Gå til innhold

Angrerett og porto, hvordan skal loven tolkes?


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt forskjellige meninger om hvordan porto funker i henhold til loven, noen sier at porto skal tilbakebetales av selger og returporto dekkes av kjøper, mens f.eks Komplett sier at porto og returporto dekkes av kjøper. Hva er riktig?

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html

 

Returportoen er grei, den står eksplisitt nevnt i loven (kap. 4, paragraf 15):

Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Ellers står det:

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

 

Det er kanskje den delen som tolkes forskjellig av selger/kjøper. Har noen hørt med Forbrukerombudet om hva som er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Dette er jo helt greit, det. Holder ikke selger avtalen, skal han betale porto.

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.
Dette har jo med angrerettsloven, og det har med at du har rett på pengene tilbake hvis du ikke vil ha noe du har kjøpt. Så lenge du ikke har kjøpt det på et fast utsalgssted, og så lenge tingen koster mer enn 300,-

 

Tidsfristen er på tre måneder hvis du ikke får medlevert angrerettsskjema.

 

Sistnevnte lov er der for at man skal kunne kjøpe ting uten å tenke seg om, for så å kunne angre. Gjelder ikke når du har kjøpt tingen i butikk, men f.eks over telefon, dørsalg, internett osv.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Det er ville vært absurd om det var slik at butikken skulle betale for at kunden ombestemte seg. Det er jo bare kunden sin feil, fordi han ikke orienterte seg nok om produktet før han kjøpte det. Hadde det vært meninga at butikken skulle betale alt ville ikke det øverste punktet der stått i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg var nok litt trøtt da jeg skrev startinnlegget.

 

Jeg prøver på nytt. *kremt*

 

Forutsetning: En helt normal kjøpssituasjon, hvor pliktene i angrerettloven er opprettholdt av begge parter. Returportoen er som sagt eksplisitt nevnt i loven, så den tenker vi ikke mer på.

 

Spørsmålet lyder: I følge angrerettloven, hvem skal dekke porto fra selger til kjøper ved korrekt bruk av angreretten? Det står nemlig ikke eksplisitt så vidt jeg kan se.

 

Jeg er enig i tankegangen til aschj, men dette er ikke logikk. Fornuft og følelser har liten plass i juss. ;)

 

Det ender vel opp med at jeg sender epost til Forbrukerombudet.

Lenke til kommentar

Selgeren skal etter angrerettloven §15 femte ledd tilbakeføre også porto som forbruker har betalt for å få varen tilsendt. Dette fremgår klart av forarbeidene til angrerettloven (merknadene til §15):

 

"Femte ledd pålegger selger å tilbakebetale til forbrukeren det denne har betalt. Det som skal tilbakebetales vil normalt være kjøpesummen. Men også andre kostnader som forbrukeren har hatt, i form av porto for forsendelse til forbrukeren, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter og oppkravsgebyr, skal tilbakebetales. "

 

Dette må være svaret, om jeg har forstått spørsmålet riktig ... :mad:

Lenke til kommentar

http://odin.dep.no/filarkiv/182750/Skjema_A_(bokmal)-ny.doc

 

Står ganske klart beskrevet på selve angreskjemaet;

 

"Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selgeren skal ha tilbake varen.

 

Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (f.eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og "homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks. postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig."

Lenke til kommentar

Javel, da har Komplett en annen tolkning av loven enn dere. Jeg får be om en klargjørelse fra Forbrukerombudet sånn for sikkerhetsskyld. Ikke at jeg tviler, det er slik jeg egentlig har tolket det også (alle kostnader fram til kjøper dekkes av selger ved bruk av angrerett).

 

Og igjen, det var ikke snakk om returporto (fra kjøper tilbake til selger).

 

Edit: Ok, spørsmål avsendt. Poster på nytt her når/hvis jeg hører noe fra dem.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...