Gå til innhold

Webshoptesten 3. kvartal 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at det er litt misvisende å kalle det en webshoptest. siden det bare er snakk om hvilken webshop som (evt.) har billigst varer. KK88 har en helt på trynet webside og PCutstyr har en helt på trynet (etter min mening) treg levering og merkelig lagervisning.

 

Hvordan de kan komme så høyt opp på listen er over min fatteevne.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
De som vant burde få prisen for norges mest rotete internett-sider også. ELENDIG!

Det er vel ikkje akkurat så relevant for denne testen? Eg drit i om internettsidene er rotete viss dei er svært billege. (så lenge eg finn det eg skal ha, då)

Men problemet er jo som nevnt tidlegare at dette skal vere ein rein pristest, men kven som vinn har allikevel svært liten samanheng med pris... (satt på spissen)

Joda, klar over det, men jeg syntes fortsatt at de ikke bare skal bedømme etter pris. De burde heller gjøre litt om på testen, og heller lage en karakter ut av et helhetlig inntrykk som de får av pris/hjemmeside/support/sortiment.

Lenke til kommentar
Satt opp med de kritierer som viser hvor mye webshoppen er i snitt over idealpris på de varer de har blir listen slik, forbehold om feil i formler (hastverksarbeid), viser

 

% over idealpris i snitt på de varer de har

og antall varer de har med i testen

Synes denne utrekninga var mykje betre og meir rettferdig enn den HW bruker. Det finns sikkert andre måtar som er endå betre også, men denne var svært enkel og mykje betre enn den noverande.

Ingen frå hw.no her som kan kommentere?

Lenke til kommentar
De som vant burde få prisen for norges mest rotete internett-sider også. ELENDIG!

Det er vel ikkje akkurat så relevant for denne testen? Eg drit i om internettsidene er rotete viss dei er svært billege. (så lenge eg finn det eg skal ha, då)

Men problemet er jo som nevnt tidlegare at dette skal vere ein rein pristest, men kven som vinn har allikevel svært liten samanheng med pris... (satt på spissen)

Joda, klar over det, men jeg syntes fortsatt at de ikke bare skal bedømme etter pris. De burde heller gjøre litt om på testen, og heller lage en karakter ut av et helhetlig inntrykk som de får av pris/hjemmeside/support/sortiment.

Enig i at det ville vore betre, men det ville vore mykje meir arbeid å lage ein slik test då... Og så ville det jo vorte litt subjektivt også... og korleis skal dei vurdere support og slikt? Er t.d. 10 tilbakemeldingar frå forumbrukarar representativt for den generelle servicen til butikken?

Lenke til kommentar

Er enig med mange her, det er overraskende at en butikk som mangler så mange varer havner på førsteplass. Det er greit nok at HW.no klart og tydelig forklarer hvordan de har vurdert tallene, men når man får et slikt resultat er det mye som indikerer at vektleggingen ikke henger på grep. Det hjelper meg lite at en webshop har lave priser på de få varene de har når nesten halvparten av varene jeg er ute etter ikke er å finne.

 

Buddy har et godt argumentert forslag, men svakheten ved å gjøre det på den måten er at en billig vare som teller lite på krone-summen kan falle i stort prosentvis avvvik fra idealet. Min første tanke var om man hadde gitte manglende varer en fiktiv pris, f.eks. lik snitt prisen blandt de butikkene som har varen. På den måten trekker det ned å ikke ha varen men ikke overveldende mye.

 

Dette er vel et glimrende bevis på at statestikk kan fortelle deg hva som helst; det kommer bare ann på overdan man mikser tallene. Joda, KK88 var billige de, men med det vareutvalget kommer jeg nok ikke til å handle der på en stund enda. Det var forøvrig også utrolig vanskelig å få oversikt over de varene de har, da menysystemet dems var helt håpløst, men det er en helt annen sak.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg er mildt sagt sjokkert over at en SÅ TALENTLØS webshop får 1. plass!

 

Jeg legger herved inn en klage.

Har noen prøvd å lete etter varer der? Det er jo det mest latterlige av latterlig med det menysystemet på denne amatør-butikken.

Ikke har de AMD der heller.

