Gå til innhold

NVIDIA lanserer nForce4


Anbefalte innlegg

Raptor,19/10/2004 : 20:59] SLi er ikke bare for de med masse spenn. Si at du kjøper et GeForce 6600GT kort, det får du til under 2000 kroner nå, rundt 1800 faktisk... Så om et halvt år trenger du mer power... Da setter du inn enda et GeForce 6600GT kort, som da sikkert koster rundt 1500 kroner...

 

Før du satt inn det andre fikk du 3168 i 3DMark05, og vips etter SLi oppsettet får du 5698 i 3DMark05... Det er på høyde med hva et X800XT PE får idag!! (Kilde, Anandtech - nforce4 Review)

1800kr + 1500kr + ca 300kr ekstra pga dyrere hovedkort + ca 300kr for SLI-broa = ca 3900kr. Dvs. at da kunne du like gjerne ha kjøpt et skjermkort til 3900kr til å begynne med. Radeon X800XT og Geforce 6800 Ultra går for bare et par hundrelapper mer, og da får du all ytelsen fra første dag.

Du har het rett, du kan kjøpe deg et 6800Ultra til 5000kr istede for 3600kr for to 6600GT, men nå har DU valget! -Det er det vi liker! -Nå kan du selv velge hva du vil ha. -Et annet eksempel: La oss si det kommer et nytt spill a´la Doom4, da kan du kjøpe det beste (faktisk også det nest beste) på markedet, og spille det fra dag en. -Og det bare ved å kjøpe ett til grafikk kort som gjerne koster 2000kr.

Med nForce4 SLI kan du velge selv!

men du må vel ha to LIKE kort i SLI ? ? ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor,19/10/2004 : 23:28] To kort med samme GPU ja...

 

Skal gå fint med et 6800GT fra POV og et fra ASUS for eksempel...

Vil tro det er en fordel om kortene er identiske, altså de er av samme modell og produsent.

Hvorfor skulle det være en fordel? Enten virker det eller så virker det ikke?

 

AtW

Har også "hørt" at kortene må være av samme revisjon!

 

Jeg ville sjekket dette grundig før jeg gikk til innkjøp av ett kort med mål om å utvide senere.

 

Stor ståhei?

Seff er det stor ståhei! Jeg har for min del ventet i stor spenning på dette i 4 måneder nå! Ikke ble jeg skuffet heller. Dette er et finslipt nForce3 250, som i utgangspunktet er et glimrende chipset, krydret med masse nyheter.

 

Nye fremtidsrettete standarder for AMD plattformen som PCI-E, SLI, SATA2 med forholdsvis avanserte raid muligheter, er alene grunn til å juble for, i tillegg får du med en forbedret fullverdig firewall som kan erstatte CPU intensitive software løsninger som de fleste benytter i dag.

 

Litt trist med Soundstorm ja, men jeg holder meg til Audigy 2 ex til spill i allefall. Jeg tror ikke det medfører riktighet at Soundstorm støtter EAX Advanced HD som antydet i en tidligere post. Skal du ha virkelig god lyd er det bare å glemme både Creative og nVidia, selv om begge, AC97 også for den saks skyld, rekker for de aller fleste.

 

Jeg har for min del allerede solgt mitt POV 6800 ultra.

 

Asus a7v8x og Athlon XP3000+ til salgs!!! :)

 

 

Edit: Advanced HD ikke Anvanced HD...leggetid?

Endret av #Pazuzu
Lenke til kommentar

Har gledet meg lenge til nForce4 kortent, skal bygge et system basert på det, så snart jeg har økonomiske midler til det.

Har et lite spørsmøl angående den innebygde brannmuren. Jeg har nylig installert sp2 på maskinen min, og da ble det full krig mellom min gode gamle Norton2002 brannmur, og sp2 sin brannmur. Når jeg tenker på nForce4 skal blande seg inn i denne krigen også, ja da er det vel WWW3 på min maskin.... :D

Lurer bare på hvordan dette gjøres i praksis, er det noen som har erfaringer med nForce3 brannmuren og Norton...og sp2?!

Lenke til kommentar
Men hvorfor jubler folk over en pressemelding? Det betyr jo ikke at vi kan kjøpe det idag, likevel. Hva med å juble når nForce4 kort er på lager rundt omkring i Norge?

Enig.

 

Når tror man at kortene vil være ute? Innen en måned? *krysser fingrene*

sikkert mange som tenker som deg. bygge nytt til hl2? det er i alle fall min plan. skal se hva som gir mest for pengene når det nermer seg, men n4-hk (939) vil gi et fremtidsrettet system.

Lenke til kommentar

Noen som vet når AMD satser på DDR2 RAM? Hørte for lenge siden at dette var uaktuelt for AMD så lenge hastigheten lå under 667 MHz. Vil dette si at FSB'en må opp i 2 * 667 MHz = 1334 MHz før det blir aktuelt? Mulig dumt spørsmål, men jeg har ikke helt peiling på akkurat dette (og mye annet) :) Det har kanskje ikke noe å si for brikkesettet heller siden AMD har minnekontrolleren integrert i prosessoren.

Lenke til kommentar

Har noen sett/hørt noe om når de første hovedkortene med nForce4 er ventet? Har på følelsen av at det kan ta sin tid, selv om kortene egentlig er laget.

