Gå til innhold

Hjelp til å fjerne magnetisk felt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det beste vil unasett være om du bytter ut pumpen med en likestrømspumpe. Den elektomagnetiske støyen du opplever kommer av at du bruker en vekselstrømspumpe...

 

Glemte bare å si dette tidligere. DDD-king du høres ut som en fysmat student fra gløs ;)

Nei,

Jeg er elektronikkstudent fra Gløshaugen, men nå er jeg i singapore :)

Lenke til kommentar
jeg sier ikke at du tar feil i det andre, men det du sa om mikrobølgeovner er FEIL!!!

 

fetteren min fikk armen sin grilla da han lente seg på benken foran mikroen...

 

trenger jeg å si hva det neste som ble kastet var? :ermm:

Dette kan umulig stemme.

Norsk strålingslov er veldig streng. Det er ikke lov å sråle mer enn 150mW/m^2 for WLAN (hvis jeg ikke husker gal verdi).

Mikrobølgeovn ligger nettopp i dette frekvensbåndet. Og det følger derfor samme lov.

 

Det kan ikke skje slikt.

 

Men du sa at han brente seg...

Det kan være at ovnen har en grill inne (vår Whirlpool har en slik grill til å lage sprø fiskepinner)

Da blir glasset varmet opp ved hjelp av vanlig termisk konduktivitet, slik det skjer når du steker ribbe til jul. Men det høres litt ekstremt ut det med fetteren din.

 

 

Det angående gitteret på mikrobølgeovner så er jeg sikker på at det ikke slipper noe farlig felt ut gjennom disse. Dette er bassert på personlig erfaring og fysiske lover.

Lenke til kommentar

Jeg er en elektroingeniør, men mangnetfelt er ikke min sterke side. Det er to forhold jeg synes er litt undelig her.

 

1. Er du sikker på at det er pumpa som avgir et magnetfelt. Om det så er tilfellet vil hardiskene ta skade (hardisker tåler som kjent ikke kraftige magnetfelt). For at monitoren skal bli "forstyrret" trenges det et magnetfelt av en viss størrelse, det er lite sansynlig at du får et magnetfelt på denne størrelen med en pumpe som trekker i størrelsesorden 10-20W.

 

2. Jeg har selv vannkjøling og kjenner mange som har det, det er første gang jeg hører om et slikt problem. Om det er pumpa som er årsaken til dette problemet, fungrer den som den skal? Er skjermkort/monitor i orden?

Lenke til kommentar

ka med denne pumpa da?? den har aluminiumshus.

 

 

TI-89: ja jeg er sikker på at det er pumpa som skaper trøbel her. og ja jeg vet at det er mange som har samme pumpe som meg. og det er mange som har brukt hønsenetting til å skjerme hardware/monitor mot det magnetiske feltet. men har du et plexi kabinett og sitter i et rom hvor ingen støpsler er jordet? tror ikke det du:)

 

 

men buhu.. da må jeg vel sikkert skaffe meg en ny PSU oxo da:(

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Pumpa avgir ikke mer magnetfelt enn den pittelille magneten som sitter i pumpa og den KAN IKKE OVERHODET forstyrre skjermen din.

Det eneste pumpa kan avgi er elektromagnetisk stråling som forstyrrer skjermer ++. MEN når pumpa går på vekselstrøm, kan dette være problemet. Vekselstrøm er switchende spenning med en switchhastighet(snakker jeg riktig språk på riktig forum:p) på 50Hz. Dermed KAN det hende at problemet ditt løser seg ved å stille på oppdateringsfrekvensen på skjermen din (helst opp for å se på en skjerm med under 75Hz er drepen); PRØV DET!

 

Om magnetfelt:

Magnetfelt kan IKKE skjermes av bly

Magnetfelt kan ikke skjermes av hønsenetting eller blikkbokser eller likn.

Magnetfelt kan MINSKES eller "BLI BORTE" når du setter opp et motmagnetfelt.

