Gå til innhold

tenkte på ny Hardisk


Minigud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Seagate 200GB S-ATA. Ikke kjør RAID, det er ikke trygt.

Når ble ikke raid trygt? Nå vil jeg ha en forklaring. Du bør ha en god forklaring før du kan plompe ut en slik konklusjon :nei:

RAID 0 er ikke trygt (dobbelt risiko for havari, ryker en disk så er alle data på begge diskene tapt).

 

RAID 1 er trygt (disken er speilet, ryker en disk så er data intakt).

Lenke til kommentar
Seagate 200GB S-ATA. Ikke kjør RAID, det er ikke trygt.

Når ble ikke raid trygt? Nå vil jeg ha en forklaring. Du bør ha en god forklaring før du kan plompe ut en slik konklusjon :nei:

RAID 0 er ikke trygt (dobbelt risiko for havari, ryker en disk så er alle data på begge diskene tapt).

 

RAID 1 er trygt (disken er speilet, ryker en disk så er data intakt).

Nettop. Jeg gikk ut ifra at "minigud" planla å kjøre RAID 0, RAID 1 er mer for servere eller andre viktige formål.

Lenke til kommentar
RAID 0 er ikke RAID, det er derfor det heter 0 (null)...

Jo, RAID 0 er RAID dersom det er mer enn 1 disk involvert. Det finnes mange typer RAID (0, 1, 5) og kombinasjoner av disse (RAID 0 + 1).

 

RAID 0 er også kalt striping. Data-blokker fordeles over flere disker. Ulempen er at dersom en disk ryker, så er hele det logiske volumet ødelagt.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg veldig usikker, jeg har hatt lyst til å bruke RAID men om det er risky så dropper jeg det. Hva burde jeg gjøre?

Dersom du har viktige data på disken, så kjør RAID 1. Det skal visstnok ikke være så mye å hente på RAID 0 uansett.

ok om jeg da kjører RAID 1, vil det være kjappere enn en vanlig HD? ellers er jo poenget borte.

 

mvh sindre

Lenke til kommentar
Nå ble jeg veldig usikker, jeg har hatt lyst til å bruke RAID men om det er risky så dropper jeg det. Hva burde jeg gjøre?

Dersom du har viktige data på disken, så kjør RAID 1. Det skal visstnok ikke være så mye å hente på RAID 0 uansett.

ok om jeg da kjører RAID 1, vil det være kjappere enn en vanlig HD? ellers er jo poenget borte.

 

mvh sindre

ikke kjør raid, raid 1 krever 2 like harddisker, og halvparten av plassen blir borte, ytelsen øker heller ikke

Lenke til kommentar

Viss hovedkortet ditt støtter S-ata så kjøper du det istede for IDE.

Seagete er en veldig grei og god disk å satse på.

 

spørs ka du skal bruke dataen til, med tanke på å sette i raid eller ikke.

Raid 0 gjør at de klarer å lese og skrive fortere til disk, men du trengenger jo to disker til det.

Raid 1 kjører du viss du vil ta vare på viktig data. (går ikke fortere enn å kjøre uten raid)

Lenke til kommentar
Nå ble jeg veldig usikker, jeg har hatt lyst til å bruke RAID men om det er risky så dropper jeg det. Hva burde jeg gjøre?

Dersom du har viktige data på disken, så kjør RAID 1. Det skal visstnok ikke være så mye å hente på RAID 0 uansett.

ok om jeg da kjører RAID 1, vil det være kjappere enn en vanlig HD? ellers er jo poenget borte.

 

mvh sindre

ikke kjør raid, raid 1 krever 2 like harddisker, og halvparten av plassen blir borte, ytelsen øker heller ikke

Næmmen i svarte da. Nå må jo folk vite litt å de snakker om... Blir jo helt oppgitt.

Radi 1 gir deg dobbel så høy lesehastighet, for den kan lese 50% fra den ene disken og 50% fra den andre. Skriveytelsen derimot blir ikke høyere, da det samme skal skrives til begge diskene.

 

Til trådstarter:

Raid 0 - Vil gi deg litt høyere access tid, men mye høyere skrive og lese ytelse.

Samt at du får brukt all plassen

Raid 1 - Du lagrer det samme på begge diskene i såkalt speiling, men du ser det kun som 1 fysisk stasjon på størrelsen med den minst disken du setter i dette systemet.

 

Jeg kjører 2x160GB disker i raid, og har ikke hatt noe som helst problem med det. Men er en ide å ha litt kjøling på et et slikt oppsett. Det øker levetiden på diskene betraktelig og du sikrer deg utrolig billig mot feil som skyldes enkle feil i elektronikken på diskene som ikke tåler for mye varme.

edit: leifs

Endret av D-Fender
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...