Gå til innhold

Er 6800 LE det riktige valget?


ecnelis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en fattig stakkars student som har innsett at det er på tide å oppgradere maskinen nå som Doom 3 er ute, og HL2 rett rundt hjørnet.

 

Maskinen pr. idag er som følger:

  • XP 2400+
  • Asus A7N8X Deluxe
  • TwinMOS 512 mb RAM (PC3200)
  • Abit Ti2400 OTES (bråker MYE, skikkelig flyplass :thumbdown:)
  • 2 stk kabinettvifter
  • 360 WATT PSU

Jeg skal uten tvil kjøpe 512 mb RAM til, men er svært i tvil angående hvilket skjermkort jeg skal velge. Har lest mange artikler, tester, sett på benchmarks og tittet litt rundt i forumet her. Etter mye tenking frem og tilbake står jeg igjen med følgende tre muligheter:

 

1) NV 6800 GT (dyrt)

2) NV 6800 LE (må byttes neste sommer?)

3) ATI 9800 PRO (avlegs)

 

Etter hva jeg forstår er LE-kortet lett å overklokke og således kanskje et godt kjøp. Hvis det er slik at jeg med det kortet kan nå 6800 GT nivå, er det liten vits å kaste bort 800,- mer på en GT-utgave. 9800 PRO føles litt gårsdagen, og kan vel knapt forsvares når 6800 LE koster 200,- mer?

 

Mitt spørsmål til dere er: Vil resten av systemet funke som flaskehals, og er 6800 LE det rette valget? Penger er en faktor :whistle:

 

Håper de som har noe fornuftig å si tar seg tid til dette, så kan kanskje tråden være til hjelp for andre i samme situasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror 6800Le gir mest "bang for buck" i dag.

Prisforskjellen er vell større enn de 800.- du nevner hvis du skal sammenligne med et "fullblods" 6800GT

 

eks..

 

Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out, DVI, Bulk (kr 2.095,-)

 

 

Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP, "Ultra/2400",2ns,DVI, Retail (kr 3.895,-)

 

 

priser hentet fra komplett

Lenke til kommentar

6800 LE er nok det beste valget i sin prisklasse, men en ulempe er at det bare har 128 MB ram. Personlig går jeg for et 6800 GT fremfor å bytte skjermkort om et år pga for lite minne.

 

6800 LE har forresten en vifte som visstnok bråker hinsides, så man bør vurdere Arctic Cooling eller lignende.

Lenke til kommentar
6800 LE har forresten en vifte som visstnok bråker hinsides, så man bør vurdere Arctic Cooling eller lignende.

Jeg ble positivt overrasket over hvor lite vifta bråker!

Den overdøver ikke et par kabinettvifter og et par harddisker!(riktignok en Western-disk)

Ord!

Jeg hadde også lest mye om den såkalte viftestøyen, og også den fysiske størrelsen på kortet.

Overaskelse nr 1: Kortet var da ikke så stort det. Bare noen få cm lengre enn mitt gamle fx5200.

Overaskelse nr 2: Vifta bråkte ikke så mye nei. Men med full trøkk så høres det derimot. Enkelte ganger i eksempelvis doom3 så kan jeg høre vifta begynner å spinne skikkelig fort. Men det er bare i korte parti. Dessuten har jeg så mye lyd på i doom at jeg nesten ikke merker det :)

Lenke til kommentar
Jeg ble positivt overrasket over hvor lite vifta bråker!

Den overdøver ikke et par kabinettvifter og et par harddisker!(riktignok en Western-disk)

Hvilket LE-kort? Jeg har sett litt ulike kjøleløsninger på dem. Gainward 6800 LE er ikke altfor ille, men det ble mer behagelig med NV5.

Lenke til kommentar

Takk for verdifull input! :!: Gainward 6800LE ser ut som et godt valg. 6800 GT, spesielt 256 versjonen blir rett og slett for dyr :hrm:

 

EDIT: Nå ser det ut som komplett har tatt bort Gainward 6800LE'n til 2095,- og selger kun retailversjonen :ohmy:

Endret av ecnelis
Lenke til kommentar
Takk for verdifull input! :!: Gainward 6800LE ser ut som et godt valg. 6800 GT, spesielt 256 versjonen blir rett og slett for dyr :hrm:

 

EDIT: Nå ser det ut som komplett har tatt bort Gainward 6800LE'n til 2095,- og selger kun retailversjonen :ohmy:

Du får kortet i bulk på www.techline.no

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på retail og bulk versjonen i dette tilfellet? Er det noen spill, software eller noe sånt?

Retail er pen eske, kanskje med manual og spill etc. Bulk er kjip pappeske med kortet i, er du heldig får du med en ledning og to, og kanskje en cd med noe greier på. Gainward-kortet kommer med to cder (drivere og en fotoapplikasjon) og et par kabler.

Lenke til kommentar
2) NV 6800 LE (må byttes neste sommer?)

Noen som vet om dette er tilfellet? Er det ny teknologi på gang, eller er nv5 kortene på full fart ut i markedet? Jeg har ikke fulgt med på skjermkort, inntil radeon 9700pro kortet mitt tok kvelden.

 

Er det stor forskjell på 6800 LE, og 6800-kort med raskere minne og flere pipelines?

Lenke til kommentar
hvordan kan vi finne ut om det er fra siste production ? 6800le korta ?

 

står det et eller annet sted på kortet osv ?

 

Ikke noe fullgodt svar , men kjøp ifra en produsent som har god "gjennomlufting" av varer , dvs selger mye.

Da har de som oftest nyeste revisjon på lager.

Lenke til kommentar
hvordan kan vi finne ut om det er fra siste production ? 6800le korta ?

 

står det et eller annet sted på kortet osv ?

 

Ikke noe fullgodt svar , men kjøp ifra en produsent som har god "gjennomlufting" av varer , dvs selger mye.

Da har de som oftest nyeste revisjon på lager.

Hvem vil du anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...