Viktigst av alt: de forstyrrer ikke dataskjermer så lenge de holde avstand og ikke beveger seg. Hvis du får fø**a farger på monitor så bare bruk "degauss" på knappene på skjermen:D

 

Elektromagnetisk stråling som kan komme fra en pumpe eller vifte som ikke er børsteløs kan være irriterende på den dataskjerm, samme effekt som når du ser på skjermen når en mobil ringer veldig nær den!

 

Må Gå Nå skal på....fysikkforelesning og 10 min

Foreløpig forbehold om feil siden jeg har hastverk!!!!!

 

Mitt ultimate råd er å skifte pumpe!

Lenke til kommentar
Men sånn jeg vet så vikles spolene i motoren slik at ledere går langs aksen til motoren. I denne retningen går det SVAKEST magnetfelt. Du kan prøve å kombinere en hønsenetting og snu motoren slik at akslingen peker på skjermen for å få utnyttet begge egenskapene til magnetfeltet.

Mental: Aluminiumsfolie vil løse problemet ditt. Som sagt av noen tidligere så trenger du sannsynligvis ikke å ha aluminiums folie i aksialretningen til pumpens elektromotor. Du kan altså plassere pumpen inni et rør av aluminiumsfolie, slik at det er lutgjennomstrømning gjennom røret, på den måten får du både skjermet "støyen" og du får lufting og kjøling til pumpen.

 

Logisk nok så går brorparten av det magnetiske feltet vinkelrett på rotorakslingen, slik at man får dannet et moment. Men i motsetning til det som påstås her, så vil det ikke være noen nevneverdige lekkasjer i radialretningen. Det er i endeflatene til stator, dvs ut fra pumpehuset i aksialretning, de største lekkasjene av magnetfelt vil oppstå.

 

Jording av faradayburet (hønsenettingen) er et must. De eneste effektene av et u-jordet bur vil være at feltet fordeles jevnere, noe som derfor kan dempe forstyrrelsen i enkelte retninger.

 

For at et slikt bur skal fungere ideelt bør det utsettes for tilsvarende ladning av motsatt fortegn som det feltet fra pumpa genererer. Dette er f.eks. virkemåten til en koakskabel. Men det klarer du nok desverre ikke å gjenskape...

Lenke til kommentar
Pumpa avgir ikke mer magnetfelt enn den pittelille magneten som sitter i pumpa og den KAN IKKE OVERHODET forstyrre skjermen din.

Det eneste pumpa kan avgi er elektromagnetisk stråling som forstyrrer skjermer ++. MEN når pumpa går på vekselstrøm, kan dette være problemet. Vekselstrøm er switchende spenning med en switchhastighet(snakker jeg riktig språk på riktig forum:p) på 50Hz. Dermed KAN det hende at problemet ditt løser seg ved å stille på oppdateringsfrekvensen på skjermen din (helst opp for å se på en skjerm med under 75Hz er drepen); PRØV DET!

 

Om magnetfelt:

Magnetfelt kan IKKE skjermes av bly

Magnetfelt kan ikke skjermes av hønsenetting eller blikkbokser eller likn.

Magnetfelt kan MINSKES eller "BLI BORTE" når du setter opp et motmagnetfelt.

Viktigst av alt: de forstyrrer ikke dataskjermer så lenge de holde avstand og ikke beveger seg. Hvis du får fø**a farger på monitor så bare bruk "degauss" på knappene på skjermen:D

 

Elektromagnetisk stråling som kan komme fra en pumpe eller vifte som ikke er børsteløs kan være irriterende på den dataskjerm, samme effekt som når du ser på skjermen når en mobil ringer veldig nær den!

 

Må Gå Nå skal på....fysikkforelesning og 10 min

Foreløpig forbehold om feil siden jeg har hastverk!!!!!

