Gå til innhold

Hvordan vil Norge være etter at olja tar slutt?


Anbefalte innlegg

eg spør igjenn - hvilken fiskeindustri? den flagges ut så fort som hakka møkk.

 

I tillegg så er vi såååå flinke til å passe på fisken vår - overfiske og dumping? neeeeeeeei ... skjer det??????

 

Norge må slutte å kun drive råvare eksport, det er fordummende. foredling av råvarene vi besitter burde være hovedregelen, men det er jo snarere unntaket.

Hahaha. Dette var morsomt.

Norge må slutte å kun drive råvare eksport, det er fordummende

Hvor i all verden har du dette fra?

"Fordummende" Tror du har fått en dose av dette selv

 

eg spør igjenn - hvilken fiskeindustri?

Den som Norge eksporterer for 30 Milliarder i året for.

 

den flagges ut så fort som hakka møkk.

Det er en grunn til dette. Og det er den sittende regjeringens manglende evne og vilje til å kjempe for norsk industri og ikke minst fiskeindustri.

Det er vanskelig å opprettholde feks. norsk foredlingsindustri for hvit fisk, når land har 5% av lønnskostnadene av hva vi har i Norge.

 

Det er det som er grunnen til at vi for eksempel videreforedler fisk i kina eller andre land i Asia. kina har ca 5% av lønnskostnadene. Det er ikke verre enn å fryse i blokk, filetere i Kina og så selge på markedet (Hovedsaklig EU) mjed en langt høyere fortjeneste. Da er det vel ikke så merkelig at bedriftsledere velger dette alternativet?

 

Norge må slutte å kun drive råvare eksport, det er fordummende. foredling av råvarene vi besitter burde være hovedregelen, men det er jo snarere unntaket.

Dette må vel stå for egen regning. Vanskelig å kommentere et så tåpelig utsagn.

 

Du har tydeligvis svært mangelfulle kunnskaper om dette emnet, og jeg skjønner ikke at du gidder å kommentere ting du ikke vet noe om.

 

 

 

Det ligger et enormt potensiale til verdiskapning i marine næringer.

Det vet de fleste som har litt begrep

 

 

Sintefs rapport om marin verdiskapning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du tror at landet i fremtiden skal betale trygda di uten inntekter fra Norsk fiskerinæring, tar du feil

Jeg håper inderlig ikke dette er tilfellet. Fiskerinæring er vel og bra, men det er da noe trangsynt å fremheve dette som eneste løsning?

 

God bedring

Hilsen Frekkas

Takk for det.

Bare hyggelig.

 

Jeg har overhodet ikke fremhevet dette som eneste løsning. Det er det eneste jeg har nevnt ja, og det vil bli den viktigste inntektskilden vår.

Derfor er den så viktig.

Lenke til kommentar
Har problemer med å se at den ikke skal kunne være det?

Selvfølgelig er fiskerinæring viktig. Jeg prøver bare å få deg til å forstå at Norge ikke kan satse utelukkende på fiskerinæring. Vi trenger en sunn økonomi og et velfungerende næringsliv. Dette er viktigere enn fiskerinæring, da fiskerinæring er basert på en naturressurs som kan gå tapt.

 

Antar at din motstand mot fiskerinæringen kun er basert på fordommer, ikke kunnskap

Jeg har hverken uttrykt motstand mot fiskerinæringen, eller kunnskapsløshet. Jeg poengterer bare at det er usmart å satse fremtiden på ett kort. Du har forøvrig svart det jeg ville frem til.

 

Jeg har overhodet ikke fremhevet dette som eneste løsning.
Lenke til kommentar
Har problemer med å se at den ikke skal kunne være det?

Selvfølgelig er fiskerinæring viktig. Jeg prøver bare å få deg til å forstå at Norge ikke kan satse utelukkende på fiskerinæring. Vi trenger en sunn økonomi og et velfungerende næringsliv. Dette er viktigere enn fiskerinæring, da fiskerinæring er basert på en naturressurs som kan gå tapt.

