Gå til innhold

Webshoptesten 3. kvartal 2004


Anbefalte innlegg

Å straffe de som ikke har et så stort vareutvalg ytterligere er rett og slett tull, dersom prisen skal gjenspeile en webshops prisleie.

 

For et stort varesortiment betyr nødvendigvis ikke lavere priser........

 

Noe har vel databutikkene lært av Rema, mindre utvalg gir lavere kostnadere som gir lavere priser.

 

For en som leter en spesiel del til PC'en er det vel knakende likegyldig hvor mange alternativer webshoppen har, det som teller er da prisen, OG seriøsiteten til bedriften. Vurdering av en bedrifts seriøsitet kan ikke gjøres på pris alene, her spiller ting som eget lager inn, betalingsbetingelser og selvsagt andres erfaringer med webshoppen inn.

 

Internett er vel verdens største varehus, det å tro at en butikk kan dekke alle behov er tilnærmet ren utopi + at det blir utrolig rotet å finne frem.

 

Men må bare minne om at HW har et av de beste verktøy for å finne det produktet du leter etter til den beste prisen. Prisguiden !!

Jeg vil si at det er urettferdig å straffe butikken hvis de har en alternativ vare. Men hvis butikken IKKE har noen tilsvarende vare, da bør det svi.

 

Eksempel 1:

HW.no sjekker prisen på WD 200GB disk. Butikk X fører ikke WD, men har alt fra Maxtor, Seagate, Hitachi ... Her er nok de fleste enige at butikken ikke burde straffes, ettersom WD ikke er vesentlig bedre enn disker fra andre produsenter.

 

 

Eksempel 2:

HW.no sjekker prisen på et Asus hovedkort, men butikken har ikke Asus hovedkort. De har ikke engang hovedkort... Det er da klart at butikken burde komme et stykke ned på listen, siden de ikke engang har noe alternativ til Asus-hovedkortet.

 

 

For å få til dette, kan HW.no enten sette opp en liste med komponenter, hvor de ramser opp spesifikasjonene som produktet skal ha (og hvilke produsenter som kan godtas mtp. kvalitet) eller lage en liten liste med godkjente alternative varer, hvis butikken ikke har den varen de egentlig skal teste. F.eks at HW.no sjekker WD 200GB, men også godtar Seagate 200GB og Maxtor 200GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil vel si som et minstemål at HW.no endrer navn på denne testen iogmed at det blir klarere og klarere at dette er en ren prissammenligning... Ikke en reell sammenligning av webshoper. Og så får du vurdere og de faktisk skal ta seg tid til å lage "tester" av webshopper, som da naturligvis blir mer subjektive. Men hvor de sakte men sikkert jobber seg gjennom de forskjellige webshoppene, ikke alle på en gang. Dette ville da være et greit tillegg til brukeranmeldelsene av webshopper.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Det jeg stussa litt på var at Articom var billigere enn KK88 på alle produkter begge hadde... Det var kun 1 produkt Articom ikke hadde, i motsetning til KK88s 4..

Selv om det er pris som skal vurderes, må det kunne inngå en viss vurdering av utvalget også... Om de mangler mer enn 3 av 10 varer bør de ikke få komme på top 10 i hvertfall...

Lenke til kommentar

en ting er at man kan si at man ikke skal trekke grunnet at de ikke har et spesifikt merke, men at de mangler en hel type er ganske ille. det at de ikke har amd er et stort trekk, kan likegodt kjøpe fra dell. hadde vært nesten det samme om de ikke hadde hatt dvd--brennere, eller ikke hadde nvidia, men bare ati :thumbdown:

 

synes seriøst denne testen må tas om igjen!!!!

 

edit: la nå merke til at de ikke engang har skjermkort.... dette kan strengt tatt ikke forsvares...

 

det betyr at man må handle ekstra i en en annen webshop, og da forsvinner fort all gevinsten av de få varene du har kjøpt derfra

Endret av Punkin Penguin
Lenke til kommentar
Synes HW.no seriøst burde forandre navnet på denne testen til [b]"Prissammenligning"[/b] eller noe.
En skikkelig test av webshopper er det ikke nå lenger ihvertfal! Er også usikker på hvordan utregningsmetoden foregår, butikker som ikke har varer inne på lager burde jo ikke blitt belønnet for det! :hmm: :thumbdown:

Om det legges til en gjennomsnittspris på de ikke lageførte varene på alle webshoppene som mangler disse vil det gi en mye mer retferdig sammenligning. Særlig siden HW.no har som kriterie at det [b]*skal*[/b] være ti utvalgte varer som sammenlignes! Hvis det plutselig blir 6 av 10 så blir det jo ikke retfedig for de butikkene som har flere varer en dette! Da må prissammenligningen isåfal være mellom 6 varer...

