal skrive navn og andre personlige opplysninger på en lapp. Hvis de fysisk hindrer deg i å gå, kan du anmelde den personen OG vaktselskapet til politiet for frihetsberøvelse.

 

Nå vet jeg at vekterne for Oslo sporveier har fått politimyndighet til å holde igjen personer, men vet ikke om det gjelder hele landet.

Lenke til kommentar
Spør om de har politimyndighet neste gang. Har de ikke det, så går du bare. Da har de ingen rett til å holde deg igjen, ei heller kreve at man skal skrive navn og andre personlige opplysninger på en lapp. Hvis de fysisk hindrer deg i å gå, kan du anmelde den personen OG vaktselskapet til politiet for frihetsberøvelse.

 

Nå vet jeg at vekterne for Oslo sporveier har fått politimyndighet til å holde igjen personer, men vet ikke om det gjelder hele landet.

Er ganske sikker på at de har lov å holde deg igjen dersom du ikke har gyldig billett. En butikkansatt har lov å holde igjen en tyv dersom han blir tatt på fersken.

Lenke til kommentar

Ser nå at de har (ihvertfall litt av) loven på sin side :blush:

2.2. Barnebillett:

 

Barn i alderen 4 til fylte 16 år betaler barnetakst. Barn inntil 4 år reiser gratis i følge med voksne. Hver voksen kan ta med ett barn gratis. Ordningen kan ikke kombineres med Familiebillett. Øvrige barn må løse vanlig billett. Barn under 4 år som reiser alene, eller i følge med barn under 4 år, må løse billett.  I tvilstilfeller kan det kreves gyldig legitimasjon.

 

...betyr det at jeg er nødt til å gi fra meg personalia om jeg mangler leg?? :dontgetit:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Er ganske sikker på at de har lov å holde deg igjen dersom du ikke har gyldig billett. En butikkansatt har lov å holde igjen en tyv dersom han blir tatt på fersken.

Var nemlig noen vektere på T-banen her i Oslo som ble dømt for frihetsberøvelse etter å ha holdt igjen en reisende uten gyldig bilett. Etter dette ble det bestemt at de skulle få myndighet til å gjøre akkurat dette, men det er ikke lenge siden det trådte i kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...