 

Fint da er vi enige. Ser etlig ikke motsetningen mellom fiskerinæring og velfungerende næringsliv. Fisken er en fornybar naturressurs og vi vil beholde den i overskuelig fremtid dersom den forvaltes riktig og naturlig.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å opprettholde feks. norsk foredlingsindustri for hvit fisk, når land har 5% av lønnskostnadene av hva vi har i Norge.

Det er dette vi må endre på ;)

Regjeringa er vel litt ofr opptatt av drittkasting til at de kan tenke over dette, så det blir vel til at vi flykter til nabolandene våre snart.

Lenke til kommentar
Interessant tråd, rart dette ikke diskuteres mer, siden offisielle anslag fra departementet sier at norsk oljeutvinning i Nordsjøen vil ha sitt toppår i 2004, og deretter gå raskt ned mot nær null i år 2012.

Link?

 

Det er nok bullshit. Teknologien for olje/gass -utvinning blir utvikler seg stadig, terskelen for hva som er økonomisk gjennomførbart å pumpe ut av havbunnen øker særlig. Dette medfører også at Norge kan tjene penger ved å selge slike tjenester til utlandet.

 

I denne VG-artikkelen hevdes det at Norge har olje i minst 50 år fremover, og gass enda lengre.

Joda, jeg har en link til diagrammet som jeg baserte meg på.

 

Jeg nevnte tidligere departementet, der finner du enda mer. Ellers bør en huske at diverse anslag for oljemengder måtte justeres ned etter at svindel ble avdekket, mulig det ikke ble diskutert i norske aviser. Uansett bør en være skeptisk til hva selskapene påstår.

 

Og selv om teknologien utvikler seg, kan en neppe utvinne mer enn det som finnes der, i så fall ville du kunne pumpe opp olje fra septikktanken min.

 

Jeg tok en kikk på artikkelen i VG, fant dette:

Innen utgangen 2012 skal oppryddingsarbeidet etter plattformene være avsluttet.
Ikke betryggende.

Du må nesten flette den presentasjonen sammen med noen kommentarer som forklarer diagrammet. Hvem i Oljedirektoratet har presentert dette, når, og ikke minst i hvilken sammenheng? Mistenker dette for å være en del av et scenario i Ressursrapporten 2003.

 

Du har rett i at man bør være skeptisk til hvilke mål selskapene setter seg. Likevel inngås det forpliktelser allerede ved tildeling blokker, så har man PUD/PAD søknader som også skal godkjennes, samt følges opp. Selskapene rår ikke over norsk sokkel som de vil.

 

Innen utgangen 2012 skal oppryddingsarbeidet etter plattformene være avsluttet.

Dette gjelder naturligvis oppryddingsarbeidet etter Frigg, ikke resten av sokkelen. Give me a break! :)

Beklager omfattende sitering, men jeg prøver å dra tråden fra fisk og tilbake til sporet.

 

Jeg trodde igrunnen diagrammet var selvinnlysende, men her er linken til Oljedirektoratets artikkel om oljen på norsk kontinentalsokkel.

 

I utgangspunktet kan ikke selskapene gjøre hva de vil, men en bør ikke undervurdere selskapenes makt og innflytelse ovenfor et lite land som Norge.

 

Når det gjelder opprydningsarbeidet (usikker om du er ironisk her), stod det ingenting i VG-artikkelen om at dette bare var for Frigg-feltet. Det er naturligvis ikke umulig, men jeg vil sette pris på en mer pålitelig kilde enn VG.

Lenke til kommentar
hydrogen driten kan dere bare glemme, toget har gått.

 

Hydrogen kan ikke fylles på biler i gass-form. Oljeselskapene ønsker et produkt (som inneholder/frigir hydrogen) som gjør at de kan fortsatt tjene penger på å produsere "hydrogen", og de vil ha markedet for seg selv. De vil eige dette mellomproduktet.

 

Dette blir en kamp mellom de største oljeselskapene. De og bil industrien har kjøpt opp massevis av patenter og oppfinnelser, både for å utsette overgang til hydrogen + skaffe seg en stor del, eller faktisk eige hele energimarkedet.