Dette er jo viktig særlig siden enkelte butikker faktisk bruker denne testen i reklame for seg selv! Hvis HW.no ønsker å bli tatt serøst så må denne testen også bli mere seriøs, og gjerne med et nytt navn også! Endret av xeos
Lenke til kommentar
Hvor blir hw.no av. Hadde gjerne sett at de kom med en uttalelse om hva som kommer til å skje, om det kommer til å skje noe?

Hadde ihvertfall vært interessant å høre hvordan de regner ut prosentene sine. Kanskje de ikke vil, har jo fått hard kritikk her i tråden :)

 

AtW

Det er helg ;)

 

Generelt sett har det kommet en del sakelige poster her, med godt begrunnet kritikk, men dere kan godt droppe alle de usakelige innleggene her, som ikke har noe konstruktivt i seg... Det er flott å ha et budskap, men bruk hodet litt, og formuler det på en skikkelig måte!

Lenke til kommentar

UFO:

 

Ved en alternativ vare vil ikke prissammenligning være god. Se bare på jungelen av skjermkort som f.eks. radeon 9800 pro 128 mb, det er prisforskjeller mellom merkene, med neppe merkbar ytelsesforskjell. Alternativ vare vil favorisere butikker som fører billigmerker.

 

Samme gjelder HD, for en som leter ettter en støysvak disk kan en ikke si at WD er alternativ til samsung, seagate.

 

Slik kan en fortsette, alternativ vare vil ikke fungere i en prissamenligning.

 

Dersom utvalg skulle komme inn som eget kriterie har vel alternativ vare mer gyldighet. Selv om jeg mener at det kun er grensen på 6 varer som evt. bør diskuteres. Men personlig synes jeg 6 varer er en helt ok grense.........

 

Eller ønsker vi en sammenligning mellom bare de store webshoppene, hæ :hmm: , jeg tror at mange som argumenterer så sterk for at utvalg skal telle så enormt kun er sur for at Deres favoritt webshopp er for langt ned.

 

Er jo ganske latterlig med uttalelser som "hvordan kan to webshopper som jeg ikke har hørt om vinne" osv.

 

Det er forskjell på å kåre billigste webshop og det å kåre beste webshop.

 

For som mange nevner og som er helt korrekt, pris alene er ikke godt nok for å bli kåret beste webshop, men pris er godt nok får å bli kåret billigste webshop.

 

og for å gjenta meg selv, ønsker vi en kåring mellom, komplett, netshop, mpx, psdata o.l. ???????

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Må også bare kommentere til de som mener at HW burde slutte med å kåre "billigste webshop"

 

Jeg tror denne kåring har over tid ført til reduserte priser for oss forbrukere og dermed er et viktig innslag for oss forbrukere, og bør for alldel ikke forsvinne.

 

HW må bare som mange ganger nevt sørge for at det er logikk i utregningene.

Lenke til kommentar

KK88 er meg bekjent en grei butikk. Har handlet litt servere hos dem tidligere. Denne webshopen deres (som jeg ikke har sett før nå) er det mest amatørmessige jeg har sett fra dem så langt. Prisene deres er tålig bra og vareutvalget enormt (selv om de mangler ting og tang). Vareutvalget deres gjenspeiler vel helst at de henvender seg mest til bedrifter.

 

Når det gjelder utregningen av %'ene som er grunnlaget for plasseringen i testen kan jeg ikke annet enn å si meg enig med de fleste andre her. Hardware.no har tabba seg skikkelig ut her. Dette bør rettes opp straks ved å erklære gjeldende testresultat ugyldig og publisere ny og oppdatert testresultat med riktige vinnere.

Lenke til kommentar
og for å gjenta meg selv, ønsker vi en kåring mellom, komplett, netshop, mpx, psdata o.l. ???????

Nei, men poenget mitt var hvertfall at man burde kanskje legge andre kriterier til grunn enn BARE pris, dog har du forsåvidt allerede avvist dette som tull.. Noe som egentlig er betenkelig ettersom det heter "webshoptesten". Sier det igjen; de har også utelatt 2 av de rimeligste aktørene på det norske markedet, noe er er mildt sagt rart og har enda ikke sett noen rasjonell forklaring.

 

Utover dette vet jeg ikke om noen her får med seg matvaretestene i VG, selv de får til å finne alternativer i ett marked der variasjonene er enda større.

