Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hurra! Jeg har VERDENS kraftigste BlueTooth enhet


Anbefalte innlegg

Still inn antenna et sted der det ikke finnes trådløse nett, så setter du deg med bærbaren (hvis du har, helst med BT, evt bygg om antennen til å sende wlan signaler).

 

Blir litt kult å sitte i "ødemarken" på internett :p

 

 

Kan kanskje bli vanskelig på grunn av måten tcp/ip fungerer (hva med IPX/SPX? Eller er det samme metoden det også?)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde(1).jpg

 

Bildet er fra i sommer, jeg, bruttern og en kompis på fjellheisen i Tromsø med bærbar og BiQuad på tur..

 

Dette punktet jeg tenkte å prøve ny verdensrekord i BlueTooth fra, skal være noen kilometer, ikke sikker men skal i kart å se!

 

Bruttern og "kaeksen" fra forumet på bildet, sladdet da jeg ikke har spurt om lov å legge ut :) Ser sikkert litt shabby ut.. Bruttern var i tillegg småfull da det var sommerferie og finvær.. hehe

 

BiQuaden som ble bruk er den fra andre tråden min.. mange amerikanske og tyske turister som så rart på oss da vi kom med det der utstyret på "vidda" :)

 

Stod en 100cm parabol med biquad i andre enden.. ca 30dbi++

 

Geeks??

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

De 3 prinsippene for å sende et signal langt:

1.Høyde

2.Frekvens (ca 2.45GHz, heh virker som bluetooth kjører på samme frekvens som mikrobølgeovnen

Nå ligger en mikrobølgovn på sånn ca 2450 Mhz som ikke er så langt unna mobiltelefonene, men den har en effekt på 900W som er ganske mye
)

3.Effekt (maks 1µW eller 0.000001W)

 

Og så har moduleringen mye å si for hvor langt et signal kan gå (hvis ikke hukommelsen svikter meg nå :)), har ikke peiling hvordan bluetooth modulerer signalene.

 

Med god sendehøyde kan du få et signal til å nå svært langt (satelitter sender med noen få watt styrke, frekvensen varierer, høyden er høyt :D (døh)).

 

Er ikke sikker på hvordan det er med paraboler, men jeg mener at du burde kunne sende lengre hvis du plasserer senderen på fjellet.

 

Og angående hvor fort et signal reiser, dette er alltid i lysets hastighet, 300000 m/s.

 

En annen vrien ting da, du må treffe ganske bra med parabolen/mottakeren får å få kontakt.

Endret av Mr.Hamburger
Lenke til kommentar

Man kan speile radio signaler rundt bakketopper og lignende med passive speil (rette metaliserte flater) men det er nok litt vrient å få det helt rett. Har gått og lurt på om ikke et par paraboler kunne gjøre samme nytten.

 

Altså fra et punkt som har sikt til begge stedene man vil nå:

Sikte ene parabolen på 1. site og andre antennen på 2. site.

Ingen aktive deler bare biquads og kabel i mellom.

Er det noen som har flere antenner som kunne prøve dette?

 

Burde funger for alle typer 2.4Ghz systemer.

Lenke til kommentar
De 3 prinsippene for å sende et signal langt:

1.Høyde

2.Frekvens (ca 2.45GHz, heh virker som bluetooth kjører på samme frekvens som mikrobølgeovnen

Nå ligger en mikrobølgovn på sånn ca 2450 Mhz som ikke er så langt unna mobiltelefonene, men den har en effekt på 900W som er ganske mye
)

3.Effekt (maks 1µW eller 0.000001W)

 

Og så har moduleringen mye å si for hvor langt et signal kan gå (hvis ikke hukommelsen svikter meg nå :)), har ikke peiling hvordan bluetooth modulerer signalene.

 

Med god sendehøyde kan du få et signal til å nå svært langt (satelitter sender med noen få watt styrke, frekvensen varierer, høyden er høyt :D (døh)).

 

Er ikke sikker på hvordan det er med paraboler, men jeg mener at du burde kunne sende lengre hvis du plasserer senderen på fjellet.

 

Og angående hvor fort et signal reiser, dette er alltid i lysets hastighet, 300000 m/s.

 

En annen vrien ting da, du må treffe ganske bra med parabolen/mottakeren får å få kontakt.

Bluetooth kjører 1Mb/s GFSK modulasjon (BT 0.5), dvs frekvens modulert med lavpass filtrering av data slik at båndbredde bruken blir redusert.

 

ISM båndet er fra 2402MHz til 2480MHz, mikrobølgeovner ligger normalt i et smalt område midt i dette båndet. ISM båndet er et søppelbånd der man tillater nesten hva som helst av modulasjon osv. så lenge effekten er begrenset (effekt per MHz)

Det ligner litt på 27MHz båndet (walkie talkies, fjernstyring model biler/fly etc)

 

Modulasjonen har en del å si for rekkevidden, det som hjelper mye er å bruke feilrettende koder (turbo koder og foldingskoder er vel best), det er da man kan krype nærme Shannons teoretiske grense for hva en komunikasjonskanal kan bære == lang rekkevidde med begrenset effekt.

 

Er effekten ubegrenset kan man komme så langt man vil. (ytre solsystem f.eks)

Lenke til kommentar
Går det ann å montere to slike paraboler på et par walkie talkier ? (som da, standard har en maks rekkevidde på ca 3km )

feed antenna blir "litt stor" for 27MHz.

bølgelengden er ca 12meter... så biquaden må i tilfelle være ca 100X større...

vrient å plassere i fokuspunktet for parabolen også

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...