Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hurra! Jeg har VERDENS kraftigste BlueTooth enhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare sånn for ordens skyld bør det nevnes (til alle ivrige entusiaster her) at WLAN og Bluetooth utstyr som kjører i ISM båndet er lisensfritt så lenge det følger ISM bånd regulativene. dvs at man får ha maks +20dBm EIRP, dvs 100mW ute effekt og da i rundstrålende 0dB antenne.

 

Om antennen er direktiv med feks 10dB gain skal uteffekten senkes med 10dB, har man mer (hmmmm leste man 50dB?) skal uteffekten ned tilsvarende.

Kravene er gjerne satt med henblikk på å holde interferens for andre nede, på litt avstand skal et WLAN signal raskt drukne i termisk støy.

 

Det som skjer når du har så mye gain i antenna og har vanlig uteffekt (100mW) er at du får lang rekkevidde (og ja, det virker begge veier) som du har merket. Sideeffekten kan være at de som bor nærme og som du peker beamen gjennom kan ha så mye signal fra deg at nettverkene deres går ned pga for store signalnivåer (metning) i de første forstrerkertrinnene. :whistle:

Øvelsen du driver med egner seg egentlig dårlig i tettbygd strøk, der det ikke er andre å grille (les på landet) har jeg ikke så store motforestillinger. Jeg synes også prosjektet ditt ser morsomt ut men du bør ha mulige konsekvenser for andre i bakhodet når du driver på.

 

pekefinger mode: off :innocent::blush:

Gjorde selv masse sprell da jeg var yngre så pekefingeren er ikke så veldig streng men siden ingen andre tar det opp ville jeg nevne regulativene og bakgrunnen for dem.

Lenke til kommentar
Bare sånn for ordens skyld bør det nevnes (til alle ivrige entusiaster her) at WLAN og Bluetooth utstyr som kjører i ISM båndet er lisensfritt så lenge det følger ISM bånd regulativene. dvs at man får ha maks +20dBm EIRP, dvs 100mW ute effekt og da i rundstrålende 0dB antenne.

 

Om antennen er direktiv med feks 10dB gain skal uteffekten senkes med 10dB, har man mer (hmmmm leste man 50dB?) skal uteffekten ned tilsvarende.

Kravene er gjerne satt med henblikk på å holde interferens for andre nede, på litt avstand skal et WLAN signal raskt drukne i termisk støy.

 

Det som skjer når du har så mye gain i antenna og har vanlig uteffekt (100mW) er at du får lang rekkevidde (og ja, det virker begge veier) som du har merket. Sideeffekten kan være at de som bor nærme og som du peker beamen gjennom kan ha så mye signal fra deg at nettverkene deres går ned pga for store signalnivåer (metning) i de første forstrerkertrinnene. :whistle:

Øvelsen du driver med egner seg egentlig dårlig i tettbygd strøk, der det ikke er andre å grille (les på landet) har jeg ikke så store motforestillinger. Jeg synes også prosjektet ditt ser morsomt ut men du bør ha mulige konsekvenser for andre i bakhodet når du driver på.

 

pekefinger mode: off    :innocent:  :blush:

Gjorde selv masse sprell da jeg var yngre så pekefingeren er ikke så veldig streng men siden ingen andre tar det opp ville jeg nevne regulativene og bakgrunnen for dem.

Fullstendig klar over alle side-effekter og mulige konsekvenser av det jeg holder på med. Pekefingermodus helt ok, men som du selv poengterer så må man ha litt "uskyldig"morro av&til..

 

Ganske enig med mye av det du nevner ang. det å "overskygge"andres nett, men vil til mitt forsvar nevne at antenna har en strålingvinkel på ca. 5grader, dvs at sektoren begrenser "skadeomfanget" betraktelig..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Fullstendig klar over alle side-effekter og mulige konsekvenser av det jeg holder på med. Pekefingermodus helt ok, men som du selv poengterer så må man ha litt "uskyldig"morro av&til..

Joda, du virker som en ressursterk fyr så jeg er ikke så redd for hva du finner på, og de bildene du legger ut kan jo i værste fall identifisere deg så jeg tror nok du holder dette på uskyldig morro nivå.

Det er alle de andre som henger seg på og som kan mindre som bekymrer litt.

Lenke til kommentar
Ang.  experimentet så fortvil ikke! Kommer med resultater så snart som mulig..

Hvis du ser noen studenter som plutselig begynner å gå i ring, tomme i blikket, siklende og som klør seg infernalsk i hodet, da bør du vel slå den av.... :tease:

Er ikke det ganske vanlig på VGS da? :p

Er i allefall sånn på skolen her jeg bor..

Endret av |shadow|
Lenke til kommentar

Beklager at jeg kommer med et slikt dumt spørsmål, men jeg ble interessert:

Hva har du tenkt å gjøre med VGS folka? Få mobilen deres til å klikke? Og hva annet kan du gjøre? Tror jeg har fått med meg at du kan overskygge andres nett og sniffe pakker. Jeg er temmelig blank på dette området, så du hadde sikkert fått det moro med meg :p

Lenke til kommentar
Beklager at jeg kommer med et slikt dumt spørsmål, men jeg ble interessert:

Hva har du tenkt å gjøre med VGS folka? Få mobilen deres til å klikke? Og hva annet kan du gjøre? Tror jeg har fått med meg at du kan overskygge andres nett og sniffe pakker. Jeg er temmelig blank på dette området, så du hadde sikkert fått det moro med meg  :p

Tja, er ikke så voldsomt inne på mulighetene med bluetooth.. har stort sett brukt det msi kortet mitt til å overføre mp3filer til telefonen min og slikt..

 

Men tror man kan ha en mulighet til å legge inn mer eller mindre suspekte telefonnummer i telefonboka til andre.. som sagt, er litt grønn akkurat på dette :hmm:

 

Hadde først og fremst tenkt å "sveipe" hele bygget med antenna for å se hvor mange enheter jeg vil finne, samt navn på disse.. mye rare blutooth navn folk legger inn.. :)

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...