 

der er statoil fuckt til de grader, + at vi henger forferdeligt langt etter + at politikerene driter en lang gang i hele hydrogen opplegget.

Er ikke helt sikker på hva du mener med det du sier men toget har ikke gått.

Den enkle grunnen til at hydrogen ikke er tatt mere i bruk en det er er at olje er verdens økonomi.

Det er først når oljen tar slutt eller at vi ikke kan bruke olje forde det forrurenser så mye, at hydrogen vill bli utnyttet for fult.

Island prøver allerede i dag å gjøre seg uavhengig av olje og resten av verden vil komme etter når tiden er klar for det.

Lenke til kommentar
Jeg trodde igrunnen diagrammet var selvinnlysende, men her er linken til Oljedirektoratets artikkel om oljen på norsk kontinentalsokkel.

Dette er på "folkemunne" kalt Ressursrapporten og diagrammet viser en mye mer negativ trend enn det jeg kjenner fra dette miljøet. Merkelig, men det skal jeg ikke uttale meg mer om.

 

I utgangspunktet kan ikke selskapene gjøre hva de vil, men en bør ikke undervurdere selskapenes makt og innflytelse ovenfor et lite land som Norge.

Vårt lands størrelse har lite å si i denne sammenheng. Selskapene har frem til nå hatt mye mindre innflytelse på vår oljepolitikk enn man skulle tro. Dette vil nok endre seg noe i fremtiden da vi er mer avhengige av dem enn de av oss, men vi får se. Det blir bare å spekulere :)

 

Når det gjelder opprydningsarbeidet (usikker om du er ironisk her), stod det ingenting i VG-artikkelen om at dette bare var for Frigg-feltet. Det er naturligvis ikke umulig, men jeg vil sette pris på en mer pålitelig kilde enn VG.

Jeg vet med sikkerhet at dette kun gjelder Frigg-feltet.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Når det gjelder opprydningsarbeidet (usikker om du er ironisk her), stod det ingenting i VG-artikkelen om at dette bare var for Frigg-feltet. Det er naturligvis ikke umulig, men jeg vil sette pris på en mer pålitelig kilde enn VG.

Jeg vet med sikkerhet at dette kun gjelder Frigg-feltet.

Ja, det stemmer. Jeg søkte etter; Friggfeltet 2012 og fikk mange treff

 

Hvorfor fortsetter folk å diskutere om hvordan nedgangen til olje-og gassproduksjonen blir, eller om hvor lenge oljeeventyret skal vare da dette er totalt irrelevant til spørsmålet mitt i den første posten?

 

Oljeeventyret vil en dag ta slutt og da må Norge møte denne utfordningen med en satsing på norsk industri, særlig høyteknologi. Hvis ikke sitter vi der med en redusert eksport på 33% sammenlignet med i dag. Selvsagt vil denne nedgangen gå over de nærmeste tiårene, som følge av redusert produksjon, hvis ikke dette blir kompansert på andre områder.

 

Jeg frykter at politikerne vil først ta til vettet da oljeinntektene blir kraftig redusert om en del år, og da er det kanskje for sent å forberede seg industrielt. Norsk eksportindustri sliter i dag med å konkurrere internasjonalt siden de har for høye kostnader grunnet et svært høyt lønnsnivå, beskatning og byråkrati. Bare for å sette ting i perspektiv må jeg nevne at lønnsnivået er omtrent 33% høyere i Norge sammenlignet med Sverige for en industriarbeider! Sverige er også et høykostland sammenlignet med mange andre i-land, men de har i alle fall en sunn industri sammenlignet med Norge. Det finnes utallige eksempler på dette og bare for å nevne noen få; IKEA, Ericsson, Saab, Volvo og ABB.

 

Velferdtilbudet i Norge vil etter min mening bli vesentlig dårligere grunnet lavere inntekter og en vil få en forgubbing av samfunnet som følge av eldrebølgen.

 

Edit:

Rettet skrivefeil og forbedret resonnementet.

