Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

KNO3 og sorbitol gir det beste resultatet. 65 prosent KNO3 og 35 prosent sorbitol, mikset sammen ved en temperatur på 150 grader.

 

Så heller du det opp i et PVC-rør, stikker en stang gjennom gugga, og venter til det stifver. Så tar du stangen ut, lager en rakettdyse, og fikser en tenningmekanisme og en rakettkropp.

 

Verre er det ikke. Men hvis du vil ha det mer avansert, med skikkelig rakettdyse, stor kropp, fallskjerm, osv, så er det mer jobb. Jeg holder på med en 1,50 meter høy rakett nå, driver og bestiller tingene nå. Den vil være drevet av en type I motor med 450 gram KNSB. Rakettkroppen vil være laget av et tynt aluminiumsrør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gøyal lesning dette ^^

skal sjøl delta på oppskytning av en rakett fra andøya rakettskytefelt nå i nærmeste framtid,

denne er ikke hjemmelagd da men det skal bli jævlig kult, denne raketten når en høyde på 10km og styrter i havet en plass mellom andøy og island.

 

klassen har selv lagd sensorkort som monteres i payload delen av raketten. alt som gjøres under oppskytningen skal gjøres av oss elevene men såklart godt overvåket av de som jobber på ARS (andøy rakettskytefelt)

 

oppskytninga skal såklart filmes! om folk har lyst kan jeg sikkert laste opp link elns etter launch hit.

Lenke til kommentar
gøyal lesning dette ^^

skal sjøl delta på oppskytning av en rakett fra andøya rakettskytefelt nå i nærmeste framtid,

denne er ikke hjemmelagd da men det skal bli jævlig kult, denne raketten når en høyde på 10km og styrter i havet en plass mellom andøy og island.

 

klassen har selv lagd sensorkort som monteres i payload delen av raketten. alt som gjøres under oppskytningen skal gjøres av oss elevene men såklart godt overvåket av de som jobber på ARS (andøy rakettskytefelt)

 

oppskytninga skal såklart filmes! om folk har lyst kan jeg sikkert laste opp link elns etter launch hit.

 

OMG do want film!

Lenke til kommentar

Wow, lever denne tråden fremdeles? Jeg er imponert.

 

Så heller du det opp i et PVC-rør, stikker en stang gjennom gugga, og venter til det stifver. Så tar du stangen ut, lager en rakettdyse, og fikser en tenningmekanisme og en rakettkropp.

 

Som vi erfarte med vår motor kan det være vanskelig å få ut den stanga som skal brukes til å lage hull i motoren. Det kan lønne seg å smøre den og røret du støper i med formfett eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

ok alla samen jeg tok meg friheten til og teine racketen jeg skal kanskje lage

 

Launch, en strømledende væske vil ikke brenne.

 

Jeg er litt tvilende til bruken av KNO2, fordi hele poenget med KNO3 er jo at det skal frigi oksygen, og i KNO2 er det jo et O-atom mindre å frigi. KNO(2-) (tror jeg det blir) vil også sikkert være mer reaktivt og lettere slite på motoren hvis du ikke er flink til å vaske den med en gang.

 

 

¨

så vil KNO2 og sokkeret er det det som får racketen til og fly op i lufta eler er det KNO3

 

rakett_analedes_samme.bmprakett_analedes_samme.bmpok dete er selve dysa jeg skal lage den analedes

rakett.bmp

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
gøyal lesning dette ^^

skal sjøl delta på oppskytning av en rakett fra andøya rakettskytefelt nå i nærmeste framtid,

denne er ikke hjemmelagd da men det skal bli jævlig kult, denne raketten når en høyde på 10km og styrter i havet en plass mellom andøy og island.

 

klassen har selv lagd sensorkort som monteres i payload delen av raketten. alt som gjøres under oppskytningen skal gjøres av oss elevene men såklart godt overvåket av de som jobber på ARS (andøy rakettskytefelt)

 

oppskytninga skal såklart filmes! om folk har lyst kan jeg sikkert laste opp link elns etter launch hit.

 

OMG do want film!

 

da skal jeg huske å linke til filmklippet innpå her ;)

 

EDIT: nå har raketten blitt skutt opp, var på torsdag btw. og her er en film av den

ble ikke helt heldig med konverteringa så kvaliteten er så som så men du ser det som skal sees ;)

Endret av weebl
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det ligger mye arbeid i designet av en dyse. Man må ekspandere eksosgassen akkurat på det riktige tidspunktet for å kunne få optimal ytelse av raketten. Om man ikke gjør dysen riktig, så kan man risikere at man får en slapp rakett, eller en rakett som ender gjennom vinduet til naboen.

 

Her har du et dokument som får deg godt igang med teknikken bak en rakett.

http://ansatte.hin.no/ab/ars-uke/kompendierakett-tekn-2.pdf

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Vet det er mange år gammel tråd, men lurer på om det er mulig å få tak på Kaliumnitrat (KNO3) enda?? Virker som det er vanskelig etter den spesielle juli.. 

Får all antydning på at Krista-k er utgått hos felleskjøpet..

Er det noen andre produkter som inneholder mye KNO3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...