Gå til innhold

Hvordan vil Norge være etter at olja tar slutt?


Anbefalte innlegg

Petroleumindustrien er svært viktig for Norges innteksmessig da den utgjør 1/3 av Norges eksport. Dessuten er veldig mange sysselsatt i denne industrien eller delvis/helt avhengig av denne i form av delfabrikanter el. l.

 

Norge er i stor grad en råvareeksportør og har etter min mening for liten høyteknologisk industri, utenom forskningen i oljesektoren, som elektroniske artikler, biler eller hva enn det skulle være. Av Sveriges eksport er 60 % høyteknologi, i Finland 50 %, i Danmark 41 % mens det i Norge er bare 19 %!

 

Eksportartikler er i dag hovedsakelig: petroleum, skip, maskiner, metaller (eks. aluminium), tømmer, kjemikalier og ikke minst fisk. Da ser en at lite av eksporten er noe særlig teknisk avansert produktmessig, men noen til dels hederlige unntak finnes som skipsindustrien og maskinbyggeindustrien.

 

Noe som etter min mening er svært viktig er de høye utgiftene bedrifter har her til lands i form av; skatter, avgifter og lønninger sammenlignet med konkurrerende industri i utlandet. Dermed er norsk industri mindre konkurransedyktige og som deretter fører til mange nedleggelser og utflagginger av bedrifter.

 

Da Norges oljeeventyr tar slutt om noen tiår, etter en gradvis lavere produksjon på norsk sokkel, hva skal da Norge leve av?

 

Dette vil etter min mening medføre et lavere velferdstilbud sammenlignet med nå, og en må ikke glemme at eldrebølgen forlengst har kommet innen den tid.

 

Det er bra at vi ikke har gjeld som de fleste andre land i verden, som eksempel Sverige har med sine 1150 milliarder kroner i år og som vil vokse til 1265 milliarder om tre år! Vi har et Oljefond som innen noen tiår sikkert har vokst til en del billioner og som sannsynligvis er blitt omdøpt til Pensjonsfondet.

 

Vil vi da kunne konkurrere internasjonalt med industrien våres og dermed kunne kompansere for den tapte inntekten vi vil få etter den avsluttende oljealderen? Og vil den ha utviklet seg i en mer høyteknologisk retning? Dessuten hvordan vil velferdsstaten Norge være?

 

Kilder

- CIA

- Sveriges gjeld

- Høyteknologisk industri

 

Edit:

Takker for innspill! :)

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Tja, hvis Norge skal overleve pa oljeindustrien sin, sa ma de nok ta seg til i Midt-Osten, akkurat som Statoil prover seg pa allerede. Hvis Norge ikke klarer det, er det mye som star pa spill i fremtiden. Men hvem vet hva som skjer innen de neste 30 arene!??! Kanskje olje far mindre betydning innen da? At vi bruker andre energikilder mer?

Haper na virkelig at Norge fokuserer mer pa hoyteknologi i fremtiden, da er jeg iallfall sikret en jobb! :)

Lenke til kommentar
Tja, hvis Norge skal overleve pa oljeindustrien sin, sa ma de nok ta seg til i Midt-Osten, akkurat som Statoil prover seg pa allerede. Hvis Norge ikke klarer det, er det mye som star pa spill i fremtiden. Men hvem vet hva som skjer innen de neste 30 arene!??! Kanskje olje far mindre betydning innen da? At vi bruker andre energikilder mer?

Haper na virkelig at Norge fokuserer mer pa hoyteknologi i fremtiden, da er jeg iallfall sikret en jobb! :)

Jeg er enig i at Norge bør utvide oljevirksomheten mer i utlandet, men det vil være begrenset hvor mye dette kan kompansere for en lavere aktivitet på norsk sokkel eller da olja tar slutt. Uansett hvor stor Norge vil være i utlandet vil olje- og gassressursene også her ta slutt selv om det er noen tiår etter at norsk sokkel er tørr!

 

Stemmer at olja vil få mindre betydning i fremtiden. Hydrogen som drivstoff blir vel utbredt som drivstoff, men energi må til for å utvinne hydrogen, og kanskje fusjon endelig er oppnådd i kraftverk.

 

Høyteknologi er nok fremtiden, mye grunnet at Norge ikke har så mye å eksportere utenom olja.

Lenke til kommentar

Desverre stemmer det nok at Norge er alt for avhengig av petroleumsindustrien og at dette kanskje har hemmet vår evne til å se etter andre næringsområder. Petroleum vil nok utvinnes i Norge i 100 år til, men i mye mindre og forskjellig grad enn i dag. Jeg tror imidlertid den mest utmerkede kompetansen Norge sitter på i dag ligger i nettopp petroleumsindustrien og at dette kan overføres til andre næringsområder. Teknologien som må til for å utnytte de gjenværende reservene på norsk sokkel er pr. i dag en av de mest sofistikerte her i verden, og når dette topper seg vil vi sitte igjen med en enorm høyteknologisk kompetanse. La oss håpe dette kan gi oss nye næringsområder.