 

Eneste "fordelen" med nForce4 er vel at den støtter PCIe, men pr idag er vel AGP bedre. Så blir vel heller neste oppgradering at jeg satser på nForce4. DDR2 som Intel bruker yter jo dårligere enn DDR pr idag også. Men om si 6mnd.... Personlig syns jeg SLI er uinteressant. Voodoo2 hadde også støtte for 2 kort, men ble det noe stort? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Har noen sett/hørt noe om når de første hovedkortene med nForce4 er ventet? Har på følelsen av at det kan ta sin tid, selv om kortene egentlig er laget.

 

Eneste "fordelen" med nForce4 er vel at den støtter PCIe, men pr idag er vel AGP bedre. Så blir vel heller neste oppgradering at jeg satser på nForce4. DDR2 som Intel bruker yter jo dårligere enn DDR pr idag også. Men om si 6mnd.... Personlig syns jeg SLI er uinteressant. Voodoo2 hadde også støtte for 2 kort, men ble det noe stort? :thumbdown:

Jeg frykter også at det vil ta en del tid før vi ser de første kortene i norske nettbutikker da ingen produsenter har lansert mobo med nForce4 ennå som jeg vet om. Vil tro at de første dukker opp om 2-4 uker, kansje lengre - iallefall SLI.

 

Om Voodoo II ble noe stort? På verdensbasis var det kansje ikke det mest solgte kortet, men det var det beste "high-end" kortet i sin tid og med mulighet for SLI ble det en suksess innen "gamer-kretser" og for de med litt penger tilgjenglig. Både jeg selv og flere av vennene mine hadde det, og "stort" var det! Tror det var en formidabel suksess i forhold til markedet på den tiden.

 

Mener å huske at Unreal ble sluppet samme år som Voodoo II SLI ble tilgjenglig, ingenting på markedet kunne vel måle seg opp mot den symbiosen! Doom3 på et 6800 ultra idag kan ikke måle seg grafisk i forhold til overgangen man opplevde dengang fra Voodoo Rush/Hercules til Unreal på Voodoo II SLI.

 

Mimremimre, husker det var mange som hadde "sterke følelser" for 3dfx når de trakk inn årene *snufs*, hadde vel vært på samme måte i dag om både Ati og nVidia hadde blitt slått konkurs og vi kun hadde Xgi Volaris Duo tilgjenglig...

 

:roll:

Lenke til kommentar
Mimremimre, husker det var mange som hadde "sterke følelser" for 3dfx når de trakk inn årene *snufs*, hadde vel vært på samme måte i dag om både Ati og nVidia hadde blitt slått konkurs og vi kun hadde Xgi Volaris Duo tilgjenglig...

 

:roll:

Det var ikke trist, da, for Voodoo korta hosta og harka litt i forhold til alternativene den gang. Jeg var bare glad for å kaste Voodoo (1) kortet mitt til fordel for et TNT2 kort... :whistle:

 

Men hva er egentlig kriteriene for å kunne kjøre SLI? Alternativene folk kommer med her er:

 

1. To PCIe skjermkort (hvilke som helst)

2. To PCIe skjermkort med samme GPU

3. To PCIe skjermkort med samme GPU og merke (MSI, Asus, whatever)

4. To PCIe skjermkort med samme GPU og merke og samme revisjon, dvs. identiske kort.

 

Det kule hadde vært nr. 1, men det er vel egentlig mest realistisk med nr 4. men hva har egentlig nVidia sagt?

 

Edit: Utrolig hva man kan finne på internett, dere... :p Fra en FAQ på nVidia's hjemmesider:

What cards can work together in an SLI configuration?

All PCI Express based GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800 GT, or NVIDIA Quadro FX 3400 boards support SLI technology. Boards must be the exact same model number and from the same vendor – for example, two GeForce 6800 Ultras from Vendor XYZ.   For Quadro boards, they should be identical model numbers, for example Quadro FX 3400.

Men de nevner ikke noe om revisjoner og sånt, da. :hmm: Er jo litt kjipt hvis jeg kjøper et 6600GT idag, og så om et år kjøper jeg et nytt av samme merke, men så har de lagd en ny revisjon av kortet og dermed funker det ikke... :dontgetit:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Ja, det hjelper å søke litt! :thumbup:

 

Det burde vel funke greitt uavhengig av revisjoner skal man tro den faq'en,

sånnsett vil jeg tro at det funker på tvers av ulike leverandører også ved at man flasher kortene med samme ROM.

 

Vurderer selv å kjøpe 2 stk 6800 GT,

kansje det blir 1 stk ultra istedet nå....

 

:p

Lenke til kommentar
1. To PCIe skjermkort (hvilke som helst)

2. To PCIe skjermkort med samme GPU

3. To PCIe skjermkort med samme GPU og merke (MSI, Asus, whatever)

4. To PCIe skjermkort med samme GPU og merke og samme revisjon, dvs. identiske kort.

 

Det kule hadde vært nr. 1, men det er vel egentlig mest realistisk med nr 4. men hva har egentlig nVidia sagt?

 

Håper på det første punktet.

 

SLI teknologien fordeler ikke skjermbildet 50/50 mellom kortene, men fordeler bildet etter kraften som trengs. F.eks det ene kortet tar 70% av skjermbildet (øverste del med tak/himmel/lite detaljer) mens det andre tar 30%. Drefor budre det i teorien kunne gå med to f.eks en 6600 og en 6800 GPU? :hmm:

 

Men men, vi får vel fasiten en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...