 

Mitt ultimate råd er å skifte pumpe!

riktig, jeg har 2 høytalere med kraftige magneter som står rett ved siden av begge skjermene mine.. så fort jeg rører på en av de, må jeg bruke degauss, men når verken skjermene eller høytalerene røres, så blir det ikke fø**a farger.. ;)

Lenke til kommentar

Har ikke noen erfaring med den pumpa, men den fungerer sikkert. Har selv Eheim 1048, og den fungerer utmerket, ingen problemer med magnetfelt fra verken 230v kabelen eller fra selve pumpa.

 

Eheim pumpa er også litt billigere, i tillegg til at den ikke belaster strømforsyninga. :thumbup:

Lenke til kommentar

ja det var vel derfor jeg kjøpte den pumpa, så ikke psu skulle få enda mer å slite med:/ tror det er en 370w psu jeg har.

 

en som fortalte meg at jeg har rett på å få pengene tilbake fra microplex pga at jeg sliter med pumpa. var vist en ny låv som kom i sommer en gang. skal snart på jobb så jeg får ikke lest så mye på den no.

 

link :)

Lenke til kommentar
Logisk nok så går brorparten av det magnetiske feltet vinkelrett på rotorakslingen, slik at man får dannet et moment. Men i motsetning til det som påstås her, så vil det ikke være noen nevneverdige lekkasjer i radialretningen. Det er i endeflatene til stator, dvs ut fra pumpehuset i aksialretning, de største lekkasjene av magnetfelt vil oppstå.

 

Jording av faradayburet (hønsenettingen) er et must. De eneste effektene av et u-jordet bur vil være at feltet fordeles jevnere, noe som derfor kan dempe forstyrrelsen i enkelte retninger.

 

For at et slikt bur skal fungere ideelt bør det utsettes for tilsvarende ladning av motsatt fortegn som det feltet fra pumpa genererer. Dette er f.eks. virkemåten til en koakskabel. Men det klarer du nok desverre ikke å gjenskape...

I det første avsnittet kan jeg ikke være uenig med deg. Men forskjellige pumper er forskjellig bygd opp og derfor må man regne med forskjellige lekasjemønster. Jeg er kanskje enig med deg at det kan være en lekasje i aksialretningen. I det andre avsnittet så er det riktig, noe jeg vil si mer om litt lengre ned.

 

I siste avsnittet så har du blandet litt selv om det er riktig med Koaksialkabelen. Et E-felt oppstår pga ladninger. E-feltet vil alltid stråle ut (fortegnsavhengig) av ladningskonsentrasjonen, noe Maxwells 3. likning forteller oss. Divergensen til D (E-feltet) er lik ladningstettheten. Amperes lov gir oss den magnetiske fluksen som går rundt lederne og vinkelrett på strømretningen. Den magnetiske og den elektriske forstyrrelsen er alltid klistret til hverandre og forekommer alltid i kuplet par, derfor navnet Elektromagnetisk stråling.

http://www.fysel.ntnu.no/Courses/tfe4120/e...aver/eks94h.pdf

Oppgave 2 på eksamen i 94 skal man beregne disse feltene i en koaksialkabel. DETTE GJELDER FOR STATISKE FELT---DVS KONSTANT STRØM.

Du og Ainstain tok inn dette med statiske magnetfelt. Dere sier at magnetiske felt kan ikke stoppes.

 

Om magnetfelt:

Magnetfelt kan IKKE skjermes av bly

Magnetfelt kan ikke skjermes av hønsenetting eller blikkbokser eller likn.

Magnetfelt kan MINSKES eller "BLI BORTE" når du setter opp et motmagnetfelt.

Det er faktisk noe som heter Meisner Effekt.

