Gå til innhold

Webshoptesten 3. kvartal 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut ifra de forutsetninger som er gitt for testen så er den jo bra gjennomført, men jeg synes at hele testen trenger en "extreme makeover".

 

Synes man heller burde sette opp forskjellig systemer i forskjellige prisklasser for og så se hvem som leverer de billigste løsningene. Og hvis en butikk ikke har en spesifik vare så går det jo an å se på tilsvarende vare fra en annen produsent f.eks

 

Det jeg skulle ønske var at det ble brukt litt skjønn, ikke bare rene tall. Der man trekker for dårlig webløsning, vare mangel osv. Pris i seg selv betyr ikke allverdens, da de fleste butikkene har priser som er nokså like. Blir liksom litt feil å kåre en vinner basert på 6 varer når det er snakk om en så svak butikk og så små prisforskjeller.

Lenke til kommentar
Masse smart

Enig med Buddy's utregnignsmetode. Hvis man ikke har varen, blir man straffet (belønnet) med snittprisen. Man får med denne metoden "straff" for å ikke ha varen, men ikke så mye at butikker skremmes fra å ha andeledes vareutvalg.

 

Enda bedre ville det vært om man brukte en viss form for skjønn, ved å si at man bruker snittpris, så lenge butikken at en brukbar alternativ vare. Hvis man ikke har varen, eller et alternativ, så brukes en langt høyere/dårligere pris (som f.eks dårligste prisen blant alle butikkene). Da vil man straffe butikker som ikke har varen, men likevel et alternativ på en mild måte... mens man vil straffe butikker som ikke har varen eller et alternativ på en hard/brutal måte. Utregningen blir da:

 

Har butikken varen?

Ja => bruk prisen

 

Nei => Har butikken en alternativ vare til ca samme pris?

. . . . . Ja => bruk snittpris blant de andre butikkene

. . . . . Nei => Bruk dårligste pris

Lenke til kommentar

hovedårsaken til at jeg tok litt fatt i dette emnet er at det i alle år siden denne kåringen startet blitt brukt av vinnerene av testen som et sannhetsbevis på at de er rimelige. Og dermed for alle ikke så innvidde et kvalitetstempel for webshoppen.

 

har selv ikke satt meg inn i hvordan HW regner før nå, og når HWs snitberegning ikke henger på greip :no: , da må de se på rutinene.

 

som andre har nevnt tidligere er slike tester possitive, vi får vite om nye og kanskje rimeliger webbutikker gjennom slike kåringer, men HWs "mattematikk og stitestakk" eksperter må sørge for at de kårer en vinner som de kan forsvare utfra logiske matematisk syn.

 

Selv handler jeg der det er billigist for det meste. Er skeptisk til butikker som ikke sender i oppkrav, dette da jeg vet hvor presset marginene er i bransjen, og vil i allefall sikre meg varen før jeg betaler.

 

Driter egentlig i hvort stort vareutvalg butikken har , bare de har den vare jeg vil ha. Årsak det koster en bedrift mye å ha et stort varelager, et lite vareutvalg er lettere å admenistrere og dermed rimeligere å holde, noe som skulle gi butikker med et begrenset vareutvalg et lite konkuransefortrinn på de varene de har, fremfor de store med et stort lager og mer administrasjon. Er enkel bedriftsøkonomi.

Lenke til kommentar

Synes ikke KK88 (aldri hørt om før) virket som noe særlig av en shop. De har jo ikke AMD CPU'er heller :roll: Elendig vareutvalg og prisene er ihvertfall ikke billist.

 

Netshop burde være langt lenger oppe på lista en disse folka.

 

EDIT : Er det bare meg eller blir det alltid en heftig debatt av disse "webshoptestene" ? Er jo forsåvidt unødvendige da det er en persons subjektive mening igrunn. Burde være avstemning (som det var poll en gang) på hvilken webshop som er billigst, best, vareutvalg, design, sendingstid etc.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

synes det er direkte misvisende for hw.no's brukere å bli gitt en slik test, webshopper legger jo gjerne stor vekt på at de blir tildelt pallplass av hw.no, noe denne butikken absolutt ikke fortjener, vareutvalg gir inntrykk av en useriøs webshop av de grader, og fortjener ikke hedersbevisningen norges billigste webshop (det var i hvertfall en hedersbevisning inntill i dag)

 

 

vareutvalget må helt klart være ett kritterium, siden mange på forumet bruker enten intel eller amd, er det vel ett helt klart krav i mine øyne at webshoptesten inneholder begge disse to, siden halvparten av forumbrukerne vil ha det ene eller det andre, man baserer vel ikke en test på noe som kun 50% av kundene vil ha? samme gjelder også ati og nvidia, siden det også der er store preferanser blant kundene.

 

prisene på ram bør også ha visse kriterier, mulig det allerede har det, men man kan jo ikke akkurat måle prisen på noname brikker mot goldern dragon brikker eller lignende.

