Gå til innhold

Hvilken HD produsent er minst utsatt for HD kræsj?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg ikke uttale meg sikkert, men jeg har hatt veldig mange harddisker gjennom tidene, og har jobbet med IT drift i 6 år i tillegg studert IT i 5år etter videregående.

 

Min erfaring er at Seagate er det mest krasjsikre merke, etterfulgt av WD. Men jeg har sett ganske mange flere ødelagte WD disker enn Seagate.

 

Ellers har jeg merket meg Maxtor, IBM, og Fujitsu disker for å krasje litt for ofte.

Lenke til kommentar
Jeg har en WD 200Gb som jeg bruker i ett aluminiumskabinett (ekstern usb disk) uten vifte. Har brukt den i Afganistan i en del mnd, er snakk om en del dager med 40+ i lufta.

Den funker som ei kule enda :)

 

Så jeg er storfornøyd med WD disken min :)

Hva i granskogen skal du med en harddisk i Afghanistan ? Men, hvis den overlevde der så er WD noe å satse på :p

 

Neida, jeg har selv hatt WD (store problemer for et par år siden), men WD Raptoren min suser som ei kule. Maxtor er jeg ekstremt fornøyd med, ganske god ytelse generellt.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

Dette blir litt som å spørre om hvilken type bil som er innvolvert i minst ulykker...

 

En harddisk kan ha ulik kvalitet innenfor samme merke og type, uansett produsent, slik som biler. Alle har vel hørt om eller kanskje hatt en typisk "mandagsbil". Vel det samme gjelder for harddisker.

 

Jeg har hatt minst 16 harddisker, driver med PC-bygging og har opplevd en del harddisk-krasj i min tid, så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Edit: Konklusjonen blir vel da at i teorien er alle harddisker like usatt for feil. Eller alle er like "sikre" i utgangspunktet.

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar
En harddisk kan ha ulik kvalitet innenfor samme merke og type, uansett produsent, slik som biler. Alle har vel hørt om eller kanskje hatt en typisk "mandagsbil". Vel det samme gjelder for harddisker.

 

Jeg har hatt minst 16 harddisker, driver med PC-bygging og har opplevd en del harddisk-krasj i min tid, så jeg vet hva jeg snakker om.

Merkelig at jeg synes at jeg ser en tendens til at det oftest nevnes at wd disker er de som ofte krasjer her på forumet da..

klart om utvalget er representativt kan man jo spørre seg om.

en annen ting er jo om jeg legger mer merke til ting som bekrefter min egen oppfatning :hmm:

men uansett så har jeg vært borte i en 4-5 forskjellige produsenter av hdd'er og de eneste som har krasjet er wd disker, og de har krasjet flere ganger, og de er ikke nødvendigvis samme disk som har krasjet flere ganger, så jeg ser helt klart en tendens..

 

men, nå vet jo du hva du snakker om da.. :ermm:

Lenke til kommentar

Viss du har viktige filer som du ikke må miste, så ville jeg også kjøpt ein til hardisk og satt opp eit raid 1 system (speiling) slik at alle filene blir fordelt på to hardisker. Dette gjør at du leser kjappere fra hardisk og, men du skriver ikke fortere. men skulle den ene dø, så vil trolig den andre leve :)

 

peewee

Lenke til kommentar

Har/har hatt

1 wd120GB - 0 døde

2 seagate160GB - 1 død

2 ibm/hitachi 80/120GB - 1 død

8 Maxtor (se profil) - 0 døde

 

Har hatt en maxtor som døde og men det var pga. feilkobling (stokka om på lederne i strøm kontakta... det hadde jeg glemt når jeg plugga den fra vifta og inn i disken :blush: )

Hva som holder vil jeg tro varierer etter modell og flaks/uflaks men er mest fornøyd med maxtor.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noen disker så lenge at de har blit ødelagt av alder.

Men de 2 første, som var Maxtor, de lagde mye lyd, men viste ikke tegn til ustabilitet etter 1 år, da ble de bytta i en Seagate 160GB S-ATA, som tok sin kos, pga kabelstrømping og +5V inn på +12V og vice versa :blush:

Akkurat nå har jeg 2stk Seagate 160GB S-ATA som ikke er eldre en 2-3uker, de har ikke dødd enda... (skulle ha tatt seg ut..)

Lenke til kommentar

Har 7 samsung disker i serveren, en kræsja allerede etter et par måneder og en til driver å tikker voldsomt så snart går nok den også, den har forresten nesten stått på 24/7 i det siste året nå....

 

Ellers døde IBM disken min i den bærbare, men det er vel ikke så rart etter motorvei kjøring i buss i øst europa :)

Lenke til kommentar

Har sett på IBM sine disker som svært pålitelige inntil "DeathStar" serien for 3 år siden. Har enda 2 stk. IBM disker på hhv. 9 og 10 GB som surrer og går som om de fikk betalt for det, og disse diskene er nå 5 og 6 år gamle.

 

Har for øvrig en 80GB Maxtor som tok kvelden bare 2 måneder gammel som jeg fikk ny på garantien, og nå driver den å lager rare lyder igjen...

 

Ellers er jeg ganske enig med IIIvolt:

Dette blir litt som å spørre om hvilken type bil som er innvolvert i minst ulykker...

 

En harddisk kan ha ulik kvalitet innenfor samme merke og type, uansett produsent, slik som biler. Alle har vel hørt om eller kanskje hatt en typisk "mandagsbil". Vel det samme gjelder for harddisker.

Lenke til kommentar

Det var det der med biler, bilførere og kræsjing. Tror jeg må være en av de som kjører pent ;)

Jeg har bare mistet en HD opp gjennom årene og det var en seagate 545 MB i 1995. Akkurat nå så har jeg tre Seagate Barracuda og en WD og alle fungerer som de skal, det samme gjelder x antall andre disker som jeg har hatt.

Den eneste diskprodusenten som har hatt seriøst trøbbel med diskene sine var vel egentlig kun IBM med enkelte av sine GXP serier.

Lenke til kommentar

Hvis levetid er viktigere enn pris, kan du kjøpe disk beregnet på servere. Disse er som oftest med SCSI-grensesnitt, så da må du ha et SCSI kort i tillegg.

 

2-3 ganger dyrere, men mye lengre levetid og en lavere MTBF (mean time between failures).

 

En annen fordel er høyere ytelse.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...