 

Kilde som viser at lønnsnivået er 25% lavere i Sverige sammenlignet med Norge Dermed er lønnsnivået i Norge 33% høyere enn i Sverige.

 

Verdien på noen store svenske selskaper (November 1999):

- Volvo: 94 milliarder kroner

- ABB: 240 milliarder kroner

- Ericsson: 625 milliarder kroner (Norges statsbudsjett for 2005 er på 620 milliarder!)

- Astra-Zeneca: 97 milliarder kroner

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Den største synderen i industri døden er LO! Økte lønnskrav gjør at konkuransen til industri i andre land blir svekket, og at Norske bedrifter da må flagge ut for å ikke gå konkurs.

 

Nå er ikke det hele sannheten. LO har ikke skylden alene. Men Manuel har litt rett når han hevder at Venstresiden har skyld i dette, da både AP og SV har vært ivrige med å øke beskatningen til vanlige arbeidere for å opprettholde den sosialpolitiske(sosialdemokratiske) stat. Og som en effekt av denne beskatningen har LO svart med økte lønnskrav.

HAHAHAHA

 

Dette med industriflytting til asia er da ikke noe som kun Norge opplever. Dette fenomenet er gjeldene over hele den vestlige verden. Angående lønn så er en god lønn for den store masse et gode for næringslivet da massene har penger å forbruke. Og der ligger paradokset i kapitalismen. Nemlig at en bedrift vil gjerne kutte mest mulig i utgifter men samtidig vil at folk skal kunne kjøpe deres produkter.

 

Dessuten så har arbeiderbevegelsen og næringslivet i Norge en ytterst god historie, velykket også, å se tilbake på.

Lenke til kommentar

Kapitalistene ønsker å få både i pose og smekk.

De ønsker lave produksjonskostnader og høy profitt.

Dette er ikke forenelig med at lønsnivået i markedet de ønsker å selge i er lavt.

Bare ta f.eks. kraftselskapet T.E.V..

De tjener penger som gress men samtidig har de problemer med bemanningen, dette forde det sitter noen blåruss på toppen som vil tvinge siste lille skvetten ut av et allerede presset system.

 

Har noen av dere sett kravene fra NHO ved lønnsoppgjørene?

Hadde det vert opp til NHO hadde vi vert nødt å betale for å få jobbe 60 timer uke.

De prøver på det sterkeste å rassere allerede ingåtte avtaler om velferdsordninger.

Ta f.eks. rotasjonsordningen som er for arbeidere som er på reiseoppdrag.

Her benyttes en 12-9 rotasjon, den er ikke godkjent av LO men det søkes dispensajon til det hver gang og det fåes samtidig med at man ikke får betalt for reise til og fra anlegget, kun ved spesielle anledninger.*

Dette grunnet at NHO har fått gjennom krav slik at velferden for den enkelte arbeider blir redusert.

Fra mitt ståsted er all tid man ikke kan sitte hjemme i godstolen, arbeidstid.

Nei dere nykapitalister som nettop er ferdig med BI, stikk fingern i jorda og kjenn på samfunnet.

 

*= se forbundets landsoverenkomst.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Når det gjelder opprydningsarbeidet (usikker om du er ironisk her), stod det ingenting i VG-artikkelen om at dette bare var for Frigg-feltet. Det er naturligvis ikke umulig, men jeg vil sette pris på en mer pålitelig kilde enn VG.

Jeg vet med sikkerhet at dette kun gjelder Frigg-feltet.

Ja, det stemmer. Jeg søkte etter; Friggfeltet 2012 og fikk mange treff

Mulig jeg var iklar (igjen?), men det jeg mente var at selv om Friggfektet skal ryddes opp i 2012, betyr ikke det at alt det andre vil forbli der etterpå. En liten kikk om Ekofisk forteller også litt om avslutningen der.

 

Hvorfor fortsetter folk å diskutere om hvordan nedgangen til olje-og gassproduksjonen blir, eller om hvor lenge oljeeventyret skal vare da dette er totalt irrelevant til spørsmålet mitt i den første posten?