 

Hva om man satte kriterier utifra at webshop må MINST ha visse basicprodukter inne for å få være med i testen?

F.eks hvis de ikke har CPU og HK tilgjengelig, så blir de eliminert fra top10.

 

Hilsen

SKUFFET (over HW.no) leser!

Det er faktisk enkelte butikker som ikke selger AMD-prosessorer, tro det eller ei. Men betyr det at de skal utelukkes fra webshoptesten av den del? Det samme med design. Skal vi utelukke en billig butikk fra webshoptesten, rett og slett fordi designet kanskje ikke er like bra som hos andre?

Sorry.. burde vel ha lest alle etterfølgende innlegg først..men dette er for engasjerende..

Sjekka fort artikkelen og "vinneren" på jobb tidligere idag..men hadde ikke tid til å svare noe da...

Denne testen må dere gjøre noe med...

"Vinneren" er jo tragisk!!! Primitiv webshop.. priser eksl.moms... heller snevert vareutvalg... og så *krav om forhåndsbetaling til konto*!

Jammen en verdig vinner... :p

Lenke til kommentar

Xell:

 

Joda tenke på det jeg også, men utfra det jeg kunne se av de varer som var utvalgt i testen var det rimelig høyt prisetet varer, da vil ikke % vis utslag bli så stort pr vare, i tillegg fanges det opp av det minst må være 6 varer med. Problemet vil være stort dersom en f. eks tar med en musmatte som koster 30 kr hos en webshop og 70 hos en annen.

 

En kan selvsagt regne ut en median (tror det var det det heter ) dvs en pris på en vare som flertallet av webutikker ligger på. For uten at samtlige butikker har samme vare er det faktisk ikke mulig å gi et entydig absolutt svar på billigste webshop.

 

Det er derimot uholbart å kåre en vinner som i dette tilfellet ikke hadde de laveste prsier i snitt på engang de 6 varene de har inne. Og det er derfor en ABSOLUTT missvisende statestikk som HW publiserer.

 

Utifra at webshopbutikkene bruker merket #beste webshop# i sin markedsføringer er det faktisk meget viktig å få en mest mulig "verdig" vinner.

 

Nå sier jeg ikke at den modellen jeg satte opp skal brukes, men at det er en meget dårlig og missvisende modell som benyttes i dag.

HW må faktisk ta ansvar for det , dette da rimligste webshop merket brukes i markedsføring av webbutikkene.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Tror også jeg hadde tenkt meg om 2-3 ganger før jeg bestilte hos "vinneren", minstekravet er at de kan sende på postoppdrag. Priser uten mva er heller ingen god ide dersom de sikter seg inn mot privatkunder... Ville egentlig vært skeptisk til hele topp 3, mpx, netshop, komplett, psdata og multicom er bra butikker.

Lenke til kommentar

kindings: er ikke helt enig i at man bør være skeptisk til hele pall-lista. Du nevner en rekke butikker som har nådd en stødig posisjon i markedet, men du må huske at det er ikke så alt for lenge siden netshop (dengang hardwarebutikken) var en fersking på webshoptesten. Nykommere som kravler seg oppover lista er alltid interresante å sjekke ut, og Articom ser absolutt ut som en nykommer man burde ha i tankene når man skal handle på nettet. Og PCUtstyr er vel også en butikk som begynner å bli ganske så etablert. Men jeg tror seriøst at statestiken har gitt oss en aldi så liten skivebomm på førsteplass denne gangen.

 

Det skilles jo mellom flere eller færre enn 5 varer. Kanskje det kunne vært gjort så enkelt som å legge lista lit høyere. Eventuelt ha litt flere varer på lista. Da vil kanskje flere butikker få flere mangler, men statistisk sett vil det bli mer "rettferdig"

 

også en tilbakemelding til artikkelskriver; linken til "butikker med 5 varer eller færre" peker til testen for 2. kvartal.

Lenke til kommentar
Jeg er mildt sagt sjokkert over at en SÅ TALENTLØS webshop får 1. plass!

 

Jeg legger herved inn en klage.

Har noen prøvd å lete etter varer der? Det er jo det mest latterlige av latterlig med det menysystemet på denne amatør-butikken.