Hvis du prøver å tvinge et magnetisk felt gjennom en superleder, vil det induseres en strøm i superlederen som akkurat er likestor og sender et motfelt tilbake. Disse to feltene adderes sammen og summen blir NULL inni superlederen, men utenfor har de samme retning og det kan se ut som superlederen presser feltet til å gå rundt. Så hvis det går an å lage en boks av denne superlederen som omslutter statiske felt som kommer fra enten en elektromagnet eller en permanentmagnet så kan det skjermes. Men dette er bare for akademisk interesse. Denne effekten er egentlig ganske KUL. Dette motfeltet som dannes gir en kraft som er stor nok til å få magneten til å sveve i luften rett over Superlederen og myk landing kan skje når konduktiviteten til superlederen blir dårligere som funksjon av tiden. For science fiction mennesker :D

 

Men pumpen som drives med en AC strøm vil generere elektromagnetisk stråling som kan forstyrre apparater i nærheten. Jeg tror ikke at det hjelper å skru opp oppdateringsfrekvensen fordi jeg kom på dette nå:

 

Hvordan blir skjermen forstyrret av magnetisk stråling?

Husk en formel fra fysikken på videregående skole (induksjon):

1. F=qvB, der q er ladning, v er fart og B er magnetisk felt.

2. CRT skjermer fungerer vha elektroner som har ladningen q=-e

En kommentar til formelen (1)

Når et elektron flyr gjennom et magnetisk felt vil det oppleve en kraft som får den til å skifte retning.

I en CRT skjerm så skytes først det elektroner inn i et magnetisk felt som akselerere elektroner til å nå høy fart. Det er dette som krever den høye spenningen i TVer/Skjermer (CRT). Disse elektroner går så gjennom to magnetiske felt som står vinkelrett på hverandre. Disse feltene brukes til å styre retningen på elektronene. Elektroner med høy fart går videre gjennom masker for de tre primærfargene. Så treffer disse høy energiske elektronene Phosforatomer som ble plantet på glasset. Disse elektronene som har høy fart vil eksitere elektroner i Phosfor (Svovel-atomer bundet sammen med noen andre atomer). Dette får elektroner til å hoppe ut av sin bane til en høyere energibane. Så går elektronet tilbake til sin grunntilstand etter en kort ferie der ute (tid: us eller ns). Den energiforskjellen E= E2-E1=hf der h er plancks konstant og f er frekvensen som heldigvis faller innenfor 400 550 og 700 som er Blå, Grønn og Rød.

Dette skaper bildet som vi ser på skjermen.

 

Hvorfor blir det forstyrrelser?

Det er elektronet siste tid før det treffer phosforatomene som er viktig her.

Når skjermen blir utsatt for magnetisk stråling så vil elektronet kjenne et slikt magnetisk felt og den blir påvirket av kraften F som er avhenging av det magnetiske feltet og dets fart. Dette partikkelen treffer nå ikke der den skal. Den treffer kanskje naboens plass eller en annen farges plass eller rett og slett på maskens vegg og blir stoppet. Det er dette som gir opphav til disse forstyrrelsene. Og siden dette feltet forandrer styrke (forstyrrelsens amplitude er tidsavhengig: 50Hz) vil elektronet baneforstyrrelse også er tidsavhengig.

Hvis et statisk felt blir satt opp, f.eks. av en magnet vil elektronet føle den samme kraften og vil derfor bli like mye flyttet hver gang. Og det vil derfor treffe samme punkt hver gang. Det er derfor vi ser så mange "fine" farger :)

 

Men dette er kanskje litt sideavstikk. Men jeg liker å diskutere om fysikk og elektronikk så det hadde vært artig med en hyggelig diskusjon :)

Lenke til kommentar
Jording av faradayburet (hønsenettingen) er et must. De eneste effektene av et u-jordet bur vil være at feltet fordeles jevnere, noe som derfor kan dempe forstyrrelsen i enkelte retninger.

 

For at et slikt bur skal fungere ideelt bør det utsettes for tilsvarende ladning av motsatt fortegn som det feltet fra pumpa genererer. Dette er f.eks. virkemåten til en koakskabel. Men det klarer du nok desverre ikke å gjenskape...

Forresten,

jording av skallet/hønsenettingen hjelper bare for elektriske felt. Dette gjøres for å holde det elektriske feltet innenfor skjermingen.

 

Men for magnetisk felt så trengs det ikke å jorde hønsenettingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...