Mitt poeng med tidsaspektet for avslutningen er nettopp det at det er så nært i tid samtidig med at politikerne ikke har greidd å ta dette innover seg. Når jeg hører på økonomiske nyheter på radio, er det fra IMF og desslike at jeg hører advarslene komme. Dette gjør at jeg tror overgangen til tiden etter oljealderen vil bli brå og ubehagelig.

 

Oljeeventyret vil en dag ta slutt og da må Norge møte denne utfordningen med en satsing på norsk industri, særlig høyteknologi. Hvis ikke sitter vi der med en redusert eksport på 33% sammenlignet med i dag. Selvsagt vil denne nedgangen gå over de nærmeste tiårene, som følge av redusert produksjon, hvis ikke dette blir kompansert på andre områder.

 

Jeg frykter at politikerne vil først ta til vettet da oljeinntektene blir kraftig redusert om en del år, og da er det kanskje for sent å forberede seg industrielt. Norsk eksportindustri sliter i dag med å konkurrere internasjonalt siden de har for høye kostnader grunnet et svært høyt lønnsnivå, beskatning og byråkrati. Bare for å sette ting i perspektiv må jeg nevne at lønnsnivået er omtrent 33% høyere i Norge sammenlignet med Sverige for en industriarbeider! Sverige er også et høykostland sammenlignet med mange andre i-land, men de har i alle fall en sunn industri sammenlignet med Norge. Det finnes utallige eksempler på dette og bare for å nevne noen få; IKEA, Ericsson, Saab, Volvo og ABB.

 

Velferdtilbudet i Norge vil etter min mening bli vesentlig dårligere grunnet lavere inntekter og en vil få en forgubbing av samfunnet som følge av eldrebølgen.

 

Edit:

Rettet skrivefeil og forbedret resonnementet.

 

Kilde som viser at lønnsnivået er 25% lavere i Sverige sammenlignet med Norge Dermed er lønnsnivået i Norge 33% høyere enn i Sverige.

 

Jeg er enig i det meste av det du skriver her, men vil peke på at selv om lønnsgjennomsnittet generelt og for arbeidere er høyt i Norge, er det unntak. Bl.a. er ingeniørarbeidskraften i Norge relativt lav i Norge (og Sverige) sammenlignet med andre vestlige land, dette ifølge artikler om NITO-relaterte lønninger og artikler i bransjeavisen Elektronikk i Norden.

 

På minussiden: Folk studerer stadig lengre, pensjonerer seg stadig tidligere, mange blir førtidspensjonister, mens levealderen stiger (riktignok en liten utflatning i de siste årene, ellers øker den ca. 1 måned pr. år). Dette går neppe i lengden, tipper pensjonsalderen vil bli satt opp, hardt. Ellers vil forgubbingen kvele landet.

 

Verdiskapning er et mye brukt ord, men jeg synes det ikke bare bør være forbeholdt festtalene. Olje eksporteres, my som råolje, noe som raffinater, men lite som ferdige produkter. Det er i de siste trinnene av kjeden at verdiene skapes i størst omfang. Samme med norsk laks, selges rund til EU, røykes i Danmark. Gjett hvem som tjener mest på norsk laks.

 

Problemet er todelt: uvitenhet og naivitet. Jeg har hørt norske bedriftsledere prate om eksport, det er en skremmende opplevelse. Unntaket er rederinæringen: der er det vanlig at den som skal overta familiebedriften blir sent til sjøs, bokstavelig talt, og må arbeide seg oppover, bruke mye tid i utlandet, lære seg hvordan det fungerer i den store verden. Politikerne er ikke noe bedre, få av dem har i det hele tatt noen som helst erfaring fra næringslivet, og da synes jeg ikke at galleonsfigurstillinger i diverse styrer rundt om teller.

