Gå til innhold

Hjelp til å fjerne magnetisk felt.


Anbefalte innlegg

ok.. håper det er noen som kan hjelpe meg her..

 

jeg har tidligere spurt om hjelp på vannkjøling forumet men kom ikke noe lengre. så no prøver jeg mer her.

 

Jeg har en http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41002]slik[/url] pumpe i mitt PLEXI kabinett. problemet her er at pumpa avgir et magnetisk felt som monitoren min ikke er noe særlig gla i. spm mitt er ganske enkelt: hvordan fjerner jeg det "magnetiske" feltet??

 

Jeg har prøvd følgende:

* Snurra hønsenetting rundt pumpa og jorda den til PSU. (Gikk ei sikkring eller noe i PSU'en da)

* Koblet jord ledning fra hønsenettingen til PSU boksen. (ingen resultat)

 

Jeg håper at det er noen som har SIKKERLIG peiling på elektronikk som kanskje har en lur ide :D

 

Og vær så snill å IKKE SI AT JEG SKAL FLYTTE kabinettet lengre vekk fra monitoren. blir vel ikke så morro på lan for meg med dette problemet.

 

setter pris på alle svar:)

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har veldig liten plass inne i kabinettet mitt.. :(

 

satt å tenkte på noe no.. som sakt så er jeg ikke noen elektronikk geni!!

 

men se her: har sett litt på denne . som alle ser så er dette en strøm kabel. er det ikke jord i den? vist jeg splitter opp denne og bruker KUN jord og fester den til hønsenettingen. vil det funke? er ganske noob her så vist dette er et teit forslag så ikke noe flameing :ermm:

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Har sett høyttalere med tykt massivt metall rundt magneten for å skjerme mot magnetisk stråling. Husker ikke hva slags metall og hvor tykkt men... Var B&W høyttalere så det burde jo være noe som fungerer.

Ja, en slags kopp rundt magneten, tror man kan ta aliminuimsfolie rundt magneten..... uten at jeg er helt sikker på dette, men du kan stikke bort til din nærmeste HIFI forhandler og spøre. De skal ha peiling på problemmet ditt! :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at du trenger å jorde hønsenettingen. Jeg vet ikke hvor god hønsenetting du har brukt til å skjerme pumpa.

 

Men det som skjer når du skjermer et magnelfelt er følgende:

I kombinasjon med et magnetfelt er det alltid et elektrisk felt. Disse to er "klistret" til hverandre og forekommer alltid i par.

 

Når bølgen, jeg kaller forstyrrelsen for bølge nå, beveger seg utover i rommet og møter en slik netting, vil feltet indusere en strøm i lederen. Når dette skjer går det AC/DC strøm, avhenging av AC- eller DC-pumpe, i metallgitteret og et nytt elektrisk-magnetfelt blir dannet pga denne strømmen og denne nye bølgen vil propagere videre utover. Men pga at materialet absorberer energien og danner den til varme, vil amplituden eller styrken på feltet bli svekket og bølgen på den andre siden av hønsenettingen bli svakere.

 

Så her spiller altså tykkelsen av skjermingsmetallet inn. Det bestemmer hvor mye bølgen blir dempet på veien gjennom materialet. Det er en formel for dette:

 

Skin depth:

d = 1/root( Pi * f * my * signma)

 

Denne verdien angir hvor langt inni materialet styrken på bølgen har sin halve verdi. Denne verdien er avhengig av to ting: frekvensen til bølgen og materialet som skjermer bølgen)

 

For best resultat bruker du et materiale med stor my verdi og stor sigma verdi.

Men jeg tror at jern er det bra. Aluminium kan også brukes.

 

I praksis

Men siden Pumpen din ikke er en ideell punktkilde, dvs at den ikke sender ut like sterkt magnetfelt i alle retninger. Det sender f.eks. NULL magnetfelt i den retningen strømmen går. Å lage en veldig god hønsenetting er kanskje litt vanskelig fordi du må vite litt mer.

 

Men sånn jeg vet så vikles spolene i motoren slik at ledere går langs aksen til motoren. I denne retningen går det SVAKEST magnetfelt. Du kan prøve å kombinere en hønsenetting og snu motoren slik at akslingen peker på skjermen for å få utnyttet begge egenskapene til magnetfeltet.

 

Prøv dette først og gi tilbakemelding. Du trenger å jorde nettingen :)

 

 

 

 

referanser:

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_...fect/page1.html

http://www.engineeringtoolbox.com/33_418.html

Lenke til kommentar

Først vil jeg takke for alle svar.

 

Andre med denne pumpen har brukt hønsenetting for å få vekk det magnet feltet og koblet jord til kabinettet. MEN siden jeg har et plexi kabinett så hjelper det lite.

 

Jeg er ikke 100% sikker på om det er selve pumpa eller kabelen til pumpa som skaper trøbbel for meg.. men tror nokk at det er pumpen.

 

Jeg vil helst få "vekk" hele det magnetiske feltet. tenk når jeg skal på LAN. vil ikke at alle rundt meg får flimring på monitoren når jeg starter pumpa.

 

og jeg har strevet i flere dager får å få sammen pc'en :blush: har et lite midi tower og et stoort vannkjøling system. etter mye om og men fikk jeg snudd pumpa. men det hjalp ingen ting eller VELDIG lite:(

 

Før jeg satt på hønsenettingen var problemet en del verre. så det virker som om at hjelper litt.

 

men ka med det jeg sa om å bruke JORD fra hønsenettingen til strømkontakten i veggen??

