Gå til innhold

Religiøse lederes inntekter


Anbefalte innlegg

Vi kan lese i VG at mange religiøse ledere i Norge sitter med enorme inntekter. Trosfrihet er én ting, men det kan du umulig være forsvarlig at en biskop hvis jobb er å drive med et sprøtt eventyr kan ta ut over en million fra statskassen hvert år?

Hvis noen vil f.eks. bygge en bro eller et sykehus eller en skole, må vedkommende/gruppen legge frem nøye utarbeidete planer om behovet, gjennomførbarheten, og andre argumenter for hvorfor det skal brukes penger som hele Norge eier sammen på det gitte prosjektet. Nytteverdien må ved andre ord bevises.

Guds eksistens kan ikke bevis (ergo må vi anta at noe slikt ikke eksisterer) - hvordan i alle dager kan Staten forsvare å bruke penger på religion? Og HVORFOR er det ingen som protesterer?

 

Foreslått budsjett fra min side for alle religiøse samfunn (foruten deres humanitære arbeid) til neste år : 0,-(og ikke syt, ellers får dere f**n meg betale tilbake de forrige 10 årene òg. Spesialkonsesjon kan gis for enkelte kirker med historisk verdi, men da snakker vi vaktmesterlønninger for de ansatte og museumsstatus for selve byggene.)

 

Edit: Lå til om kirker med historisk verdi.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Religionsfrihet har man når staten ikke støtter noen religioner.

Enig der faktisk.

 

Irriterende at det skal ta så utrolig lang tid å skille stat og kirke. Det er i aller høyeste grad på tide.

 

 

En annen irriterende ting er at det blir lagt mer vekt på religionsundervisning enn historie i skolen, slik at man bare lærer om de "flotte" tingene de står for, og ikke alle de sinnssyke tingene menneskene som har fulgt dem har gjort i sin religions navn.

Lenke til kommentar
Så dere mener at hvis staten støtter alle religioner økonomisk, gir ikke dette religionsfrihet? Hvor er logikken i det?

 

Hvis derimot alle religioner blir støttet _økonomisk_ (det jeg snakker om) så får alle mennesker valgfrihet, og ikke bare de rike.

Alle relegioner blir jo ikke støttet blir de?

Altså, det blir umulig å utføre i praksis...

Lenke til kommentar
Så dere mener at hvis staten støtter alle religioner økonomisk, gir ikke dette religionsfrihet? Hvor er logikken i det?

Det åpenbart logiske er hvis staten ikke hadde støttet noen religioner.

 

Hvis derimot alle religioner blir støttet _økonomisk_ (det jeg snakker om) så får alle mennesker valgfrihet, og ikke bare de rike.

Religiøs kan du være uansett om du er rik eller fattig. Siden kristendommen handler så mye om nestekjærlighet hadde det jo uten tvil gått bra uansett, ikke sant? Jeg ville prioritert andre ting enn ørten kirkebygg som så vidt brukes...

Lenke til kommentar
Så dere mener at hvis staten støtter alle religioner økonomisk, gir ikke dette religionsfrihet? Hvor er logikken i det?

 

Hvis derimot alle religioner blir støttet _økonomisk_ (det jeg snakker om) så får alle mennesker valgfrihet, og ikke bare de rike.

Hvis du ja, hadde støttet _alle_ religionene, så hadde det blitt mer religionsfrihet enn hvis vi ikke hadde støttet noen....på en måte. Men er det religionsfrihet å betale haugevis av skattepenger for at andre skal praktisere religionen sin?

 

Men hvis noen religion her skal bli støttet her i Norge, så er det jo klart at det skal være kristendommen. Dette er ganske klart. Selv om store deler av befolkningen her i Norge ikke helt følger de kristne reglene, bor vi i et kristent land. Vi har kristendom som den klart største religionen her i Norge. Og har mange kristne normer og regler som følge av alt dette.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal betale skattepenger for å støtte andre religioner. Om andre mennesker konverterer eller kommer hit med sin religion. Så vær så god. Men de klarer da godt å parktisere den uten pengestøtter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...