Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja,er en hel del her. Bare se under klubber og organisasjoner:

 

Link

6299360[/snapback]

 

fant litt der, men fant ingen grupper eller noe lignende som befinner seg i rogaland. skal kanskje ta kontakt med NEAR, men vet ikke om de er for avansert...

 

esa

Lenke til kommentar

vet ikke helt om dette har så mye med rocketry å gjøre men en dag jeg surfet på nettet kom jeg over denne siden http://www.pulse-jets.com/

ville det gå å bruke en pulsjet i stedet for en rakettmotor? :hmm: noen som har noe erfaring med slike motorer? :dontgetit:

jeg har bladd igjennom alt rotet i garasjen og, funnet alt jeg trenger til å lage en pulsjet bortsett fra en ting. en 0,15 mm tynn plate med C1095 fjærstål til reed-ventilene. jeg har forhørt meg rundt på diverse lokale mekaniske verksteder, men ingen kan skaffe.

noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt? hobby butikker eller lignende?

Lenke til kommentar
vet ikke helt om dette har så mye med rocketry å gjøre men en dag jeg surfet på nettet kom jeg over denne siden  http://www.pulse-jets.com/ 

ville det gå å bruke en pulsjet i stedet for en rakettmotor? :hmm:  noen som har noe erfaring med slike motorer?  :dontgetit:

jeg har bladd igjennom alt rotet i garasjen og, funnet alt jeg trenger til å lage en pulsjet bortsett fra en ting. en 0,15 mm tynn plate med C1095 fjærstål til reed-ventilene. jeg har forhørt meg rundt på diverse lokale mekaniske verksteder, men ingen kan skaffe.

noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt? hobby butikker eller lignende?

6327356[/snapback]

 

eg vet ikke hvor du kan finne noe slik her i norge, tror det er best med ebay eller noe slik. men dette her er en pulse-jet (air-breather) derfor ingen rakett. der er da flere typer av raketter, en av dem er kalt for en "air-breather", men det er bare en jet motor oppned...

 

det se veldig enkelt og stillig ut, men fant en link HER som sier litt mer. eg har også planer om å kjøpe modell-jetmotorer, som SLIK :w00t:

 

der er mange forskjellige typer av jet/rakett motorer du kan finne og, men dette valveless pulsjet er kanskje enkelst til å lage...

 

*vil se bilder hvis du skal lage den...

 

esa

Lenke til kommentar
eg vet ikke hvor du kan finne noe slik her i norge, tror det er best med ebay eller noe slik. men dette her er en pulse-jet (air-breather) derfor ingen rakett. der er da flere typer av raketter, en av dem er kalt for en "air-breather", men det er bare en jet motor oppned...

 

det se veldig enkelt og stillig ut, men fant en link HER som sier litt mer. eg har også planer om å kjøpe modell-jetmotorer, som SLIK  :w00t:

 

der er mange forskjellige typer av jet/rakett motorer du kan finne og, men dette valveless pulsjet er kanskje enkelst til å lage...

 

*vil se bilder hvis du skal lage den...

 

esa

6330646[/snapback]

 

Jeg tror jeg prøver meg på en valveless, men lurer på en ting. Jeg ser på forklaringen om hvordan valvlessen funker, at det skapes et vakum i brenn-kammeret. Er dette vakumet så sterkt at motoren kan suge inn drivstoffet selv, eller må jeg bruke propan-gass som det er trykk på?

Jeg tenkte jeg skulle fyre jet-en på bensin, noe som jeg tror er tryggere enn gass.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Halla :thumbup:

 

Nå har jeg endelig kjøpt krista-k, testet den i går med meget godt resultat... har også laget meg et RC tenningssystem som jeg kan bruke opp til 300 meter fra raketten eller hva nå enn jeg måtte ønske å tenne på avstand ( booom)

 

Noen som kan vere innteresert i noe slikt.... (RC tenningssystem)

 

har ikke fått redigert siste filmen av testingen min. Det var en rakett som gikk ca 500 +++ meter. jeg skal prøve å lage noen filmer som jeg kan legge ut...

