Gå til innhold

Radeon 9800 PRO, hvilken type?

bj0rnar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sann.

Jeg har etter en sjekk i hardwaren min og lommeboka, funnet ut at jeg skal kjøpe meg et Radeon 9800 PRO kort. Det er bestemt, så på forhånd; ikke snakk om andre kort :)

Siden det finnes både Sapphire og PowerColor (finnes andre og, men disse produsentene er vel de største), og det finnes en del varianter nå, både "normal", "128bit", "256bit", og disse atlantisversjonene, så går jeg litt i spinn.

Dere med god erfaring, hva bør jeg velge for å få best ytelse?

Kortet skal ikke koste over 2000 kr, men de fleste (med noen unntak) ligger under det nå uansett, så det skal ikke være noe problem :)

Hva bør jeg velge altså?

Mvh

Bjørnar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du kjøpe et Radeon 9800 Pro, bør du helt klart gå for 256bits versjonen. Det hadde vært så mye lettere om man fikk tak i et rent ATI-kort, for da hadde det ikke vært noen tvil. Underprodusentene gjør det ikke akkurat lett. Det du bør gjøre når du skal kjøpe Radeon 9800 Pro, er å forsikre deg om at det er 256bits versjonen. Resten har egentlig ikke så mye å si, kommer an på hva slags bundle du vil ha.

Skrevet (endret)

jeg ville absolutt gått for MSI 9800pro. Det siste jeg har hørt om det er at det har R360-kjerne, og at Windows registrerer den som et 9800XT-kort. Disse kortene har annen kjøleløsning enn den kjipe 9800pro-standarden og skal visstnok klokke bedre.

Søk på MSI 9800pro her på forumet og andre steder, skulle stå en del om dette.

Ellers er de andre kortene ganske så like, eneste jeg har hørt med 9800XT-kjerne er MSI. Tror PSdata har kortet.

Edit: HER er tråden

Endret av Playmofetish
Skrevet (endret)

Dette er et 256bits kort?

Isåfall går jeg nok for den :)

Når det gjelder 6800LE, så blir jeg litt i tvil. Ser jo at det har bedre ytelse, men grunnen til at jeg har peiltet meg inn på 9800PRO er pga. resten av specsen på pcn min. Er ingen nymoderne killer.

Vil det være stor forskjell mellom 6800LE og 9800PRO?

Hvor stor?

Er det verd det?

Vil jo kunne flashe 9800PRO til XT, ta den kontra 6800LE?

:hmm::hmm:

Endret av bj0rnar
Skrevet (endret)
Dette er et 256bits kort?

Isåfall går jeg nok for den :)

Når det gjelder 6800LE, så blir jeg litt i tvil. Ser jo at det har bedre ytelse, men grunnen til at jeg har peiltet meg inn på 9800PRO er pga. resten av specsen på pcn min. Er ingen nymoderne killer.

Vil det være stor forskjell mellom 6800LE og 9800PRO?

Hvor stor?

Er det verd det?

Vil jo kunne flashe 9800PRO til XT, ta den kontra 6800LE?

:hmm:  :hmm:

hvis du åpner de siste pipsene så "knuser" 6800 le 9800pro @xt (me thinks )

edit : ja det er et 256bit kort men ta for all del 6800 le (støtter ps.3 også)

Endret av F-14
Skrevet (endret)
Et moddet og klokket 6800LE kan få over 9000 i 3Dmark03, for å ta et eksempel. Mens et fullklokket 9800pro.... kanskje max 7000??? Normal kjøling da seff..

mhm ... jeg leste heldigvis noe sånn tidligere før jeg rakk å bruke mitt 9800pro så jeg får angrefrist på det .

skal kjøpe 6800le

edit : tror du jeg får med modda og klokka le med mine specs (se sigg)

Endret av F-14
Skrevet

Husker i den tiden ATI 8500 kortene konkurrerte med Nvidea sine kort, da var jo billedkvaliteten bedre hos ATI, hvordan er dette nå? Jeg trenger kun et svar fra en nøytral person, ønsker ikke noe "vi er best - race".

Skrevet
Husker i den tiden ATI 8500 kortene konkurrerte med Nvidea sine kort, da var jo billedkvaliteten bedre hos ATI, hvordan er dette nå? Jeg trenger kun et svar fra en nøytral person, ønsker ikke noe "vi er best - race".

De ligger nok veldig likt.

Jeg har hørt at ATi har jukset med bildekvaliteten i 3dmark05, men det er egentlig det eneste jeg kan påpeke av forskjeller.

Slik bortsett ifra det så ville jeg ikke latt bildekvaliteten bestemme hvilket av kortene (x800 & 6800) jeg skulle velge, ettersom den er omtrent den samme på begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...