 

osv osv osv

 

kan vi kreve en ny test?

Lenke til kommentar
Jeg er mildt sagt sjokkert over at en SÅ TALENTLØS webshop får 1. plass!

 

Jeg legger herved inn en klage.

Har noen prøvd å lete etter varer der? Det er jo det mest latterlige av latterlig med det menysystemet på denne amatør-butikken.

Ikke har de AMD der heller.

 

Hva om man satte kriterier utifra at webshop må MINST ha visse basicprodukter inne for å få være med i testen?

F.eks hvis de ikke har CPU og HK tilgjengelig, så blir de eliminert fra top10.

 

Hilsen

SKUFFET (over HW.no) leser!

Synest heller ikke siden deres var noe å rope hurra for , men at de skal trekkes for dette blir feil og enda værre å i det hele tatt foreslå at en butikk skal utelukkes fordi de ikke har et bestemt produkt , i dette tilfellet AMD .

Hvem sier at en butikk er forpliktet til å ha det fremfor noe annet?

Skal vi da utelukke Netshop fordi de ikke har VIA Epia ? Eller Komplett fordi de ikke har Gigabyte?

Nei det får være grenser for kritikk da :hmm:

Vil si AMD er "litt" mer vesentlig en VIA itx hovedkort...

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg syns Buddy sin første regnemåte der det rett og slett ble beregnet gjennomsnittlig avvik fra idealpris på de varene butikken faktisk førte er mest riktig.

 

Tallet gir et riktig svar på prisnivået til butikken. Hvor mange av varene butikken faktisk førte blir et mål i seg selv for godt utvalg. På denne måten kan en butikk få en vurdering for flere kriterier og kanskje en helhetsvurdering til slutt.

 

For eksempel noe sånt som:

 

pcutstyr.no

 

Pris 10

Utvalg 9

Produktbeskrivelser 7

Navigasjon 9

Betaling/Finansiering 6

 

Helhetsvurdering 9

 

Her tok jeg bare noen kriterier på sparket. Hvilke kriterier som kan og bør vurderes kan jo diskuteres.

Endret av gekko513
Lenke til kommentar

Jeg støtter oppropet til en revidert test eller at hw.no rett og slett dropper hele testen.

 

-edit--- Fjernet uvesentlig kritikk av plasseringer ---.

 

Jeg driver også IT-butikk og har egen webside, hvis jeg legger ut noen ti-talls produkter til innpris + mva kommer jeg også til å toppe tabellen? Synes det blir litt urettferdig ovenfor de som bruker masse penger på å bygge et system som tar hånd om kundene - noe som gjenspeiles i websider, kundeservice, RMA system og i siste instans tildels i prisene. Laveste pris bør kansje ikke alltid premieres.

 

Jeg må tilstå at jeg handler varer ofte hos flere nettbutikker "for private" som feks. Netshop, fordi de har et ordentlig produktutvalg med rom for spesielle produsenter og nisjeprodukter, flotte sider, vannvittig bra service, ålreite priser og en returordning uten sidestykke. Det er det som teller! Jeg har gode avtaler med mange distrubutører men jeg støtter kvalitet foran kvantitet!

 

-edit--- Fjernet usaklige sammenligninger og kritikk av enkeltløsninger ---.

 

Synes det bør stilles krav til hva som kvalifiserer til tittelen "nettbutikk" i 2004.

 

Hadde resultatet vært at feks. MPX var kåret til beste butikk, men at andre hadde laveste pris på de produktene de hadde inne hadde det vært grei reklame. Har man kun et lite utvalg av de aktuelle produktene, bør ikke det være nok til å kåres til Billigste webshop 2004.

 

;)

 

slutteåskrivekritiskeinnleggetterklokka1omnattafredagskveldslutteåskrivekritiske

innleggetterklokka1omnattafredagskveldslutteåskrivekritiskeinnleggetterklokka1

omnattafredagskveldslutteåskrivekritiskeinnleggetterklokka1omnattafredagskvel

Endret av #Pazuzu
Lenke til kommentar

Vel uten at retningslinjene endres og logiske rettningslinjer legges inn, vil jo en ny test gi samme resultat.

 

I så måte støttes gekkos forslag, hvor vektlegging av de kriterier selvsagt kan være gjennstand for diskusjon. Men at pris, betalingsordninger, utvalg er de viktigste kriterier, i nevnte rekkefølge for meg.

 

Uten å ha sedd siden till mds testvinner synes jeg mange av forumbrukerne rett og slett er usakelig mot KK88, en fin webside er da for svarten ikke noen garanti for en god webshop, og uansett hvordan en regner på prisene Deres har de da virklig ok priser og vil komme blant top 10. Men at de fikk førsteplass kan ikke forsvares av rent faktiske forhold. Men det er da HW sin feil ikke KK88 !!!