Ikke har de AMD der heller.

 

Hva om man satte kriterier utifra at webshop må MINST ha visse basicprodukter inne for å få være med i testen?

F.eks hvis de ikke har CPU og HK tilgjengelig, så blir de eliminert fra top10.

 

Hilsen

SKUFFET (over HW.no) leser!

Synest heller ikke siden deres var noe å rope hurra for , men at de skal trekkes for dette blir feil og enda værre å i det hele tatt foreslå at en butikk skal utelukkes fordi de ikke har et bestemt produkt , i dette tilfellet AMD .

Hvem sier at en butikk er forpliktet til å ha det fremfor noe annet?

Skal vi da utelukke Netshop fordi de ikke har VIA Epia ? Eller Komplett fordi de ikke har Gigabyte?

Nei det får være grenser for kritikk da :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

på morro fulgte jeg opp Xell sitt forslag og la følgende tilgrunn.

 

1 har de ikke varen blir snittprisen på varen lagt til grunn.

 

For å regne ut snittet i en tallrekke benyttes formelen @AVG(området), som finner gjennomsnittsprisen. (Lotus123)

 

2 summerer alle 10 varer med webshoppens pris der de har varen, samt snittprisen der de ikke har varen, og regner avik utfra sum idealpris.

 

Dette favoriserer rimelige nettbutikker som har stort vareutvalg og alle varene. Havner de med få varer høyt oppe så er de også meget rimelig på de varer de har.

 

Slik ville en toppliste da sett ut:

 

1 Articom 4,29 % 9

2 MPX.no 4,47 % 10

3 PCutstyr.no 4,49 % 9

4 Techline 6,06 % 7

5 NetShop 6,25 % 10

6 MultiCom 6,92 % 9

7 Komplett.no 7,06 % 9

8 PS Data 7,40 % 7

9 MOVIDA 7,98 % 9

10 KK88-Komponentshop 9,05 % 6

11 Vaagen Consulting 9,60 % 8

12 YaTack 9,64 % 6

13 Officeshop.no 9,79 % 7

14 eFast 9,91 % 7

15 Cshop.no 10,77 % 9

16 Hovedkort.no 12,05 % 7

17 Pcbutikken 12,28 % 7

18 Companiet.no 13,54 % 6

19 digitalimpuls.no 14,08 % 6

20 Mamoz.no 15,46 % 10

21 DATA1 15,82 % 7

22 Datakompaniet 16,08 % 6

23 Advance 16,23 % 9

24 PCEksperten 16,26 % 9

25 Datasupply 16,89 % 8

26 Ndata.com 17,33 % 7

27 ardata.no 18,17 % 7

28 Enter 19,22 % 8

29 H. Ïdegaard & Co AS 21,06 % 8

30 PC-shop 21,09 % 8

31 Startit.no 22,38 % 9

 

Edit: la til antall varer de har i oversikten.

 

En bør se at slik HW regner er å regne brøk med "tykjen", og gir ikke korrekt bilde. Fordelen med Xell sitt forslag hvis jeg forsto han rett er at vareutvalg faktisk vektlegges ganske høyt.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Det må da gå an å lage en formel for en mer fornuftig beregning av % enn det som er brukt her. En butikk som mangler 40% av varene burde ikke bli belønnet i alle fall.

 

Forslag til Konkurranse: noen som kan lage et formel-ark i excel eller annet regne-ark som beregner prisene i forhold til hverandre på de varene som de faktisk har av de 10 produktene. Slik at man kan se hvor det faktisk lønner seg å handle.

Lenke til kommentar

Idiotisk test egentlig... alt for få produkter. Sa det ved forrige webshop test;

 

DISSE ER MER VILLEDENDE OG MISSVISENDE ENN INFORMATIVE

... virker SVÆRT useriøse disse testene..... TV2 Hjelperdeg's lepestift tester er mer troverdige...

 

Hvis dere ikke kan gjøre det skikkelig så drit i!

Slike "tester" ødelegger HWs renome.

 

BTW: Andre plass vinneren ikke har HK basert på socket 754 i det hele tatt --> diskvalifisert ???

 

 

Sorry HW, men dette er crap!!!!

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...