Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hurra! Jeg har VERDENS kraftigste BlueTooth enhet


Anbefalte innlegg

Som andre har påpeket så er nok det største problemet med rekord forsøket å rette antennen exakt...

 

NEI vent litt! (duh)

 

Dersom man ikke kobler på en rettet antenne på "laptop ute i skogen" siden, så har man jo rundstrålende antenne der.. med andre ord behøver man ikke rette den inn.

 

 

Til alle de som har vanskelig for å forstå hvorfor det fungerer å "bare" oppgradere den ene antennen, tenk mobiltelefoner. Der sitter det fine og dyre antenner i diverse master og slikt, men på telefonen er det bare en liten plutt.

 

 

Kult å se at det er så mange her som har lært seg om Shannons lov osv.

 

begin Trivia-information mode

Forresten er denne problemstillingen høyaktuel for satellitter også. Ta for exempel Iridium konstelasjonen (de gikk jo konkurs så det bare skreik!).

Når man skal gjøre "mark til satellit" kommunikasjon, så er det en balanseringsgang med antenner. Dersom man har en stor fet versting-antenne på satellitten med høy sender effekt, så kan man komme unna med en liten antenne og liten sender effekt på hand-enheten = liten antenne og mindre batteri. Derimot så øker dette prisen fryktelig på satellitene, da disse må ha store antenner og storuteffekt = tungt = fryktelig dyrt pr. kg. (Priser varierer med banehøyde osv. men ca 10 000/kg er ikke uvanlig.)

Det var her (også!) Iridiums folk ikke gjorde jobben sin. De kom fram til at markedet helt sikkert ikke ville bry seg om en tjukk og lang (15cm eller no slikt, vet ikke men har sett et bilde en gang) og heller ikke skulle de bry seg om at telefonen ble ca. 500-600 gram tung og større enn de gamle Nokia "mursteins telefonene".... En annen feil de gjorde var å overestimere antallet som ville kjøpe og slepe rundt disse beistene.

 

end Trivia-information mode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. det VerdensRekord forsøket, så skal jeg få med en annen god venn av meg på det, "Simen1" fra forumet da han er tilbake i Tromsø om ikke så alt for lenge..

Jeg gleder meg villt til å være med på forsøket.

 

Jeg har en biquad og en blåtann adapter liggende som vi kan bruke til å få retningsstyrt signal i andre enden også. Dette kan øke rekkevidden ennå mer. Kanskje vi til og med kan prøve strekninga Fjellheisen - Kvaløya. (ca 10-15km)

 

Med litt skriving så kan det kanskje bli en HW.no-artikkel ut av dette også. (Uten at jeg kan love noe ennå)

Lenke til kommentar
De 3 prinsippene for å sende et signal langt:

1.Høyde

2.Frekvens (ca 2.45GHz, heh virker som bluetooth kjører på samme frekvens som mikrobølgeovnen

Nå ligger en mikrobølgovn på sånn ca 2450 Mhz som ikke er så langt unna mobiltelefonene, men den har en effekt på 900W som er ganske mye
)

3.Effekt (maks 1µW eller 0.000001W)

 

Og så har moduleringen mye å si for hvor langt et signal kan gå (hvis ikke hukommelsen svikter meg nå :)), har ikke peiling hvordan bluetooth modulerer signalene.

 

Med god sendehøyde kan du få et signal til å nå svært langt (satelitter sender med noen få watt styrke, frekvensen varierer, høyden er høyt :D (døh)).

 

Er ikke sikker på hvordan det er med paraboler, men jeg mener at du burde kunne sende lengre hvis du plasserer senderen på fjellet.

 

Og angående hvor fort et signal reiser, dette er alltid i lysets hastighet, 300000 m/s.

 

En annen vrien ting da, du må treffe ganske bra med parabolen/mottakeren får å få kontakt.

1. Høyde har minimal innvirkning på rekkevidden. Det som er viktig er at det er fri sikt. Noe man lett finner på høyder. F.eks plasseres mobiltelefonantenner ofte i master på høyder for å ha fri sikt til størst mulige områder.