 

Edit: Sjekka siden, ikke noe å skryte om, men egentlig greit nok, når en vet hva en vil ha.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Vurderer å droppe hele innlegget mitt over fordi jeg synes det er flott med nye aktører og alternative metoder for å effektivisere driften. Det får være opp til folk selv hvor de vil handle og hvilke aspekter de setter mest pris på. Men jeg vil oppfordre hw.no til å revurdere hvilke metoder som egner seg best til å vurdere en ehandelsløsning. Pris alene er ikke nok mener jeg.

Lenke til kommentar
Jeg er mildt sagt sjokkert over at en SÅ TALENTLØS webshop får 1. plass!

 

Jeg legger herved inn en klage.

Har noen prøvd å lete etter varer der? Det er jo det mest latterlige av latterlig med det menysystemet på denne amatør-butikken.

Ikke har de AMD der heller.

 

Hva om man satte kriterier utifra at webshop må MINST ha visse basicprodukter inne for å få være med i testen?

F.eks hvis de ikke har CPU og HK tilgjengelig, så blir de eliminert fra top10.

 

Hilsen

SKUFFET (over HW.no) leser!

Synest heller ikke siden deres var noe å rope hurra for , men at de skal trekkes for dette blir feil og enda værre å i det hele tatt foreslå at en butikk skal utelukkes fordi de ikke har et bestemt produkt , i dette tilfellet AMD .

Hvem sier at en butikk er forpliktet til å ha det fremfor noe annet?

Skal vi da utelukke Netshop fordi de ikke har VIA Epia ? Eller Komplett fordi de ikke har Gigabyte?

Nei det får være grenser for kritikk da :hmm:

Vil si AMD er "litt" mer vesentlig en VIA itx hovedkort...

Joda men det var et eks , det som er viktig for deg kan være uviktig for meg osv .

Det jeg vil frem til er at vi ikke kan bestemme hva en butikk skal selge . :hmm:

Lenke til kommentar
hvorfor er ikke databutikken med?

De har utelukket både itbutikken.no og Databutikken.no fra denne og forrige test, mest sannsynlig fordi "testen" ville gitt ett mindre spennende resultat. Ingen har kommet med logiske grunner for dette verken denne eller forrige gang. Begge butikkene er med i prisguiden, så...

 

Man kan ikke forvente at alle butikker fører alle produkter, dette er greit nok etter min mening, dog synes jeg man har belønnet K88 i for stor grad for å ikke gjøre dette på såpass "vanlige" produkter.. Liker bedre regnestykket til Buddy, men kanskje man burde straffet butikken med å legge på litt mer enn snittpris ettersom man faktisk ikke vet hva butikken ville tatt?

 

Er i utgangspunktet enig i at man bør legge flere faktorer til grunn i en slik test, problemet tror jeg er at mange her inne ville satt like store(om ikke større) spørsmålstegn ved hva testerne la til grunn dersom de skulle vurdere; design, brukervennlighet etc. Dog burde man kanskje legge visse minimumskrav; priser med mva, postoppdrag, kanskje ett visst lager av diverse varer(dvs lagerbeholdning) etc. Det siste punktet er kanskje litt suspekt, men personlig bestiller jeg sjelden fra en butikk som ikke har noe av det jeg skal ha på lager. Kraver kunne vært 5/10 varer på lager eller noe slikt?

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vel HW har jo satt en grense på 6 produkter for å være med i sammenligningen. Og med det enorme utvalget av dataprodukter som finnes er vel det i og for seg en grei grense.

 

Å straffe de som ikke har et så stort vareutvalg ytterligere er rett og slett tull, dersom prisen skal gjenspeile en webshops prisleie.

 

For et stort varesortiment betyr nødvendigvis ikke lavere priser........

 

Noe har vel databutikkene lært av Rema, mindre utvalg gir lavere kostnadere som gir lavere priser.

 

For en som leter en spesiel del til PC'en er det vel knakende likegyldig hvor mange alternativer webshoppen har, det som teller er da prisen, OG seriøsiteten til bedriften. Vurdering av en bedrifts seriøsitet kan ikke gjøres på pris alene, her spiller ting som eget lager inn, betalingsbetingelser og selvsagt andres erfaringer med webshoppen inn.

 

Internett er vel verdens største varehus, det å tro at en butikk kan dekke alle behov er tilnærmet ren utopi + at det blir utrolig rotet å finne frem.

 

Men må bare minne om at HW har et av de beste verktøy for å finne det produktet du leter etter til den beste prisen. Prisguiden !!

Lenke til kommentar
ALLE varene til førsteplassen får man billigere hos articom som havnet på andreplassen, denne testen er talentløs som få. Når man får slike resultater, må man tenke litt på å kanskje trekke GODT ned på manglende varer..

 

DET ER JO IKKE DEN BILLIGSTE WEBSHOPEN ENGANG!!!

Jeg og lurer på hvordan det er mulig????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...