 

Det var mine tanker i promille...

Lenke til kommentar

Det er ikke industri norge kan tjene på det er høyteknologi, hvor mange ganger må jeg repetere det? Satsing på ingeniører og forskning er fremtiden, tenk på all den nye teknologien det går å tjene penger på innen nanoteknologi, hydrogen som energibærer, energibesparing, energiproduksjon, automatisert produksjon og alle andre områder det er stor utvikling i....

 

Det er tydelig at NOEN i norge (og det var ikke jeg som sa SV og AP her) ikke vet hvordan verdiskapning skjer. Hele samfunnet vårt er basert på at vi faktisk TAR penger i skatt fra de som skaper verdier og GIR dem til folk med yrker som ikke gjør det... dette igjen fører selvfølgelig til at mange utdanner seg til yrker de ser på som morsomme, og som slettes ikke er særlig nyttige i mine øyne... som igjen fører til at man må ta enda mer fra de som skaper verdier. Det er forresten ikke noe galt med beskatning, men denne kunne jo blitt brukt i større grad til omsorg og miljøtiltak.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Når olja tar slutt flytter jeg til Sverige. Bondevik, og alle før ham har bidratt til å ødelegge for norsk industri, så vi vil nok merke en merkbar nedgang i levestandard når vi mister olja.

AP... sier ikke mer...

 

verdiskapning er jo fremmedord i deres ører...

Mesteparten av ap, krf og sv jobber mot verdiskapning, virker det som...

Lenke til kommentar
Tja, hvis Norge skal overleve pa oljeindustrien sin, sa ma de nok ta seg til i Midt-Osten, akkurat som Statoil prover seg pa allerede.

Interessant spørsmål:

 

Hvordan stiller dere på din side av politikken seg til at Norge støtter f.eks Saudi-Arabia gjennom olje-industri? Her hevder man at man er opptatt av frihet, demokrati til verden og avsetting av Islamistiske regimer (som for øvrig støtter terror), men så lenge Saudi-Arabia sitter på store oljereserver, er de våre bestevenner?

 

Eller benekter man? :)

Lenke til kommentar

Dette er en av flere ting av orginasjoner som Natur og Ungdom(for folk under 25). Tenker på aksjoner for.

Jeg er selv med i NU og vil anbefale det for alle som er optatt av hvordan det skal gå med oss/barne barna våre...

 

EDIT:

 

Det blir lagt skyld på forskjellige partier for at norge går i en rettning. Jeg mener det er feil, forskjellene på når AP og høyre satt i regering var minimale, hvis du ser det i sammenheng med dette tema

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke stille spørsmålet til venstresiden? Det er de som er skyld i den store industridøden.

HÆ? Det er da vitterlig kapitalistene som nekter å betale skatt som har skyld i industridøden.

Den største synderen i industri døden er LO! Økte lønnskrav gjør at konkuransen til industri i andre land blir svekket, og at Norske bedrifter da må flagge ut for å ikke gå konkurs.

 

Nå er ikke det hele sannheten. LO har ikke skylden alene. Men Manuel har litt rett når han hevder at Venstresiden har skyld i dette, da både AP og SV har vært ivrige med å øke beskatningen til vanlige arbeidere for å opprettholde den sosialpolitiske(sosialdemokratiske) stat. Og som en effekt av denne beskatningen har LO svart med økte lønnskrav.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvordan stiller dere på din side av politikken seg til at Norge støtter f.eks Saudi-Arabia gjennom olje-industri? Her hevder man at man er opptatt av frihet, demokrati til verden og avsetting av Islamistiske regimer (som for øvrig støtter terror), men så lenge Saudi-Arabia sitter på store oljereserver, er de våre bestevenner?

 

Eller benekter man? :)

Den eneste maten a bli kvitt disse regimene pa er a styrte de. Jeg vet at du ikke stotter det, sa da tror jeg at du ma godta det som foregar na, at man forhandler med Saudi Arabia som om ingenting skjer der. De har olje, vi trenger olje, og de trenger ikke hore pa noen av meningene vare om hvordan de bor vaere. Sa enkelt er det. Inntil vi ikke trenger oljen deres lenger, har vi ingen kort a spille med for a fa til reformer i slike regimer, som SA og Iran. Det viser seg at det ikke gar an a snakke et regime fram til vesentlige reformer: regimene ma styrtes.

Sa hvis du ikke stotter a fjerne de, sa ma du ga inn for a stotte den ordningen som vi ser na.

Lenke til kommentar
Mesteparten av ap, krf og sv jobber mot verdiskapning, virker det som...

Så du tror Høyre / Frp, "Høyrevenstrefrp", "Frpvenstrehøyresosialistkommunistpartiet" eller hva du vil kalle det idiotiske sammensuriumet i norsk "politikk", vil gjøre forsøk på å få Norge på rett kjøl igjen?

