Gå til innhold

Oppkjøring: Unngå ekstra kurs, mulig?


DevN

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Så vidt jeg har forstått blir det noe ekstra kurs-greier etter 1 juli, og hvis man har fødselsdag etter den datoen. Hmm, var litt usikker på hvordan det var, da...

 

Men er det mulig å unngå dette ekstra kurset? Valgfritt, eller?

Hvor mye ekstra vil det omtrent koste?

Hvor mange ekstra timer er det snakk?

 

Hvis det ikke er mulig å unngå det, har man fortsatt en sjanse for å bli ferdig FØR den tid (fødselsdag 23 mai, er 17 år)?

 

Noen anbefalinger eventuelt til skole?

Så litt på denne.

 

EDIT: Er naturligvis personbil (klasse B) jeg tenker på.

Endret av DevN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er født etter 1. juli 1987 må du gjennom et trafikalt grunnkurs. Dette kurset er obligatorisk og koster omlag 2500 kroner. Du må gjennomføre dette før du kan begynne privat øvelseskjøring.

 

Eneste måten å unngå dette på er å ta mopedførerbeviset. Det gjør samme nytten, og koster omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt oversikten, men jeg mener det er slik at du kan ta trafikalt kurs etter du er fyllt 16 år, og det har du jo. I tillegg mener jeg å ha fått med meg at de som er begynt kjøreopplæringen før nyttår, eller den datoen det gjelder kan fortsatt kjøre opp på den nåværende måten.

 

Er ikke helt sikker, men mener jeg leste noe om det på en av de store nettavisene for ikke mange dagene siden (aftenposten, vg eller dagbladet)

 

ta et lite søk på f.eks. "trafikk" på disse sidene så tror jeg du finner ut av det

 

 

bertie

Lenke til kommentar

Du er fritatt for dette kurset. Imidlertid blir det nye regler for de som starter kjøring med en kjøreskole etter 1. januar 2005. Søk derfor om rett til å få førerkort snarest mulig! Søknadskjema finner du på vegstatsjonen og hos din kjøreskole. Behandlingstid er normalt rundt to uker. Det kreves ikke legeattest, kun egenerklæring om helsetilstand og vandel. Dersom du har svakt syn, kan det hende du trenger attest fra optiker.

 

Fordi du er fritatt er det kun det obligatoriske som gjelder for din del. Det er:

-- Glattkjøringskurs, 3t.

-- Trafikal trening, 5t.

------hvorav normalt:

------forbikjøring, 2t.

------langkjøring, 3t

-- Mørkekjøring, 1.5t.

 

I tilegg kommer som regel én kjøretime før du får begynne på det obligatoriske, samt oppkjøring. I tillegg er det vanlig med en tentamenstime, en oppvarmingstime før oppkjøringen, og enkle kjøretimer dersom du har problemer med noe av pensum.

 

Priser får du hos din kjøreskole.

 

Søk i dag!

Lenke til kommentar
Dersom du er født etter 1. juli 1987 må du gjennom et trafikalt grunnkurs. Dette kurset er obligatorisk og koster omlag 2500 kroner. Du må gjennomføre dette før du kan begynne privat øvelseskjøring.

 

Eneste måten å unngå dette på er å ta mopedførerbeviset. Det gjør samme nytten, og koster omtrent det samme.

Jeg får mopedførerbeviset for 550-650 kr :roll:

Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med Aspenes (eller hva de het), fant jeg ut at dette ekstra teoritimene som nå blir obligatoriske har vært valgfrie fra 1996 (tror jeg det var). Og de fleste av de som ikke tok disse teoritimene strøk.

 

Jeg har meldt meg på, og de skal ringe hvis det dukker opp en plass for meg, men blir å ta disse teoritimene uansett tror jeg.

 

De nevnte også at det var en fordel å kjøre opp på vinteren, fikk mer trening på glattere veier og bedre teknikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Jeg er født 23 mai 1987. Kan jeg unngå det da? Kan jeg eventuelt begynne i år, selv om veiene er glatte, og snøen har lagt seg?

Siden du har bursdag 25 mai, altså før 1 juli, du ble 16 før 1 juli 2003, trenger du ikke noe trafikalt grunnkurs etter gammel ordning. Du følger den gamle ordninga hvis du ta en kjøretime i løpet av 2004, litt dårlig tid, hvis du ikke har begynnt..hehe... :roll:

Men hvis du ikke gjør det, så kan det hende du må det...hør med skolen din du!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...