 

F.eks. snakkes det mye om hvor billig arbeidskraften er i diverse andre land, men langt mindre kjent er det reelle netto besparelsen. Manglende kunnskap om kultur, logistikk, korrupsjon, politikk, eksport og reimport gjør at mange ikke får noen besparelser. Dette ifølge artikler i Elektronikk i Norden (gratis bransjeavis, anbefales). Samme avis visert til vellykket PC-produksjon i Tyskland, en bransje med ytterst små marginer. KOnklusjonen er at kunnskap om drift av produksjon faktisk går tilbake i vesten. Dette virker utrolig, men kan nok forklare endel ting vi ser rundt oss.

Lenke til kommentar
Dette med industriflytting til asia er da ikke noe som kun Norge opplever. Dette fenomenet er gjeldene over hele den vestlige verden. Angående lønn så er en god lønn for den store masse et gode for næringslivet da massene har penger å forbruke. Og der ligger paradokset i kapitalismen. Nemlig at en bedrift vil gjerne kutte mest mulig i utgifter men samtidig vil at folk skal kunne kjøpe deres produkter.

Korrekt, USA opplever mye outsourcing i IT-bransjen, et segment mange trodde var trygg mot slikt. Mye gikk til India, men jeg hører indiske selskaper videreoutsourcet til andre land som Filippinene (finner ingen kilder i øyebilkket), men nå outsourcer amerikanske firma direkte til Fillipinene. Den bratte oppgangen i India ble visst kort. Da er det snodig at europeiske firma (bl.a. SAS) nå outsourcer til, nettopp, India. Spørs om noen ikke hadde fulgt med i timen.

 

Henry Ford, en av de første storkapitalistene, var klar over at ansatte og kunder var to ganske overlappende grupper, og selv om han var en knallhard bedriftsleder, sørget han for at de ansatte hadde råd til å kjøpe seg en T-Ford. I Norge er Vebjørn Tandberg et godt eksempel på gründer og bedriftsleder med suksess og prima forhold ovenfor sine ansatte. Fallet er av de mørkeste kapitler i norsk industrihistorie. I nyere tid fremheves Apple som en bedrift der en vet å ivareta egne ansattes lojalitet ovenfor bedriften.

 

Skal bedriften overleve på lang sikt, må ledelsen også tenke langsiktig.

Lenke til kommentar
Angående lønn så er en god lønn for den store masse et gode for næringslivet da massene har penger å forbruke. Og der ligger paradokset i kapitalismen. Nemlig at en bedrift vil gjerne kutte mest mulig i utgifter men samtidig vil at folk skal kunne kjøpe deres produkter.

Selvsagt er bedriftene tjent med at kjøpekraften i befolkningen opprettholdes. Dette er ikke noe problem, da kjøpekraften i befolkningen samsvarer med lønnsnivået. Det LO i enkelte tilfeller foretar seg, er å skape en kostnadsspiral for bedriftene, som til syvende og sist rammer alle - inkludert dem som i utgangspunktet ville ha lønnsforhøyelse.

 

Når det er sagt, er jeg positiv til at arbeidere har mulighet for å organisere seg, og på den måten sørge for at arbeidskraft ikke kan utbyttes uten videre. Dette bør dog gjøres mest mulig lokalt, og ikke gjennom pampeorganisasjonen LO.

 

Kapitalister er ikke for å betale utgifter på alt de foretar seg, men enhver bedriftseier med forstand er interessert i lønnskostnader som tilsvarer det arbeidet som blir utført.

 

Paradokset ditt er feil, da lønn vil være en konkurrerende faktor mellom bedrifter under perfekt kapitalisme.

 

Det er også viktig å merke seg at det ikke er lønnskostnadene som er problemet til norske bedrifter, men det urimelige skatte- og avgiftsnivået. Høyre går ikke til valg med slagordet "ned med arbeiderene", men "ned med skatter og avgifter".

Lenke til kommentar
Skal bedriften overleve på lang sikt, må ledelsen også tenke langsiktig.

Selvsagt. Man oppnår best resultater med motiverte arbeidere, gjerne som medeiere i selskapet. Jeg har inntrykk av at mange forsvarer utgiftsstaten Norge med at kapitaliter er onde, og vil arbeiderene sine alt vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...