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Hvis det ennå ikke går må du prøve på følgende:

 

Lag en hønsenetting og legg den på pumpen. Dekk denne til med noen lag aluminiumsfolie. Hvis det hjelper litt, lager du enda en hønsenetting utenpå denne igjen og dekk den til med aluminiumsfolie. Jeg har regnet ut at det kreves 4-5mm aluminium for å skjerme halve styrken på feltet, noe jeg synes er litt mye :(

 

Men du får prøve frem og se hvordan det går...

Cluet er tykkelsen på skjermingslaget...

Lenke til kommentar

Det magnetfelt. det er en for for enegi (lr strøm) ikke sant.. er det ikke mulig å få ført den energien en plass? koble jord fra hønsenetting til noe? F.eks feste en aluminium "klosse" bak kabinettet som kan ta til seg den energien.

 

Siden jeg ikke kan tette til pumpen helt for den blir fort varm, og at det ikke er jord støpsel inærheten?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er faktisk at det er for store hull i hønsenettingen. Bølgelengden til (noen av) de elektomagnetiske bølgene er mindre enn hullene i hønsenettingen og går rett igjennom hullene i nettingen.

 

Dette er jeg ganske sikker på.

 

Aluminiumsfolie vil løse problemet ditt. Som sagt av noen tidligere så trenger du sannsynligvis ikke å ha aluminiums folie i aksialretningen til pumpens elektromotor. Du kan altså plassere pumpen inni et rør av aluminiumsfolie, slik at det er lutgjennomstrømning gjennom røret, på den måten får du både skjermet "støyen" og du får lufting og kjøling til pumpen.

 

:thumbup:

 

Etter hva mine fysikk-kunnskaper sier meg så burde du ikke behøve å jorde aluminiumsfoilen heller. Men viss du må det, så kan du bare plassere en ledning med kontakt med gulvet (legg den under den ene foten på kabinettet) og den andre enden teiper du til aluminiumsfolien.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Hei.

Om det er magnetfelt du skal skjerme mot er det kun en ting som hjelper, nemlig materiale som kan magnetiseres (jern/stål, prøv med en magnet). Du er defor på rett vei med hønsenetting siden den er av jern. Problemet ditt er at det blir for mange åpninger (netting!!!) som magnetfeltet kan "slippe ut av".

Prøv med en tynn jernplate mellom skjerm og kabinett. Om dette hjelper, lag en kapsling av jernplater rundt pumpa. Pass på at der er så få opminger som mulig, kun slanger og kabel. Det bør ikke være nødvendig å jorde plata/kapslingen i noe da jording er viktigere for skjerming av elektriske felter.

Lenke til kommentar
har veldig liten plass inne i kabinettet mitt.. :(

 

satt å tenkte på noe no.. som sakt så er jeg ikke noen elektronikk geni!!

 

men se her: har sett litt på denne . som alle ser så er dette en strøm kabel. er det ikke jord i den? vist jeg splitter opp denne og bruker KUN jord og fester den til hønsenettingen. vil det funke? er ganske noob her så vist dette er et teit forslag så ikke noe flameing :ermm:

jeg leste litt mellom linjene nå. jeg vil bare si det att det er ikke noe foskjell på jordledning og vanlig ledning bare fargen på isolasjonen. :D

det som er viktig er att pcn er kobla til ei jorda kontakt så skulle eventuelle forstyrelser bli fanga opp av kabinettet. jord betyr jo det att eventuelle krypspenninger forsvinner til jord, altså ned i bakken

Lenke til kommentar

De nettingene stopper effektivt elektromagnetisk felt, selv med masse hull.

 

For dere som har hørt om diffraksjon før. Lys går gjennom et gitter med mange åpninger. Lyset intensitet og mange orden blir spredt ut i forskjellige retninger som kan telles som prikker på en skjerm med litt avstand unna gitteret.

 

Når størrelsen på gitteret er mye mindre enn bølgelengden så slipper det mye mindre stråling gjennom gitteret, og i tillegg blir bølgen spredd ut like mye i alle retninger og ikke bare rett frem.

 

For vår frekvens på 50Hz så er bølgelengden 6000km. Dette er vanvittig mye større enn de størrelsene på gitteret som jeg gjetter skal være i cm skala. Da kan vi se bort i fra felt som slipper gjennom. når det er snakk om 100ganger så er det lite nok til å se bort i fra slik gjennomtrenging.

 

Et eksempel er microbølgeovner som opererer ved 2.5HHz som gir en bølgelengde på omtrent 12.5cm. Gitteret som sitter ved vinduet slik at du kan se maten på innsiden har en avstand mellom gitterene på kanskje 1mm. Dette er 125 ganger. og du kan holde øyet godt inntil vinduet uten å skade det :)

 

Men så er virkelighet ikke like enkel som matte og fysikk. Man vet hva. Fourier matte at en bølge er en sum av uendelig mange bølger med høyere frekvenser. Så det finnes kanskje noen frekvenser som kan slippe gjennom gitterene med en betydelig styrke. Men hvis vi putter et lag med aluminiumsfolie ut på dette igjen.

 

Ved hjelp av skin depth teorien over blir dette høyfrekvente feltet effektivt stoppet av det tynne laget av aluminium folie.

 

 

Så her trengs det strengt tatt ikke tykke jernplater. Det holder med mange nettinger utpå hverandre for å gi nok tykkelse til å dempe 50Hz feltet som har en halveringsdybde på 4-5mm.

 

Som MENTAL har nevnt før. Den ideen er slett ikke dum. Det gjør at du kan spare materiale og lufte pumpen din. Lykke til . Men husk å gi tilbakemelding

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...