 

2. Rekkevidden varierer med frekvensen, men er ikke ensidig økkende med økende frekvens. De frekvensene som når lengst er i området 0,1-10MHz fordi de reflekteres i atmosfæren. Ved spesielle værforhold kan man faktisk få feedback i det signalet går rundt hele jorda. Personlig har jeg erfaring fra forsvaret der vi ved en anledning pratet med norske styrker i libanon fra nordnorge på disse frekvensene. Høyere frekvenser enn ca 30MHz reflekteres ikke i atmosfæren. I området ca 30-300MHz sprer signalene seg likevel godt og kan f.eks gå fra ene siden av et fjell til andre siden av fjellet. Høyere frekvenser enn ca 300MHz får mer i rett linje, men kan forsere bygninger, skog og andre lette hindere. Over ca 1GHz så går signalene mye vanskeligeregjennom bygninger og slikt. Ved 2,4Ghz kan selv en lettvegg eller et fyldig tre sperre for store deler av signalet. Over ca 5GHz må det være helt fri sikt. Signaler over ca 30-100MHz kan reflekteres i fjellvegger og bygninger med metallfasader. Dette kan via egeninterferens gi ekstra bra eller dårlige forhold. Det kan lett sammenlignes med plassering av høytalere i et rom som reflekterer lyden og utslukkingssoner og forsterkede soner i dette rommet.

 

3. Helt rett. Jo høyere signalstyrke jo bedre.

 

Lysets hastighet er rundt regnet 300.000 km/s i vakuum, men noe lavere i luft. Jeg husker ikke nøyaktige tall, men mener det er noen prosent lavere.

Lenke til kommentar

Tøfft prosjekt!

Takk Simen1 for å endelig poste noe fornuftig ang frekvenser. ;) Forsvaret er en utømmelig kilde av informasjon ;)

Kan bli intesessant å se kor langt dette evt vil virke =) 1km skulle vel kanskje ikkje være så vanskelig å slå? det er et sykt høyt frekvensområdet, så klar sikt og utstyr som holder mål kan ha stor innvirkning på tap av signal...

 

lykke til!!

 

bunnlose

Lenke til kommentar
Med såpass korte bølgelengder som det er på rundt 2 mhz, så vill jeg anta at glasset er så stort i forhold til bølgelengden at det er mer eller mindre umulig å få destruktiv interferens i hele glasset

Vel i følge inzyr så kjører mikrobølgeovnene på 2,45GHz, svæært kort bølgelengde altså, men det er nok til å varme opp mat, vann ol. inni ovnen. :yes:

Poenget mitt var at bølgelengden er så kort, at interferens pga plsseringen av ovnen neppe er særlig relevant. Jeg tviler ikke på at mikrobølger kan varme opp vann ;)

 

AtW

Varmer teen min på jobben i mikroen jeg ;)

Lenke til kommentar

Ting tar tid :-)

 

Linket senest i går til det punktet jeg ønsker å prøve fra, der står det en ap jeg kjenner til, avstanden er ca.2500m Driveren til wlan kortet mitt oppga signalstyrken til 80%.. så dette lover godt m.h.t WR i BT!

 

Merket av punktet i kart:

kart_vr.JPG

 

Venter fremdeles på at "Simen1" kommer til tromsø, skulle ha han med på rekordforsøket.

Lenke til kommentar
Vist noen av dere har Videokamera hadde det vært morro om dere kunne satt sammen en "hw.no og artic-oc knuser verdensrekorden"-film ^^

Jeg kjøpte meg digital speilrefleks i dag og det har en god film-mulighet. Høyoppløselige bilder kommer selvfølgelig også. Skal prøve å sette sammen en artikkel dersom forsøket ikke blir helt fiasko. Artikkelen tar sikkert litt tid å skrive så det er er bare å smøre seg med litt tolmodiget.

Lenke til kommentar
Hvem i alle dager går med BT aktivert på gata?!?

ArticOC har tidligere avslørt at en videregårende skole er i dekningsområdet. Jeg ser ikke bort i fra at mange har blåtann på for å utveksle bilder, lyder og annet i både timer og friminutter.

 

I tillegg til de som har BT på konstant.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...