DREAM ON, sier jeg bare! Alle partiene kverker Norge på en eller annen måte! Hvorfor? Fordi folket har svært begrenset makt.

Lenke til kommentar
Den eneste maten a bli kvitt disse regimene pa er a styrte de. Jeg vet at du ikke stotter det, sa da tror jeg at du ma godta det som foregar na, at man forhandler med Saudi Arabia som om ingenting skjer der. De har olje, vi trenger olje, og de trenger ikke hore pa noen av meningene vare om hvordan de bor vaere. Sa enkelt er det. Inntil vi ikke trenger oljen deres lenger, har vi ingen kort a spille med for a fa til reformer i slike regimer, som SA og Iran.

Leser jeg innlegget ditt rett at du mener det er greit å akseptere regimer som har olje, og samtidig si at det regimer som ikke har olje bør styrtes? Lukter litt dobbelmoral av dette.

 

Over til det med lønn osv. til arbeiderne. Det er ikke mulig å redusere eksisterende lønninger av betydelig grad. Moderate lønnsoppgjør kan selvfølgelig hjelpe, men dette er jo veldig uforutsigbart. Selve petroleumsutvinningen er generelt sett svært lønnsom i dag og profitten er fremdeles en av de største man finner i noen bransje i Norge. Den er faktisk så lønnsom at operatørene kan tjene penger på dette i veldig mange år fremover selv om lønns- og skattenivået allerede er høyt og stiger.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke stille spørsmålet til venstresiden? Det er de som er skyld i den store industridøden.

HÆ? Det er da vitterlig kapitalistene som nekter å betale skatt som har skyld i industridøden.

Den største synderen i industri døden er LO! Økte lønnskrav gjør at konkuransen til industri i andre land blir svekket, og at Norske bedrifter da må flagge ut for å ikke gå konkurs.

 

Nå er ikke det hele sannheten. LO har ikke skylden alene. Men Manuel har litt rett når han hevder at Venstresiden har skyld i dette, da både AP og SV har vært ivrige med å øke beskatningen til vanlige arbeidere for å opprettholde den sosialpolitiske(sosialdemokratiske) stat. Og som en effekt av denne beskatningen har LO svart med økte lønnskrav.

Riktig, arbeidere fortjener ikke god lønn.

 

Forsåvidt så skjer det samme i hele den vestlige verden. Norge konkurerer ikke med Frankrike og USA om industriarbeidsplasser, men øst-europa og asiatiske land. Skal vi vinne den konkuransen må vi senke skattenivået til ca null og forby fagforeninger.

Lenke til kommentar
Mesteparten av ap, krf og sv jobber mot verdiskapning, virker det som...

Så du tror Høyre / Frp, "Høyrevenstrefrp", "Frpvenstrehøyresosialistkommunistpartiet" eller hva du vil kalle det idiotiske sammensuriumet i norsk "politikk", vil gjøre forsøk på å få Norge på rett kjøl igjen?

DREAM ON, sier jeg bare! Alle partiene kverker Norge på en eller annen måte! Hvorfor? Fordi folket har svært begrenset makt.

Høyre jobber for verdiskapning for sine egne, resten jobber for verdiskapning men kommer ikke noen vei.

Det må drastiske tiltak til for å få Norge på rett kurs.

Lenke til kommentar

Interessant tråd, rart dette ikke diskuteres mer, siden offisielle anslag fra departementet sier at norsk oljeutvinning i Nordsjøen vil ha sitt toppår i 2004, og deretter gå raskt ned mot nær null i år 2012.

 

Selv om vi vil ha gass i mange år fremover, vil konkurranse fra steder som Azerbajstan, Taklamakan, Paracelløyene, Spratleyøyene og mer gjøre at prisen på olje og gass vil stupe. Med andre ord: implosjon i statsbudsjettet.

 

Jeg tror følgende vil skje:

- smalhans (interessant nok er nordmenn raske til å stremme inn livremma)

- det meste av luksusindustrien (nysalg av biler, feriereiser, opp-pussing av badet osv) vil nærmest opphøre, slik vi så forrige gang rentene gikk tilværs.

- knallhard dreiing mot utdanning som gir sikkert arbeide

- redusert toleranse for unnasluntring (ref det som kalles den protestantiske arbeidsmoral)

- nasjonal depresjon når selv idiotene forstår at gullalderen er over for nå, og ikke vil returnere i oversiktlig fremtid

- alt dette gir vanligvis politisk polarisering som igjen fører til mange nye ting

- reduserte sosiale goder og u-hjelp

- redusert velstand, mindre outsourcing, mindre innvandring

- på sikt mer arbeidsplasser, selv om de er langt dårligere betalt enn vi er vant med idag

- velutdannede rømmer landet for å få relevante/velbetalte jobber, som ikke lengre finnes i Norge

- Norge vil få mye valuta fra nordmenn i utlandet, slik bl.a. Filippinene opplever idag.

 

Dette skal bli ubehagelig, folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...