 

Jeg tror f.eks de fleste hadde godtatt ett POC skjermkort istedet for Sapphire, en Maxtor eller Hitachi disk i stedet for en WD disk(dere vet hva som er billigmerker). Eller MSI, Gigabyte, Abit eller liknende i stedet for Asus. Samsung er ett rent billigmerke som de fleste fører og er av samme grunn ikke direkte sammenliknbart, men de fleste har Maxtor, Hatachi eller WD som holder omtrent samme prisnivå. Innser sef at dette hadde medført ganske mye ekstra arbeid, men dersom dere først skal lage en webshoptest bør den være såpass gjennomtenkt at man kan klare dette. Kanskje man også bør unngå produkter man vet svært få butikker har, selv om de er populære?

 

Å straffe de som ikke har et så stort vareutvalg ytterligere er rett og slett tull, dersom prisen skal gjenspeile en webshops prisleie.

La ikke merke til det første gang, men som flere her sier er jo ikke K88 billigst på noen av produktene heller, Articom er faktisk billigst på ALLE begge butikkene har og de mangler 1 produkt og er faktisk også billigst på ett produkt. Dvs matematikken bak testen dessverre ikke holder mål, noe man må rydde opp i før en evnt ny test 4. kvartal.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Labert HW.no

 

KK88 vinner kun p.g.a. en statistisk fordel av å ha lavt utvalg.

 

Det er ikke mulig at en så snever og uoversiktelig webshop skal kunne få tittelen "Beste webshop" mener jeg.

Hei,

 

Helt enig der :thumbup:

 

Helt på trynen at den shop blir kåret - eller i det hele tatt blir tatt med i betraktning.

Bravo hw.no !!

 

Webshoppen ligner på noget vi så med de første webshopper der kom for 9 år siden (da Internettet ble officielt).

Ikke særligt tillittsvekkende at butikken ikke har råd til å spenderer ca. 10K kr på en skikkelig WebDesigner.

 

Ikke muligt å finne skikkeligt info om butikken f.eks ORG-nummer osv.

Alle priser er oppgitt uten moms

 

Ja, det var min mening

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Så nå er det bare å vente på at hw.no innser brøleren (at den matematiske formelen som de har brukt er feilslått) og at de finner på nye og bedre kriterier for å utrope fremtidige vinnere i fremtiden. Og ikke minst at de kvalitetssjekker resultatene slik at slike glipper, som vi har oppdaget, ikke kommer i neste utgave.

 

Det varer vel ikke lenge før K88 skryter av at de har den beste webshopen, dessverre.

Lenke til kommentar

er mange som her har påpekt at Atricom er billigere enn KK88 på de fleste produktene de har felles, men ta en titt på techline; De er biligst på 3 av 10 produkter ytterligere 3 prodkter er billigere enn KK88 og kun ett produkt er de dyrere enn KK88 (men hele 15KR) allikevel har de havnet på 5. plass. De har rett og slett blitt straffet for å a et bredere utvalg.

 

Å kalle dette en Webshop-test er vel ganske missvisende siden det er ganske så nært en ren pristest det går ann å komme. Det burde kanskje vært med noen flere kollonner i beregningstabellen. Man bør vel kanskje også vuredere hvilke webshoper som kvalifiserer. Hvis dette skal være en forbruker test børe ikke butikker som retter seg mot bedriftsmarkedet være med. Hvis man skal tillate butikker som vektlegger fokus mot bedrifter fremfor privatkunder hvorfor har man da ikke med Norek?

 

Som nevnt, jeg synes det er fint at man har en test som også får med seg nykommerene i markedet, men det er nor riv ruskende galt når en webshop som er så lite gunstig for den alminnelige forbruker bilr pekt ut som "det beste alternetivet der ute".

Lenke til kommentar

Se for dere følgende situasjon:

 

Jeg starter nettbutikken "svindel as". Jeg har uannonserte tilbud på seks varer, og disse er tilfeldigvis de samme som de KK88 hadde. Tilbudene fører til at snittet er lavere enn KK88 sine priser, men ellers ligger nivået langt over andre butikker. Skal jeg vinne testen da?

 

Atricom var kanskje billigere på disse seks varene, men de må jo ha vært tilsvarende dyrere på andre varer siden snittet ble dratt opp.

 

Xell: det er stor forskjell på forhandlere som kun selger til bedrifter og de som retter seg mer mot bedrifter, men allikevel selger til private. Uavhengig av hvem forhandleren retter seg mot så er det et faktum at denne nettbutikken kom best ut med gjeldende framgangsmåte, og at det er mulig å handle der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...