Gå til innhold

Hvor mye har minnebrikken å si for hurtigheten


Anbefalte innlegg

Jeg har et Sony V1 kamera og bruker Memory stick minnebrikke, og vurderer å kjøpe et større Memory stick pro kort.

Tar en del aksjons bilder innen idrett, og da er det alltid behov for at kameraet tar mange bilde så hurtig så mulig.

Er det none som har erfaringer på om det vil hjelpe på hurtigheten å få en raskere minnebrikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de aller fleste kameraene har en buffer.

Du merker dette ved at seriebilder (eller bilder du tar rett etter hverandre) lagres fort til å begynne med, dvs. at kameraet er raskt klart til et nytt bilde, men etter noen bilder så begynner det å ta mer tid.

 

F.eks. på EOS 300D så kan du ta 2.5 bilde pr. sekund for opptil 4-5 bilder, men så begynner det å ta 2.5 sekunder pr. bilde for de neste.

 

Det som skjer er at de første bildene blir lagret i bufferet mens de neste bildene ikke kan tast før bufferet er tømt nok til at et nytt bilde kan tas. Hastigheten på minnebrikken kan således ha noe å si for hvor fort bufferet kan tømmes. Teoretisk så kan man si at hvis minnebrikken er raskere enn bufferet så ville et kamera kunne ta seriebilder så fort det kan hele tiden uten problemer.

 

Virkeligheten er ikke slik dessverre og de fleste kameraer har en øvre grense på hvor fort de kan levere dataene til minnebrikken, uansett hvor rask denne er. Hvis minnebrikken er raskere enn denne grensen så vil det ikke spille noen rolle om brikken er litt raskere eller mye raskere. I tillegg så kan timing på minnebrikken spille inn da jeg har lest om kameraer som oppfører seg bra med noen raske minnebrikker og dårligere med andre.

 

Nøyaktig hvor raskt kameraet ditt kan levere data til minnebrikken kan jeg ikke si noe om. Det finnes nettsteder som foretar tester, slik som:

 

Rob Galbraith: CF Database

 

utenom denne må du nesten bare søke, evt. om noen andre her på forumet har noen tall å gi deg.

 

Alternativt kan du høre i en butikk om du har mulighet til å foreta en test.

Lenke til kommentar

Royrogers: har du fått testa med et pro minnekort nå?, var bare forveten

på din erfaring i så fall, i og med at jeg skal kjøpe vanlig/pro minne i presang

til min far også... Lurte på om det er "wasted" money å kjøpre pro, eller om

kameraet blir vesentlig raskere... Min far har forresten ikke behov for å ta mange

bilder etterhverandre, så det sier kansje seg selv? ......

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe av det samme som royrogers, for jeg har bestillt meg et Sony p100 og skal nå bestille minnebrikke.

 

Jeg fant ut at jeg iallefall måtte ha en pro brikke, men når jeg ser etter dette finner jeg ut at det finnes jo mange forskjellige probrikker med forskjellig pris også.. Det jeg da lurer litt på er: er det noen stor forskjell mellom memorystick pro, memorystick pro ULTRA II og sony sine Highspeed pro brikker?

 

Fikk en liten indikasjon på at ULTRA II kanskje er raskere enn en pro brikke i en annen tråd, men er det noen her som kanskje har tall, eller en nettside å referere til?

 

Er det også noen som vet om det vil ha noe for seg å ha en ULTRA II eller Highspeed i en p100?

 

Beklager at jeg kompliserer utgangsspørsmålet litt.

 

~Jostein

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan bidra med mine egne erfaringer:

Mitt 20D skal ifølge spesifikasjonene kunne ta 5 fps opp til 23 bilder i Large JPEG, med mine to Sandisk EXTREME CF kort på en GB hver klarer jeg å holde 5fps opp til ca 45 bilder! Nesten dobbelt så bra som oppgitt, meget bra Canon! Jeg regner derfor med at det er mine raske minnekort som gjør at jeg kan ta så mange bilder. Ergo, ja, minnebrikken har nok noe å si, spessielt hvis det stemmer med 1.8mb/s mot 20mb/s på den du har og den du vurderer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...