 

er det noen som har erfaring med motorer med flere segment?

har noen prøvd med PVC motor?

Lenke til kommentar
Halla :thumbup:

 

Nå har jeg endelig kjøpt krista-k, testet den i går med meget godt resultat... har også laget meg et RC tenningssystem som jeg kan bruke opp til 300 meter fra raketten eller hva nå enn jeg måtte ønske å tenne på avstand ( booom)

 

Noen som kan vere innteresert i noe slikt.... (RC tenningssystem)

 

har ikke fått redigert siste filmen av testingen min. Det var en rakett som gikk ca 500 +++ meter. jeg skal prøve å lage noen filmer som jeg kan legge ut...

 

er det noen som har erfaring med motorer med flere segment?

har noen prøvd med PVC motor?

6495145[/snapback]

 

Du kan finne masse info om PVC motorer her:

Richard Nakka

 

Med en "ignition system", du kan bare bruke noe enkelt, som dette her:

Scott's Igniters

 

Men, hva slags drivstoff bruker du? KN/SU (kaliumnitrat og "vanlig" sukker)? Vil vite litt mer, kanskje jeg kan hjelpe deg med noe. Du bruker "radio controlled" tenningssystem? Jeg vil vite mer om det :thumbup:

 

P.S. Jeg bygger en rakket også, du kan gå til "Alt Innom Rocketry" og se litt rundt der om min prosjekt...

Alt Innom Rocketry

 

esa

Lenke til kommentar
eg vet ikke hvor du kan finne noe slik her i norge, tror det er best med ebay eller noe slik. men dette her er en pulse-jet (air-breather) derfor ingen rakett. der er da flere typer av raketter, en av dem er kalt for en "air-breather", men det er bare en jet motor oppned...

 

det se veldig enkelt og stillig ut, men fant en link HER som sier litt mer. eg har også planer om å kjøpe modell-jetmotorer, som SLIK  :w00t:

 

der er mange forskjellige typer av jet/rakett motorer du kan finne og, men dette valveless pulsjet er kanskje enkelst til å lage...

 

*vil se bilder hvis du skal lage den...

 

esa

6330646[/snapback]

 

Jeg tror jeg prøver meg på en valveless, men lurer på en ting. Jeg ser på forklaringen om hvordan valvlessen funker, at det skapes et vakum i brenn-kammeret. Er dette vakumet så sterkt at motoren kan suge inn drivstoffet selv, eller må jeg bruke propan-gass som det er trykk på?

Jeg tenkte jeg skulle fyre jet-en på bensin, noe som jeg tror er tryggere enn gass.

6332323[/snapback]

 

I don't know much about this, but I know if you use gasoline, it is still pretty dangerous. Gasoline burns very hot, and the vapours can travel a long distance, and an spontanious explosion is a probability. However propan gas is also very explosive, so yeah... :p

 

I'd still like to see if this is still possible for you to make, I think if you find someone who knows a little more then me, then it will be easy...

 

esa

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

"Da produktet avgir oksygen ved oppvarming, kan ikke brannen slukkes ved kvelning. "

 

Ser lovende ut det :)

 

Jeg og en kammerat har forresten funnet ut en måte å oppbevare (over lengre tid) den sammensmelta, peanøttsmør-lignende blandingen av KNO3 + Sukker.

 

En bare pakker den ferdige tilpassa miksen inn i plastfolie for så å legge den i fryseren. Vi har hatt vårt drivstoff lagra slik nå i flere måneder, og det funker like bra enda :)

Endret av Nissen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noen som har vært på FK i det siste som har forsøkt å kjøpe Krista K?

Lenge siden jeg var der, og i sommer ble de jo en slags stans i salget av dette..

7534204[/snapback]

Det ble ikke det, saken er vel bare at de på felleskjøpet har blitt mer obs på bruken av Krista-k, og har derfor nektet å selge til 13-åringer som de ser kommer til å skade seg.

Jeg kjøpte ihvertfall 25KG salpeter i høst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...